חצצון – מדבר יהודה

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט – צילומים: אסף קצין


מכתבים
הקשר עם המדוושים בטיולינו הוא סם החיים שלנו. נענה הפעם לאחדים שטרחו וכתבו :
* מספר מטיילים פנו בעניין "חריץ בחוואר". סיפרו שפקח שמורות הטבע אורב ואוסר כניסה בטענה שהמסלול עובר בשמורת טבע. לפי מיטב ידיעתנו למעט קטע של כ- 200 מ’ שבו החריץ חוצה שמורה, שאר המסלול הוא על דרכים מסומשו"ת או מחוץ לשמורה. הנושא הועבר לבדיקה ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.
ובינתיים… מצטערים במקרה זה אנו לא נמליץ לעבור ביודעין על החוק
* נסים טורקיה משבח אותנו על: "מסלולי טיול נהדרים ושימושיים" ומעיר שלמסלול טיול שרכב בו השתרבבה שורה ממסלול אחר. תודה נסים, נתקן.
* איציק לוי מברך אותנו על: "אתר מרשים, מלא תוכן, מעניין ומושך לחזור אליו" וקובל שהחלק החולי במסלול "שרון" הזכיר לו את הטירונות. זה המקום לציין: שלפני שמסלול יוצא לאור אנחנו עוברים בו מספר פעמים ובודקים אפשרויות שונות, עד שרצוננו שבע. איציק, יש בינינו מי שמחפשים דווקא את הקטעים הקשים. אנחנו רוצים שגם הם ימצאו טעם בטיולינו וכמוך, ירצו לחזור אליהם.
לפעמים זה קשה להאמין איזה רצונות, שונים ומשונים יש לרוכבים, המשיכו בבקשה לקטע הבא.
* ולבסוף פניה מרוכב שבקש להשאר בעלום שם, אולי משום שפניתו יכולה להחשב במחוזותינו קצת מוזרה. קרן א-חאג’ר הוא מסלול סמוך למצוקי דרגות שלאחרונה עלה ובצדק לכותרות, תודות כנראה לאריה פישלר. "מה שאני אוהב", כותב לנו הרוכב, "זה לשחרר את הראש שלי ולא להיות כל כך מרוכז ברכיבה. תוכלו להמליץ על משהו עם קצת פחות סינגל". אמרנו לכם "מוזרה", לא?… הגדולה של "קרן א-חאג’ר" היא, בין השאר, בווריאציות שניתן לעשות על הנושא המרכזי, כולל הפחתת מינון הסינגל. אבל אנחנו מכבדים כל בקשה, ולבקשתך מסלול קצת אחר. מקווים שהוא יאפשר לך לשחרר את הראש.



לך לך למדבר נוסח גבת

חצצון
"חצצון" הוא טיול מעגלי ברמה המדברית שמעל "מצוק ההעתקים", הצופה אל ים המלח. ממצפה דרגות יוצאים מערבה, חוצים את נחל דרגות ומטפסים דרומה. דרומית לראס מוטריידה "מתנקזים" לנחל חצצון וליד יובלו מטפסים בכיוון כללי לדרום-מערב, עד רוג’ום א-נקה. גולשים לצפון-מזרח, עד הדרך הראשית הסמוכה ל"מצוק ההעתקים" ועליה צפונה. לפי הזמן והכוח בוחרים לאיזה מצפה, שעל המצוק, לגשת (ראש חצצון מצפה מיכוור), סמוך לראס מוטריידה מתחברים לדרך בה התחלנו את הטיול ואיתה (כ- 10 ק"מ) חוזרים עד מצפה דרגות.
הטיול ממושך. הדרכים, גם הסלולות שבהן עולות ויורדות ללא הפסק וקשה למצוא בהן אחת חלקה. קחו בחשבון שהטיול מצריך יום שלם. יש לחשב היטב את כמויות המים, בעיקר בימים חמים. הטיול עובר בשטח אש וחייבים לתאם עם צה"ל.
אם כבר הרחקתם עד כאן, עדיף, כמובן, ליותר מיום אחד. מקום לינה נוח – מצוקי דרגות, מרכז תיירות מדברי, 9944777 02 ושם אכסניה ובה אפשרות ללינת קמפינג ולמעלה מ- 40 חדרים בשלוש רמות מחיר סבירות. גם אם אין בכוונתכם ללון אתם בהחלט מוזמנים לחניה ולמסעדה.

תודה לרוכבי פלסטרו-גבת, ובעיקר לאסף קצין וענר טלמון, איתם רכבתי ב"חצצון" בתחילת חורף 2005-2006והרגשתי שאלוהים מה זה קרוב.

אזור:    מדבר יהודה
נקודת מוצא:    "מצוקי דרגות"
מפות סימון שבילים :
צפון מדבר יהודה וים המלח (מס’ 8)
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    44 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    430 מטרים
רמת קושי:    קשה
זהירות הטיול עובר בשטח אש. חובה לתאם עם צה"ל.

איך מגיעים?

נוסעים ל"מצפה דרגות", דרך כביש מס’ 90 בקטע שלחוף ים המלח, בין קליה לעין גדי. בין אבן דרך 258 ל- 259 פונים מערבה ומטפסים כ- 5.5 ק"מ עד מרכז התיירות המדברי. חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה וגולשים לצומת הדרכים שליד שער האכסניה. מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא



יוצאים בדרך סלולה מערבה לאורך נחל דרגה

   
0.0 KM 
 
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 18721108, בערך בגובה פני הים יוצאים מערבה, על פי השילוט לנחל דרגות ומצפה מיכוור, בדרך סלולה (אבל קופצית) מסומש"ת ירוק. זו הדרך הראשית המובילה ממצוקי דרגות
לתקוע ועליה, על פי הסימו"ש הירוק נתמיד כ- 13 ק"מ.

   
3.3 KM 
  
 
 
 
 

בנ.צ. 18461120, עדין בערך בגובה פני הים, מסעף דרכים מסומשו"ת בערוץ נחל דרגות. פונים שמאלה (דרום-מערב) לעליה תלולה. מאה מטר ואחר כך מתמתנת, עולה ויורדת.
בק"מ 5.9 חוצים את ערוץ נחל תקוע.
בק"מ 9.2 מסעף משולט סמוך לחרבת (בור מים מקורה) מנקושיה. ממשיכים ישר (דרום) בהמשך הדרך המסומש"ת ירוק, שבשוליה טורי אבנים שמטרתם הסדרת תנועת הרכב בדרך בלבד ולא פראי בשטח.



בנחל חצצון

   
9.8 KM 
  
 
 
 

בנ.צ. 18431076, רום 190 מ’ מסעף. ממשיכים ישר (דרום-מערב) במעלה כמעט בלתי מורגש סמוך לערוץ נחל חצצון. קטע זה של הדרך יחסית חלק, נצלו את ההזדמנות.
בק"מ 11.8 מסעף לפני פיתול חזק של ערוץ הנחל ובו מאהל בדואי (במפות רשום "מכלאת צאן"). פונים שמאלה (דרום-מערב) על הדרך המסומש"ת ירוק, חוצים את ערוץ החצצון ועכשיו אנו נמצאים משמאלו.
בק"מ 12.2 חולפים לרגלי ציון לזכר יששכר גניש, שנהרג פה בתאונת נגמ"ש.
בק"מ 12.4 מסעף. ממשיכים ישר ועכשיו אנחנו מימין לערוץ החצצון.
בק"מ 12.8 הדרך מתעקלת מערבה.



מערה מדברית

   
13.0 KM 
  
  
 

בנ.צ. 18181067, רום 260 מ’ מסעף לפני מה שנראה כיסודות בתים של ישוב נטוש. עוזבים את הדרך הראשית ופונים שמאלה (דרום-מזרח) לדרך לא כל כך ברורה, לרגלי גבעה 284.
מפה לאורך כ- 7 ק"מ הקפידו להשמע לתאור המסלול.
בק"מ 13.3 הדרך מגיעה לערוץ נחל חצצון. בגדה המערבית שביל גמלים. מדוושים עליו דרומה, לעבר מערת א-נצרניה.
בק"מ 13.8 מערת א- נצרניה. ומפה ממשיכים בשבילי גמלים שבערוץ.



יובל של החצצון המגיע מרוג’ום א נקה

   
14.5 KM 
  
  
 
 
בנ.צ. 18131057, רום 300 מ’ פוגשים דרך החוצה את ערוץ הנחל פונים עליה שמאלה ומדוושים משמאל לערוץ בדרך מסומש"ת שחור. קצת מערבה מכאן נחל חצצון מתעקל צפונה, עוזב אותנו ואנו מדוושים דרומה, לאורכו של אחד מיובליו המגיע מרוג’ום א-נקה ונשפך פה אל החצצון. לסמו"ש השחור נצמדים לאורך כ- 5 ק"מ.
בק"מ 14.8 מסעף. ממשיכים בימנית, ליד ערוץ הואדי. עד מהרה הדרך מתעקלת ושומרת על כיוון כללי דרומה. לאורך כקילומטר מדוושים ממש בערוץ, בחלוקים. אגב, שמו הערבי של נחל חצצון – ואדי חסאסה שמשמעותו נחל החצצים או החלוקים.
בק"מ 16.0 הדרך עוזבת את הערוץ ועולה לגבעות שמשמאלו.
בק"מ 16.7 מימין לערוץ מאהל בדואי.
בק"מ 17.0 עץ שיטה ומשמאלו בור מים גדול. מקפידים להמשיך על פי הסמו"ש השחור, דרומה, לעבר קו הרכס. ככל שמתקרבים אליו העליה מתחדדת, אבל לא ממש קשה.
בק"מ 19.8 מסעף. פונים ימינה (מערב) במעלה דרך מסומש"ת כחול



הפסקה בצל עץ שיטה

   
20.0 KM 
  
  
 
 
 
בנ.צ. 18041016, רום 400 מ’ מסעף דרכים מסומשו"ת. פונים ימינה (צפון-מערב) במעלה דרך מסומש"ת אדום, לעבר מבנה גדול – רוגום א-נקה.
בק"מ 20.7 רוג’ום א-נקה.
בק"מ 21.5 שוב בנקודה מס’

. למרות שהדרך המסומש"ת אדום מפתה להמשיך עליה, לא מתפתים ופונים שמאלה (מזרח) במורד הדרך המסומשת כחול. לסמו"ש הכחול נצמדים לאורך כ- 4.5 ק"מ.
בק"מ 22.5 מסעף. פונית לשמאלית (צפון-מזרח), על פי הסמו"ש הכחול ועד מהרה מתחילה ירידה תלולה, שאורכה כמה מאות מטרים. סעו בזהירות, המרחק מפה למקום שיכול להגיש עזרה, במקרה שצריך, הוא יותר מ- 20 ק"מ.
בק"מ 24.2 מסעף אף. ממשיכים בימנית.
בק"מ 24.4 מסעף אף. ממשיכים בשמאלית. הימנית, מסומש"ת ירוק מובילה לעין גדי.

  
26.0 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 18391029, רום 330 מ’ מסעף דרכים מסומשו"ת. ממשיכים בשמאלית (צפון-מזרח) בדרך עולרדת מסומש"ת שחור.

  
26.7 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 18531053, רום 280 מ’ מסעף דרכים מסומשו"ת. פונים ימינה (מזרח) לדרך מסומש"ת ירוק המובילה לעבר מצוק ההעתקים ולראש חצצון.
בק"מ 27.0 תצפית על ים המלח ואחריה ממשיכים צפונה.
בק"מ 29.3 לרגלי ראש חצצון. מטפסים ברגל לראש (219 – מ’) וצופים על הרי מואב, ים המלח ועל קניון נחל חצצון וממשיכים מערבה.



תצפית על ים המלח

   
32.0 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 18491061, רום 260 מ’ מסעף דרכים מסומשו"ת סמוך לראס מנקושיה. פונים ימינה (צפון-מערב) לדרך הראשית המסומשת שחור ושוב היא עולה ויורדת.

   
34.5 KM 
   
   
 
 

מסעף ליד ראס מוטריידה ומפה חוזרים בדרך תקוע-מצוקי דרגות, בה התחלנו את הטיול.



יעלי המדבר – "כמה עלו האופניים ? "

   
40.7 KM 
   
   
 
 

מסעף בערוץ נחל דרגות.

   
44.0 KM 
   

מצוקי דרגות


הגדל מפה

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג