העשרת דם באופן חוקי וטבעי

לאחר הודאתו הלא מפתיעה של לאנס אמסטרונג בשימוש בחומרים ממריצים  כמו EPO: , הורמוני גדילה וטסטוסטרון, במהלך שנותיו כרוכב מקצועי, עולות מספר שאלות: מה זה blood doping? מה האמצעים להעשרת דם? והאם ניתן להעשיר את מדדי הדם באופן באופן חוקי וטבעי?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לאחר הודאתו הלא מפתיעה של לאנס אמסטרונג בשימוש בחומרים ממריצים  כמו EPO: , הורמוני גדילה וטסטוסטרון, במהלך שנותיו כרוכב מקצועי, עולות מספר שאלות: מה זה blood doping? מה האמצעים להעשרת דם? והאם ניתן להעשיר את מדדי הדם באופן באופן חוקי וטבעי?

מאת:ד"ר שמי שגיב

מה זה BLOOD DOPING?
BLOOD DOPING הינו תהליך שנועד להביא לשיפור בביצועי הגוף בכך שהספורטאי מעשיר את הדם באופן מלאכותי. העשרת הדם משפרות את יכולת הכדוריות האדומות לשאת חמצן אל השרירים והרקמות הרקות. עליה באספקת החמצן משמעותה עלייה ביכולת השריר ליצר אנרגיה.

העשרת הדם מגבירה את מספר כדוריות הדם ואת ריכוז ההמוגלובין, המולקולה האחראית לקשירת החמצן והעברתה אל השרירים. ההמוגלובין אינו משמש רק כנשא של חמצן אלא ולא פחות חשוב משמש לפינוי החומצה co2. ריכוזי חומצה בשרירים מגביר את הרס רקמת השריר. אלו מרכיבים מכריעים בשיפור יכולות אתלטיות ובעיקר כשמדובר בספורט אירובי כמו ריצה ורכיבה. כמובן ש-BLOOD DOPPING נאסר בשימוש על ידי הוועד האולימפי וארגוני הספורט בעולם.

מה הם האמצעים ל BLOOD DOPPING?
1. עירוי דם: זהו תהליך רפואי שבו חולי אנמיה או כאלה המאבדים דם בתאונה או בניתוח או גם בכימותרפיה מקבלים מנת דם. בקרב ספורטאים, התהליך מתבצע בכך שמנת דם נלקחת מהם מספר שבועות לפני התחרות ומוקפאת, ומספר ימים לפני התחרות מוזרקת בחזרה לגופם.


צילום אילוסטרציה: Thinkstock

2. הזרקה של הורמון EPO. הורמון זה המופרש בכליה ומשמש כממריץ ליצור כדוריות אדומות.

3. חומרים סינתטיים לשיפור הובלת החמצן – HBOCs (Hemoglobin based oxygen carrier ו- PFCs (perfluorocarbons. חומרים אלו משמשים במצבי חירום רפואיים במצבים בהם לא ניתן לתת או לקבל עירוי דם. חומרים אלו משפרים את יכולת הדם לשאת חמצן ומנגד לפנות את החומצה המטבולית.

אז מה לאנס אמסטרונג יכול היה לעשות כדי לשפר את היכולות האתלטיות מבלי להיעזר בעירוי דם ובחומרים האסורים? וכיצד היה יכול לשפר את רמת הכדוריות האדומות וריכוזי ההמוגלובין כדי לשפר את יכולת העברת החמצן אל השרירים ולמזער את הנזקים לשרירים וזאת מבלי להיעזר בחומרים האסורים?

עבדכם הנאמן – ספורטאי אולימפי ואלוף ישראל במרתון. במשך שנים אני משתמש בחומרים טבעיים להעשרת הדם. בדיקות מעבדה של ספירת הדם שלי תמיד גבוהות במיוחד: RBC count 5.3, 17.1g/d HEMOGLOBIN , WBC count 3.9. ואלו רק חלק מהפרמטרים החשובים בביצועים אירוביים וזאת מבלי תופעות לוואי. זה יעיל! זה בטוח! זה זול! זה טבעי! זה חוקי! 

הנה הנוסחה להעשרת דם מבלי להשתמש בתרופות וחומרים אסורים (בהתייחס לספורטאי במשקל 70 ק"ג):
1. שתו 250 מ"ל של כלורופיל. כלורופיל הינה מולקולה הזהה, כמעט, לחלוטין להמוגלובין, חוץ מאשר העובדה שבמרכז הכלורופיל יש מגנזיום ובמרכז ההמוגלובין יש ברזל. ניתן גם להפיק זאת מסחיטת עלים ירוקים כמו : נבט עשבי חיטה, שעורה וצמחים ירוקים עשירי כלורופיל.

2. שתו 5-6 ליטר מים. ריכוזי המים בדם משפיעים על זרימתו. ניתן להוסיף למים אבקת ספירולינה העשירה בכלורופיל.

3. צרכו 100 מ"ל של שמנים כמו אומגה 3-6-ו -9 , שמנים אלו נחוצים לבניית הממברנה וחוזקם של הכדוריות האדומות.

4. כפית של מלח ( סלעים, אטלנטי, הימאליה) . המלח מכיל מינרלים ואלקטרוליטים חשובים השומרים על המטען השלילי בממברנת הכדוריות האדומות. מטען זה מונע את האגרגציה, הידבקויות, של התאים אשר פוגע בזרימת הדם.

5. צרכו L- Arginine לשיפור הסירקולציה של הדם ומערכת הלימפה.

אישית, אני שותה בכל בוקר שייק ירוק. לתוך הבלנדר אני זורק 3\1 אבוקדו, לימון סחוט, חופן נבטים מסוגים שונים (אלפלפה, חמניות, אבוקדו. אינני אוהב את הגרגיר או צנונית זה פשוט חריף מדי), עלים ירוקים (שמיר, תרד, כוסברה, פטרוזיליה), כף שמן (זית, זרעי ענבים, זרעי פשתן) ונבט עשבי חיטה סחוט. את כל זה אני מערבל בבלנדר כ- 30-50 שניות ושותה יש להוסיף מים בהתאם לסמיכות הרצויה ותבלינים לטעם.

שייק זה עזר ועוזר לי לשמור על ערכי דם וביצועים ספורטיביים ברמות הגבוהות ביותר. מעבר לכך, אני שומר על רמת בריאות אנרגיה וחיוניות. במידה ותתחילו לאמץ גישה זו אתם תתחילו לראות שינויים משמעותיים בערכי הדם ובביצועים. יתכן שבשבועות הראשונים תרגישו את ההיפך, זאת משום שגופכם עובר תהליך ניקוי והרעלים מתנקזים מצב הגורם לעייפות ותחושה לא נעימה, אך זמנית.


3.4.2013


ד"ר שמי שגיב – D.C. מומחה לרפואת ספורט

אלוף ישראל (1985, 1987) ונציג ישראל לאולימפיאדת לוס אנג'לס, 1984, אלוף ישראל טריאתלון, ק. גיל.
B.Sc.  תואר ראשון בפיזיולוגיה של המאמץ  University of Oregon
M.Sc.  תואר שני בביומכניקה של הספורט University of Oregon


http://www.shemidc.co.il/sport-chiro.php


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג