הסולטאן פארס – מזה"ת חדש בסימן פרנקפורט 2011

הוא חצה את קו הסיום בהוואי כשרוחו משולהבת ופיו פעור לרווחה. ידיו הדקיקות לופתות בחוזקה את דגלה המפואר של בוואריה, מניפות אותו גבוה לאוויר. לא היה ספק - באותם רגעים הוא היה המאושר שבאדם והכל נשכח ממנו. גופו הצנום והמותש של איש הברזל, הדחיק את המרחקים העצומים אותם שחה, רכב, ורץ, ופינה מקום להתרגשות מסוג שונה. ראיון הרדיו אותו העניק כשבועיים לפני אותה אליפות עולם ובו אמר: "אני לא מאמין כי אנצח", נראה כעת תלוש ממציאות אחרת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הוא חצה את קו הסיום בהוואי כשרוחו משולהבת ופיו פעור לרווחה. ידיו הדקיקות לופתות בחוזקה את דגלה המפואר של בוואריה, מניפות אותו גבוה לאוויר. לא היה ספק – באותם רגעים הוא היה המאושר שבאדם והכל נשכח ממנו. גופו הצנום והמותש של איש הברזל, הדחיק את המרחקים העצומים אותם שחה, רכב, ורץ, ופינה מקום להתרגשות מסוג שונה. ראיון הרדיו אותו העניק כשבועיים לפני אותה אליפות עולם ובו אמר: "אני לא מאמין כי אנצח", נראה כעת תלוש ממציאות אחרת

מאת:אילן גולדמן

فارس السلطان‎


ולמרות אותו ראיון, פארס אל סולטאן, בן למהגר עיראקי ואם גרמניה, חצה את קו הסיום בהוואי במקום הראשון כשהוא גורף את תואר אלוף העולם באיש הברזל. השנה הייתה 2005, ולבחור הגרמני אשר מתגורר ומתאמן בעיקר "בפינותיו האפלות" של המזה"ת, הייתה זו הפתעה גמורה. "סולטאן הזיעה" כפי שהוא מכונה, החל את קריירת איש הברזל שלו מבמה גבוהה, אפילו גבוהה מאוד, כזו שאחרים יתקשו לטפס עליה. עוד בשנת 1997, כשהוא בן 19 בלבד, "הסולטאן" סיים את תחרות איש הברזל הראשונה שלו. ילד גבוה וביישן עם פנים מזרחיות, בעולם של ספורטאים מתבגרים ומלאי אגו. "הסולטאן" נאבק בגבורה וסיים את אותה תחרות על האי האטלנטי לנזרוטה, בזמן של 10:33 שעות. הישג נפלא לכל הדעות. אך משם רק גדל וצמח לו תאבון מסוג אחר – התאבון לקצץ זמנים ולגרוף תארים. אחרי 8 שנים כאמור, הרעב בא על מקומו .



פאריס אל סולטאן- מנצח אליפות העולם באיש הברזל
צילום: Kaihawaii

הכתובת הייתה על הקיר זה זמן מה. ניתן להגיד כי "נכתבה" עוד בשנת 2003 "כשהסולטאן" החל "להטריד מנוחתה" של הצמרת העולמית, בענף הקשה מכולם. הבחור הכשרוני בעל השם המזרחי, "חרש את אדמתו הקשה" של עולם הספורט המערבי, עד שבאותה שנה אותת לכולם, "הרי אני כאן", כשסיים במקום השביעי בקונה, בזמן של 8:35 דקות. רק שנתיים לפני כן (2001) פארס עוד סיים את התחרות המתישה בקונה, במקום ה-27 בזמן של 9:17. תוצאה טובה לכל הדעות, אך לא כזאת שתספיק בכדי להדיר שינה מאלופי ברזל כמו פיטר ריד – המנצח דאז. 
 

הישגיו בהוואי באותם שנים הביאו לכך, שבשנת 2004, עורך המגזין המינכנאי "אבנדזיטונג", בחר בפארס כאתלט השנה של המגזין. הקהל המקומי המשולהב פירגן, ואישר את בחירתו של איש הברזל הצעיר על אף שורשיו השמיים. שנה לאחר מכן פארס גרף את התואר פעם נוספת, אחרי ששב לגרמניה  "עטוף" בתואר אלוף העולם ומנצח איש הברזל של אריזונה. 


 אל סולטאן – מחובר למזרח -בן לאב עיראקי ומתאמן בדאבי
צילום: Ralphbernert.com


בין מזרח למערב

ולמרות המצוינות הספורטיבית, הסולטאן הצעיר אשר בכלל החל דרכו כשחיין, הקפיד לבנות ולטפח את חומותיו של העולם סביב. בעודו מתרכז באימוניו המפרכים, החל פארס, אשר חש כמיהה לשורשיו המזרחיים, לפקוד את אוניברסיטת לדוויג מקסמיליאן שבמינכן, ברודפו אחרי תואר "מאסטר" בשפה, ספרות והיסטוריה ערבית. התמחותו – האימפריה העותומאנית. מאות ה-15 וה-19 ליתר דיוק.

בחלוף הזמן, שאיפותיו הספורטיביות של העילוי הספורטיבי, החלו לגבור על אלו האקדמיות, ופארס אל סולטאן נטש את לימודיו מבלי להביט לאחור. "אני רוצה לבחון את הגבולות שלי", הוא אמר למקורביו. "לדעת כי ניסיתי". השמועות סיפרו כי החליט לעזוב את לימודיו לפתע אחרי אחת התחרויות. יש האומרים כי באותה תחרות (סיים שלישי), אלו שהקדימו אותו, החישו בו לבחור קריירה ספורטיבית על פני אקדמית. "יש לך עתיד מזהיר בספורט", אמרו לו. השאר היסטוריה.


פאריס אל סולטאן – בהוואי 2006 – אנשים באים ללחוץ את ידו של אלוף העולם
צילום: Gonzales

במקביל לעזיבתו את הלימודים, פארס החל בונה לעצמו אופק בדמות קבוצה. תחת שרביטו ובניהול של חבר טוב, הוקמה קבוצת "טריאתלון אבו-דאבי", כאשר מרכז האימונים שלו ושל הקבוצה מועתק לאמירות הקטנה. "למרות השהות באזור המזה"ת, אתיקת העבודה הספורטיבית שלי היא גרמנית. הערכים שבי, ובעיקר הסבלנות הנדרשת בטריאתלון הם ערביים", סיפר פעם סולטאן בראיון. "בגדול אני מתאים את עצמי להיכן שאני נמצא. כשאני בדאבי אני אוכל אורז, בשר בגריל, חומוס וטבולה. בגרמניה אני אוכל הרבה יותר לחם".

אם למישהו הספק: פארס הוא מוסלמי. יחיד במינו ובודד בצמרת הטריאתלון העולמית, ואולי אף בכל ענפי הספורט האירוביים (יש יוצאי דופן). חייו לעיתים נראים כמו כותרת ספרו של סמואל הנטינגטון: "התנגשות הציביליזציות": כאחד המגדיר עצמו "כבקיא מאוד בהלכות דת האסלאם", לא הפריע לו להיות בעבר תחת חסותה של מבשלת בירה ולפסוח על צום הרמאדן. הוא גם מודה "לרוב הבירה במקרר שלי אינה אלכוהולית אך אני מאזין לראפרים כמו 'אמינם' ו-'50 סנט". כמו כותרת הססמה: "בין מזרח למערב". 


סולטאן- לא בפעם הראשונה בפרנקפורט
צילום: dontworry

מוסלמי או לא, מלומד יותר או מלומד פחות- ביום ראשון הקרוב, בשעה 6:45 בבוקר, סולטאן אל פארס יעמוד פעם נוספת על שפת אגם "וולדסי". לידו יעמדו יתר המקצוענים שיוזנקו לאליפות אירופה באיש ברזל (פרנקפורט). "הסולטאן" האגדי הוא הבכיר מכולם, והפעם שמו מתנוסס בראש הרשימה כמועמד העיקרי לניצחון. האיש שפעם אמר: "כל איש ברזל תמיד מחפש אחר התחרות המושלמת, אבל אחת כזו לעולם לא תגיע" יחפש אחר זו שלו. זה כבר קרה בשנת 2005. מי כמוהו יודע.


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש

 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג