שבת מתגלגלת: טיול לאופניים לשמורת פורה וסינגל רוחמה

שמורת פורה היא שמורת טבע קטנה בנגב הצפוני, בסמוך למחלף מאחז שעל כביש קריית גת - בית קמה. בשמורה פריחה עשירה וייחודית בחודשים פברואר ומארס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשמורת פורה גדלים צמחים ממוצא ים-תיכוני וצמחים ממוצא מדברי. השמורה הייתה מגודרת בשנות ה-60 של המאה ה-20 ולא נפגעה ממרעה. באתר סלעים גירניים מתקופת האאוקן. בשמורה גדלים צמחי כלנית מצויה, נורית, פרג, עירית גדולה, לשון פר, ערטנית השדות, כלח, שמשון הדור, עכנאי יהודה, דבורנית ודודאים. עוד בשמורה שיחי רותם, מלוח ולענה וצמחי וינקה עשבונית, עירית נבובה, מרווה ריחנית ואירוס מצוי.

שמורה פורה השתרעה על שטח בן 12 דונם באפיק נחל פורה, הוא יובל של נחל שקמה. בשנת 2007 הוגדל שטח השמורה ב-283 דונם. שמה ניתן על שם חורבת פורה הנמצאת בגבולה המערבי. השמורה נקראת בערבית ח'רבת אלפורה. בחורף ישנו בשמורה אגם עונתי שהמים בו נאגרים בסיוע סכר שנבנה לאיסוף מי שיטפונות. במקום גשר הרוס, שריד מסילת הרכבת הטורקית שנסללה בתקופת מלחמת העולם הראשונה מלוד לתחנת הרכבת בבאר שבע, שהמשכה היה בכיוון סיני ותעלת סואץ שהייתה בשליטת הבריטים. הגשר נהרס בשיטפונות בשנות ה-70 של המאה ה-20.

הכניסה הראשית לשמורה היא מכביש 40


לבאים מתל- אביב בכביש 40:
יש להמשיך דרומה מצומת פלוגות לכיוון בית קמה. לאחר שחולפים על פני מושב אחוזם (מצד שמאל) ממשיכים עוד 6 ק"מ דרומה בכביש עד שמבחינים בשמורת פורה.

לבאים מבאר שבע : יש לנסוע צפונה על כביש 40, לעבור את צומת בית קמה ולהמשיך צפונה לכיוון קרית גת. במחלף מאחז יש להיזהר ולהימנע מלעלות על כביש 6 ויש לשמור על נסיעה בנתיבים הימיניים ולהמשיך על כביש 40 עד למושב אחוזם.

**שימו לב** במושב אחוזם פונים ימינה למושב, מבצעים פרסה בכניסה אליו ובצומת הראשי פונים שמאלה (חזרה דרומה).
נוסעים דרומה כ-6 ק"מ ופונים ימינה לשמורת פורה.

לבאים מכביש 6 :
נוסעים דרומה עד היציאה האחרונה מכביש 6 (מאחז) המתמזג לכביש 40.

על המסלול

אורך מסלול 40 ק"מ.
רמת קושי בינוני.

עליות כ-500 מטר מצטבר.
המסלול מתאים לרוכבים עם ניסיון קודם רכיבת שטח ובעלי כושר גופני מתאים לרכיבה למרחק/גובה שכזה.
המסלול קל מבחינה טכנית ובקטעי הסינגל המסלול זורם ואינו טכני.

תאור המסלול

נצא משמורת פורה ונבקר באגם העונתי שאולי יתמלא במי גשמים עד הטול ונזכה לראות מיני עופות וציפורים, נמשיך לעבר הגשר הרכבת הטורקי ההרוס ונשמע על סיפורי הקרב פה ועל האוצר הטמון (אולי) בתל נג'ילה שממולנו.

בהמשך נרכוב לאורך שביל השקמה שהוכשר במקום בגבעות מתגלגלות (רולינג – הילס) עד לבתרונות רוחמה, נערוך הפסקה לכריך וחטיף שהבאנו בתיק, ואחרי המנוחה נמשיך לעבר קיבוץ רוחמה וניכנס לביצוע קטעים נבחרים מהסינגל היפה והזורם הזה שהכשירה קק"ל.

כשיגמר לנו הזמן נחזור דרך מגדל התצפית המרשים החולש על כל האזור ודרך שביל ישראל לעבר חוות פיליפ ומשם חיש קל נגיע לנקודת ההתחלה בשמורת פורה.

הערות:
1. הרכיבה בשבילים מסומנים בלבד – אין לרדת או לסטות מהם
2. יש לשמור על הטבע והניקיון – לא להשליך פסולת ולא לקטוף פרחים
3. אנו רוכבים בשטח שמורת טבע מוכרזת "פורה" – יש לשמור על הכללים והתקנות של רט"ג ולא לפגוע בצומח , בחיי והדומם.

אין אפשרות להשכרת אופניים במקום. יש להגיע עם אופניים תקינים, קסדה, כלי תיקון, פנימית ספייר, משאבה, אוזן חילופית , בגדים ארוכים ובגדים להחלפה ברכב, קרן הגנה מהשמש, 3 ליטר מים ואוכל / חטיפי אנרגיה / פירות יבשים – רצוי גם קפה/תה בתרמוס וכוסות למי שיכול .

בגלל שהחורף הגיע – מומלץ להצטייד במעיל רכיבה / שכמיית ניילון בתיק רכיבה למקרה גשם .

מפת המסלול בשוונג מאפ –כאן


רן גנור | מדריך טיולי אופניים בשוונג וחברת "גנור טיולי אופניים"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג