לאור ירח – כביש מעלה עקרבים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:חזי יצחק

אורך המסלול :
53 ק"מ, מתוכם כ- 40 ק"מ בחלק הראשון של המסלול עד תחתית
מעלה עקרבים – רכיבה לילית.
קושי המסלול :
החלק הראשון קל והשני קשה מאד.
זמן :
לאור ירח 4-5 שעות כולל תצפית המכתש הקטן. כ- 4 שעות גם לחלק השני.
נקודת התחלה :
אזור תעשייה תמד (כק"מ מדרום לצומת ממשית (במקום זה ניתן
להשאיר את המכוניות תחת שמירה).
נקודת סיום :
פתח המכתש הקטן. כביש הכניסה למכתש הקטן מתפצל מכביש
דימונה-אילת.
עניין :
טיול במדבר לאור ירח הוא תמיד חוויה. המסלול עובר לאורך הכביש
המנדטורי לאילת, וכן דרך התצפית המדהימה על המכתש הקטן. הירידה
לאור ירח במעלה עקרבים היא פנטסטית. מסלול היום מזמן רכיבה על אחת
מדרכי העפר המטורפות בארץ ומוביל אותנו אל גבי שיש – קטע קניוני קצר
באפיקו של נחל צין.

פירוט המסלול :
חלק ראשון – לאור ירח
מאזור התעשייה תמד נרכב כ- 8.5 ק"מ בכביש המוליך למפעל הפוספטים אורון.
הדרך היא בירידה והכביש עובר לא הרחק ממצלעות קמר חתירה. נפנה בכביש מעלה עקרבים.
כביש זה הוא הדרך המנדטורית לאילת ונסלל לראשונה ע"י הבריטים בשנת 1927. למעשה עד
לתצפית המכתש הקטן רובו דרך עפר כבושה, רבת מהמורות. הדרך עוברת בתחילה מישור ימין
ואחר עולה בנחל המעלה, עד הפנייה למצפה המכתש. נפנה ימינה ולאחר כק"מ שוב ימינה. לאחר
קטע טיפוס קצר, הדרך פונה מזרחה לאחת התצפיות היפות בארץ. אור הירח מאיר את המצוקים
שמסביב למכתש הקטן הפרוש ממש מתחת. מרחוק נשקפים גבוה, כמעט נושקים לשמיים
יישובים בעבר הירדן המזרחי. דרומה אורות היישובים בערבה. למכתש הקטן יורדים שני
שבילים.


רגע לפני השקיעה – המכתש הקטן ממעל

האחד בקצה הצפוני ונקרא מעלה חצרה והשני ממש מצפון למצפה המכתש ונקרא מעלה עלי.
ממש מתחתינו מתחתר נחל מצלעות היורד בתלילות לעבר נחל צין. כדאי להכין ביגוד חם,
משום שבתצפית זו הרוח תמיד נושבת. נחזור בחזרה לדרך הראשית וכביש יחסית נוח,
שניתן לרכב עליו, יוביל אותנו אל ראש מעלה עקרבים, ליד אנדרטת ההנצחה לחיל ההנדסה
שהרחיב את הדרך בשנת 1950.
מהאנדרטה תצפית יפה אל נחל צין ובעיקר בולט מפעל הפוספטים – נחל צין, בשפע אורותיו.
מימין לו ניתן לזהות את הצללית של הר ההר וממול גבעות יועדן ואורותיה של חצבה.
הירידה בכביש בלילה היא מדהימה. קשה להאמין שהכביש מצליח להתגבר על המדרון העצום
של רכס חצרה הצונח מטה. כדאי מידי פעם לעצור את "הטיסה" ולהתבונן אל השיפועים
התלולים ועל העיקולים של הכביש המתפתל כמו נחש. זהו אחד מהיותר יפים בכבישי הארץ
ואולי היפה ביותר באזור הנגב. כמובן שיש להיזהר מהחלקה ומאיבוד ריכוז במהלך הירידה.
נמשיך לרדת עם הכביש עד חצייתו את נחל צין ואחר נמשיך עוד כ- 80 מטר עד להסתעפות של
דרך עפר שמאלה המוליכה למעיינות נחל צין. הבעיה העיקרית המתעוררת היא כיצד להתגבר
על ענני היתושים הנטפלים ואינם נותנים מנוח. זוהי בעיה מטרידה מאד בכל הקטע של עין צין
ועין עקרבים. אנחנו הדלקנו מדורה בשעות האחרונות של הלילה ועשנה הבריח במקצת את
מוצצי הדם הללו.


חלק שני – מעין עקרבים לפתח מכתש קטן

"מי שרוכב במהירות, אינו בטוח מן המכשול" – שלמה אבן גבירול

דרך העפר המתחילה מהכביש עוברת בגדה הימנית של נחל צין ועוברת את אזור הדקלים של
עין דקלים. האזור הוא מעין ג'ונגל קטן – אי של צמחיה ירוקה בלב הנוף הצחיח שמסביב.
לאורך הואדי זרימה חלשה של מי שטיפת פוספטים המגיעים מהמפעל ומתערבבים בנביעות
המלוחות שבמקום. צריך למצוא נתיב כדי לחצות את הואדי לקיר הצפוני. לאחר עין עקרבים
הדרך מסומנת וירוק ושביל שמחייב הליכה יעביר אותנו דרך הסבך אל עברו השני של נחל צין.
לנו לא היתה ברירה אלא לטפס בשביל עיזים אל הרמה שמעל המתלול ומשם בכיוון כללי
צפונה אל מצלעות קמר חצרה עד ההתחברות עם "ציר המצלעות".
"ציר המצלעות" הוא דרך עפר "מטורפת" בשיפועיה, שכנראה נפרצה ע"י מפעלי הפוספטים
לצורך סקרים באזור. הדרך היא אתגר טכני ופיזי ממדרגה ראשונה לכל רוכב וקשה להאמין
כיצד ג'יפים עוברים את הדרך הזו. התוואי עובר למרגלות הרכס וחוצה את הואדיות המתנקזים
לנחל צין. ירידות תלולות ועליות מטורפות שברקע המצלעות האנכיות כמעט של הקמר.
הדרך אינה מסומנת בשטח ובכל מקרה של ספק יש לבחור בדרך הפונה בכיוון השיפוע התלול
ביותר. לאחר כ- 6 ק"מ הדרך מתקרבת לאפיק נחל צין וירידה נוחה תוביל אותנו אל גבי שיש.
גבי שיש הוא קטע קניוני קצר ויפה שהתפתח באפיק נחל צין. הגבים היו מלאים מים עומדים
וכמעט מעופשים (מאי 1999), אך בימים טובים יותר, אני מניח, שהרחצה בהם מהנה.
במקום מעין כוכי התבודדות הצופים אל הקניון הקטן. צריך לזכור שהמים מזוהמים ואינם
ראויים לשתיה. מגבי שיש נמשיך מעט מזרחה ונטפס בשביל המסומן בירוק המתחבר שוב
לדרך עפר המטפסת בתלילות בצמוד לדופן המכתש. מלפנים כבר ניתן לזהות את המפער של
נחל חצרה דרכו הוא פלס את דרכו החוצה מתוך המכתש. לאחר העליה התלולה ניתן לרדת
בדרך עפר ולטפס לכביש או להמשיך בשביל ההליכה המסומן בירוק המטפס גם הוא אל הכביש.
שער הכניסה למכתש הקטן מעניין מאד בשל שכבות הסלע הנטויות כמעט אנכית. בעבר לפני
פריצת הכביש, הפתח היה צר מאד וכונה "שער אשמדאי". כביש הגישה למכתש הקטן הוא
כביש די משובש בשל עבודות הפיתוח של מפעל הפוספטים הסמוך.


map1

    

map2

המסלול, התמונות והמפה באדיבות חזי יצחק רוכב אופניים מדופלם מאתר
"באופן אחר"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כולם מכירים את הנתונים שלי והתארים בהם זכיתי. אבל למען האמת, ארצה לפני הכול להיזכר בתור אדם טוב ממיורקה. בתור ילד קטן שרדף אחרי החלומות שלי ועבד הכי קשה שאפשר בשביל להגשים אותם", רפאל נדאל בנאום הפרישה שלו מטניס.




מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג