החלטה לשינוי – כלים לביצוע

הימים שלאחר ראש השנה ולקראת יום כיפור גורמים להרהורים ולחשבון נפש. יש המחליטים לשנות משהו באורחות חייהם, ובאווירת החגים הם מתחילים בביצוע השינוי אך פעמים רבות הם אינם מצליחים להחזיק לאורך זמן. יפית גלילי מסבירה כיצד מתמידים עם השינוי כדי שזה יצליח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הימים שלאחר ראש השנה ולקראת יום כיפור גורמים להרהורים ולחשבון נפש. יש המחליטים לשנות משהו באורחות חייהם, ובאווירת החגים הם מתחילים בביצוע השינוי אך פעמים רבות הם אינם מצליחים להחזיק לאורך זמן. יפית גלילי מסבירה כיצד מתמידים עם השינוי כדי שזה יצליח

מאת:יפית גלילי


הבנת מעגל השינוי (מודל על-פי פרנצ'סקה ודקלמנטה) תעזור לכל אחד לבצע את השינוי המיוחל ותגביר את הסיכוי להטמיע אותו. השינוי יכול להיות בכל תחום בחיים, בין אדם לחברו (זוגיות, משפחה), בין אדם לסביבתו או בין אדם לעצמו בנושאים שונים: הפסקת עישון, להיות רגוע יותר, הפחתת עומס בעבודה, הפניית משאבים של זמן וכסף לפעילות גופנית, לתזונה נכונה וכו'.

החלק שמניע את כל גלגל השינוי הוא שלב ההתבוננות, כלומר: זיהוי שיש בעיה והסבר (עצמי או על ידי הסובבים) מדוע השינוי חשוב. שלב הנחישות הוא הזמן בו אנו מחליטים לבצע שינוי ועבור זה אנו צריכים להסיר מכשולים כדוגמת עלות, זמן ומרחק. כלומר: להתפנות לעשיית שינוי הן מבחינת זמן חשיבה והן מבחינת עשייה, הצבת משאבים, ולרוב יעזור אם הפתרון יהיה קרוב וזמין.

רבים מהספורטאים יעמיסו את אופניהם על הרכב וייסעו מרחק של שעה ואף יותר עד ליעד הרכיבה, או יותר מכך גולשי הרוח שרודפים אחרי הרוח היכן שהיא נמצאת, אך לרוב קל יותר להתמיד אם הפעילות היום יומית נגישה לנו יותר.
 
השלב הבא לאחר שהקצנו משאבים, קנינו ציוד ספורט, הקצנו זמן לפעילות או לכל שינוי שבחרנו, הוא שלב של הפעולה. הפעולה היא ביצוע השינוי על פי הכוונה מקצועית באותו הנושא בו בחרנו (ספורט, תזונה, הפסקת עישון, מנטלי כזה או אחר). איש המקצוע המסוים ייתן לנו כלים פרקטים ליישום השינוי.

לדוגמא, מאמן מקצועי יבנה תכנית המותאמת באופן אישי בהתאם למטרתנו וייקח בחשבון גורמים אישיים. כאן צריך לזהות לאיזה טיפוס אתם משתייכים על-מנת שהביצוע יהיה קל ויביא להתמדה. האם זה שמולנו אוהב שיגידו לו בדיוק מה לעשות או שהוא איש של בחירות.

השלב הבא הוא לרוב הקשה ביותר – שלב ההתמדה בו אנו צריכים לשמור על השינוי, אם זה להתמיד בספורט, לשמור על תזונה בריאה או להשקיע יותר זמן ותשומת לב בזוגיות/במשפחה או בהיבט התנהגותי אחר. לצורך שמירה על השינוי שהשגנו יש להעלות טיעונים בעד ונגד השינוי כאשר יש להדגיש במאזניים את יתרונות השינוי. בשלב זה יש להיעזר בגורמים שונים להעלאת המוטיבציה כגון חברים, משפחה או מדידות אובייקטיביות (מרחק או זמן בפעילות, אחוזי שומן שירדנו, ירידה בערכי כולסטרול בדם וכו',). אמפתיה מצד הסובבים תחזק את ההתנהגות החיובית ולכן אם בסביבתכם מישהו הרוצה לבצע שינוי יש לגלות סימפטיה ועניין ולא להתקמצן במחמאות.

בנוסף, בשלב זה יש לעשות עצירות ולבצע משוב היכן אנו עומדים ביחס למטרות שאותן הצבנו. זהו תהליך מעקב ובקרה באמצעותו אנו מסתכלים היכן אנו נמצאים ביחס למטרה, האם ברצוננו לשנות או להגדיר מחדש את היעד. המשוב יכול להיות כמותי או איכותי. דוגמא למשוב כמותי: הפחתה באחוזי שומן- האם מה שהשגנו הינו מספיק עבורנו או שנרצה להמשיך? תוצאה ב- 10 ק"מ- האם אנו יכולים לשפר את התוצאה?

משוב איכותי יכול להיות הצלחה בהפרדת האכילה מצורך פיזי מול אכילה רגשית: האם אנו שלמים עם עצמנו יותר, האם אנו מרגישים יותר בשליטה על האכילה, האם הצלחנו להתאמן הרבה יותר מבעבר?

חלק חשוב ביותר במעגל השינוי הינו שלב המעידות. בכל תהליך של שינוי יש לקחת בחשבון מראש שתהינה מעידות. יש לצפות לכך ואזי שתהיה מעידה נקבל אותה כחלק מהתהליך ולא כחוסר הצלחה. לדוגמא: כמה פעמים התחלנו בדיאטה וברגע ש"חטאנו" במשהו שאסור כביכול לאכול- הפסקנו את הדיאטה. המטרה: להבין שזה בסדר שזה יקרה ולהמשיך בתהליך ולא "לשבור את הכלים" שיובילו אתכם לצאת מהמעגל.

לאנס אמסטרונג, אלוף טור דה פראנס 7 פעמים גדל עם אמו לינדה, אם חד- הורית שפירנסה את שניהם בכוח ונתנה את כולה לקריירה שלו. משהיה קטן נהגה לומר לו "אין מכשולים- רק הזדמנויות". הוא חלה בסרטן. הרופאים נתנו לו סיכוי של 5% לשרוד.

רובין ס' שארמה, מומחה למנהיגות בחיים וביכולות אישיות משקף את שלב זה של המעגל: "אינכם יכולים ללמוד לנגן בגיטרה בלי שתישגו מדי פעם בפעם כשתפרטו על המיתרים, ולעולם לא תלמדו להשיט סירת מפרש אם אינכם מוכנים להשלים עם העובדה שהסירה תתהפך פעמים אחדות. התחילו לראות בכל קושי שאתם מתמודדים איתו מזל וברכה."

לסיום, בהחלטתכם לבצע שינוי, הגדירו אותו והציבו יעד. היו מודעים לשלבים אותם אתם צריכים לעבור וכחלק מכך קחו בחשבון שתהינה מעידות. ככל שהזמן יעבור תדירות המעידות תלך ותפחת. העזרו באיש מקצוע שיקנה לכם כלים פרקטיים מתאימים לביצוע השינוי.
————————————————————————————————————-
לאתר של יפית גלילי – פיזיולוגית של המאמץ (M.Sc) ודיאטנית קלינית וספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג