אני טריאתלט

אני טריאתלט, זה לא המקצוע שלי, אלא התחביב. זה ספורט משנה חיים. ממש כך. אימונים, נחישות, התמדה וסבלנות הם חלק בלתי נפרד מהעיסוק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אני טריאתלט, זה לא המקצוע שלי, אלא התחביב. זה ספורט משנה חיים. ממש כך. אימונים, נחישות, התמדה וסבלנות הם חלק בלתי נפרד מהעיסוק

מאת:יורם מור


עם כל האלמנטים הנדרשים לעוסק בספורט זה אני מסתדר, לא רע, כבר עשר שנים. הנושא היחיד, החשוב ביותר להבנתי, הוא הבלבול שאני חש בנושא התזונה. לא רק בהיבט הספורטיבי אלא, יותר ובעיקר, בהיבט המשפחתי. נראה לי שאת הבעיה הזאת פתרתי. אני רוצה לספר לכם איך. למה? כי אני חושב ומרגיש שזה נפלא, נכון, חשוב וזה עושה לי טוב. אין סיבה שלכם לא. המזון שאני אוכל ובעיקר מה שאנו אוכלים כמשפחה, הטריד אותי. אף פעם לא הייתי בטוח שהאוכל שאני אוכל ונותן לילדיי זה באמת מה שצריך על מנת לספק בצורה טובה את כל מה שהגוף שלנו צריך.


מור בטריאתלון אילת


העולם מלא במידע סותר לגבי מזון, תוספי תזונה, בשר, חלב, שומן, כמה אגוזים לאכול כל יום, אומגה 3, אומגה 6, דגים, שלושה מוצרי חלב ביום, העוף שלנו ללא אנטיביוטיקה?, אורגני, דגנים מלאים ורק אתמול יצא מחקר חדש על כמה טוב לאכול גבינה צהובה. אתם נתקלים בשפע המידע הזה כל יום, כמו בשפע הדיאטות, שניתן למצוא בשוק כמפתח לאושר. מצד שני , אם אתם עוקבים, אתם יודעים שיש בישראל למעלה ממליון אנשים הצורכים תרופות להורדת כולסטרול. ישראל מדורגת בצמרת האירופית בהשמנת יתר של ילדים, עד שנת 2030 יהיו בישראל למעלה ממליון וחצי חולי סוכרת ובכל שנה מתגלות עוד 4000 נשים עם סרטן שד.


פירות ירקות ודגנים מלאים
צילום: tracy


הנתונים האלה גדלים משנה לשנה. מה קורה פה? המחלות הארורות האלה מדבקות? אי אפשר להימנע? אי אפשר לשמור על הבריאות שלנו לטווח ארוך? אולי זה האויר שאנחנו נושמים, הלחץ ? אולי אין ברירה, צריך להמשיך לסמוך על רופאים ותרופות , כי לנו, אין שום השפעה משמעותית על בריאותינו?


יורם מור במרתון צל אביב

לפני כשמונה חודשים, קראתי כתבה על מוצרי חלב. לא זוכר אפילו על מה. זכור לי שהיתה המלצה כזאת או אחרת בדבר צריכה של מוצרים אלו. אחד המגיבים,היה ציני, ונרגז ביותר כשהפנה את הקוראים לספר "מחקר סין ". הוא קרא להפסיק להאמין לכל מיני מחקרים מטעם. זה תפס את עיניי. חיפשתי בגוגל . רצתי לקנות את הספר. "הסקר הגדול והמקיף ביותר שנעשה אי פעם על תזונה ומניעת מחלות" כך נכתב בו. התוכן ריתק אותי. קראתי את הספר בשקיקה, פעמיים וקיבלתי כל כך הרבה תשובות להמון שאלות פתוחות שהיו לי בנושא תזונה. הרגשתי שיש כאן בשורה, שאני רוצה לנסות וגם לספר לכל החברים שלי.

בספר מתאר, ד"ר קולין קמבל, את מהלך חייו עד לביצוע המחקר הגדול ומציין כ-8,000 הקשרים סטטיסטים  מובהקים שנמצאו במחקר סין
, בין תזונה למניעת מחלות. מעניין היה לקרוא על מהלך חייו כמי שנולד לחוואי אמריקאי, שעסק בגידול בקר ומכירת מוצריו, שגילה קשר מובהק בין צריכת מזון מהחי (בשר, חלב, ביצים ), שעליו מושתתת התזונה המערבית לבין רוב המחלות הקטלניות ביותר בנות זמננו. בשורה התחתונה הוא הגיע לשתי מסקנות. הנזק לטווח ארוך, שגורמת לנו תזונה עתירת חלבון מהחי עולה לאין שעור על התועלת מצריכה שוטפת של  מוצרים אלו. המסקנה השנייה שלו היא כי תזונה מלאה מהצומח המבוססת על קטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות, מספקת לגוף את כל הרכיבים התזונתיים להם הוא זקוק בצורה היעילה ביותר ויכולה לסייע במניעה ובריפוי של רוב המחלות הקטלניות שאנו מכירים היום. התהליך, המחקר והמסקנות מרתקים. אנא קיראו את הספר. (אני לא מקבל אחוזים, מבטיח!)


מור בטריאתלון אילת


אחת המסקנות שתפסו את עיני הייתה העובדה שסיני ממוצע, צורך כ-30%  יותר קלוריות ביום ורזה בממוצע ב-20% מאמריקאי ממוצע
. כמות החלבון שהסיני צורך פחותה מכמות החלבון שצורך האמריקאי. מקור רוב החלבון של הסיני מהצומח (קטניות). בתזונה האמריקאית, רוב החלבון, מגיע מבשר, חלב וביצים. נכון שהסיני הממוצע יותר פעיל, לכן, ההשוואה הייתה בין סיני פקיד לאמרקאי ממוצע. החלק השני של הספר מסביר למה כל כך קשה לצאת בהצהרות כאלו מרחיקות לכת ,לגבי הנזק שגורמת התזונה המערבית, בעולם שתעשיות המזון (בשר, חלב , ביצים ) והתרופות, הן התעשיות הדומיננטיות ביותר.

אני החלטתי לעשות מעשה. לנסות לחיות על תזונה מלאה מהצומח לחודש אחד, יחד עם אשתי והבת שלי, בת ה 13.  היה  לי חשוב  לבדוק האם מעבר, לתזונה שלא כוללת בתפריט השוטף בשר,ביצים, חלב ומוצריו, היא אפשרית ותשפיע לטובה על בריאותינו. כמו כן רציתי לחוות מהי רמת ההתעסקות היום יומית  הנדרשת על מנת לחיות כך. תזונה מלאה מהצומח מבוססת על דגנים מלאים, למשל  לחם ,פסטות מקמח מלא וקינואה. קטניות, חומוס, שעועית, עדשים, אורז מלא וכדומה. פירות  וירקות מכל הסוגים. אגוזים. אחרי שיטוט קצר באינטרנט היו בידי חבילת מתכונים פשוטים שכללו הכנת קטניות  וממרחים שניתן להכין במהירות ובפשטות.

מהר מאוד התארגנו על כמה סוגי קטניות קלות להכנה כמו חומוס, שעועית, עדשים אורז מלא, קינואה וכמובן פסטות. המאכלים הללו היוו את הבסיס לכל הארוחות העיקריות שלנו כשכל שנותר הוא להוסיף דברים טובים מעל. רוטב עגבניות, פטריות, אגוזים, בצל, ירקות מוקפצים  וכדומה. לסלט הבסיסי, הוספנו עלים ירוקים, תרד, פטרוזיליה, כוסברה שמיר רוקט וסלק. כדי להרטיב את דגני הבוקר (פצפוצי אורז מלא תפוח) הוספנו חלב אורז והעשרנו באגוזים וחמוציות. עם זה יצאנו לדרך והוספנו גם גבינת עיזים , בספר מוסבר מדוע.


"כמובן פסטות"


הנה מספר תובנות, שלי  לאחר חודשיים, של תזונה מלאה מהצומח:
• צריכה של מזון מלא מהצומח מחדדת את תחושות השובע והרעב. כשרעבנו, אכלנו, תחושת השובע מגיעה מוקדם, ונמשכת לאורך זמן ארוך יותר.
• כל מיני תאוות למאכלים מתוקים נעלמו כלא היו. כשנותנים לגוף אוכל מזין , הוא לא צריך תוספות ומרגישים את זה.
• תהליכי העיכול של המזון  מתקצרים מאוד ואינם מכבידים על הגוף.
• הטעמים מתחדדים. לדוגמא הרגישות שלנו למלח באוכל עלתה.
• האוכל נהפך לאמצעי, ולא למטרה. אין שום מגבלה על הכמויות. הגוף יודע לאותת מתי הוא צריך לאכול. ככה, פשוט, ואז אוכלים.
• ככל שאתה יותר בעניין נחשפים למזונות שמעולם לא היו חלק בתפריט היומי. כל המזונות קלים להכנה, טעימים מאוד, דורשים מעט מאוד התעסקות.
• המעבר לתזונה כזאת עם בני נוער הוא לא מיידי. מבחינתי ההישג הראשון שחלק משמעותי מהתזונה השוטפת של ביתי בת ה- 13 מתבסס על מזון מלא מהצומח. כפעם בשבוע היא עדיין אוכלת מנה בשרית .מוצרי חלב כמעט לחלוטין לא.
• ההוצאה החדשית על מוצרי מזון ירדה,למרות שאיכות ומגוון המזון שקנינו עלתה.
• לא נמנענו לחלוטין מבשר וחלב. קפוצ'ינו בבוקר או קובה אדומה, אצל אימא, זה תמיד טוב.
• כמובן שירדתי במשקל. לא הרבה, אבל אני בטוח שמי שסובל מעודף משקל, יחווה ירידה מאוד משמעותית, ללא צורך בספירת קלוריות. רק סבלנות.


גם בדיקות הדם , אותתו שינוי חיובי (עשיתי בדיקת דם לפני שהתחלתי את התהליך וחודשיים לאחר שהתחלתי):
רמת הכולסטרול הכללי שלי ירדה  מ 220, בעשר השנים האחרונות, ל- 175 כאשר רוב הירידה בכולסטרול הרע. רמת השומנים בדם ירדה לערך הנמוך ביותר מזה עשר שנים. מ -100 בממוצע, ל- 40 . זה לא מחקרי, אבל, זה מרשים. הבאתי את הסיפור שלי, על מנת להראות, שאפשר לקחת אחריות על הבריאות שלנו בלי להשתגע.


מור בטריאתלון אשדוד


אם התזונה שלנו תתבסס על  דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות, אחוז ניכר מאוד מהבעיות שקשורות לבריאות יפחתו או יעלמו לחלוטין.
אני לא חושב שצריך להיות קיצוני. אפשר בהחלט לאכול סטייק טוב מידי פעם או כל דבר אחר שמתחשק ובלבד שהתזונה בשוטף תהיה דלת חלבון מהחי עשירה בדגנים מלאים , קטניות , פירות וירקות . גיליתי כי אפשר להרזות ללא ספירת קלוריות. המזון הזה מצוי בעצם בכל מקום. יש המון מידע, באינטרנט, איך לעשות אותו. יש גם לא מעט מסעדות שמגישות מזון כזה וגם אותן ניתן לאתר ברשת. אני לא תזונאי ולא רופא. אני חובב טריאתלון ואוהב אוכל ובמקרה נתקלתי בספר " מחקר סין". אני באמת מאמין שתזונה נכונה היא מפתח לחיים בריאים ומאושרים ואני מאמין שבעזרת מזון מלא מהצומח ניתן להגיע לכך. בקלות, בפשטות, בהנאה ולהמשיך ולחגוג ,מידי פעם.


יורם מור ,  עצמאי , פיתוח עסקי .טריאתלט , נשוי +3 גר בתל
אביב . כבר עשר שנים עוסק בטריאתלון , בעיקר אולימפי , רצתי כבר מרתון
בפריז(2005) , חצי איש ברזל בכנרת (2007)

האי מייל שלי [email protected]אשמח לשלוח למי שרוצה את המתכונים שליקטתי .קיראו את הספר , מחקר סין , אמרתי כבר ?



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג