חתירה – אביב/חורף – הנגב התיכון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט


עם בוא החורף נפנה יותר מטיולינו לאזור הפחות גשום – לנגב, אזור שהטיול בו דורש הדגשים נוספים מבחינה בטיחותית. נתמקד בשניים אותם חייבים לקחת בחשבון בתכנון הטיול:
1. שטפונות – טבעם של שטפונות, שהם מתרחשים, לעתים, במקומות מרוחקים ממקום הגשם. גשם בהר חברון, למשל, יכול לגרום שטפון באזור ים המלח, גם אם שם לא יורדת טיפה אחת של גשם.
2. ניווט – בשל מיעוט התכסית והישובים הניווט בנגב יותר קשה והטעות יותר קלה. מומלץ להתחשב בזאת בתכנון הטיול ולהשאיר יותר זמן (שעות אור) לתקון טעויות.
בפרק המבוא של ספרי "יום טיול באופני הרים" תמצאו עצות מועילות רבות לקראת טיוליכם באזור מסקרן זה.

"חתירה" הוא טיול לא מעגלי ברכס חתירה שבהר הנגב הצפוני. מתצפית הר אבנון גולשים למכתש הגדול, חוצים לדרום מערב ויוצאים ממנו ב"מעלה אברהם". בערוצי נחל חצץ מדוושים עד דרך המטפסת להר צרור. גולשים ממנו לראש מעלה צין וממנו אל נקודת הסיום בחניון הרועה.
למעט הרפתקאה בנחל חצץ כל הדרכים מסומנות וברורות, אולם מרביתן טרשיות ואינן קלות.


* קטע הטיול, שבין המדרשה לנרקיסים בנחל חצץ, פורסם לראשונה ע"י חזי יצחק, איש מדרשת שדה בוקר, רוכב אופניים, שהתווה (ובמידה רבה גם סלל) רבים ממסלולי האופניים בנגב.



אזור:    צפון הר הנגב
נקודת מוצא:    תצפית הר אבנון על המכתש הגדול
נקודת איסוף:    חניון הרועה מול הכניסה לקיבוץ שדה בוקר
מפות סימון שבילים :הנגב התיכון
עונה מומלצת :    אביב חורף
אורך מסלול :    38 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    250 מטרים
רמת קושי:    בינוני-קשה

איך מגיעים?

נוסעים לירוחם. מצומת ירוחם, בכביש הכניסה לעיירה וממשיכים בכיוון כללי מזרחה, חולפים ליד אזור התעשיה ובק"מ 6.4, לפני הירידה למכתש, מסתעפת דרך סלולה להר אבנון. פונים אליה שמאלה ואיתה כקילומטר עד תצפית מרהיבה על המכתש. מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי, חובשים קסדה ומאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

א. מכתש חתירה (הגדול)

   
0.0 KM 
יציאה 
צפון מזרח 
 

בנ.צ. 14810422, רום 630 מ’ יוצאים לצפון מערב בדרך בה הגענו לתצפית.
בק"מ 1.1 כביש מס’ 225. פונים עליו שמאלה (מזרח) במורד אל המכתש הגדול.
המכתש הגדול אורכו כ- 13.5 ק"מ, עומקו כ- 300 מ’. צירו, כציר רכס חתירה מצפון מזרח לדרום מערב. מנוקז ע"י מוצא יחיד של נחל חתירה, אל בקעת צין. בקרקעיתו חשופים מאובנים ימיים, עצים מאובנים ואבן חול צבעונית.

   
3.6 KM 
ימינה   
דרום   
ד.עפר 
סימון אדום 
ירידה 

נ.צ. 14830411, רום 410 מ’ מסעף דרך עפר מסומנת אדום. צבע זה ילווה אותנו כ- 17 ק"מ.
בק"מ 3.8 ליד שלטים, תחילת שביל לעצים מאובנים. מבקרים וחוזרים לדרך שמתעקלת דרומה.
בק"מ 5.2 חוצים את ערוץ נחל חתירה.



עץ מאובן

   
6.0 KM 
ימינה   
 דרום מערב   
עפר 
סימון אדום 

נ.צ. 14850389, רום 370 מ’ מסעף. פונים ימינה בהמשך הסימון האדום ומדוושים לדרום מערב ברכס הרי מטמור, שבלב המכתש.
בק"מ 12.0 בקרוב, עוברים באבן חול צבעונית, גולשים וחוצים את ערוץ נחל חתירה.



בערוץ נחל חתירה, יעל (זכר) מופתע מביקורנו

   
13.6 KM 
ישר    
 דרום מערב   
סלולה 
סימון אדום 
עליה 

נ.צ. 14310346, רום 480 מ’ בערוץ יובל של נחל חתירה, ליד מפת המכתש, תחילת "מעלה אברהם". מתחילים לטפס במדרגה הראשונה.
בק"מ 15.2 תחילת מדרגה שניה.
בק"מ 15.8 תצפית על המכתש מהאנדרטה בראש מעלה אברהם.
מעלה אברהם המעלה נפרץ ע"י חטיבת הצנחנים שקראו אותו ע"ש אברהם קריניצי ראש עירית רמת גן שהיתה המאמצת של חטיבת הצנחנים.

   
16.5 KM 
ישר    
מערב 
ד.עפר 
סימון אדום 

נ.צ. 14120336, רום 670 מ’ סוף העליה, סמוך לשלט האוסר כניסה לאזור האכלת בעלי חיים. הדרך מקבלת כיוון לצפון מערב.
בק"מ 18.6 מסעף ממשיכים ישר לואדי דו מצוקי ולא שמאלה.
בק"מ 19.8 ליד גדר מחנה צבא (שבתוכו נראה כביש) עיקול דרומה על רכס חתירה.


ב. לנחל חצץ ולהר צרור

   
20.8 KM 
שמאלה    
דרום    
ד סלולה 

נ.צ. 13860342, רום 630 מ’ הצטלבות דרכים ליד שלט שטח אש. נפרדים מהאדום ופונים שמאלה לדרך
סלולה ורחבה.
בק"מ 21.6 סכנה! הדרך מסתיימת בנפילה. יורדים ממנה וממשיכים בדרך טרשית, שהשימוש בה מועט, לדרום מערב, לרגלי שרשרת גבעות. סופרים את הואדיות (כולם יובלי נחל חצץ) שנכנסים ימינה (צפון מערב) בין הגבעות: כ- 500 מ’ מקצה הדרך הסלולה הנחל הראשון, כ- 800 מ’ השני וכ- 1200 מ’ השלשי.



לרגלי גבעה שבראשה מערה קטנה,פונים ימינה לשביל גמלים

  
22.8 KM 
ימינה   
מערב 
סינגל טרק 

בנ.צ. 13720328, רום 600 מ’ לרגלי גבעה שסמוך לראשה מערה קטנה (ראה צילום) פונים ימינה, לצפון מערב, לשביל גמלים בנחל השלישי.

הקטע הבא הוא הרפתקה קטנה: מדוושים בו בשבילי גמלים ועל מדרונות סלע, צריך קצת תושיית ניווט ובתחילתו סימון שבילים ישן, שחור, שעלול להטעות. לכן תאור המסלול יותר מפורט, ממשיכים לפיו:

בק"מ 23.5 הואדי נסגר ואי אפשר להמשיך לדווש. לוקחים את האופניים ומטפסים על המדרון הסלעי, שמימין לערוץ. אחרי כ- 10 מ’ הרוכבים המנוסים מרשים לעצמם לדווש על הסלע, האחרים הולכים.
בק"מ 23.7 מעבר נוח. עוברים מהמדרון הימני לשמאלי וממשיכים לצפון מערב. עד מהרה הערוץ הקטן נשפך לערוץ המרכזי של נחל חצץ, המגיע מימין וממשיך במורדו לדרום מערב. פעמיים בבקורי פגשתי במקום זה משפחת זנבנים.
בק"מ 23.9 נגמר רצף הסלע ומתחיל שביל גמלים המתעקל שמאלה ומתרחק מערוץ הנחל.



בק"מ 23.5, מטפסים במדרון הסלעי שמימין לערץ

   
24.4 KM 
ישר   
דרום מערב   
סינגל טרק 
ירידה 

בנ.צ. 13660331, רום 600 מ’ אוכף קטן. ממנו ממשיכים במורד לגיא סגור.
בק"מ 24.5 שביל הולכי רגל מסומן שחור, ליד ערוץ הגיא, שהוא מיובלי נחל חצץ. פונים ימינה במורד, סמוך לערוץ.
נרקיסים בנחל חצץ השטפונות הראשונים של החורף מותירים בגיא גבי מים ובחודשים דצמבר-ינואר פורחים לידם נרקיסים. רכוזי הפריחה כ- 200 מ’ במעלה הגיא. הסטיה לביקור בפריחה אינה נכללת במרחקי תאור המסלול.



בסוף הקיץ, נרקיסים לא היו, אבל חצבים היו גם היו

   
25.3 KM   
שמאלה   
דרום   
דרך עפר 
סימון אדום 

נ.צ. 13580334, רום 550 מ’ מפגש שבילים מסומנים. פונים שמאלה (דר’ מז’) לדרך טרשית מסומנת אדום, לאורך גדר בקר. על פי הסימון האדום מתמידים כ- 5 ק"מ.
יורדים ועולים בדרך להר צרור עליות אחדות. תלולות אבל קצרות. זה אתגר למדווש: לפתח בירידה מהירות ולהשתמש בה כדי להתגבר על העליה.
בק"מ 27.3 מסעף , פונים לשמאלית המסומנת אדום, לדר’ מז’ ומתעקלת לדר’ מע’.
בק"מ 30.8 ליד הר צרור הסימון האדום מתחלף בכחול. ממשיכים על פי סימון זה.
תצפית על בקעת צין ליד הר צרור מומלץ להתרחק מהדרך דרומה ולמצוא תצפית טובה על נופי בקעת צין ורמת עבדת.

   
32.8 KM 
שמאלה   
דרום   
דרך עפר 
סימון אדום 

נ.צ. 13130295, רום 470 מ’ ראש מעלה צין פונים מערבה לדרך מסומנת שחור לאורך גדר השמורה, גדר המדרשה והמרכז לאנרגיה סולארית.
בק"מ 36.6 כביש מס’ 40 פונים ימינה בשוליו.
ובק"מ 38.0 מסיימים בחניון הרועה, מול הכניסה לקיבוץ שדה בוקר.

אפשר קצת פחות או קצת יותר קל
מי שמסתפק בפחות: בנקודה מס’ 6 ממשיך בדרך המסומנת אדום ומשלים 25 ק"מ בכביש מס’ 204, בין אבן ק"מ 140 ל-141.

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות

יקי הלוי – לא פחות מבכל מאודו
יקי הלוי, חבר ומטייל קבוע בטיולי מדורנו, לא השלים 54 שנים כשנדם ליבו.
יקי, אב אוהב ללי ולירדן, ביטחוניסט ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו, גילה את הטיול באופניים לפני שנים ספורות ומשנדבק בשגעון עשה זאת, כפי שיקי עשה כל דבר בחייו – לא פחות מבכל מאודו.
אנחנו חבריו, ידענו כי יקי מקסימאליסט בציפיותיו מכולם לעשות את המקסימום בכל דבר ופעמים רבות לא יכולנו לעמוד בכך, אך חבבנו והערכנו אותו כי ידענו שיקי לא נותן הנחות לעצמו והוא דורש מעצמו לפחות מה שהוא מצפה מאחרים.
ביום שישי 22.10.2004, בטיילו על אופניים עם חברים בכרמל, גם ליבו הגדול של יקי לא עמד בדרישות.
לזכרו מוקדש טיול החודש.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג