הג'ירו דה לומברדיה 2010

’המרוץ אל העלים הנופלים’, כך נקרא המרוץ הגדול של הסתיו, הג’ירו דה לומברדיה. יאיר בן עמי, מביא סקירה היסטורית על המרוץ, המסלול המלא בשלכת והמעומדים לניצחון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


'המרוץ אל העלים הנופלים', כך נקרא המרוץ הגדול של הסתיו, הג'ירו דה לומברדיה. יאיר בן עמי, מביא סקירה היסטורית על המרוץ, המסלול המלא בשלכת והמעומדים לניצחון

מאת:יאיר בן עמי


ענף האופניים העולמי מקבל את החשיפה הגדולה ביותר שלו מדי יולי כשהטור דה פראנס נערך. אין עוררין על מקומו של הטור דה פראנס כמרוץ האופניים בעל החשיפה הגדולה ביותר ולא לחינם הוא מוזכר כאירוע הספורט הגדול בתבל ומחוץ לקטגוריה של מרוצי האופניים האחרים.


רוב אוהדי האופניים האיטלקים לא יודו בכך גם אם הצלת נשמתם תהיה תלוי בכך. בעיקר עבור האיטלקים המבוגרים, אלו שזוכרים את מלחמת העולם ולא למדו עלייה בבית הספר, זה רק מקרה שהטור דה פראנס החל לפני הג'ירו ד'איטליה. מרוצי האופניים באיטליה היו לתרבות שלמה עוד לפני שהטור דה פראנס החל אבל גם באיטליה ימצאו אלו שיודו כי מסורת של ממש החלה להתפתח עם שתי הקלאסיקות המפוארות של איטליה.

בענף האופניים של העידן הנוכחי קשה לתחם את העונה כפי שהיה עד לפני כחצי עשור בלבד. היום העונה מתחילה כבר בינואר עם מרוצי אופניים גדולים וחשובים הנערכים על פני כל היבשות. אך עבור אוהדי האופניים ועם הרבה כבוד להתפתחות ההתחלה האמיתית של עונת האופניים בעולם מתחילה בקלאסיקה של מילאנו – סן רמו ומסתיימת בג'ירו די לומברדיה.

שני המרוצים משתייכים לרשימת חמשת המרוצים הקלאסיים (חד יומיים) היוקרתיים המכונים – חמשת המונומנטים. מילאנו-סן רמו נערך תמיד ביום המציין את תחילת האביב והג'ירו די לומברדיה נערך בסתיו, אמצע אוקטובר, ולפחות מסורתית הוא מציין את סיום עונת מרוצי האופניים באיטליה.

שני המרוצים החלו בתחילת המאה שעברה. מילאנו- סן רמו נערך לראשונה בשנת 1907 והג'ירו די לומברדיה נערך לראשונה בשנת 1905. גם כאן אין למרוצים האיטלקים מסורת שהחלה לפני מונומנטים אחרים. פריז- רובא נקראה מלכת הקלאסיקות בזכות האתגר של המרוץ אך גם בזכות העובדה שהמרוץ נערך כבר בשנת 1896 ואפילו הוא לא הוותיק ביותר.

הוותיק ביותר, מתוך חמשת המונומנטים, הוא המרוץ הבלגי ליאז'-בסטון-ליאז' שנערך כבר בשנת 1892 והחל משנת 1894 כבר היה מרוץ מקצועני. לאיטלקים נותר להתנחם בעובדה כי שני המרוצים הקלאסיים הגדולים והיוקרתיים שלהם נותרו אלו הפותחים את העונה ומסיימים אותה.

המרוץ של העלים הנופלים
העובדה שכיום העונה מתחילה מוקדם יותר לא צריכה להדאיג את האיטלקים משום שכל הכסף שישפך לטובת מרוצים הנערכים בינואר ומרץ לא יגרעו מהיוקרה של המרוצים הקלאסיים ההיסטוריים. מעמדם של שני המרוצים מובטח ולכן מדי סתיו כשרק חלק מאוהדי האופניים שורדים מעקב אחרי המתרחש בענף יש עוד מרוץ אחד המעלה לפעם נוספת את סף ההתרגשות לקראת אירוע גדול ומרתק.

בעבר היו כמה רוכבים שהצליחו לנצח בשתי הקלאסיקות, מילאנו- סן רמו והג'ירו די לומברדיה, באותה עונה. פאוסטו קופי עשה את הדאבל הנדיר באמצע המאה יותר מפעם אחת והוא גם מחזיק בשיא הניצחונות בלומברדיה (5 פעמים) אבל הראשון שניצח בשני המרוצים באותה העונה היה האיטלקי קוסטנטה ג'ררדנו שבשנת 1921 הגיע כמנצח של מילאנו- סן רמו וגם ניצח בלומברדיה.

בסך הכול השלים ג'ררדנו שלושה ניצחונות בלומברדיה והישג זה מציב אותו במקום השלישי של מנצחי המרוץ בכל הזמנים יחד עם שון קלי, הנרי פולסייה, ג'טני בלוני, ג'ינו בארטלי ודמיאנו קונאגו. קונאגו הוא הרוכב הפעיל היחיד מהרשימה אך הוא לפחות, על פי רשימת המזנקים, לא מתכוון לנסות ולהדביק את אלפרדו בינדה, המדורג שני במספר הניצחונות בכל הזמנים עם 4 ניצחונות.

מסלול המרוץ שונה פעמים רבות אך תמיד הוא נערך לנופיו המדהימים של אגם קומו. השנה האריכו המארגנים את המסלול והמרוץ יזנק כמעט ממרכז מילאנו והמרחק עד לסיום 260 ק"מ מהזינוק. בשישים הק"מ האחרונים יעברו הרוכבים מספר עליות קצרות וחדות שידללו את הדבוקה ובין השורדים את העליות הללו תהיה ההכרעה לאחר הירידה חזרה לאגם קומו. הנוף של המרוץ מאופיין בנשורת העלים הצבעוניים של הסתיו באזור לומברדיה ולכן הוא זכה לכינוי – "המרוץ של העלים הנופלים" (בתרגום מילולי).

ניבאלי מול ג'ילברט
רשימת המועמדים לניצחון השנה כוללת את פיליפ ג'ילברט הבלגי שניצח לפני שנה והיום הוכיח שוב את כושרו הנוכחי עם ניצחון במרוץ היוקרתי ג'ירו דל פיאמונטה.  וינצ'נזו ניבאלי גם הוא בכושר טוב ועל הנייר הוא כנראה היריב הקשה ביותר של ג'ילברט. ניבאלי מגיע למרוץ לאחר עונה מרשימה שהחלה כבר בינואר עם ניצחון בטור דה סן לואיס והכוללת ניצחון בוואלטה א'אספנייה (בספטמבר) ומקום שלישי בג'ירו ד'איטליה (במאי) ועוד כמה ניצחונות מרשימים ודירוג כמספר 2 בעולם על פי הדירוג הקלאסי.



ג'יאובני ווסקונטי האיטלקי הוא מועמד נוסף והוא מגיע עם הניצחון בטור הטורקי באפריל ומקום רביעי ב"קופה סבטיני" שנערך לפני שבוע. מיקלה סקרפוני מגיע ללומברדיה עם מקבץ תוצאות טובות מהחודש האחרון ומקום 3 ב"ג'ירו די אמילייה" שנערך לפני כשבוע.

קבוצת BMC תגיע למרוץ עם שני מועמדים לניצחון ובראשם קאדל אוונס במרוץ הראשון שלו העונה ללא חולצת הקשת של אלוף העולם. אלסנדרו בלאן יהיה בעיקר לתמיכה באוונס אך הוא ימצא את שמו ברשימת הסוסים השחורים של המרוץ. ואם הזכרנו את חולצת הקשת אז היא תעוטר במספר משתתף 77 מקבוצת סרוולו טסט טים שתונח על כתפיו של האלוף הטרי תור הושבוד הנורבגי שלא נמצא בראש רשימת המועמדים לניצחון.

עבור קבוצת סרוולו טסט טים יהיה זה מרוץ עם רגשות רבים מאחר ורק שישה רוכבים מהסגל הנוכחי ימשיכו לקבוצת גרמין לאחר שהנוכחית תשתלב עימה כקבוצה אחת בדרג הפרו טור. קבוצת גרמין תזנק עם שני מועמדים לניצחון. הראשון הוא דן מרטין שסיים שמיני לפני שנה והשני הוא טום דנילסון שיהיה חלק מרשימת המועמדים המשניים יחד עם  יוהאן ואן סומרן ומייקל קרדר.

גם קבוצת סקסו בנק תיפרד מרוכבים במרוץ הזה ובראשם אנדי שלק שיעבור לקבוצת האופניים הממוקמת בלוקסמבורג יחד עם אחיו, פרנק, וחלק מרוכבי הקבוצה הנוכחית. צ'וצ'ו ריביירה, הרוכב הוותיק, יערוך את הופעת הפרידה שלו מענף האופניים במדי קבוצת רדיו שאק ולאחר המרוץ הוא יפרוש מרכיבה מקצוענית. גם קבוצת סקאי מציגה הרכב בעל עומק איכותי ובראשו אדוולד בואסון האגן.

מועמדים נוספים – דוויד מונקטי (קופידיס), מייקל אבסטיני  ומרקו פינוטי (היי ראוד- קולומביה), אלכסנדר קולובנב (קטיושה) ויאן בראקוביץ (רדיושאק).

שידור ישיר ביורוספורט בשבת החל מהשעה 14:45.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אתם שאלתם, אנחנו עונים: הפיזיותרפיסט עופר צחר בפרק מיוחד עם שאלות הגולשים
אתם שאלתם, אנחנו עונים: הפיזיותרפיסט עופר צחר בפרק מיוחד עם שאלות הגולשים
40:29
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27