האם מחירי המרתון בארץ יקרים מהעולם?

האם מחירי המרתון בישראל גבוהים מהמקבילים בחו"ל? מבדיקה שערכנו עולה שתלוי את מי שואלים ובעיקר באיזה מרתון בוחרים - תחקיר שוונג יצא ובדק כמה גובים בעולם על התענוג וחזר עם ממצאים מעניינים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון פראג
מרתון פראג

מי שהשתתף במרתון ברלין, פריז או בכל מרוץ אחר מבין 6 המרתונים הגדולים בעולם, יודע שדמי ההשתתפות שם יקרים יותר מאלו שהתרגלנו עליהם בשלושת המרתונים שמתקיימים בארץ: טבריה, תל אביב וירושלים. כמויות הישראלים שנוהרים למרתונים הגדולים בחו"ל הולכת וגדלה, ואולי בגלל שחלקם מתרגלים מראש לרעיון של הוצאה כספית משמעותית, הם מייחסים פחות חשיבות לעובדה שיצטרכו לשלם דמי השתתפות בגובה של כ-500 שקלים ואפילו יותר.

מרתון פראג

הנרשמים למרתון פראג יקבלו גם כרטיס חופשי לתחבורה העירונית באותו היום. מרתון פראג | צילום: chris kane

המרוצים האלה כמו גם רוב המרתונים הנחשבים בארצות הברית, יקרים ממרתון תל אביב שם תשלמו בהרשמה מוקדמת 240 שקלים, וגם ממרתון טבריה (225 שקלים) וירושלים. מצד שני, אף אחד לא מנסה להשוות את המרוצים האלה לדובדבן שבקצפת של המרתונים. מה שבאמת מעניין זה כמה עולה להשתתף במרוצים שמזכירים בסדר הגודל שלהם את מרתון תל אביב, למשל: מבחינת הגודל, ההפקה והחוויה? כאן העניינים כבר מתחילים להסתבך. מצד אחד אפשר לקבוע בוודאות שבמדינה כמו ארצות הברית למשל, שבה המרתונים הגדולים ממלאים את מכסת המשתתפים הרבה לפני שהארוע עצמו מתקיים – דמי ההשתתפות גדולים משמעותית מאשר בארץ. מצד שני, לצד הרבה מרתונים באירופה שהם יקרים משמעותית מהארץ, יש גם כמה שהם זולים יותר.

מרתונים בארץ ובעולם בהרשמה מוקדמת עלות השתתפות
מרתון סביליה 30 אירו / 145.50 שקל
מרתון מלטה 30 אירו / 145.50 שקל
מרתון סלוניקי 40 אירו / 194 שקל
מרתון לימסול 40 אירו / 194 שקל
מרתון רומא 50 אירו / 242.50 שקל
מרתון פראג 50 אירו / 242.50 שקל
מרתון המבורג 56 אירו / 271.60 שקל
מרתון ברצלונה 61.50 אירו / 298.2 שקל
מרתון קופנהאגן 83 אירו / 402.55 שקל

הכי קל זה למצוא מרתונים "ים תיכוניים" כמו למשל מלטה ולימסול, שהם זולים משמעותית ממה שאנחנו רגילים, אבל מצד שני לא מתקרבים לרמה שאנחנו מדברים עליה. במרתון מלטה עלות ההשתתפות היא 30 אירו בלבד (כל המחירים שאנחנו מציינים הם בהרשמה מוקדמת). מרתון לימסול בקפריסין שימש לפני שנתיים כמרתון "חלופי" עבור רצים שהתאמנו למרתון תל אביב שבוטל ומי שהתחרה שם יודע שמדובר באירוע קטן ודי משעמם מבחינת המסלול, אבל עדיין מחיר ההשתתפות בו (40 יורו שהם 195 שקלים) הוא סביר מאוד והופך לאטרקטיבי במיוחד כשמדובר בסטודנטים שזוכים להנחה של 50 אחוז.

מרתון סביליה

איך זה שכל כך זול שם? מרתון סביליה | צילום: frobles

במרתונים אטרקטיביים יותר, שהמרוצים בתל אביב ובירושלים יכולים לנסות ולהשתוות אליהם מבחינת עלויות ההפקה, אפשר למצוא הבדלים גבוהים במחירים וגם במה שהרצים מקבלים. קחו לדוגמה את מרתון סביליה, שמתקיים השנה חמישה ימים לפני מרתון תל אביב. אם נרשמתם אליו מוקדם שילמתם 30 יורו בלבד כי תושבים מקומיים שילמו 23 שהם 111.5 שקלים. לאחר מכן דמי ההשתתפות עולים בהדרגה ככל שגודל מספר המשתתפים והשנה מדברים שם על 11 אלף רצים, במסלול שטוח ומהיר במיוחד, בעיר ספרדית אטרקטיבית ובמזג אוויר שצפוי להיות נוח לריצת מרתון. במרתון סלוניקי ביוון שבו יש כ-1,500 משתתפים במרוץ ל-42.2 קילומטרים גובים דמי השתתפות של 40 יורו, ובמחיר של 60 יורו (291 שקלים) מקבלים "חבילת זהב" שכוללת פרט לחולצה מנדפת גם תיק, מעיל ריצה וכובע. מרתון פראג שמתקיים באביב (כשבבירה הצ'כית עדיין קר) נחשב לאטרקטיבי במיוחד וגובה דמי השתתפות של 50 יורו בהרשמה מוקדמת עבור תושבי חוץ (242.5 שקלים) כשתושבים מקומיים יכולים להירשם דרך מועדון ריצה מקומי בעלות של 30 יורו (145.5 שקלים). הנרשמים למרתון פראג יקבלו גם כרטיס חופשי לתחבורה העירונית באותו היום וכניסות חינמיות או מוזלות לאתרים היסטוריים בעיר. בהרבה מרתונים מספקים הנחות משמעותיות לתושבים מקומיים או לספורטאים מוגבלים, באחרים באים לקראת הסטודנטים (בקופנהגן למשל יקר מאוד להשתתף, 83 יורו, אבל הסטודנטים זוכים להנחה של 50 אחוז).

כדי להבין איפה אנחנו בכל הסיפור הזה והאם המרתונים הישראלים יכולים להיות זולים יותר, פנינו לעופר שטרית, מנכ"ל חברת "כפיים" שמפיקה את מרתון תל אביב כמו גם את מרוץ הלילה בתל אביב. "בישראל המחירים הם נמוכים משמעותית לעומת העולם", טוען שטרית בתחילת דבריו ומוסיף: "אצלנו גם יש הנחה של 20 אחוז לתושבי תל אביב על דמי ההשתתפות במרתון (240 שקלים למרחק המלא בהרשמה מוקדמת – ד.ב). אם אתם מדברים איתי על ערכים מוספים, אני מוכן לחתום על זה שאתן פי שניים אם התמחור שלנו יהיה כמו המרתונים שאתה מדבר עליהם באירופה. לרצים הישראלים אין מה להלין על המחיר ובשנים האחרונות רמת ההפקה רק עולה יותר".

כשסיפקנו לשטרית דוגמאות של מרתונים בחו"ל שהם גדולים יותר אך לאו דווקא יקרים יותר בהרשמה מוקדמת או קצת יותר יקרים (פראג, רומא, ליסבון, המבורג שעולה 270 שקלים בהרשמה מוקדמת) הוא הסביר שלמרות הכל מחירי ארגון של מרוצים גדולים בארץ הם הרבה יותר גדולים מכמה סיבות עיקריות: "אנחנו סוגרים את אותו המרחב כמוהם, אבל בתל אביב אין רכבת תחתית כך שהסגירה של העיר היא יותר מסובכת משמעותית. אנחנו מדברים על מספרים של 1,400 סדרנים ו-800 שוטרים שזה עצום, כי במקומות שבהם אנחנו שמים מחסומים וניידת, בניו יורק למשל מסתפקים במחסום עץ פשוט. חוץ מזה כל נושא הביטוחים הרפואיים עלה מדרגה ואיתו עלויות הביטוח. היום אין אף חברה ישראלית שמוכנה לבטח אותנו והיינו צריכים שחברה מלונדון תעשה את זה. עלות הביטוח שלנו במרתון תל אביב קפצה מ-70 אלף שקלים ל-280 אלף שקלים. חוץ מזה גם נושאי הביטחון מעלים את העלות, שוטרים וחבלנים".

עוד כתבות בנושא
איך הגיבו לפסק הדין ששינה את ארגון המרוצים בארץ?
מה קרה במרתון ניו יורק האחרון?
כבר הוספתם את המרתון לקורות החיים?

כולם יהפכו לחברי איגוד?

"אין מה להלין על המחיר ובשנים האחרונות רמת ההפקה רק עולה יותר". עופר שטרית | צילום: רונן טופלברג

ולמרות הכל, שטרית מודה שהסיבה העיקרית לכך שאפשר למצוא באירופה מרתונים טובים במחירים אטרקטיביים היא השקעה של ספונסרים ורשויות מוניציפאליות. "יכול להיות שבמרתונים כמו סביליה, פראג או ליסבון יש תקציבים עירוניים יותר גדולים או הכנסה יותר גדולה מהספונסרים. כל שקל נוסף שמגיע מהספונסר מקטין את העלות לרצים. בתל אביב העירייה משקיעה המון אבל אם היינו מסתמכים רק על התקציב העירוני לא היה מרתון. מרתון טוב הוא שילוב של ספונסרים, רצים ורשות מוניציפאלית. ספונסרים אין לנו הרבה בארץ, לנו במרתון תל אביב יש את סמסונג, אבל כמה כאלה כבר יש? והספונסר של ירושלים וטבריה זה ה"ווינר". איפה כל חברות הרכב שלוקחות חסות על מרתונים באירופה כמו בברלין? או הבנקים שלוקחים חסות על מרתונים רבים כמו ניו יורק? כאן בארץ אין כאלה ולצערי אני רואה כאן רק תהליך הפוך למרות שאנחנו מנסים לעבוד על זה".

אז כמו שזה נראה מחירי המרתונים בארץ לא עומדים להשתנות, אלא אם כן יקרה כאן משהו בלתי צפוי. בדבר אחד אפשר להתנחם כי מסתבר שהמרתון הקרוב ביותר אלינו מבחינה גאוגרפית, מרתון פלסטין שיתקיים בסוף חודש מארס בבית לחם, הוא יקר משמעותית מכל מרתון שמתקיים כאן בארץ ומחירו הוא 85 דולר למשתתף שהם 331.5 שקלים.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עדי הגיב:

    ושוב – המצב הבטחוני אשם, האיראנים אשמים, האירופאים אשמים ..חלאס עם השטויות – שמרתונים בארץ ייתנו חוויה כמו בחול המחירים אף אחד לא יתלונן – לסגור כבישים אפשר גם עם מחסומים וסדרן, אפשר במקום חסות של חולצה בזול לקבל כסף מיבואן , אם יירתמו את ערוצי הספורט ויתחילו לשדר תחרויות ריצה מכל הסוגים יהיה יותר ביקוש לפרסום וזה יוזיל עלויות א-ב-ל: הכי קל להאשים את כולם ולהמשיך ולשחוט את הרצים .

  • dani הגיב:

    how about marathon Damescus? sponsored by Daesh ?

  • דני הגיב:

    על עשרה קילומטרים בתל אביב לשלם כ200 שקלים זה לא תקין בשום קנה מידה.. אירופאי או אמריקאי.
    המחירים מופקעים, כי הביקוש רק עולה.
    נדרשת פה מחאה מסודרת של הרצים על מנת להוריד את המחירים

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג