האם מותר לרוץ עם אנטיביוטיקה?

האם זה מסוכן לרוץ עם ריטלין? למה גורמים כדורים להורדת לחץ דם? מהי באמת ההשפעה של האנטיביוטיקה על היכולת הגופנית שלנו ולמה חייבים לשתות אם מתעקשים לקחת ארקוקסיה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

החדשות הטובות הן שכמות האנשים שעוסקים בפעילות גופנית גודלת בקצב מטורף. החדשות הרעות היא שלהרבה מאוד מהם חסר ידע. בין אם זה ידע מקצועי לגבי היעילות של האימונים שלהם ובין אם זה ידע כללי של מה מותר ומה אסור? אחרי הכל, לא כולם מבצעים הליכה רגועה בשבילי הפארק ורבים הם האנשים שנכנסים לעומק של התחביב הפופולארי שנקרא ספורט סבולת ומתאמנים בצורה הרבה יותר רצינית מזו שמספיקה כדי להגדיר מתאמן כ"ספורטאי חובבן".

Runners at a Marathon thinkstock

כולם כבר התחילו לרוץ, אבל מה עם כל השאר? | צילום: thinkstock

מתאמנים צריכים לדעת מה כדאי לאכול, איך צריך להתאושש, מהי הדרך היותר טובה להתאמן ובעיקר ממה צריך להיזהר? כמי שחיים בעולם המערבי אנחנו רגילים בין השאר לצרוך תרופות "מערביות" וזה אומר במקרים רבים משככי כאבים, אנטיביוטיקה, תרופות ללחץ דם, תרופות שיעזרו לנו להתרכז ואם אנחנו מתאמנים ותיקים יותר – תרופות שיעזרו לנו להתאמן כשאנחנו פצועים. וכן, יש לא מעט דברים שצריך לשים לב אליהם כי אחרי הכל, רובנו לא ספורטאים מקצוענים ש"נהנים" ממעטפת רפואית במסגרתה יגידו להם איך לשלב בין טיפולים שונים לאימונים שלהם. בדיוק בשביל זה פנינו לרופאת הספורט ד"ר עידית שוב, איתה דנו בתרופות המרשם ותרופות המדף החמות שיש היום בשוק.

עוד כתבות בנושא

האם להשתמש במשככי כאבים בספורט סבולת?
מחפשים קרח להרגיע את הכאבים? חכו רגע וקראו
מה עושים בעולם כדי למנוע שימוש בסמים בספורט? 

ריטלין (מתילפנידאט)

התרופה הזאת שהיא כל כך אהובה על ידי רבים מאנשי מערכת החינוך שלנו שמתקשים להתמודד עם ילדים מסוימים, היא פופולארית גם בקרב מבוגרים שגילו שהם סובלים מהפרעת קשב וריכוז. כשצורכים ריטלין (שם מסחרי לקבוצת התרופות שכוללת גם קונצרטה) אחת מתופעות הלוואי היא דופק גבוה יותר. ההיגיון אומר לנו כספורטאים, שתרופה שמעלה את הדופק היא לא הכי מומלצת עבורנו בזמן פעילות גופנית. בעניין הזה אנשי הרפואה דווקא מרגיעים כפי שמסבירה ד"ר שוב: "יש המון ספורטאים שמתאמנים עם ריטלין ואין אתו בעיה. התרופה הזאת יכולה להעלות את הדופק במנוחה, אבל בזמן מאמץ הוא יגיע לאן שהוא צריך להגיע גם ללא התרופה, כך שאין שום הבדל. הדבר היחיד שצריך לשים לב אליו זה הריכוז. יש דווקא ספורטאים שההיפראקטיביות שלהם היא יתרון בספורט, אז במקרה שלהם יכול להיות שעדיך להם להתאמן בלי".

בטא בלוקר (תרופות להורדת לחץ דם) 

הרבה מאוד אנשים סובלים מלחץ דם גבוה וחלקם מקבים תרופות ממשפחת הבטא בלוקר. תופעת הלוואי של התרופות מהמשפחה הזאת היא ירידה בדופק. מי שיתאמן תחת ההשפעה של התרופה יתקשה מאוד להעלות את הדופק. מצד אחד זה לא מסוכן, אבל מצד שני אי אפשר יהיה לקיים אימונים אפקטיביים למי שרוצה להתקדם, וזה יכול ליצור תסכול רב. "צריך לבדוק אם אין אינדיקציה ספציפית להשתמש בתרופות מהמשפחה הזאת", מסבירה ד"ר שוב שמוסיפה: "אולי עדיף לספורטאים לקחת תרופות אחרות".

כדורים לבנים

לבדוק היטב לפני שמשתמשים | צילום: David Richfield

תרופות אנטי דלקתיות (ארקוקסיה, אטופן) 

כאן אנחנו נכנסים ל"מכרה הזהב" של הספורטאים המקצוענים והחובבנים שמתאמנים במסירות למשימות מפרכות כמו מרתונים וטריאתלונים. ספורטאים מהסוג הזה מתקשים לוותר על אימונים ולנוח כשהגוף קצת פצוע ומבקש לנוח. בדיוק בשבילם המציאו את התרופות האנטי דלקתיות שבמקרים רבים עוזרות להתגבר על כאבים ולחזור מהר לשגרת האימונים. יש להן הרבה מתנגדים, הרבה אומרים שהן מזיקות לכבד ולא כל רופא ובטח אורטופד מספק להם מרשמים בקלות. אבל איך שלא נסתכל על זה, לתרופות האלה יש הרבה מאוד "קליינטים" ולא תמיד כולם לוקחים אותן בעצת רוצה, הן פשוט מסתובבות בין הספורטאים.

"הרבה אנשים לוקחים את התרופות האלו והן לא מסוכנות", מסבירה ד"ר עידית שוב אבל מזהירה: "אם לוקחים אותן צריך לדעת שחשוב לשתות הרבה מאוד, יותר מהרגיל, במיוחד ספורטאים שמתאמנים במדינה חמה כמו שלנו. כשלוקחים את התרופות האלו יש סיכון גבוה יותר להתייבשות, בגלל שהן משפיעות חזק על הכליות". ההנחיות האלה תקפות גם כשמדובר במשככי כאבים פופולאריים כמו אדוויל או נורופן כפי שמוסיפה ד"ר שוב: "כל התרופות האלו הן ממשפחת NSAID (תרופות אנטי דלקתיות ללא סטרואידים), ובכל מקום מזהירים ספורטאים על סכנות ההתייבשות שהן עלולות לגרום. אפשר לקחת אותן עד מגבלה מסוימת אבל צריך לשים לב. זה נכון גם לגבי קפאין בכדורים, שהרבה ספורטאים נוהגים לקחת כתוסף. בכל מקרה, כשמדובר בכאבים ולא בדלקת תמיד עדיך לקחת אקמול על פני התרופות האחרות לטיםול בכאבים".

אנטיביוטיקה 

זו מילה ששנואה על הרבה אנשים. יש כאלה בכלל מעדיפים להימנע ממנה, אבל הרוב פשוט יקשרו אותה אוטומטית לחולשה, הרגשה רעה ולמשהו שמשבש את השגרה היומיומית. אז ברור שגם ספורטאים יעקמו גבה כשהרופא יגיד להם שהם זקוקים לאנטיביוטיקה. ואולי היא בכל זאת לא כזאת נוראית? אולי צריך להיזהר ממחלות מסוימות אבל לא מהאנטיביוטיקה עצמה?

ParentingPatch

יש גם הרבה מיתוסים | צילום: thinkstock

"יש את כל השמועות שאומרות שאנטיביוטיקה מחלישה", אומרת ד"ר שוב: "אבל מה שמחליש בדרך כלל זו המחלה עצמה, וזה גם משהו שהוא מאוד אינדיבידואלי. אם מישהו לוקח אנטיביוטיקה לטיפול בשיניים אז בדרך כלל אין לו בעיה להתאמן. אם מישהו לוקח אנטיביוטיקה בגלל דלקת בגרון, גם אחרי 4-5 ימים עלולה להיות עליו איזושהי השפעה מינימלית. אני באופן אישי לקחתי אנטיביוטיקה תוך כדי תחרות הקייפ אפיק בדרום אפריקה וניצחתי שם בשני סטייגי'ם אז עליי זה לא השפיע. בסופו של דבר זה די מיתוס. כמובן שיש השפעה על הכבד ואנחנו לא רוצים לקחת סתם חומר כמו אנטיביוטיקה אם לא ממש צריך את זה".

סיכום 

לא כל רופאי המשפחה יודעים שיש בינינו מרתוניסטים, טריאתלטים או פשוט אנשים שרוצים לשמור על הבריאות שלהם בעזרת פעילות גופנית מאומצת. בדיוק כפי שאנחנו מתעניינים בתופעות הלוואי של תרופות מסוימות, כדאי מאוד שנשאל את הרופאים שלנו האם אפשר לשלב אותן עם פעילות גופנית מאומצת. הם הרי לא אמורים לנחש שזה מה שאנחנו עושים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • טל הגיב:

    לגבי הריטלין הדעות מאוד חלוקות בקרב רופאים וכן ניתן למצוא המון מידע במחקר הרפואי המזהיר בפני השימוש בריטלין יחד עם פעילות ספורטיבית.
    קצת מסוכן לכתוב על כל העניין בשבע שורות כשההמלצה הסופית כל כך חדה. תופעות הלוואי של ריטלין מכילות ספקטרום מאוד רחב במיוחד כשנלקח סמוך לפעילות גופנית.
    כפי שציינתם, רבים האנשים אשר לא מספיק בקיאים בפעילות גופנית נכונה ובטח שלא בהשפעות השונות של תרופות.
    בעיניי, לתת הצהרה שכזו לקהל הרחב היא בעייתית.

    1. קרן הגיב:

      הריטלין גורם להתכווצויות שרירים, מאוד קשה להתאמן בשעות אחרי נטילתו

  • חסוי הגיב:

    ציפרלקס?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג