גבעות גורל- דרום השפלה

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט – ראובן גרינברג


גבעות גורל

"גבעות גורל" הוא טיול מעגלי בגבעות הצחיחות, שמצפון לבאר שבע. גבעות אמרנו? והרי הטיול שלנו עולה ויורד עליהן בגבהים שבין 300-500 מ’ מעל פני הים, בעוד אנו קוראים "הר" לחורשן שגובהו רק 186 מ’ מעל פני הים. ומהיכן השם הכבד הזה – "גורל"? כנראה בעקבות הבדווים שבפיהם נקרא האזור "טאוויל אבו ג’ארוואל (שלוחת אבי-ג’ארוואל) שאין יודע לבטח מיהו. כך או אחרת, אזור הטיול מציע לנו תצפית מרהיבה על מישור חוף הנגב ובקעת באר שבע ופעמיים בשנה מפגש עם פריחות של פרחים מהיפים בארצנו – בתחילת החורף החלמונית ובאביב, בסוף פברואר ובמרץ, האירוס השחום, שסכנת הכחדה מרחפת עליו, בשל עיבוד השטחים והבניה האינטנסיבית. אין אולי דוגמה טובה מגורלה של השמורה הקטנה של האירוס השחום הנחנקת בין כביש מס’ 40 לבין מסילת הרכבת.
יוצאים מהכניסה המזרחית של להבים ומטפסים מזרחה עד קו הרכס של גבעות גורל. פונים עליו דרומה עד נחל כרכור ולאורכו גולשים מערבה. עוברים תחת פסי הרכבת ובשטח שבינם לבין כביש מס’ 40 מדוושים צפונה, מבקרים בשמורת האירוס השחום ומסיימים כ- 24 ק"מ של דיווש בנקודת המוצא.
הטיול מתחיל בטיפוס ולכן מומלץ לעשות חימום לפני שיוצאים לדרך. מרבית הדרכים קופצניות, עולות ויורדות והטיול, פיזית, אינו קל. מבחינת הניווט, על הגבעות עצמן ההתמצאות לא פשוטה כי הדרכים רבות והמסעפים רבים, הצמדו לתאור הדרך. אם טעיתם, אל תתנו לטעות להתפתח אלא חזרו למקום האחרון שבו לא היה לכם ספק. יחד עם זאת אין חשש – תא השטח שבו הטיול קטן והוא "כלוא" בין כביש מס’ 31 לכביש מס’ 40, שהמרחק בינהם אינו יותר מ- 10 ק"מ.
שותף מלא בכתיבת מסלול זה, כמו למסלולי טיול אחרים באזור, הוא ראובן גרינברג מלהבים, טייל, רוכב אופניים ומעל לכל חבר.



אירוס שחום

אזור:    דרום השפלה
נקודת מוצא:    להבים
מפות סימון שבילים :
דרום השפלה ושולי הר חברון (מס’ 12)
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    24 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    220 מטרים
רמת קושי:    בינוני-קשה

איך מגיעים?

איך מגיעים? נוסעים ללהבים, במבואות הצפוניים של באר שבע, בצד כביש מס’ 31 המחבר את צומת להבים עם צומת שוקת. כ- 3 ק"מ מזרחית לצומת להבים הכניסה המזרחית לישוב. מיד אחריה חניון. חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ומאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM 
 
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 13320867, רום 330 מ’ מעל פני הים יוצאים לדרום-מזרח, בדרך עפר המטפסת לעבר בריכת מים. עוברים משמאל לבריכה וממשיכים בטיפוס.
בק"מ 1.1 בואדי הקטן שמצפון לנו ריכוז מרשים של חלמונית, הפורחת בתחילת החורף, אבל אנחנו בעונה אחרת ולכן ממשיכים לדרום מזרח. וממשיכים לדרום-מזרח.
בק"מ 1.3 מסעף לרגלי "מצפה יהודה". ממשיכים בשמאלית, בעליה מתונה לדרום-מזרח. בחלק מהמפות הדרך עליה אנו מדוושים מסומנת כשביל על קו הרכס המוביל לגבעה 448 ואחריה מזרחה לגבעה 495. בפועל, הדרך לא עוברת ממש בפסגות אלא לידן.
בק"מ 2.9 מסעף לפני פסגת 495. פונים לימנית וגולשים מזרחה לעבר צומת דרכים בואדי.



במצפה יהודה

   
3.2 KM 
  
 
 
 
 

בנ.צ. 13560854, רום 470 מ’ הצטלבות דרכים בואדי, ליד חורשת אקליפטוסים. פונים ימינה (דרום) ומטפסים במתינות בדרך עפר מסומש"ת ירוק, בין החורש משמאל לזוויתנים מימין. לסמו"ש הירוק נצמדים כ- 2 ק"מ.

   
5.3 KM 
  
 
 
 

בנ.צ. 13510836, רום 500 מ’ צומת דרכים שבו 4 קוביות בטון. ממשיכים דרומה, בדרך עפר מסומש"ת אדום, ה מובילה לעבר עמוד חשמל בולט באופק. הדרך המסומש"ת אדום עוברת סמוך לקו רכס הגבעות ופה ושם מציינות אותה קוביות בטון. לסמו"ש האדום נצמדים באדיקות כ- 4 ק"מ.
סמוך לצומת בו אנו נמצאים, על גבעה 503, מהגבוהות בשטח, מסומנת במפות אנטנה. אל תחפשו אותה, מהאנטנה נשאר רק הבסיס והגדר שהקיפה אותה. מהצומת עצמו ניתן לצפות מערבה ולזהות את יער דודאים שבין כביש מס’ 40 לבין מסילת הרכבת.
בק"מ 6.3 מסעף באוכף לרגלי מצודת פחר (שעל גבעה 504, הגבוהה שבגבעות גורל). ממשיכים ישר, בימנית (לדרום-מערב), על פי הסמו"ש האדום ועוברים תחת קו המתח.
שימו לב! מקו המתח לאורך כ- 2.5 ק"מ הדרך עוברת סמוך לקו פרשת המים שבין "נחל בתרים", הנמצא מזרחית לה (ומתנקז דרומה, אל נחל באר שבע), לבין יובלי "נחל דודאים" ו"נחל כרכור", הנמצאים מערבית לה (ומתנקזים מערבה, אל נחך גרר). בקטע זה מספר רב של מסעפים ושל מעקפים וקל מאד לטעות. הצמדו לסמו"ש האדום. זה קצת יותר קשה, כי לא תחמיצו אף פסגה, אבל הניווט בטוח.
בק"מ 7.1 מסעף בנקודת תצפית, מזרחית לגבעה 448. פונים שמאלה (דרום), בירידה, בהמשך הסמו"ש האדום.
בק"מ 7.8 הדרך עוקפת מחשופי סלע לבנים, המציינים את מקומם של בורות מים, בראש יובל של נחל דודאים.
בק"מ 8.4 עוברים ליד רכוז חלמוניות שאינו מצוין במפות (הפריחה בתחילת החורף אל תחפשו אותה באביב). ושוב הדרך מקבלת תפנית מערבה.
בק"מ 9.2 מסעף מזרחית לגבעה 473. פה עוזבים את הסמו"ש האדום וממשיכים ישר (מערב).



גבעות גורל

   
9.4 KM 
  
  
 
 

בנ.צ. 13330813, רום 450 מ’ מסעף לרגלי גבעה 473. ממשיכים ישר בעליה לגבעה.
בק"מ 9.6 בראש הגבעה נקודת טריג. מסומנת ע"י חבית מבוטנת ובראשה צנור מתכת.
מכאן תצפית הקפית יפה על השפלה, דרום הר חברון, מישור חוף הנגב ובקעת באר שבע. לאחר התצפית חוזרים כלעומת שבאנו.
בק"מ 9.8 שוב במסעף בנקודה מס’ ,
בו היינו לפני שעלינו לתצפית. פונים ימינה (דרום) לדרך שאינה מסומנת במפות. בהמשך הדרך מתעקלת מערבה. גולשים עליה במורד שלוחה ארוכה. מצפון לנחל כרכור.
בק"מ 11.6 הדרך עוברת מעל צנור מעביר מים, בערוץ נחל כרכור ומשם גולשים לדרום-מערב בצדו השמאלי של ערוץ הנחל. בצדו זה של ערוץ נחל כרכור מתמידים עד כביש מס’ 40.
בק"מ 12.0 בקרוב מתחילה התנחלות בדואית ומאחריה חורבת כרכור, שמבחינים בה בקשתות אבן הבולטות מן החורבות.
בק"מ 13.0 עוברים תחת קו חשמל.
בק"מ 13.4 הצטלבות. פונים ימינה (מערב) למורד כביש מצ’וקצק.



עוברים תחת מסילת הרכבת

   
14.0 KM 
  
  
 
תחת מסילת הרכבת
בנ.צ. 13030806, רום 320 מ’ הצטלבות. עוברים בגשר תחת מסילת הרכבת וממשיכים לצפון-מערב על הגדה השמאלית של ערוץ נחל כרכור.
בק"מ 14.7 מסעף לפני כביש מס’ 40. פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל ומדוושים בדרך עולרדת סמוכה לכביש.



בשמורת האירוס השחום – צילם יגאל נאור


   
15.7 KM 
  
  
 
דרל האירוס השחום
בנ.צ. 12970821, רום 290 מ’ כניסה לשמורת האירוס השחום מכביש מס’ 40, בק"מ 195 שלו. פונים ימינה (מזרח) לדרך סלולה, מעגלית והיא "דרך האירוס השחום", המשולטת ע"י הקק"ל.
לאחר שמבקרים ומצלמים ומצטלמים ממשיכים מנקודה מס’
מזרחה.
בק"מ 16.4 מסעף לפני מסילת הרכבת. פונים שמאלה (צפון) ומדוושים לאורך המסילה.



לאורך מסילת הרכבת לעבר להבים – צילם ראובן גרינברג



  
16.7 KM 
   
   
 
תחת מסילת הרכבת

בנ.צ. 13030820, רום 300 מ’ מסעף ליד גשרון מסילת הרכבת מעל נחל דודאים. פונים ימינה (מזרח), עוברים תחת המסילה ומיד אחריה פונים שמאלה (צפון-מזרח) וממשיכים ליד המסילה לעבר להבים. למעשה המסלול המקורי הוא בדרך השרות מערבית למסילה, אולם בימים אלה מוכפלת המסילה ודרך השרות עמוסה ומשובשת.
בק"מ 18.0 ליד ערוץ יובל של נחל דודאים מסעף. פונים ימינה (צפון-מזרח) לעבר קו חשמל ונצמדים לדרך שלידו במגמה כללית צפונה.
בק"מ 19.8 הדרך חוצה את ערוץ נחל פחר ליד שפך נחל עלקת אליו (מבחינים בגשרון תחת מסילת הרכבת שמשמאל). ממשיכים צפונה ומתקרבים ללהבים והדרך, מה לומר לכם, מזבלה אמיתית. בושה.

  
20.8 KM 
   
   
 

בנ.צ. 13110858, רום 280 מ’ מסעף כ- 200 מ’ לפני הבית הקיצוני של להבים. פונים ימינה (מזרח)
לדרך עפר.
בק"מ 21.8 הצטלבות דרכים. ממשיכים ישר (מזרח) בדרך סלולה ועוקפים את השכונה החדשה של להבים.
בק"מ 22.6 מסעף טי. פונים שמאלה (צפון) לדרך סלולה העולרדת בפאתי להבים. שימו לב לסוללה המקיפה את הישוב, לא אין זו סוללה עתיקה, זה אמצעי מודרני למניעת גניבת מכוניות.

   
24.0 KM 
סיום    




לחץ/י לדיווחי פריחות עונתיות כולל האירוס השחור

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג