האם לרוץ אחרי הפייסר ולהיעזר בו – כן או לא?

המאמן מישאל דגן עם הדילמות ביחס למכתיבי הקצב שמציעים לנו במרוצים. האם כדאי להיצמד אליהם? הנימוקים וההסברים כאן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מכתיב הקצב יכול לעזור לכם להתגבר על קשיים בדרך באמצעות שיחות מוטיבציה | צילום: shutterstock

ברמות הגבוהות של האתלטיקה המונח "פייסר" או בעברית "מכתיב קצב", מתכוון לרצים מקצוענים המובאים במיוחד לתחרות זו או אחרת על מנת "למשוך" רץ לתוצאה מסוימת. לרוב זה יהיה עבור שיא עולם או קריטריון כלשהו שהרץ מנסה להשיג. אצלנו, הרצים החובבים, תפקיד הפיייסר הוא לטובת כלל הרצים החפצים בכך, ולרוב הוא ירוץ בקצב קבוע יחסית עבור תוצאות "עגולות" ויעמוד בעצם לרשות כולם, כלומר כל מי שרוצה לסיים בתוצאה שאליו הוא מכוון.

מארגני המרוצים יעדיפו לבחור לתפקיד הפייסר רצים מנוסים שתוצאתם טובה בהרבה מהתוצאה עליה הם מופקדים וזאת בכדי שיוכל לבצע את התפקיד באופן בטוח ולא יתקשה בעצמו בקצב. דבר שני, שהוא יוכל גם לדרבן את הרצים סביבו ולסייע להם מנטלית במהלך המרוץ. לרוב ניתן לזהות אותם על ידי חולצות שונות או בלון או שלט המסמן אותם.

 אני אומר – היזהרו! 

יצא לי לא מעט לשמש כ"פייסר" בתחרויות שונות, כלומר להכתיב את הקצב לזמני יעד מסוימים עבור משתתפי המרוץ. בחלק גדול מהתחרויות מצאתי את עצמי בקילומטרים האחרונים עסוק יותר ב"לחפש" לקוחות לזמן היעד הרלוונטי ("בוא, אתה יכול", "יאללה תצטרף אלינו") היות ונשארתי כמעט לבדי בשלב מסוים. למה זה? כיוון שהרצים החובבים יותר "רוצים" זמנים עגולים מאשר הם באמת מוכנים אליהם מקצועית. בתחילת המרוץ תמיד יהיו סביב הפייסר עשרות רצים, וככל שמתקדם המרוץ החבורה תלך ותתפוגג. אנשים לא מגיעים מוכנים לזמן אותו הם רוצים לרוץ, וחושבים ש"ניצמד לפייסר, הוא כבר ייקח אותנו לתוצאה". אז תנו לי לחדש לכם משהו: הפייסר לא רץ במקומנו!

אתם אלו שאחראים על עצמכם ועל התוצאה שלכם ולא אף אחד אחר | צילום: shutterstock

בואו נניח שאתם מוכנים בחצי מרתון מבחינת האימונים לתוצאה של 1:52 ש' – פייסר של 1:50 שע' לא יעזור לכם – להפך. אתם תתעייפו בשלב מוקדם של התחרות. יכול להיות שדווקא להיצמד לפייסר של 1:55 שע' במידה ויש כזה, ישרת אתכם יותר ותוכלו לנטוש אותו בשלב מסוים ולהגביר לעבר התוצאה שלכם. אם ניקח רץ המתאמן למרתון ונמצא ביכולת מצוינת של מרתון ב3:33-3:34 שעות, ריצה עם הפייסר של ה-3:30 שעות תהיה טעות גדולה עבורו! ההבדל אמנם נראה קטן אך במרתון כידוע, כל הבדל קטן הוא קריטי.

לצערי אני רואה סביבי בשנים האחרונות קלות דעת בנושא של בחירת הפייסרים. נתקלתי בלא מעט פייסרים לא מספיק מקצועיים, שרצים את החלק הראשון של המרוץ בקצב מהיר מדי, כנראה בשל ההתלהבות, ייתכן בטעות, והטעו אחריהם קבוצה שלמה של רצים שהתאמנו לתוצאה מסוימת. אז נכון, הם סיימו את המרוץ בדיוק בתוצאה שהתבקשו, אך למעשה "שרפו" כמה וכמה רצים בדרך בשל המהירות הלא נכונה בהתחלה.

ראיתי מספר מקרים, בעיקר בחצאי מרתון ומרתון ופחות במרוצי 10 ק"מ, של פייסרים שלא סיימו את המרוץ. כן כן. לקחו על עצמם מטלה גדולה מידי ולא הגיעו מוכנים, או אפילו "תפסו יום" לא טוב, חולשה או מחלה אך לא ויתרו על התפקיד, החליטו לזנק בכל זאת – ופשוט עצרו. האם אתם יודעים מראש מהי היכולת של הפייסר? באיזה כושר הוא נמצא? באיזה יום תתפסו אותו?

 אז מתי כן להיעזר בפייסר? 

1. אם אתם מוכנים מבחינה מקצועית לתוצאה מהירה יותר מאשר התוצאה אליה הוא מכוון, אתם יכולים להיעזר בו לטובת הקילומטרים הראשונים ואחר כך להגביר.

2. אם אתם מוכנים בדיוק לתוצאה אליה הוא מכוון, ולא איטיים מכך.

 מה עוד? 

אתם אלו שאחראים על עצמכם ועל התוצאה שלכם ולא אף אחד אחר, תתרגלו את הריצה העצמית הזו עם עצמיכם גם באימונים, את ההתמודדות עם הקושי בקילומטרים האחרונים ולא תזדקקו לאף אחד שייקח אתכם לתוצאה. אם בכל זאת בחרתם לרוץ עם הפייסר, ודאו בעצמכם בשעון האישי שלכם שהקצב בזמן אמת הוא הקצב הנכון אליו תכננתם ולא מהיר מכך.

אציין לסיום: עבודת מכתיבי הקצב היא מבורכת! אני מכיר את חלקם הגדול מקרוב, רוב רובם של הפייסרים אכן עושים זאת בצורה מקצועית ונכונה ומסייעים רבות לרצים החובבים להשיג את יעדיהם, והכוונה בדברי היא לחשוף אתכם לאפשרויות השונות שעשויות לקרות במהלך התחרות ולהסיר את התלות במכתיבי הקצב או להיעזר בהם במקרים המתאימים בלבד.


מישאל דגן | מאמן ריצה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג