דעות | איך הפכו האופניים לכלי שמעודד עצלנות?

יאיר קרני מתגעגע לימים שבהם ביצענו פעולות בסיסיות בעצמנו ולא עם מכשירים שמעודדים אותנו להיות עצלים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יאיר קרני מתגעגע לימים שבהם ביצענו פעולות בסיסיות בעצמנו ולא עם מכשירים שמעודדים אותנו להיות עצלים

מאת: יאיר קרני

לאחרונה מתרבים האופניים החשמליים בשבילים ועל המדרכות. אלה כלי רכב על שני גלגלים המונעים בעזרת דיווש, בחשמל מסוללה נטענת. הם נוסעים במהירות גבוהה בשבילי רכיבה, הליכה וריצה של ספורטאים, בכל רחבי הערים, מצב שמסכן את ההולכים והרצים. מעבר לסכנה להולכים על שתיים, קיימת גישה האומרת שהנה הגיע עוד סוג של אי פעילות במקום לעודד לפעילות גופנית.


אופניים חשמליים. עוד סוג של אי פעילות צילום: Frettie

האופניים הפכו לכלי שמעודד עצלנות
עד לפני שנים לא רבות צחצחנו שיניים במברשת תוך ההנעה של היד למעלה, למטה, ימינה ושמאלה מספר רב של פעמים. כיום הולך וגדל חלקן של המברשות החשמליות והנטענות – ש"חוסכות" לנו את תנועת הידיים.

פעם פרסנו לחם, או קצצנו ירקות בסכין חיתוך, כיום יש באפשרותנו להשתמש בסכין חשמלית ובקוצץ ירקות ש"חוסך" לנו את הפעולה הידנית.

פעם גזמנו את הגדר החיה במספרי דשא וכיום יש גוזם גדרות חשמלי או מכאני, הפועל על מנוע רועש (למי שאינו מעסיק גנן בשכר).

פעם רכבנו על קורקינט תוך דחיפתו בעזרת הרגליים – כיום גם הקורקינט מונע בעזרת מנוע חשמלי.

פעם דיוושנו על אופניים כדי להגיע ממקום למקום וקראנו לזה תחבורה לעבודה.

כיום כל אחד נוסע במכוניתו גם לסופרמרקט הקרוב. האופניים היו כלי תחבורה ושימשו אותנו גם לספורט וגם לתעבורה ממקום למקום. 

הכל התבלבל. האופניים הפכו מכלי אימון שיש לו השפעה חיובית על  בריאותנו, לכלי שמעודד עצלנות, מעודד תלות בכלים מכאניים, כלי התורם להשמנה, כלי שפוגע בהולכי רגל וברצים. הנוהגים בהם נוסעים על המדרכות ובשבילי הפארק במהירות מסוכנת ורובם הגדול גם ללא שמירה על החוקים, הם מזגזגים בין שני צדי השביל, מצד הרוכבים לצד ההולכים וחזרה, ללא בדיקה, חוצים צמתים בפארק ללא עצירה, ללא בדיקה אם מגיע רוכב אופניים או רץ מכיוון אחר, ופוגעים בהולכים, ברצים וברוכבי אופניים.


יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים החשמליים לבין הרצים צילום: Thinkstock

הוציאו את החשמל מהגלגלים ומלאו אותם באוויר
מה ההבדל בין האופניים החשמליים לבין קטנועים, אופנועים ומכוניות? אין הבדל גדול. הם נוסעים על המדרכות ובשבילים המיועדים להולכים על שתיים, חוסכים מעצמם תאונות עם כלי רכב כבדים מהם, אולם לא חסים על חיי ההולכים, הרצים והרוכבים  ומסכנים את בריאותם.

אני קורא לאחראים על קבלת ההחלטות בנושא לבצע הפרדה מידית בין רוכבי האופניים החשמליים לבינינו! ברחבי הארץ קיים שביל ישראל להולכי רגל בלבד, קיימים סינגלים לאופני הרים בלבד, אולם לא קיימים מסלולי הליכה או ריצה בטוחים להולכים ולרצים בלבד.

בעזרת טכנולוגיה מודרנית, הפרדנו את גופנו משריפת קלוריות בסיסית אותה ביצענו בטבעיות רבה עד לפני 30-50 שניםעם התקדמות הטכנולוגיה הלכה אוכלוסיית ישראל ושמנה, וכיום למעלה מ-60% מהאוכלוסייה הבוגרת נמצאת במשקל עודף עד עודף רב. עלינו לעודד שריפת קלוריות יזומה על ידי ביצוע פעילות גופנית יומיומית וכדי שנוכל לבצע את הפעילות הגופנית ללא פגיעות ופציעות, עלינו לדאוג לשבילים מפולסים ולדרכים בטוחות ללא אופנים חשמליים. 

ואם בריצה עסקינן, ברצוני להעלות נושא כאוב נוסף. חלק ניכר משבילי הריצה ברוב הערים עשויים ממדרכות הבנויות מאבנים משתלבות שמתרוממות חדשות לבקרים עקב תנודות של הקרקע ועקב דחיפה של שורשי עצים בפארקים ובמדרכות והולכים ורצים רבים נתקלים באבנים המשתלבות, מועדים ונפצעים.

כנציג ספורט הריצה – שהפך בשנתיים האחרונות לספורט הנפוץ ביותר במדינה, אני קורא לרשויות המקומיות לסלול מסלולי ריצה והליכה באותה איכות כמו מסלולי הרכיבה על אופניים וליצור הפרדה מוחלטת בין אופניים ממונעים לבין רוכבים לא ממונעים, רצים והולכים. 


אני קורא לכולכם להוציא את החשמל מהגלגלים ולמלא אותם באוויר.
9.3.2014

יאיר קרני
אחראי מקצועי תכנית הרזיה ב"דרך הכושר לחיים"
מאמן ריצה, תזונאי
BSC בתזונה, M. Med במדעי הרפואה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג