האם אימונים אכן שומרים עלינו?

פעילות גופנית מתונה מורידה את הסיכון לחלות בסוכרת, לבעלי הסיכון לחלות במחלה. הם עשויים להוריד את הסיכון לחלות במחלת לב, בסרטן השד וובסרטן המעי הגס, ולמרות שהעדויות עדיין לא ברורות לחלוטין, אימונים עשויים להועיל גם לחולי אוסטאופורוזיס’, אך פעילות גופנית בלבד לא תשמור על ירידה במשקל, היא גם לא תוריד לחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


פעילות גופנית מתונה מורידה את הסיכון לחלות בסוכרת, לבעלי הסיכון לחלות במחלה. הם עשויים להוריד את הסיכון לחלות במחלת לב, בסרטן השד וובסרטן המעי הגס, ולמרות שהעדויות עדיין לא ברורות לחלוטין, אימונים עשויים להועיל גם לחולי אוסטאופורוזיס’, אך פעילות גופנית בלבד לא תשמור על ירידה במשקל, היא גם לא תוריד לחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה

מאת:ג'ינה קולטה


לעיתים נדמה שלפעילות גופנית מיוחסות סגולות ריפוי לכל תחלואי האנושות. עדיין ניתן לשמוע אנשים אומרים שכדי להגיע לרמת בריאות טובה יותר, יש ללכת ברגל 20 או 30 דקות מדי יום, ושאין צורך לעשות זאת בפעם אחת. ספרו מספר דקות של הליכה כאן, ומספר דקות נוספות שם, ופשוט סכמו את הדקות, או שתרכיבו מונה צעדים שירשום זאת עבורכם. בכל מקרה, איך שלא תבחרו ללכת, משקלכם ירד, כמו גם לחץ הדם שלכם והסיכון לפתח אוסטאופוריזיס.

לו רק היה זה כל כך קל. בעוד שללא ספק פעילות גופנית יעילה מאוד, רוב הסגולות המיוחסות לעיסוק בפעילות גופנית מוגזמות קצת. ברור, העיסוק בספורט יכול להיות נעים מאוד, ממלא באנרגיות ומרומם את מצב הרוח, אולם לפני שפונים לאמץ תכנית אימונים כפתרון לבעייה בריאותית כלשהי או למטרת ירידה במשקל, קחו בחשבון מה יש למדע להגיד בנושא.

אימונים מתונים, כמו הליכה, יכולים להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת אצל בעלי משקל עודף ואצל אנשים שאינם פעילים כלל ורמת הסוכר שלהם בדם מראה סימני עליה. התוצאה הוכחה במחקר גדול בו משתתפיו התחלקו לשלוש קבוצות. קבוצה אחת התבקשה להתאמן ולשנות את תזונתה, קבוצה אחת נטלה תרופות וקבוצה נוספת שמשה כבקרית. מלבד המאמץ הגדול, אלה שהתאמנו ועשו דיאטה, ירדו מעט מאוד במשקל, אולם הם הצליחו לשמור על תכנית הליכה רגילה ומעטים מהם פיתחו סוכרת.

אימון גופני עשוי להפחית את הסיכון ללקות בהתקף לב, למרות שהעדויות מבלבלות במידה מפתיעה. אנשים פעילים בדרך כלל אינם מעשנים, הם רזים יותר והם אוכלים תפריט מאוזן ובריא יותר מאלה שאינם פעילים. הם גם נוטים להיות משכילים יותר, ומתברר שחינוך הוא אחד מהחזאים החזקים ביותר לבריאות טובה באופן כללי ולאורך זמן. כתוצאה מכך, לא ניתן לדעת בבטחון האם ספורט מונע מחלות לב או האם אנשים שנוטים לפתח פחות מחלות לב הם אלה שעוסקים בפעילות גופנית.

למדענים יש בעיה דומה כשהם בודקים את הקשר בין ספורט ובין סרטן. מחקרים שנעשו לגבי מחלות לב הראו שלאנשים פעילים יש גם פחות סרטן שד וסרטן המעי הגס. אולם לא ברור לגמרי אם הממצא הוא הסיבה או התוצאה. אומרים שאימון גופני מעכב אוסטאופורוזיס. ולמרות זאת, פעילויות כמו הליכה, ריצה או הרמת משקלות לא הראו סימני עכוב משמעותים. במחקרים קפדניים בהם אוכלוסיה מבוגרת נבחרה להתאמן או להמשיך בשגרת חייה, התברר שאלו שהתאמנו נפלו פחות, אולי בגלל שהם התחזקו או פיתחו שווי משקל טוב יותר. היות ונפילות גורמות לשברים אצל חולי אוסטאופורוזיס, התעמלות עלולה למנוע מעצמות להישבר – אבל רק באופן עקיף.

ומה בקשר לירידה במשקל?
הרמת משקולות בונה שרירים אבל אינה גורמת לשריפת יותר קלוריות. השרירים שאנו בונים הינם זעירים בהשוואה לכמות שרירי השלד שבגופנו, ולשרירים יש קצב חילוף חומרים נמוך מאוד במנוחה. כמות השרירים הממוצעת שגברים מפתחים לאחר 12 שבועות של אימוני כוח מוקפדים היא 2 ק"ג. מסת שריר נוספת זו תעלה את קצב חילוף החומרים ב-24 קלוריות ליום בלבד.

אימונים בלבד, ללא ירידה במשקל, לא הראו ירידה בלחץ דם וברמות הכולסטרול, אולם אם רוצים לרדת במשקל, יש לעשות דיאטה ולהתאמן. אימונים בלבד לא מסייעים בירידה במשקל.הקושי ברור וטמון בכך שקל יותר לאכול 1000 קלוריות מאשר לשרוף 1000 קלוריות.
מתורגם ומעובד ממאמרה של ג’ינה קולטה, New York Times
————————————————————————————————————
המאמר אדיבות אתר אנדיור



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג