הסוד להצלחת הדיאטה – קפה!

מהו אחד האויבים הכי גדולים של הצלחת הדיאטה? לא מדובר בעוגות קצפת או שוקולד אלא במצב הרוח שלנו. יש קשר הדוק בין רגשות שליליים להחלשות הדיאטה ושבירתה תוך זמן קצר. אם נצליח לשלוט ברגשות השליליים, או לפחות להקטין את התחושה הרעה, הדיאטה תהיה יותר מוצלחת. האם כוס קפה שחור יכולה לעזור בשיפור מצב הרוח והצלחת הדיאטה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מהו אחד האויבים הכי גדולים של הצלחת הדיאטה? לא מדובר בעוגות קצפת או שוקולד אלא במצב הרוח שלנו. יש קשר הדוק בין רגשות שליליים להחלשות הדיאטה ושבירתה תוך זמן קצר. אם נצליח לשלוט ברגשות השליליים, או לפחות להקטין את התחושה הרעה, הדיאטה תהיה יותר מוצלחת. האם כוס קפה שחור יכולה לעזור בשיפור מצב הרוח והצלחת הדיאטה?

מאת:יעל דרור

כתבות נוספות של יעל דרור, על קפה וספורט:
  יתרונות הקפה לשיפור ההישגים בספורט
 להתחיל הכי חזק, ולאט לאט להגביר
 קפה ושרפת שומנים


רוצים לשמוע איך זה עובד? בדיוק על נושא חשוב זה אתמקד בכתבה הבאה!


מה הקשר בין רגשות ואכילה?
האם שמתם לב מתי אתם שוברים את הדיאטה? לא משנה אם קמתם בבוקר מלאי מוטיבציה ואפילו הצלחתם לשלב אימון על הבוקר, ברגע שמשהו מעצבן אתכם בעבודה, כאשר אתם לא מצליחים בבחינה או מפספסים הזדמנות טובה להצלחה, יחד עם הרגש הרע מגיעה אכילה בלי שליטה. האמת היא שלא משנה באיזה רגש מדובר: כעס, לחץ, עצב, דיכאון, עצבנות, תסכול וכו', רגשות שלילים מובילים אותנו כמעט תמיד לעוד ביס מיותר. 

רגשות ואכילה- התניה מגיל צעיר
איפה זה התחיל? למה כמעט כולם פונים לאוכל כאשר משתלטים עליהם הרגשות השליליים? אחת הסיבות מושרשת בנו מגיל צעיר מאד. כמעט בכל פעם שילד חווה חוויה לא נעימה מיד מצמידים לו משהו מתוק או מאכל אהוב. לדוגמה, ילד הולך לקבל זריקה ומבטיחים לו סוכריה/שוקולד אחרי ביצוע המשימה. כאשר הרוטינה הזו חוזרת על עצמה מגיל צעיר נוצר הרפלקס המותנה בין רגשות שליליים לצורך באכילה. 

מחקרים: קפה ומצב הרוח
איך מתמודדים עם הבעיה כאשר מדובר ברפלקס שאפילו לא מאפשר חשיבה מודעת? איך שורדים כל יום בדיאטה למרות כל התסכולים, העצבים והלחצים שמסביבנו? אכן, לא בהכל אפשר לשלוט אבל אם יש כמה מנהגים פשוטים (וטעימים) שיכולים להקל עלינו ולהפחית את מצבי הרוח הרעים, כדאי לשלבם בתפריט היומי. לדוגמה, שתייה של קפה הוכחה במחקרים כמשפרת את מצב הרוח ואף מונעת דיכאון. מחקר שהתפרסם בשנת 2011 במגזין הרפואי Nursing for women's health מצא ששתית קפה בקרב נשים מונעת באופן מובהק דיכאון. הנתונים נאספו בקרב מעל 50,00 נשים בארה"ב (מחקר האחיות הגדול). התוצאות הראו שנשים ששתו 2-3 כוסות קפה ביום היו בעלות סיכון מופחת ב-15% ללקות בדיכאון בהשוואה לנשים ששתו כוס קפה אחת בשבוע ופחות. בנוסף, נשים ששתו 4 כוסות קפה ויותר ביום, היו בעלות סיכון מופחת ב- 20% ללקות בדיכאון. תוצאות המחקר מוכיחות שיש קשר מובהק בין כמות הקפה ששותים ביום לבין מצב הרוח ואף הסיכון הקליני לפתח דיכאון.

מאמר שהתפרסם ב- 2012 במסגרת בית הספר לרפואה בהרווארד בארה"ב (Harvard medical school ) גורס אף הוא שלקפה ובכלל למשקאות שמכילים קפאין יש יכולת לשפר ולהמריץ את מצב הרוח (" boost mood "). המאמר מתאר את המנגנונים בגוף בהם קפאין משפיע על המוח ועל מצבי הרוח שלנו. משערים שהשפעה זו מתרחשת במוח כאשר הקפאין נקשר לקולטן של האדנוזין במוח ומנוע על ידי כך שרשרת של תהליכים המשפיעים על הפעילות של הדופמין. הדופמין הוא שליח עיצבי (נוירוטרנסמיטר) שמעורב בתהליכים הקשורים לקביעת מצב הרוח במוח.  קפאין אף משפיע על עוד 2 חומרים באופן לא ישיר: סרוטונין ואצטילכולין. כנראה שהשפעתו זו במוח על מערכת העצבים יוצרת תחושת ערנות, אנרגטיות וחיוניות ומונעת עייפות וירידה במצב הרוח. 

אז מה יש בקפה שיכול לעזור לנו להצליח בדיאטה? 
כאשר שותים קפה מרגישים תחושת "כוח" גדולה יותר ו"מסוגלות" גבוהה יותר לעמוד באתגרים רבים, גם אם הם מתסכלים. ההרגשה של החיוניות הגבוהה לאחר שתית הקפה מאפשרת לנו התמודדות טובה יותר עם משברים ללא צורך בחיפוש מזון זמין ולא בריא.  תחושה אנרגטית זו מאפשרת להתמודד טוב יותר במצבים של לחץ ועומס רגשי ויכולה למנוע את הצורך הבלתי מודע לגשת ל"נשנש" משהו ששובר את הדיאטה. 

מסקנה: שתיית קפה שחור – פחות מכשולים לדיאטה 
הקשר שתואר במחקרים בין קפה לשיפור מצב הרוח, מוכיח שלקפה יש השפעה מיטיבה לא רק על העוררות הגופנית (על כך בכתבות הקודמות בסדרת הקפה השחור), אלא גם על היכולת שלנו להתמודד עם קשים שהורסים לנו את הדיאטה. הבנת קשר זה בין קפה למצב רוח יכולה להיות אחת הדרכים החשובות ביותר להתמודד עם המכשולים הרבים העומדים בפנינו כאשר אנו במשטר דיאטה. זה אף פעם לא קל, אבל עם קפה שחור זה יכול להיות יותר פשוט ועם פחות מכשולים רגשיים.

טיפ: בונה תפריט דיאטה? אל תשכח לשלב את הקפה השחור!
בפעם הבאה שאתם בונים לעצמכם דיאטה או נעזרים באיש מקצוע לשם כך, אל תשכחו לשלב במהלך היום את הקפה השחור. אתם עוד תופתעו לראות איך הפעם הדיאטה הרבה יותר מוצלחת ומביאה אתכם לתוצאות הרצויות.

צילומים: Thinkstock

21.10.2012


יעל דרור – דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג