המסלול המיתולוגי של סובב גליל

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט


המסלול המיתולוגי של "סובב גליל"
ב- 1992 התקיימה בגדות התחרות הראשונה בארץ באופני הרים. היה זה במסגרת "סובב גליל" הפסטיבל שרבים עדין מתרפקים על הזכרונות ממנו. רק מעטים בארץ רכבו אז על "אופני הרים". כמעט כל השלדות היו מפלדה וללא שכוך וכדי לרכב על אופניים כאלה בשטח גם הרוכב היה צריך להיות מפלדה.
ב- 1993 מסלול התחרות, כפי שתוכלו להיווכח בטיול, כבר כלל אלמנטים משמעותיים. ניצח בתחרות איש פלדה – "קשיש" בן 45, מוטי פז מקרית חיים, שהגיע לתחרות בדיווש של כ- 20 ק"מ מבסיס שירותו במילואים בגולן, אם לא די בכך הוטעה במסלול ורכב קטע מיותר, חזר למסלול וניצח. חשוב לי להזכיר בהקשר זה עוד שני אנשי פלדה – אייל אופק (אז מ"הזורע") שבמהלך התחרות הבחין ברוכב שנפגע, ויתר על המשך התחרות וטיפל בנפגע ואיש פלדה נוסף – רם גולומביק. חבר, ספורטאי ענק וממעצבי הענף. לפני התחרות נכנסתי אליו לחנות בכפר שמריהו, הצגתי את עצמי (לא הכרנו לפני כן), את הנושא (אופני הרים) ואת התחרות (סובב גליל). רם נדלק והתגייס לעזור, כהרגלו בלי חשבון, כאילו הוא ואני ביחד מגן הילדים ונתן, כפרס למנצח בנוער, לא אופניים אלא חלום – קליין אלטיטיוד עם שלדת אלומיניום.
מסלול התחרות מאותה שנה מוצע כעת לפני החורף, כל זמן שאפשר לעבור על גשר "כפר הנשיא" הוא גשר הצינורות על הירדן, המוצף לעתים אפילו במשך שנים. אגב, אם הגעתם לגשר והוא מוצף, אל תנסו לעבור!
די אסונות כבר קרו כאן והותר.



הגשר הממלוכי-תורכי

"סובב גליל המיתולוגי" הוא טיול מעגלי לאורך הירדן ההררי ונחל משושים. מחניון משמר הירדן גולשים בכביש מס’ 91 אל גשר בנות יעקב, מדוושים בגדה המזרחית של הירדן דרומה ומטפסים אל "בריכת הקצינים" מול מחנה "ירדן". פונים צפונה בשולי כביש מס’ 888 (היורד מ"בית המכס" לכנרת) ואחרי כקילומטר פונים לדרום מזרח, תחילה על כביש משובש ובהמשך על דרך סולינג מעל נחל משושים. מדוושים עד מסעף דרכים לפני בריכת המשושים ופונים לדרך המתחברת לכביש מס’ 888. ליד הכניסה לחניון בריכת המשושים. חוצים אותו ומדוושים צפונה מעל לירדן ההררי עד גשר כפר הנשיא. חוצים את הירדן מטפסים לדרך הירדן ההררי, עליה צפונה עד כביש מס’ 91 ועליו עד נקודת המוצא שבה משלימים כ- 25 ק"מ.

אזור:    הירדן ההררי ושולי מרכז רמת הגולן
נקודת מוצא:    חניון המושבה "משמר הירדן", ליד גדות
מפות סימון שבילים :
החרמון, הגולן ואצבע הגליל (מס’ 1)
עונה מומלצת :    כל השנה (בחורף צריך לפחות שבוע אחרי הגשם האחרון)
אורך מסלול :    25 ק"מ
רווח אנכי מירבי :    250 מטרים
רמת קושי:    בינוני (מי ש"מוכרחים" רמת קושי גבוהה יותר רוכבים את המסלול הפוך)
זהירות בשולי הגולן יש מיקוש סורי ישן. לא יורדים מדרכים ברורות ולא חוצים גדרות.

איך מגיעים?

נוסעים ל"צומת מחניים" שעל כביש מס’ 90 צפונית לראש-פינה, פונים מזרחה לכביש מס’ 91,
עוד כ- 7 ק"מ, ליד צומת גדות, חניון המושבה "משמר הירדן". חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ויוצאים לדרך. על כביש מס’ 91 מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM  
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 20862688, רום 130 מ’ מעפה"י יוצאים מזרחה במורד כביש מס’ 91.
עוברים בגשר בנות יעקב וצריך לציית לרמזור.
פעם היו פה שני גשרי ביילי חד-סיטריים, עכשיו במקום הדרומי בונים גשר בטון.



טיפוס לא קל

   
1.4 KM  
  
 
 

בנ.צ. 20912686, רום 70 מ’ מעפה"י מיד אחרי הגשר מסעף. פונים ימינה (דרום) לעבר אתר הבניה של הגשר החדש.
בק"מ 1.6 לפני הגשר הנבנה, מסעף מוסתר ע"י ציוד הבניה המונח במקום וע"י שיחי פטל. פונים שמאלה (דרום), מדלגים מעל לציוד הבניה ומתחברים לדרך עפר בגדה המזרחית של הירדן.
אם אינכם ממש בטוחים שאתם על הדרך הנכונה אל תלכו "עם הראש בקיר", זה מסוכן. הדרך נמצאת ממש על שפת הירדן ומשמאלה גדר התוחמת שדה מוקשים.
ושוב אזהרה: בשולי רמת הגולן שדות מוקשים ישנים. לא יורדים מדרכים ברורות ולא חוצים גדרות.
בק"מ 2.6 בקצה הגדר, הדרך מתעקלת שמאלה ומתחיל טיפוס טכני, לא קל, בדרך טרשית.
בק"מ 3.0 שער לבן. מדלגים מעליו.
בק"מ 3.1 מסעף עם דרך סלולה. פונים עליה שמאלה (מזרח) ועוברים בשער בקר.
בק"מ 3.5 עוד שער לבן ושוב צריך לדלג. מיד אחרי השער מסעף. ממשיכים ישר בשמאלית בעליה מתונה.
בק"מ 4.2 עוד שער לבן (ראו תמונה). מדלגים מעליו.



מדלגים מעל שער לבן

   
4.3 KM  
  
 
 

בנ.צ. 21012667, רום 170 מ’ מעפה"י מיכל אשפה לרגלי אקליפטוסים עבותים. מי שליבו חפץ משאיר את האופניים תחת השגחה ויודר בגרם מדרגות בטון אל "בריכת הקצינים" – עין עלמין.
מי שלא, ממשיכים דרומה בדרך הסלולה.
בק"מ 4.8 מסעף עם דרך גישה למטעים שמימין. פונים שמאלה (מזרח) בעליה ועוברים ליד מתבנים.



בריכת הקצינים – עין עלמין

   
5.0 KM  
  
  
 

בנ.צ. 21052663, רום 210 מ’ מעפה"י כביש מס’ 888 המחבר את בית המכס עם הכנרת. פונים עליו שמאלה (צפון-מזרח), בעליה מתונה.

   
6.1 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 21072672, רום 240 מ’ מעפה"י מסעף כביש צר, מסומ"ש אדום. פונים אליו ימינה (מזרח). הסמו"ש האדום ינחה אותנו כ- 5.5 ק"מ.
בק"מ 7.5 מסעף. ממשיכים ישר (דרום), בדרך סלולה חלוקי בזלת, על פי הסמו"ש האדום. מפה מדוושים כשמשמאלנו נשקפים נופי נחל משושים.



אלונים בחורבת ג’רבה

   
12.2 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 21122624, רום 130 מ’ מעפה"י מסעף. ממשיכים בימנית בעליה מתונה. הדרך מטפסת כקילומטר לחורבת ג’רבה וגולשת מערבה.
בק"מ 14.6 כביש צר והוא כביש הגישה לחניון בריכת המשושים. פונים עליו ימינה במורד.
בק"מ 14.8 כביש מס’ 888. פונים עליו ימינה (צפון).

   
14.9 KM  
  
  
 

בנ.צ. 21002620, רום 80 מ’ מעפה"י מסעף. פונים שמאלה (צפון-מערב) לדרך עפר המושכת לכיוון הירדן.
בק"מ 15.7 מסעף. פונים ימינה. הדרך מתעקלת צפונה ומושכת במקביל לירדן ומשמאלה גדר בקר.

   
17.3 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 20912638, רום 70 מ’ מעפה"י מסעף. פונים שמאלה (צפון-מערב) לדרך סלולה במורד תלול
לכיוון הירדן.
בק"מ 18.8 חוצים את הירדן על גשר כפר הנשיא ומתחילים טיפוס לא קל בדרך סלולה.



גשר הצינורות – אם הגעתם והוא מוצף אל תנסו לעבורדי אסונות קרו כאן

   
19.3 KM  
  
  
 
 

בנ.צ. 20862647, רום 40 מ’ מעפה"י מסעף. בסוף העליה, ליד עץ דומים ותעלת בטון . ממשיכים ישר צפונה בדרך הירדן ההררי העולרדת ומסומש"ת אדום.
בק"מ 23.7 מול הקצה הצפוני של תל עטרת מסעף. פונים שמאלה בעליה תחוחה.
בק"מ 24.2 כביש מס’ 91, ליד בית הקברות של המושבה "משמר הירדן". פונים עליו שמאלה בעליה.

   
25.0 KM  
  

"גשר בנות יעקב"
"בנות יעקב" היתה כת נשית, קרובה למסדר הטמפלרי ולה, בתקופה הצלבנית, מנזר בצפת, שהתקיים מדמי מעבר שנגבו בגשר שקיבל את שם הכת – "גשר בנות יעקב".
בעת העתיקה עבר, באזור הגשר סעיף של "דרך הים", שחיבר את מישור החוף עם דמשק. נחל ראש פינה (שעיון, בפי ותיקי האזור), בשפכו אל הירדן, שיבש את הזרימה בו ויצר את "מעברות הירדן" שאפשרו מעבר במים.
כדי לאבטח את המעבר (וכדי לגבות כמה אגורות) הקימו הצלבנים במאה ה- 12 את "שסטאלט", הוא "מצד עתרת", שחומתו בולטת לעין הנכנסים לדרך הירדן ההררי מצפון. המקום היה כל כך חשוב, שאחרי שהצלבנים סרבו לשתי הצעות של סלאח א-דין לקנות את המקום הוא השתלט עליו בכח.
הגשר הידוע הראשון נבנה במאה ה- 15, ע"י הממלוכים, כחלק מדרך הדואר ממצרים לדמשק. התורכים הוסיפו לגשר הממלוכי עוד שתי קשתות כדי לשפר את הזרימה בירדן . כנף הקשת המזרחית של הגשר התורכי קיימת עד היום, צפונית לגשר הנוכחי, למרגלות החאן הנקרא בטעות "בית המכס התחתון". הגשר עצמו נהרס ע"י התורכים, כדי לעכב את הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה.
הבריטים הקימו את גשר הביילי הראשון, שחיבר את המנדט הבריטי על ארץ ישראל עם המנדט הצרפתי על סוריה ולתקופה זו שייכים גם בתי המכס – הצרפתי, לו אנו קוראים "בית המכס העליון" והבריטי, שהיה בראש-פינה, מול המשטרה. גשר זה פוצץ ב"ליל הגשרים" ושוקם. גשר ביילי ישראלי, החליף אותו אחרי מלחמת ששת הימים ואחרי מלחמת "יום הכיפורים", כדי לתת מענה לצרכי התחבורה לגולן נוסף מדרום לגשר הראשון כפיל, שניהם היו חד-סיטריים.
שנים חלמנו, שכני הגשר, על האפשרויות הכלכליות הגלומות במקום (אתם יודעים, תחנת דלק קטנה, מקדונלד) , ביום שבו יהיה שלום ולידנו ממש יעבור כביש ראשי, בינלאומי, רב מסלולי מאד. בערב, כך חלמנו, נוכל לקפוץ לחומוס בדמשק. למע"צ היו תכניות – "גשר בנות יעקב" היה אמור להיות הגשר הכי ארוך במזרח התיכון, אולי 600 מ’…
לפני מספר חודשים הוצב רמזור להסדרת התנועה בגשר הצפוני, הדרומי נסגר ופורק ובמקומו בונים גשר בטון, שבינו לבין התכניות של מע"צ אין כל דמיון קל וחומר אין כל דמיון לחלום שלנו…
האם מע"צ יודעים משהו על השלום, שלא הגיע לאוזנינו?

טיול נעים

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג