הייטק בעולם הרכיבה

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:סאם ח'מיס ואילנית אברון




יש למעלה מ-100 אלף רוכבים בישראל. הטכנולוגיה היום מאפשרת למדוד ולהרכיב זוג שיתאים בדיוק לצרכים של הרוכב לפי תנועות גופו, סם ח'מיס ואילנית אברון מסבירים כיצד זה עובד










רכיבת אופניים הנה ספורט פופולרי בעולם ואף בישראל נחשבת כספורט לאומי. נתונים מעריכים כי בישראל ישנם לא פחות מ- 100,000 רוכבי אופניים, מתוכם מעל 2000 רוכבים המשתתפים באופן קבוע באירועים תחרותיים. במקביל, קיים גידול של כ- 20% ביבוא של ציוד אופניים מידי שנה לישראל.



רכיבה על אופניים נחשבת לפעילות מומלצת ולספורט הגורם לפחות פציעות בהשוואה לריצה, בשל העומסים המופחתים הפועלים על המפרקים. עם זאת, ומבלי להתייחס לפציעות טראומטיות כמו פגיעה של כלי רכב, נפילות וכדומה, קיימת שכיחות פציעות מסוג Overuse injuries הנובעות כתוצאה מפעילות חוזרנית של המפרקים כגון סיבוב מוגבר של הברך בקרב רוכבי אופניים.



מחקר שבדק את שכיחות הפציעות בקרב למעלה מ- 500 רוכבי אופניים מצא כי 48% מן הרוכבים סובלים מכאבי צוואר, 41% סובלים מבעיות ברכיים, 36% מבעיות במפשעה ובישבן, 31% מפגיעות בגפה העליונה ו-30% מכאבי גב (Wilber CA et al, 1995).




ממה בכל זאת נובעות הפציעות?


פציעות חוזרות בקרב רוכבי אופניים יכולות להיגרם כתוצאה מהסיבות הבאות:

  • מבנה אנטומי ביומכאני לקוי כגון עקמת, הבדל באורך רגליים, פרונציה (של הקרסול וכף הרגל ) מוגברת, קשתות שטוחות או מורמות מידי בכף הרגל.


  • תכנית אימון – לדוגמא אימון אינטנסיבי מדי בתחילת העונה.
  • טכניקת רכיבה.


  • מוכנות מערכת השרירים והמפרקים – שרירים קצרים או חלשים מידי, הגבלות שונות במפרקים.
  • אופניים שאינם מותאמים לגופו של הרוכב.

האופניים הם מכונה מושלמת וסימטרית לחלוטין, בניגוד לגוף האדם. לעומת זאת, אסימטרייה בין פלג גוף ימין ושמאל שכיחה באחוזים גבוהים בקרב האוכלוסייה. חוסר איזון זה גורמם לרוכבים רבים להתאים את עצמם לאופניים, אפילו שלא במודע.

התאמה מאולצת זו גורמת לתפקוד שאינו אופטימאלי במערכת השריר והשלד, ובכך מובילה לפגיעות שונות, כאבים, דיווש שאינו יעיל וירידה בהספקים.



רוכב ממוצע מדווש בקצב של 60-80 סיבובי פדל לדקה, כלומר כ- 4000 סיבובי פדל בשעת רכיבה.
רוכב תחרותי מדווש בקצב של 80-90 סיבובי פדל לדקה, כלומר ב 5-6 שעות של תחרות או אימון רכיבה הוא מבצע כ- 24,000-32,000 סיבובי פדל. נתונים אלה ממחישים כי כל סטייה במנחי המפרקים, למשל בכף הרגל או הברך, המוכפלת בעשרות אלפי סיבובי פדל הנה פוטנציאל ממשי לפציעה.




הביומכניקה של הרכיבה


תנוחת הרוכב על האופניים היא אלמנט חשוב מאד המאפשר רכיבה נטולת כאב ואימון ספורטיבי בריא. אנשי מקצוע ורוכבים מנוסים יודעים כי על מנת למנוע פציעות יש צורך להתאים את האופניים לגופו של הרוכב ולא להפך. להתאמה אמיתית של האופניים לגופו של הרוכב נדרשת בדיקה מעמיקה, מורכבת ומדויקת.



הביומכניקה של רכיבה על אופניים היא למעשה האינטראקציה בין השפעת כוח השרירים, גמישות המפרקים ומנח העצמות על מנח ותנועת הרכיבה. על מנת לזהות במדויק את הביומכניקה של הרוכב יש צורך בבדיקה תלת ממדית ממוחשבת המספקת את הפקטורים הנ"ל באופן אובייקטיבי.


כידוע, בגוף האדם קיימות א-סימטריות רבות. מסיבה זו אופניים המתאימות לרוכב אחד, לא בהכרח יתאימו לרוכב אחר, גם אם הרוכבים הנם בעלי אותו מבנה , גובה ומשקל.


יציבה נכונה ומנח נכון של הרוכב על אופניו יכולים למנוע פציעות , לפתור כאב הנוצר כתוצאה מהרכיבה ולשפר ביצועים. תנוחת רכיבה שאינה אופטימאלית גורעת מיכולתו של הרוכב לרכב מהר יותר , להביא את יכולתו לאופטימום וחושפת אותו , שלא לצורך , למגוון פציעות אפשריות.




כיצד מתאימים אופניים לרוכב?


המטרה של התאמת האופניים היא ליצור מצב אופטימאלי בו הרוכב משפר את הביצועים האתלטיים תוך הימנעות מפציעה. השימוש בניתוח תנועה בספורט מיועד לזהות תנועות ביו-מכאניות חריגות ומבנה אנטומי שאינו תקין אשר יכולים לגרום להופעת סימפטומים ולהוביל לתפקוד לקוי של מפרקים ושרירים.



בעבר, בארץ ובעולם בכלל, התאמת אופניים התבצעה באמצעות שיטות קונבנציונאליות על ידי מדידות סטטיות וניסיון לתקן אסימטריות בעין הבלתי מזוינת. לאחר מכן, השיטה השתכללה מעט וההתאמה התאפשרה בעזרת מצלמת וידאו. זוהי השיטה הבסיסית ביותר להתאמת אופניים. בשיטה זו מספר קטן של מצלמות ווידיאו מתעדות את התנועה כאשר תדירות קליטת התמונה נמוכה.



הדיוק בשיטה מוגבל ותלוי בהצבת המצלמות ובכיולן. חסרון נוסף בשיטה הנו חוסר היכולת למדוד את, התנועה הסיבובית של המפרקים במישור האופקי כאשר זהו מרכיב תנועה בעל חשיבות רבה בתנועה הפיזיולוגית של המפרקים. כמו כן, השיטה אינה מאפשרת את מדידת שני הצדדים בו זמנית לשם בחינת האינטראקציה ביניהם. היתרון בשיטה הנו העלות הנמוכה של הציוד.



דוגמאות לחברות טובות המייצרות מערכות דו ממדיות הן DARTFISH, RETUL, QUINTIC. חשוב לציין שחלק מהחברות המספקות מידע דו ממדי גורסות כי יש להם את היכולת למדידה תלת ממדית.







ניתוח תנועה דו ממדי ב"שיטת הקווים" –המדידה אינה מדויקת ואינה בעלת יכולת תיעוד תנועה תלת ממדי






מדידת זווית הברך במד זווית. הבדיקה סטטית, מהימנותה נמוכה ואינה מייצגת את הנעשה בזמן רכיבה כמו בבדיקה דינאמית





פתרונות אלו אינם מספקים מענה מבוסס מדעית לבעיות הכאב השונות באוכלוסיית הרוכבים ומניעתן. מחקרים מוכיחים שמדידות אלו אינן מייצגות נכונה את המתרחש באופן דינאמי בזמן הרכיבה.



כיום הטכנולוגיה מאפשרת התאמת אופניים תלת ממדית. הבדיקה מבוצעת על אופניו האישיות של הרוכב תוך כדי הרכיבה. התאמה זו מדויקת ושונה מההתאמות הסטטיות כאשר במהלכה כל תנועה בזמן הרכיבה מצולמת, מתועדת ומנותחת על ידי מערכת ממוחשבת בעלת רמת דיוק של 0.17 מ"מ.



הבדיקה מקיפה וכוללת את ההיסטוריה הרפואית של הרוכב, בדיקה פיזיקאלית ואנתרופומטרית המבוצעת ע"י פיזיותרפיסט מומחה בביומכאניקה וניתוח סגנון הרכיבה. בבדיקה זו מתרשמים מכוח וגמישות שרירים, מאבחנים מנחים ביומכניים לקויים, טווחי תנועה במפרקים ומודדים פרמטרים של האופניים כגון גובה והטיית האוכף, אורך וזווית הסטם, גובה ורוחב כידון, מרחק הכידון מהאוכף, מיקום הקליטים ועוד.



שש מצלמות אינפרא אדום אופטיות מתעדות את תנועות הרוכב והמנחים השונים של המפרקים בזמן הרכיבה בקצב גבוה של 120 עד 240 תמונות בשנייה. הנתונים מוזנים לתוכנה ייחודית לצורך ניתוח ועיבוד לדמות תלת ממדית, המייצגת את תנועותיו של הנבדק.







הדמיה תלת ממדית: מדידת זוויות הכיפוף והיישור של המפרקים






הדמיה תלת ממדית: מדידת זוויות התנועה הצדיות של המפרקים






הדמיה תלת ממדית: מדידת זוויות הסיבוב במפרקים






תנועת כל אחד מן המפרקים הנעים נמדדת ברמת דיוק של 0.17 מ"מ ובשלושה מישורי תנועה. ניתן לצפות בהילוך איטי של תנועות הרוכב על מנת להבחין בסטיות התנועה אשר העין הבלתי-מזוינת אינה מסוגלת לזהות.



המערכת מספקת ערכים מספריים וגרפיים המתארים את אופן הרכיבה של הנבדק ועל סמך הנתונים הללו מבוצעת התאמת אופניים מדויקת המשפרת את ביצועי הרכיבה, תורמת להנאה ברכיבה ומונעת פציעות חוזרות.



לאחר האבחון והזיהוי ממליצים על הפתרונות והטיפולים המתאימים באופן אישי לבעיות שאותרו. התאמת האופניים מתייחסת למיקום הקליטים (4 כיוונים אפשריים), טריזים (wedges) במידת הצורך, מיקום האוכף, אורך וזווית סטם, מיקום אחיזת הידיים. בנוסף ניתנות המלצות לטיפול פיזיותרפי מתאים, שיפור טכניקת הרכיבה, התאמת אבזרים כמו נעליים, הגבהות ומדרסים ביומכניים.



שימוש נוסף אשר המערכת מאפשרת, הוא אימון תוך מתן משוב (ביופידבק). אימון תנועתי תוך מתן משוב נעשה כאשר הספורטאי מקבל משוב בזמן אמת תוך כדי שהוא מתרגל את התנועה הרצויה (ריצה, קפיצה, רכיבה). בכך הוא יכול לשפר ולתקן את הטכניקה תוך כדי צפייה בתנועותיו המשודרות בשידור חי למסך.







מימין: תנועה סיבובית מוגברת של ברך שמאל (תנועה אליפטית). משמאל: תיקון וייצוב תנועת מפרק הברך (תנועה ישרה) ע"י תיקון זווית כף הרגל באמצעות טריזים (wedges)






טריזים (wedges): תיקון זוויתי ו/או הגבהה הגורמים לשינוי בתנועה של כף הרגל ומשפיעים על תנועת הגפה כולה





לסיכום, תיעוד טכניקת הרכיבה האישית מאפשר זיהוי ותיקון אסימטריות וסטיות בתנועה ובעקבות כך ניתן פתרון מהיר ויעיל לבעיות כאב והגבלה ומניעתן. בנוסף, הבדיקה מאפשרת יכולת תזמון אולטימטיבי, ושיפור טכניקת הרכיבה.









סאם ח'מיס M.Sc.P.T, אילנית אברון M.Sc.P.T

אתר איימקס המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט


ריינס 35 תל אביב

טלפון :03-5222583

[email protected]






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג