האלוף האולימפי ב־1,500 מטר נכשל במבדק סימום

8 חודשים לאחר סיום המשחקים האולימפיים בבייג’ין הודיע הוועד האולימפי של בחריין שראשיד רמזי, נכשל במבדק סימום. הדגימה האמורה נלקחה במשחקים האולימפיים בבייגי’ן. במקרה של רמזי מדובר בהחזרת המדליה ובשכתוב דפי ההיסטוריה   
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


8 חודשים לאחר סיום המשחקים האולימפיים בבייג’ין הודיע הוועד האולימפי של בחריין שראשיד רמזי, נכשל במבדק סימום. הדגימה האמורה נלקחה במשחקים האולימפיים בבייגי’ן. במקרה של רמזי מדובר בהחזרת המדליה ובשכתוב דפי ההיסטוריה 
 

מאת:מולי אפשטיין

מדובר ללא ספק בשם גדול נוסף שנופל ברשת הסבוכה של רשויות אכיפת הסימום הספורטיבי. מה שמפתיע בכל העניין הוא שראשיד רמזי לא נדרש לספק דגימת שתן נוספת על מנת שיופלל. למעשה מדובר באותה דגימת שתן שנלקחה ממנו בסיום ריצת הגמר האולימפית. אז איך זה שפתאום, כמה חודשים לאחר סיום המשחקים האולימפיים, אותה דגימת שתן נמצאה חיובית? ובכן, מדובר בצעד חסר תקדים של הוועד האולימפי הבינלאומי, צעד שמעביר מסר חזק ביותר לכל אותם ספורטאים שמנסים עדיין לרמות. 

בהחלטה שהתקבלה במוסדות הוועד האולימפי הבינלאומי נקבע שניתן לשמור את דגימות השתן שנלקחו מן הספורטאים עד 8 שנים מיום הבדיקה.  בתקופה הזו ניתן להריץ מחדש את הדגימות, ואם יימצא בהן חומר אסור, ייפסל הספורטאי  רטרואקטיבית. במקרה של מדליסטים אולימפיים מדובר בהחזרת המדליה ובשכתוב דפי ההיסטוריה. הרעיון שעומד מאחורי ההחלטה הזו הוא הקצאת זמן נוסף למעבדות במשחק החתול והעכבר הזה.  כידוע, זמן התגובה של המעבדות אטי יותר מזה של השטח. לעתים חולפות כמה שנים עד שהמעבדות מצליחות לפתח שיטה לאיתור חומרים שנמצאים זה מכבר בשימושם של הספורטאים. וכך גם הפעם.


אומרים שלום למדליה

 

לאחרונה פותחה שיטה חדשה לאיתור חומר בשם CERA – תרופת "דור שלישי" – פיתוח מתקדם של אריתרופויטין (EPO) הורמון המשמש להגברת קצב הייצור של תאי הדם האדומים.  הגורם שעזר לפתח את שיטת האיתור היא לא אחרת מאשר יצרנית התרופה עצמה חברת Roche. לאחר שהושלמה טכניקת האיתור החליט הוועד האולימפי הבינלאומי להריץ מחדש 948 מתוך כ־5,000 דגימות שנאספו במשחקים האולימפיים בבייג’ין. השלל – 6 ספורטאים נוספים, רובם ממקצועות הסבולת, שיספגו קרוב לוודאי עונש של הרחקה לשנתיים. במקרה של רמזי מדובר באיבוד תואר אולימפי ובמכה כואבת למדינה אליה היגר ממרוקו. מדליית הזהב של רמזי הייתה המדליה היחידה בה זכתה בחריין במסגרת המשחקים האולימפיים!

על פי הודעת הוועד האולימפי של בחריין בקבוקון A של דגימת השתן נפתח מחדש ב־19 בפברואר ונמצא חיובי. בקבוקון B ייפתח בפאריס ב־8 ביוני ובאותו יום ייערך לאתלט שימוע בפני מוסדות הוועד האולימפי הבינלאומי.  בהודעת הוועד האולימפי של בחריין נאמר: "הוועד האולימפי של בחריין מתנצל על החדשות הרעות שהגיעו מהוועד האולימפי הבינלאומי בעניינו של ראשיד רמזי.  ביצענו את כל הבדיקות הנדרשות לפני המשחקים וכולן היו שליליות". האתלט בן ה־28 שהיגר לבחריין ממרוקו בשנת 2001 זכה בחודש אוגוסט האחרון במדליית זהב היסטורית עבור בחריין.  רמזי הוא גם אלוף העולם בריצות ל־800 מטר ו־1,500 מטר באליפות העולם שהתקיימה בהלסינקי בשנת 2005.             

ספורטאים נוספים
בנוסף לרמזי נמצאו 5 מקרים חיוביים נוספים של שימוש ב־CERA: מדליסט הכסף האיטלקי במירוץ אופני הכביש, דויד רבלין, רוכב האופניים הגרמני, סטפן שומאכר, שנתפס על שימוש ב־CERA גם בטור דה־פראנס של 2008 והושעה לשנתיים על ידי התאחדות האופניים הבינלאומית, רץ 800 מטר קרואטי בשם ואניה פריסיץ’ שסיים שישי במקצה המוקדמות, הלכית יווניה בשם אתאנסיה טסומלקה שסיימה תשיעית בתחרות ל־20 ק"מ, ומשקולנית דומיניקאנית בשם יודלקיס קונטרראס שסיימה במקום החמישי בקטגורית משקל של עד 53 ק"ג.

החלטת הוועד האולימפי הבינלאומי לפתוח מחדש את הדגימות התקבלה לאחר שהושלם פיתוחן של טכניקות בדיקה לאיתור השימוש ב־CERA ובאינסולין.  פתיחת הדגימות החלה בחודש ינואר השנה כאשר המיקוד ניתן לענפי הסבולת – רכיבת אופניים, שחייה, חתירה ואתלטיקה."האנאליזה המחודשת של הדגימות מבייג’ין צריכה להעביר מסר ברור ביותר לרמאים – אל תצאו מנקודת הנחה שאתם חסיני איתור" אמר פרופסור ארנה לונגקוויסט, יו"ר הוועדה הרפואית של הוועד האולימפי הבינלאומי. 

הוועד האולימפי הבינלאומי יחכה לתגובת הוועדים האולימפיים הלאומיים בטרם יחליט לקיים שימוע משמעתי.  ספורטאים שיימצאו אשמים יימחקו מן הרשומות האולימפיות וייאלצו להחזיר את המדליות בהן זכו.  בכל מקרה מדובר עדיין בתוצאות הדגימה של בקבוקון A ועל מנת לאמת את הממצאים יש צורך לפתוח את בקבוקון הגיבוי B. נכון לעכשיו הגופים הלאומיים והבינלאומיים חופשים לפעול על פי שיקול דעתם.  בסמכותם לגזור השעיה על הספורטאים או להמתין להחלטת הוועד האולימפי הבינלאומי.

במסגרת המשחקים בבייג’ין נתגלו 9 מקרי סימום חיוביים.  6 מקרים נוספים היו של סוסים בתחרויות הרכיבה.  4 אתלטים החזירו את המדליות בהן זכו: מדליסטית הכסף בקרב־7 לודמילה בלונסקה מאוקראינה, מדליסט הכסף ומדליסט הארד ביידוי פטיש, ואדים דבייטובסקי ואיבן טסיחאן, שניהם מביילורוסיה, וקלע מצפון קוריאה שזכה במדליית כסף ובמדליית ארד.  אל הרשימה המפוקפקת הזו יצטרף קרוב לוודאי גם האלוף האולימפי ב־1500 מטר ראשיד רמזי.
—————————————————————————————————————-
מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
מנהל הפורום: "חיים וספורט".
לכניסה לפורום "חיים וספורט" הקליקו כאן

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג