טיול החודש – המים של עכו

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט



           
  
המים של עכו   
"המים של עכו" הוא טיול קצר, לא מעגלי, המתאים לכל המשפחה. תחילתו במעיינות הסמוכים לצומת כברי המשכו לאורך אמת המים (אקוודוקט), שהובילה מים לעכו, מהתקופה העותומאנית ועד מלחמת השחרור וסיומו מדרום לקיבוץ לוחמי הגטאות, ליד חלקה המפורסם של אותה אמת מים.
מנקודת המוצא סמוך ל"חניון השיירה", יוצאים מערבה על כביש ישן, חולפים ליד המעיינות גיח ושפע וליד בריכת המים של עין שפע פונים דרומה, לאורך שדרת אקליפטוס, בדרך מטעים. שבסופה מגיעים לתעלה רדודה, הלא היא נחל געתון. חוצים על סכר בטון ומיד אחריו פונים ימינה (מערב) ונצמדים באדיקות לגדה הדרומית של התעלה. כחצי ק"מ אחרי חוות לולים פוגשים באמת המים. לפניה פונים שמאלה (דרום) עד שרידי חאן עבדאללה. לידו נפרדים מהאמה וממשיכים דרומה בדרכי מטעים. חולפים ליד ההודיה (לולי תרנגולי הודו) של קיבוץ עברון וממשיכים דרומה. לפני אתר פסולת המזכיר את חיריה בילדותה, פונים מערבה, עד קיבוץ עברון. עוקפים ממזרח עד כביש הנכנס לכפר מזרעה, שבו מדוושים דרומה, במקביל לאמה, במרכז הכפר חוצים תעלת בטון הלא היא אפיק נחל בית העמק וממשיכים בכביש העוקף את הכפר ממזרח, עד הכניסה למושב רגבה. נכנסים בשער המושב, פונים דרומה מול מגדל המים המרובע עד שמתחברים שוב לאמה. ממשיכים לאורכה, עוקפים את בית הקברות של המושב ממזרח עד ששוב מתחברים לאמה ולאורכה ממשיכים עד האמפיתאטרון שליד מוזיאון השואה בקיבוץ לוחמי הגטאות. סכ"ה כ- 10 ק"מ קלים.

שתי סיבות לפרסומו של טיול זה עכשיו: האחת, המועצה האזורית "מטה אשר", מוציאה לאור בימים אלה, מפת טיולים באופני הרים, בשם "רוכבים בשבילי מטה אשר". למען הגילוי הנאות, אני הייתי להם יועץ ולמראה התוצר הסופי אני גאה על כך. ניתן להשיג את המפה באתרי התיירות והלינה שבמטה אשר. ברכות למטה אשר.
הסיבה השניה היא העיר עכו, שלא בטובתה עלתה לאחרונה לכותרות. אני מקווה שההגיון יחזור לתפקד, ואיתו השכנות הטובה וההתחשבות במיעוט שמורשתו המוסלמית עתירת שכיות החמדה היא החשובה בעכו.
כיוון שאנו אוהבים להתלות בזכויות הסטוריות, מן הראוי להזכיר את העובדה הבאה: עד קום מדינת ישראל, לפני ובמשך אלפיים שנות כיסופינו לארץ אבותינו, עכו לא נחשבה חלק מארץ זו. עכשיו עכו היא חלק מישראל והסדר כמו גם שוויון הזכויות וכמו גם הכבוד ההדדי הם באחריותנו, הרוב.


אזור :    מישור החוף הצפוני
נקודת מוצא:    חניון השיירה
מפות סימון שבילים : הגליל העליון (מס’ 2)
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    10 ק"מ
רווח אנכי מירבי :    לא משמעותי
רמת קושי:    קל

איך מגיעים?
נוסעים לחניון השיירה, על כביש מס’ 70, קצת דרומית לצומת כברי. חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ויוצאים לדרך. לפני כביש מס’ 70 פונים שמאלה (דרום) לדרך עפר סמוכה לכביש, אחרי כ- 100 פונים ימינה (מערב), חוצים בזהירות את כביש מס’ 70 לתחילתו של כביש ישן וצר משולט ל"בית עלמין קיבוץ כברי". מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא
נקודת סיום ומפגש עם הרכב נוסעים לקיבוץ לוחמי הגטאות בכביש מס’ 4, בקטע שבין עכו לנהריה. במגרש חניה ליד שער הקיבוץ נקודת סיום ומפגש עם הרכב


מנקודת המוצא בנ.צ. 16382681, ברום 70 מ’ מעל פני הים יוצאים מערבה בכביש ישן, עוברים בשער וממשיכים מערבה.
בק"מ 0.3 מסעף ליד עין גיח. ממשיכים ישר בכביש.
בעין גיח, הנמצא כ- 200 מ’ צפונית למסלול, ניתן לראות את תחילת האמה, החצובה בסלע הכורכר ובריכות בנויות באמצעותן העלו את המים למפלס שיאפשר זרימה באמה.
בק"מ 0.6 משמאל לכביש מבנה טחנת קמח עתיק של עין שפע.

בנ.צ. 16302681 מסעף לפני בריכת מים של עין שפע. פונים שמאלה (דרום) לדרך עפר בין מטעים.


בנ.צ. 16302673 תעלה רדודה. אולי לא תאמינו אבל זה נחל געתון. חוצים את תעלת הגעתון על סכר בטון, בצידה הדרומי פונים ימינה (מערב), לדרך עפר. על גדת תעלת הגעתון, או מאד סמוך לה ממשיכים כ- 2 ק"מ.
בק"מ 3.0 מגיעים לדרך ולאורכה קו חשמל, המגיעים למתקן שאיבה הנמצא משמאל. פונים על הדרך ימינה, לעבר חוות לולים.
בק"מ 3.1 שוב תעלת הגעתון נמצאת מימין.
בק"מ 3.3 חולפים על פני חוות הלולים ומפה הדרך סלולה.
בק"מ 3.5 מסעף ליד עמוד חשמל. עוזבים את הדרך הסלולה ופונים לימנית והיא דרך עפר על גדת תעלת הגעתון. לפנים נשקפת עיר לבנה – נהריה ממבט שלא הכרנו.


חאן עבדאללה


בנ.צ. 16152669 פוגשים את אמת המים. לפניה פונים שמאלה, לדרך עפר לאורך האמה.
בק"מ 4.1 כרם זיתים. מפנים את המבט קצת שמאלה כדי לגלות מבנה עתיק של חאן הידוע כ"חאן עבדאללה". ניגשים אליו, מבקרים, מצטלמים וממשיכים דרומה בין החאן לבין גדר שמשמאלו.
בק"מ 4.2 מגיעים לדרך סלולה וממשיכים עליה שמאלה (דרום).
בק"מ 4.5 דרך סלולה לפני ה"הודיה" והיא חוות ההודים של קיבוץ עברון. פונים ימינה ומיד שמאלה (דרום) וחולפים על פני שער ההודיה.


בנ.צ. 16122660 פוגשים דרך סלולה רחבה המשרתת את אתר סלוק האשפה והוא גבעה הנראית לפנים כחיריה בילדותה. פונים ימינה (מערב) ונזהרים מתנועת המשאיות על הדרך.
בק"מ 5.8 הדרך מתעקלת לדרום מערב.
בק"מ 6.1 ליד שער קיבוץ עברון הדרך הופכת כביש עליו ממשיכים, לאורך הגדר של הקיבוץ.
בק"מ 6.8 במקום שהכביש מתעקל ימינה, משמאל לכביש נראה בית אבן מרשים והוא "בית הקולונל".
בזמן המנדט הבריטי שימש הבית את קולונל מקניל מפקד הז’אנדרמריה בצפון ומכאן שמו. בתקופה העותומאנית היה הבית משכנו של עלי חוסיין באהה אולה – מייסד הדת הבאהית. כיום הבית ברשות הכת הבאהית. הוא סגור לביקור אבל להציץ שווה.


בקצה סימטה בכפר מזרעה עוברים תחת האמה


בנ.צ. 15952658 מסעף. פונים פניה חדה שמאלה, לכביש צר, מעין סימטה המובילה לכפר מזרעה. לרגעים ידמה לכם שאתם טועים, אבל אל תוותרו, תמשיכו בסימטה.
בק"מ 7.2 עוברים תחת אמת המים וברחוב הראשון פונים ימינה במקביל לאמה.
בק"מ 7.4 צומת רחובות במזרעה ולידו תעלת בטון, הלא היא נחל בית העמק.
מיד אחרי התעלה פונים שמאלה לרחוב שעל הגדה, וממשיכים דרומה להקפת הכפר ממזרח.
בק"מ 7.9 כביש הגישה לישוב נס עמים. פונים עליו ימינה (מערב).
בק"מ 8.4 כביש הגישה למושב רגבה. פונים עליו שמאלה ומיד נכנסים בשער.


בכפר מזרעה


בנ.צ. 15942647 מסעף מול מגדל המים המרובע של רגבה. פונים ימינה עד רחבת חניה, שם פונים ימינה עד אמת המים, לפניה פונים שמאלה ומכאן ועד הסוף נצמדים אליה.
ליד האמה נמצא את "פרשת המים" והוא מוזיאון פתוח של מערכות הולכת מים, כולל הפעלות באמה עצמה. פרטים 7649191 050.
בק"מ 9.0 בית הקברות של רגבה. עוקפים משמאל (מזרח) ואחריו ממשיכים דרומה, בדרך עפר לרגלי האמה.
בק"מ 10.4 כביש הכניסה לקיבוץ לוחמי הגטאות. חוצים וממשיכים לעבר מוזיאון השואה והגבורה.


ליד האמה במושב רגבה


בנ.צ. 15912629, רום 20 מ’ מעל פני הים נקודת סיום ומפגש עם הרכב, במגרש חניה סמוך לשער קיבוץ לוחמי הגטאות.
לא מסיימים את הטיול לפני שניגשים לרחבה שמעל האמפיתאטרון של מוזיאון השואה והגבורה, ומשם התמונה הכי יפה של האמה, בעיקר אחרי הצהרים ובעיקר כשהשקיעה אדומה.

אפשר קצת יותר
כחצי קילומטר צפונית לשער קיבוץ לוחמי הגטאות דרך המובילה מערבה, אל מתחם המועצה האזורית "מטה אשר" ושם תחילתו של שביל אספלט העובר תחת כביש מס’ 4 וממשיך מערבה, כדרך עפר, קצת קשה לדיווש. כקילומטר וחצי אחרי שעוברים תחת כביש מס’ 4 מגיעים לשפת הים, ליד הבתים הדרומיים של "שבי ציון". פונים דרומה וממשיכים בכיף, כ- 6 ק"מ בדרכים שלאורך שפת הים, עד חומת עכו העתיקה. שם, אם תקראו את הקטע הבא תדעו מה לעשות. אם זה מה שבכוונתכם לעשות כי אז צריך לקבוע נקודת מפגש חדשה עם הרכב, מומלץ ליד החוף מדרום לחומת העיר העתיקה.

קאנט א-באשה – אמת המים
כל אחד מכיר את אמת המים (אקוודוקט) שליד קיבוץ לוחמי הגטאות, אבל לא כל אחד יודע שהאמה, שנבנתה ב- 1814 מאבן כורכר מקומית, תוך שנה אחת, ע"י מושל פחוות עכו סולימאן פחה ונקראה על שמו – "קאנט א-באשה" (תעלת הפחה) פעלה עד מלחמת השחרור.

ארבעה מעיינות ברום כ- 70 מ’ מעל פני הים, הסמוכים ל"צומת כברי", הזינו את מערכת הספקת המים הגרוויטציונית, שאורכה כ- 13 ק"מ, לעיר עכו: עין באשא = עין הפחה ושמו היום "עין השיירה", עין עסל = עין דבש ושמו היום "עין צוף", עין פוארה = המעיין הגועש, הרותח ושמו היום "עין גיח" ועין מפשוח = המעיין הפתוח ושמו היום "עין שפע" והוא הגדול בינהם ושפיעתו כ- 600 מ"ק/שעה.
שלוש אמות הובילו בתקופות שונות את המים לעיר:
אמה הלניסטית, הובילה מים לפתולומאיס (היא עכו) וכנהוג באותם ימים היתה זו אמה חפורה, תת קרקעית, כדי להגן על מערכת המים בעתות מלחמה ומפני שבטי השודדים (למשל המדיינים) שהסתובבו באזור בעת העתיקה ושבגללם לא רק מערכות מים, אלא גם מתקנים חקלאיים כמו גתות וגרנות הוסתרו בחפירות תת קרקעיות, ככתוב בשופטים ו’ 2: "מפני מדין עשו להם בני ישראל את המנהרות אשר בהרים ואת המערות ואת המצדות" (שופטים ו’ 2). אלפיים שנה ויותר עשו את שלהן וכיום למעט קטעים ספורים שהתגלו, מיקום רוב האמה ההלניסטית אינו ידוע.
אמת אל ג’זאר פחה, שנבנתה ברבע האחרון של המאה ה- 18 ע"י מושל פחוות עכו אחמד אל ג’זאר, והוא גדול בנאי עכו, שבנה את המסגד הגדול, את בית המרחץ ואת אמת המים, שברובה הובלו המים בתעלה פתוחה ורק בקילומטרים האחרונים של הכניסה לעכו הובלו המים בצינור שהיה עשוי חוליות חרס. אמה זו נהרסה ברובה בזמן המצור של נפוליון ב- 1799.
אמת סולימאן פחה, יורשו של אל-ג’זאר שנבנתה ב- 1814, תוך שנה אחת ופעלה עד מלחמת השחרור.
זו למעשה האמה המוכרת לנו כיום. היא חוצה שלושה נחלים – געתון, בית העמק ונחל יסף, שם בקטע היפה והמוכר שלה, ליד קיבוץ לוחמי הגטאות היא בנויה על קשתות שגובהן עולה על 12 מ’. השיפוע הממוצע של האמה כחצי אחוז (בכל מטר אורך אמה שיפוע של חצי ס"מ) והמים זרמו בתעלה חצובה באבן ומקורה בלוחות אבן.

כשגמרתם את הטיול לאורך קאנט א-באשה, אין דבר יותר נכון לעשות מאשר לסוע לעכו ולטייל בעיר שהוכרזה כ"אתר שימור מסורת עולמי", שבה שכיות חמדה ארכיטקטוניות שאין דומה להן, אבל אני חייב להזהיר אתכם, אם תדבקו בחיידק של עכו, זה לא יגמר ביום אחד.

טיול נעים 
 
הגדל מפה

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט
יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות
עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר

לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג