ממה מורכב המשקה האיזוטוני שלי?

כמעט כל ספורטאי, מתחיל או מתקדם, ניסה בשלב מסוים לשלב משקה איזוטוני כחלק בלתי נפרד משגרת האימון. השאלה, האם עצרתם פעם לחשוב ממה הוא בכלל מורכב? ומה בעצם יש במשקה איזוטוני שאנחנו כל כך צריכים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המשקה האיזוטוני הגיח לאוויר העולם אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת ותפקידו היה לספק לספורטאים אנרגיה זמינה בשילוב אלקטרוליטים ונוזלים. כיום, כמעט כל ספורטאי, חובבן ומקצוען, צורך אותו לפני או אחרי אימון. כך למשל, POWERADE, יצרה משקה איזוטוני, קל לשימוש ומוכן בבקבוק כך שתוכלו לקבל את המנה המדויקת של אלקטרוליטים והפחמימות במהלך ובסוף האימון.

במהלך ההזעה, גופנו מאבד נתרן | צילום: צלמי שוונג

בשוק ישנם סוגים רבים של משקאות איזוטוניים, החל ממשקאות בסיסיים ביותר המכילים ריכוזים גבוהים מאוד של פחמימות, העלולים ליצור בעיות במערכת העיכול כמו כאבי בטן ושלשולים ועד משקאות דלים מאוד ברכיבים תזונתיים ואף כאלו המכילים צבעי מאכל לא טבעיים. חשוב מאוד לקרוא את האותיות הקטנות בגב המשקה ולהכיר מקרוב את המשקה האיזוטוני שלכם.

מנגנון צמא

בגופנו קיים מנגנון חכם ומכוון היטב המאפשר לו לדעת מתי עליו לשתות וכמה. יחד עם זאת, שתייה מופרזת עלולה להביא את גופכם למצב מסוכן של היפונתרמיה, בו ריכוז הנתרן בדם מתדלדל עקב השתייה. לכן, חשוב שתהיו קשובים לגופכם במהלך הריצה ולמנגנון הצמא הטבעי שלו, תשתו לעתים קרובות ואפילו תיזמו הפסקות שתייה לאורך המסלול. מי שרץ למעלה משעה, מומלץ שיצרוך משקה איזוטוני המכיל בתוכו גם נתרן. כך תוכלו לשמור על גופכם מפני היפונתרמיה.



משקה המכיל נתרן

לנתרן הנמצא במשקאות הספורט אין השפעה ישירה על שיפור הביצועים, אולם יש לו תפקיד חשוב בהגברת הצורך לשתות ובספיגת הנוזלים במערכת העיכול. כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית, מתרחשת עלייה ברמות הנתרן בדם וירידה בנפח הדם המובילים לתחושת צמא וצורך לשתות. אם לדוגמה נצרוך מים רגילים, מאגרי הנתרן יתדלדלו ויגררו אחריהם הפחתה בצורך לשתות. לכן, חשוב לוודא כי המשקה האיזוטוני אותו אתם צורכים יכיל נתרן ואלקטרוליטים נוספים.

בזמן פעילות גופנית מאומצת, גופנו מזיע. במהלך ההזעה, גופנו מאבד נתרן. ירידה של 2% ממשקל הגוף הנוצרת כתוצאה מהזעה, עלולה לפגוע בביצועים ולכן חשוב לשמור על צריכת משקה איזוטוני במהלך אימונים מאומצים המכיל נתרן. אשלגן, גם הוא אלקטרוליט חשוב נוסף אותו תוכלו למצוא במשקאות איזוטוניים. לאשלגן תפקיד חשוב בהידרציה וכן בהתכווצות תקינה של השרירים, כולל שריר הלב ומערכת העיכול. אשלגן ממלא תפקיד מרכזי בתפקוד לב תקין. מחסור במינרל זה עלול לגרום לכם לחולשת שרירים, התכווצויות והפרעות בקצב הלב.

חשוב לוודא כי המשקה האיזוטוני אותו אתם צורכים יכיל נתרן | צילום: צלמי שוונג

כמות הפחמימות הנכונה

במחקר שנערך באוניברסיטת מקמאסטר באונטריו קנדה, נמצא כי טעמו של המשקה האיזוטוני יעודד אתכם לשתות ממנו יותר מאשר שתיית מים רגילים. חשוב לוודא כי המשקה האיזוטוני אותו אתם צורכים יכיל כמות פחמימות בין 2-8%, בהתאם להמלצות EFSA.

לסיום, כדאי לזכור את סוגי המשקאות האיזוטניים שיש לצריכה:
משקה היפוטוני: מכיל בתוכו כמות נמוכה של סוכר ואלקטרוליטים לכל 100 מ"ל; משקה איזוטוני: הכוונה היא שריכוז האלקטרוליטים שבו זהה לריכוז שבדם בזמן פעילות. משקה איזוטוני נקלט מהר יותר ממים ומכיל בתוכו מלבד אלקטרוליטים, גם פחמימות לתדלוק הגוף; משקה היפרטוני: דוגמת מיץ פירות, הינם משקאות מרוכזים יותר ויספגו בגופנו בצורה איטית יותר ממשקאות אחרים.



תוכן שיווקי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג