ג'ירו ד'איטליה, קטע 13 לקארנס מונטנה: שניים רבים, שלישי גונב ניצחון

הרוכבים זכו להקלה בדמות קיצור הקטע והפסגות בשל שלגים, ועל המסלול קיבלנו קרב מתקפות אדיר בין טיבו פינו לג'פרסון ספדה, אותו ניצל איינר רוביו כדי לנצח על קו הסיום. גריינט תומאס שמר על החולצה הוורודה, עוד טופ 5 לישראל פרמייר טק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איינר רוביו מנצח | צילום מסך

יום שישי השלב ה-13 האיר פנים לאיינר רוביו – הנוסע הקולומביאני הסמוי שהקפיד להישאר בירכתי חבורת הבריחה, עד שפרץ לניצחון. אבל הדרמה – או הדרמה!

ההשתלשלות המקוצררת
שלב 13, מאיטליה לאתר הסקי קראנס מונטנה בשווייץ, דרך מעבר ההרים הגרנד סן ברנרד – מעבר ההרים המיתולוגי בין איטליה לשוויץ, באמצע הדרך בין המון בלאן למאטרהורן – קוצר במהלך השבוע והפך לשלב מקוצר (עם ביטול המעבר על הסן ברנארד מפאת שלגים). הבוקר הוא צומצם לשלב מקוצרר עוד יותר.

מזג האוויר הנבזי שתוקף את הג'ירו כבר שבועיים, הטיח דליים של גשם על הצד האיטלקי (הדרומי) של האלפים, ואחרי שעשרות רוכבים כבר נפלטו מהמרוץ (במרוץ נותרו רק 135 רוכבים) – רבים מהם בהתרסקויות – מארגני הג'ירו, יחד עם נציגות הרוכבים, החליטו להימנע מסיכונים נוספים ולקצר את החלקים הגשומים.

שיירת האוטובוסים ורכבי הליווי הובלה אחר כבוד לצד השוויצרי של הגבול, והזינוק הפך לזינוק בעלייה בעיירה לה שאבל, ישר לתוך 15 ק"מ של טיפוס הררי למעבר Croix de Coeur (צלב הלב) בגובה 2,174 מ'. כאמור, ממסלול השלב נחתכו כל העלייה והירידה ממעבר הסן ברנרד, שנועד להיות נקודת שיא הגובה של הג'ירו השנה, ובמקום שלב של 199 ק"מ ו-5,000 מ' טיפוס, נותרנו עם שלב מקוצרר אבל עבה של 74.6 ק"מ בלבד.

מאמצי הבריחה החלו מיד בזינוק, ובחלוף זמן לא רב, חבורה קטנה ומכובדת של ארבעה רוכבים חצתה יחד את פסגת הגובה הראשונה בקרואה דה קר. אליה, הצטרף זמן קצר אחר כך, ולנטין פארה-פאנטרה הצרפתי, שהסתער בדרכו מטה מההר, חסר פחד בירידה הרטובה.

לתוך 20 הק"מ השטוחים בעמק מרטיני-סיון המפורסם בדרום שווייץ, שקישר בין הירידה מהקרואה דה קר לתחילת העלייה לקראנס מונטנה, נכנסו חמישה רוכבי הבריחה – טיבו פינו הצרפתי, דרק ג'י הקנדי מקבוצת ישראל פרמייר-טק (שנותן הופעת ג'ירו יוצאת מהכלל), גפ'רסון ספדה האקוודורי, איינר רוביו הקולומביאני, ופארה-פאנטרה הצרפתי.

חבורת הבריחה הגדילה את יתרונה בירידה ובפנייה מהעמק לעלייה האחרונה של היום, צפונה לאתר הסקי השוויצרי המפורסם בקראנס מונטנה, עמד יתרון הבורחים על כ-3 דק' לפני הדבוקה. בדבוקה מאחור, קבוצת אינאוס הובילה בקצב יציב, עם עין אחת פקוחה בכדי לא לאפשר פער גדול מדי לטיבו פינו, שהתחיל את היום בפיגור של 4:48 דק' בדירוג הכללי, אחרי חולצת המוביל הוורודה של גריינט תומאס.

הבמה הוכנה לקרבות ההרריים סוגרי השלב, בטיפוס לקראנס מונטנה.

קריזות, עצבים, ושני מרוצים הפוכים לחלוטין
בבריחה, טיבו פינו הבטיח וקיים. הצרפתי הטמפרמנטלי והתזזיתי תקף את חבריו בתדירות כמעט עקבית של אחת לכל קילומטר במעלה ההר. הרוכב שהצליח בעקביות לחזור ולהיצמד לפינו התוקף, היה ג'פרסון ספדה האווקדורי מקבוצת EF – Education First.

ראשון נשר מהבריחה פארה-פנטרה. דרק ג'י הקנדי מקבוצת ישראל פרמייר טק, ניפק מאמץ הירואי בקצב דיזל יציב, אך לא היה לו סיכוי לשרוד את קצבי התאוצות של המטפסים לפניו. בסופו של דבר, סיים ג'י רביעי בשלב. מיקום נהדר שהצטרף לשני המקומות השניים שלו בשלבים 8 ו-10, ולמקום השלישי אתמול של חברו לקבוצה סבסטיאן ברוויק (בכלל, לישראל פרמייר טק יש עד עתה ג'ירו מוצלח בהחלט מבחינתה, עם הופעות יפות בבריחות והצלחות בהתברגות בין חמשת הראשונים בסיומי שלבים).

ואז נותרו שלושה: שני המטפסים הדרום אמריקאים הקטנים – ספדה ורוביו; נגד הפרא האציל של מטפסי האומה הצרפתית – טיבו פינו. כל הדרך למעלה היו פינו וספדה החזקים ביותר. הם תקפו אחד את השני פעם אחר פעם. לא רק במתקפות תאוצה על אופניים, אלא גם בהתקפות מילוליות לוהטות וזועמות של הצרפתי כלפי ספדה, שסירב לעבוד איתו בשיתוף פעולה כדי לברוח מרוביו.

רוביו, בתצוגה "למל"מית" נחבאת אל הכלים של הישרדות גרידא, נראה כמי שמברך בכל פעם שהצליח, בקושי רב, לחזור לזנב האופניים של פינו וספדה המתקוטטים. מהר מאד, גם ספדה וגם פינו התעלמו ממנו. הוא הפך לנוסע הסמוי בשלישיית המובילים.

אבל כמו שקורה לא פעם, ספדה ופינו; פינו וספדה, התישו אחד את השני עד זוב טיפות האנרגיה האחרונות. כ-700 מ' לסיום, ספדה תקף בפעם האחרונה. פינו, ואחריו רוביו, רדפו. תוך כדי שפינו הדביק את ספדה – שנוא נפשו החדש – רוביו זינק קדימה. אז גם לפינו כבר לא היה מענה.

רוביו ניצח, פינו שני, וספדה שלישי. נחמה קטנה לפינו היתה כניסתו לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי, וחזרתו למוביל דירוג המטפסים (והחולצה הכחולה) בג'ירו. כי טיבו פינו, מגדולי הרוכבי הצרפתים בתריסר השנים האחרונות, הודיע לפני תחילת העונה הנוכחית שתהיה זו שנתו התחרותית האחרונה על אופני כביש. פינו ייחל היום בעיקר לדבר אחד – לנצח בשלב. העובדה שפינו לא התנפל על ספדה בשאגות אחרי סיום, היא עדות או להתבגרותו כאדם, או לאפיסת כוחותיו אחרי הקו (בהערכת הסתברויות של 50/50, או צירוף של שניהם יחדיו).

דבוקת מובילים יבשושית
בהבדל חד מפיצוצי הזיקוקים הפראיים בחזית המרוץ, בדבוקת המובילים התנהלו העניינים ביבשושיות עסקית. כ-6 ק"מ לסיום, החליט יו קארת'י האנגלי, שהוא חייב להתחיל להזיז את עצמו, שמא פינו יעקוף אותו בדירוג הכללי. אפילו ההאצה של קארת'י (שבאמתחתו כבר מקום שלישי כללי בוואלטה הספרדית ב-2020), לא הצליחה לעורר את הדבוקה, שהמשיכה להיות מובלת בקצב שאמנם הלך והתגבר, אך נותר אפרורי, על ידי פועלי קבוצת אינאוס החרוצים.

כ-2 ק"מ לקו, דמיאנו קארוסו האיטלקי מקבוצת בחריין-מרידה, שסיים שני כללי בג'ירו 2021, החליט שנמאס לו. קארוסו פרץ קדימה, אבל זה היה מעט מדי, ומאוחר מדי. גריינט תומאס וחבריו מאינאוס האיצו והדביקו את קארוסו מיידית, ולגלגליהם נדבקו פרימוז רוגליץ' וחבריו מיומבו ויסמה.

את הקו, הם חצו כולם יחד, בעוד מופע של טקטיקה קרירה, עסקית ומחושבת. תומאס שמר על החולצה הוורודה בפער של 2 שניות מרוגליץ'. רוגליץ' ויומבו ויסמה העדיפו לתת לאינאוס להמשיך לקחת את המרוץ על כתפיהם.

השחמט של יומבו-ויסמה
ככינויו של ענף האופניים – שחמט על הכביש – גם יומבו ויסמה סופרת חיילים. אינאוס ירדה ל-6 רוכבים אחרי פרישות של מנועים גדולים בדמות טיאו גייגן-הארט ופיליפו גאנה. יומבו-ויסמה נותרה עם כל 8 הרוכבים שזינקו ביום הראשון.

נראה שחלק מהטקטיקה של הקבוצה ההולנדית הצהובה, הוא לתת לרוכבי אינאוס המתמעטים להתיש את עצמם במרדפים אחרי ברחנים, לתוך השבוע הבא. מבחינת יומבו-ויסמה, הטקטיקה הקבוצתית שלה נראית כנועדה להתמקד בימים שלישי, חמישי ושישי בשבוע הבא; כאשר בשבת ייערך שלב אישי קריטי נגד השעון – כל רוכב לבדו.

מחר – חזרה לאיטליה, חזרה לבריחה, ולמרדף הספרינטרים
שלב 14 מחר יתחיל בעוד מעבר הרים איקוני בין שוויץ לאיטליה – מעבר הסימפלון. יש לקוות שהגשמים יירגעו, והרוכבים – ואולי בעיקר הספרינטרים שעושים מאמצים להמשיך ולשרוד את ההרים, הגשר והקור – יוכלו לחזור להתחרות בבטחה חזרה על אדמת איטליה, לספרינט הסיום בקאסו מאניאנו, ליד וארזה.

תוצאות חמשת הרוכבים הראשונים בקטע 13:
1. איינר רוביו (קולומביה – Movistar) – 2:16:21 שעות
2. טיבו פינו (צרפת – Groupmama-FDJ) + 0:06 שניות
3. ג'פרסון ספדה (אקוודור – EF Education–EasyPost) + 0:12 שניות
4. דרק ג'י (קנדה – Israel Premier-Tech) + 1:01 דקות
5. ולנטין פארה-פאנטרה (צרפת – AG2R) + 1:29 דקות

חמשת הרוכבים הראשונים בדירוג כללי GC אחרי קטע 13:
1. גיירנט תומאס (וויילס – INEOS Grenadiers) – 51:20:01 שעות
2. פרימוז' רוגליץ' (סלובניה -Jumbo-Visma) + 0:02 שניות
3. ז'ואאו אלמיידה (פורטוגל – UAE) + 0:22 שניות
4. אנדראס לקנסונד (נורווגיה – DSM) + 0:42 שניות
5. דמיאנו קרוסו (איטליה – Bahrain Victorious) +1:28 דקות

לובשי החולצות לאחר קטע 13:
חולצה ורודה (מוביל הטור) – גריינט תומאס INEOS Grenadiers
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טיבו פינו Groupmama-FDJ
חולצה סגולה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יונתן מילאן Bahrain Victorious
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – ז'ואאו אלמיידה UAE



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12