איך מתמודדים עם עומס חום במרוצים?

אף פעם לא נעים להתחיל לרוץ כשכבר מזיעים והגוף חם, לכן מומלץ, בניגוד למרוצים בתנאי מזג אוויר נוחים, לקרר מעט את הגוף לפני יריית הזינוק, כך תעשו זאת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"עומס חום", צמד מלים שכל כך גורם לנו לאי נוחות ביום יום, על אחת כמה וכמה תוך כדי ריצה, וכפליים תוך כדי מרוץ. אז אספנו בשבילכם כמה טיפים ודרכים להתמודד על מנת להתמודד עם החום. באופן כללי אנחנו לא בעד להתחרות בזמן עומס חום כבד וכראייה לכך לא מעט מרוצים בוטלו בשל כך, אבל החדשות הטובות הן שיש דרכים להתמודד עמו – לפני, תוך כדי ואחרי מרוץ. זה לא נעים בכלל ואפילו מציק, אבל יש להקפיד במשנה זהירות על מנת למנוע בעיות בריאותיות שיכולות להוביל, במקרים מסוימים, אף למוות.

 לפני המרוץ 

אף פעם לא נעים להתחיל לרוץ כשכבר מזיעים והגוף חם (ולא מהחימום), לכן מומלץ, בניגוד למרוצים בתנאי מזג אוויר נוחים, לקרר מעט את הגוף לפני יריית הזינוק. ישנן כמה דרכים לעשות זאת, כשהמומלצת היא להוריד מעט את הדופק לפני המרוץ, בניגוד למרוץ בתנאים אידיאליים שם דווקא רצוי להגביר דופק עוד בטרם יריית הזינוק. על פי מחקרים, ביצוע הפעולה עשויה במקרים מסוימים דווקא לשפר ביצועים.

כיצד מומלץ לקרר את הגוף בזמן ריצה או מרוץ? | צילום: shutterstock

שיטה נוספת לקרר את הגוף, שלא קיימת בארץ אבל תמיד טוב להרחיב אופקים ולדעת שהיא קיימת, היא פשוט ללבוש אפוד קרח ולשבת בחדר ממוזג עד כמה דקות לפני יריית הזינוק. את השיטה הדי מפתיעה יש לומר ניסתה דינה קסטרו במרתון האולימפי באתונה שהתקיימה ב-2004, כשבסופו הגיעה במקום השלישי וזכתה במדליית הארד. קשור או לא, תחליטו אתם.

דרך נוספת להתמודד עם עומס חום כבד לפני המרוץ, כך ממליצים מחקרים, היא פשוט להניח שקיות קרח על הירכיים. למעשה, גם שיטה זו עשויה לשפר ביצועים מכיוון שהשרירים אמנם קרים, אולם בשל עומס החום יתחממו מיד עם יריית הזינוק. שיטה נוספת היא פשוט לשתות מים קרים כקרח טרם יריית הזינוק, ובכמות לא קטנה.

 תוך כדי המרוץ 

מלבד להוריד קצב באופן יזום, שסביר להניח שלא ממש יקרה, ההמלצה הפשוטה ביותר היא גם הטובה ביותר – לשפוך מים על הגוף – ובעיקר על הראש, צוואר ופנים שכן אלו האיברים הראשונים שמתחממים כתוצאה מעומס החום. אנחנו לא אומרים לכם לוותר על השתייה עצמה, פשוט במקום כוס שתייה אחת – קחו שתיים. תנסו בכל אופן.

גאלן ראפ האמריקאי שרץ במשחקים האולימפיים הנוכחית והגיע למקום השמיני, נהג להשליך את הכובע שלו ולקחת אחד חדש בכל תחנת שתייה. אמנם היה מדובר בכובע רגיל כמובן, אולם זה הורטב מבעוד מועד וכלל גם מספר קוביות קרח קטנות.

 אחרי המרוץ 

באופן טריוויאלי, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החום לאחר המרוץ היא אמבטיית מים קרים. מכיוון שהדרך לא ממש ריאלית, בטח שלא לאחר מרוצים עממיים ואחרים, השיטה הטובה ביותר להתקרר היא פשוט לשפוך מים על הבגדים ולהתרחק מכל מקור חום כלשהו, כשבהחלט ניתן לשבת תחת מקום מוצל. שתי דרכים אחרות הן להרטיב את הפנים, או לחילופים לשבת מול מאוורר כשהבגדים עדיין מזיעים.

סיפאן חסן, שזכתה בדאבל במקצי ה-5,000 וה-10,000 מטרים ובארד במקצה ה-1,500 מטרים במשחקי טוקיו לאחרונה, סיפרה כי לאחר מקצה ה-10,000 הניחה את כפות רגליה תחת מספר שקיות קרח. אנחנו די בטוחים שהעניין בהחלט עזר – לפחות במקרה שלה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג