שיגעון הברווט: לרכוב 1,200 ק"מ ב-90 שעות

מה זה ברווט, איך מתכוננים לרכיבת 1,200 ק"מ אותה צריך לסיים בלא יותר מ-90 שעות ואיך צולחים את האתגר הזה? ראיון אישי עם אסף צפתי שסיים לפני שבועיים את הברווט למרחק הזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בכל ענף ספורט יש את אירוע האולטרה המיוחד בו גומאים הספורטאים קילומטרים דמיוניים, כך גם אירוע הברווט, אירוע רכיבה עם מסורת ארוכת שנים שהחל כמובן במדינת האופניים, הלא היא צרפת. אירוע הדגל של הברווטים מתקיים אחת לארבע שנים בו רוכבים 1,200 ק"מ בלא יותר מ-90 שעות. הרכיבה מתחילה בפריס וממשיכה אל ברסט וחזרה לפריס (PBP). מי שרוצה להשתתף באירוע זה חייב להשלים בשנה אחת סדרת ברווטים הכוללת מרחקים שונים: 200,300, 400, 600, 1000, 1,200 ק"מ ולכל אחד מהם זמן חיתוך משלו.

כ-6,000 רוכבים על קו הזינוק בברווט בפריס | צילום: אסף צפתי

"כל מי שיודע לרכוב יכול לעשות את זה"

לפני 4 שנים הוזנק לראשונה אירוע ברווט 1,200 ק"מ בישראל ובו לקחו חלק 5 רוכבים כאשר שבוע לאחר מכן הגיעו לישראל למעלה מעשרים רוכבי ברווט לרכוב על אותו המסלול בדיוק. לפני שבועיים, התקיים אירוע ברווט 1,200 נוסף בישראל ובו לקחו חלק ארבעה ישראלים, ביניהם אסף צפתי, 47 מבאר שבע, בוגר PBP וברווט 1,200 הראשון בישראל ועוד ברווטים רבים במרחקים שונים, "לרכוב 200 או 300 ק"מ וגם 400 או 600 ק"מ, אני חושב שכל מי שיודע לרכוב יכול", אומר אסף בראיון שערכנו עמו שבוע לאחר שסיים את הברווט, "זו לא רכיבה תחרותית, צריך את היכולת לרכוב במהירות סבירה. החסמים הם בדרך כלל החשש וכיצד עוברים את הרכיבה בלילה". צפתי החל את "קריירת" רכיבת הברווטים שלו לא הרבה אחרי שעלה לראשונה על אופניים, "בהתחלה קניתי אופניים כדי לקחת ולאסוף את הילדה מהגן. התחלתי לרכוב גם בלי הילדה ולאט לאט הגדלתי מרחקים וזה היה לי יותר ויותר כיף. לברווטים נחשפתי דרך סיפורים בפורטל תפוז. קניתי אופני כביש והגעתי לכמה רכיבות מקדימות שנערכו על ידי טל קציר. בשנת 2014 רכבתי סדרת ברווטים והתיאבון גדל מרכיבה לרכיבה ובאותה השנה היתה רכיבת 1,200 אליה הגעתי".

עזרה הדדית לרוכב עם פנצ'ר בגלגל במהלך ברווט | צילום: אסף צפתי

מה ההרגשה לפני שיוצאים לרכיבה כל כך ארוכה?
"היום אני מנוסה יותר מפעם. אני לא מהרוכבים המהירים והיה לי חשוב לבנות יכולת לרכוב מהר ולאורך זמן, זה משמעותי מאוד בצבירת המנוחות בברווט. מעבר לרכיבות עבודה אותם אני עושה פעמיים בשבוע, רכיבה של 60 ק"מ לכל כיוון, הצטרפתי לקבוצה של חיים טל ה'הקומונה של רוכבי הנגב', כדי ללמוד לרכוב מהר בתוך פלוטון כי תמיד אני רוכב לבד. עשיתי גם תרגילי התנגדות לפלג גוף עליון שזו הפעם הראשונה שבה אני עושה דבר כזה וגם הורדתי משקל גוף".

רוכבים מנצלים רגע למנוחה בברווט 1,200 בצרפת | צילום: אסף צפתי

לרכיבות כל כך ארוכות חשוב להצטייד בציוד הנכון והכי חשוב, לבחון אותו לפני היציאה לדרך, "אם משקפיים על האף מתחילות לכאוב, אז אחרי יומיים זה הופך לכאב בלתי נסבל, אני לא נותן לעצמי ליפול למקומות האלו. אם יש עכשיו משהו שמפריע לך ואתה מזניח אותו עוד יום או יומיים תהיה לזה נוכחות שלא תוכל להתעלם ממנה, צריך לעשות הערכה כל הזמן מה קורה איתך, גם מבחינת עייפות, רעב או צמא כי האפשרות שהמצב יתדרדר בהמשך קיימת".

במרחקים כאלו חשוב להזין את הגוף כל הזמן כאשר הרוכבים מתבססים רוב הזמן על מזון שניתן לקנות בתחנות דלק, "בפריז ברסט לדומה יש נקודות אכילה בקונטרולים ויש גם מאפיות וחנויות של עוגות בכל מקום מהם מוכרים כריכים. בגלל שהיה לי זמן בחזור עצרתי והזמנתי פיצה ובירה באיזשהו מקום, אתה יכול לנהל את הזמן שלך רק שזה בא על חשבון זמן רכיבה או שינה. מצד שני התחושה שאתה אוכל כמו בן אדם לרגע, ייתן לך את היכולת לרכוב יותר ולישון פחות".

"אתה כל הזמן צריך לנהל את הזמן, מתי להיות במאמץ או במנוחה" | צילום: אסף צפתי

איך מנהלים את הזמן בכזו רכיבה ארוכה?
"אתה כל הזמן צריך לנהל את הזמן, מתי להיות במאמץ או במנוחה, האם לאכול תוך כדי רכיבה כדי לחסוך זמן או לאכול בישיבה ולהירגע קצת מהצורך להתקדם כל הזמן. האם לרכוב מהר יותר? כי אומנם תתעייף אבל יהיה לך יותר זמן לנוח. את התמרון בין כל הדברים הללו עושים כל הזמן."

איך מתמודדים עם מחסור בשינה?
"לי אישית כדורי קפאין עוזרים ומתישהו חייבים ללכת לישון. בעיני הדרך הכי טובה היא לצבור מספיק זמן עודף כדי לישון את כמות השעות הרצויה. כשלא מנהלים נכון את השינה, נכנסים לגרעון שינה קיצוני ואפשר להגיע למצב בו כל שעתיים חייבים לעשות עצירת שינה של חצי שעה כי אחרת נרדמים בזמן הרכיבה. אם אתה רוכב מהר יותר וישן יותר זמן, אתה יכול לייצר רכיבה איכותית יותר. אם בהתחלה אתה לא ישן טוב, בהמשך המצב רק ילך ויחמיר ויתדרדר. בסוף כשעייפים נורא פשוט ישנים בצד הדרך, נכנסים לתחנת אוטובוס אם יש לך מזל ויש שם ספסל. בברווט האחרון ישנתי סך הכל 9 שעות, זה לא רע".

"כשלא מנהלים נכון את השינה, נכנסים לגרעון שינה קיצוני" | צילום: אסף צפתי

ביום ריביעי ה-23 לאוקטובר, הוזנקו מנמל תל אביב, 27 רוכבי ברווט שהגיעו לישראל מכל העולם ויצאו לרכיבת ברווט 1,200 ק"מ בכבישי ישראל. שאלנו את טל קציר, מחלוצי הברווטים בישראל, על הביקור, "מגיע לרכיבה מי שמחזיק את השיא של ה-PBP, ביורן לנהרד (Björn Lenhard) מגרמניה, מגיעים עוד שני רוכבים שעשו הכי הרבה ברווטים ארוכים בשנה".

למה הם מגיעים לרכוב בישראל דווקא?
"זו רכיבה באסיה ויש ברווטים בהם סופרים בכמה יבשות שונות עושים ברווטים ומכיוון שאין הרבה ברווטים באסיה, אז ישראל מושכת אותם. בנוסף הם מגיעים לראות את ישראל עליה הם שמעו רק דברים טובים. לפני ארבע שנים עשינו רכיבה כזו והגיעו 25 רוכבים והם סיפרו רק דברים טובים. אני קצת חושש מהשיטפונות, אבל אהיה צמוד אליהם כל הזמן ואם צריך נשנה את המסלול". בשנת 2019 מתכנן קציר להשתתף ב-PBP בפעם הרביעית.

"ברכיבת ברווט אתה עובר מסע פנימי ומסע גאוגרפי אינטנסיבי באין ספור חוויות ואין לזה תחליף", אומר צפתי, "צריך חיים שלמים בשביל החוויות הפנימיות שאתה עובר במרחק אולטרה אחד", אומר צפתי. המטרה שלו היא להגיע לפריז ברסט בשנה הבאה, אבל מבטיח לרכוב לאט יותר מהרכיבה האחרונה בה רכב, "הפעם אני אהיה תייר ולא אתחרה בעצמי רק אהנה מהנופים המדהימים שיש שם".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג