"בהתחלה יהיה לכם קר, אבל זה בדיוק האקלום" | חלק 2

גדי כץ מסביר כיצד מתאקלמים לשחייה בטמפרוטרות נמוכות, טיפים מעשיים וגם שחיטת פרות קדושות | כתבה שנייה ואחרונה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בחלקה הראשון של הכתבה, סקרנו את יתרונות השחייה במים פתוחים ללא חליפה. עכשיו הגיע הזמן להבין כיצד מיישמים זאת ומהי הטכניקה הטובה ביותר לאקלום הגוף לטמפרטורה קרה.

איך מאקלמים את הגוף

לשחיין שאינו מאוקלם למים קרים, יש סיכוי טוב לחוות היפוטרמיה שהיא ירידה בחום הגוף (ירידה של 4 מעלות מביאה למוות) תוך זמן קצר. הסוד הוא לאקלם את הגוף לאט לאט כך שהוא יוכל לעמוד בקור לאורך זמן. הגוף של שחיין מאוקלם יידע, כתוצאה מהאיקלום, לשמור על הדם החם סביב הליבה והאיברים החיוניים (Vital Organs) ויעביר מעט מאוד דם לכיוון הגפיים. זה יאפשר לו לשחות במים קרים לאורך זמן.

יוטיוב | תראו מי שובר את שיא העולם ושוחה בטמפרטורה קרה במיוחד

דרך נהדרת לאקלום הגוף היא פשוט להמשיך לשחות בים כשהטמפרטורות יורדות בהדרגה. נסו לדחות עד כמה שאפשר את השימוש בכובע ים (מעל ל-20 מעלות אני משתדל לשחות ללא כובע). לחילופין, חשיפה מבוקרת למים קרים מתחילים ב-15 דקות ומעלים את זמן השהייה בהדרגה, תעשה את העבודה.

אקלום מהיר: כניסה למים פעמיים ביום, מספר רב של פעמים בשבוע. שחיין המנוסה בשחייה במים פתוחים, יוכל לאקלם את הגוף שלו תוך מספר כניסות (4-8). לשחיין הפחות מנוסה? 12 טבילות ואתם מאוקלמים! ועוד נקודה חשובה על אקלום. לא מעט ממנו הוא גם מנטלי.

10 עצות וכללים שכדאי לדעת עליהם

1. חום הגוף: לפני הכניסה למים חייבים לשמור על חום הגוף – בחיים לא להתפשט ולהיכנס למים אחרי כמה דקות – זו טעות וזה גורם למים להרגיש הרבה יותר קרים ממה שהם. וכמו שאמא שלי אומרת: "ככה בדיוק נהיים חולים".
2. חימום/Warm-up: חימום "יבש" נכון ויסודי על החוף (ריצה קלה, הליכה מהירה, מתיחות) יעלו את הדופק ויחממו את הגוף.
3. שלב ההתפשטות: להתפשט בזריזות ולהיכנס למים. לא למזמז את השלב הזה.
4. כפות הרגליים: להתפשט על משטח חם לכפות הרגליים (לא חול ים, אדמה או כביש) ולהיכנס מיד למים.
5. כובע ים: כובע ים מאוד מאוד עוזר! מסיליקון ולא מבד. אנחנו מאבדים 25% מחום הגוף שלנו דרך הראש. כובע טוב מקל משמעותית על תחושת הקור. אם אתם רוצים ממש להתאקלם – שחו בלי כובע בכלל ואם אתם לא יכולים בגלל שיער ארוך– שחו עם כובע מבד.
6. כנסו כנסו: חלק משמעותי מתהליך האקלום הוא מנטלי. הידיעה שהכניסה למים תהיה קרה וההכלה של קור המים למרות הכל.
7. להוציא אוויר: עם הקפיצה למים (הטבלת כל הגוף והפנים/ראש), נשפו אוויר. מים קרים גורמים לכלוב הצלעות להתכווץ וגורר תחושה שאי אפשר לנשום. נשיפה עם הכניסה למים תבטיח שהנשימה הבאה תרגיש טבעית. צרחות וקללות בכניסה – נורמלי, מקובל ומומלץ.
8. להסתכל אחורה בזעם: מרגע הכניסה למים מעבר לגובה המפשעה – להתחיל לשחות ולא לעצור לשנייה.
9. ביציאה מהמים: להתלבש מיד, אבל מיד, תוך פחות מדקה! במהלך השחייה הגוף מרכז דם סביב ליבת הגוף. עם היציאה מהמים, דם קר המצוי בגפיים ורחוק מהליבה יזרום לכיוון הליבה. אם הליבה והגוף לא מכוסים ומחוממים, רוח קרה על הליבה יכולה לגרום להתקררות. תכניסו לערכת השחייה שלכם כובע צמר/גרב ומספר שכבות של בגדים.
10. מקלחות קרות: למתמידים. מסייע מאוד לאקלום מהיר!!! וכל מילה מיותרת.

רעידות קלות עד מתונות

מבחינתי, שחייה בטמפרטורת מים של מתחת ל-19 מעלות, מתאפיינת בתופעה "מגניבה", ב-10 עד 20 דקות הראשונות מיד ביציאה מהמים. אני רועד כמו מטורף. התרגלתי. גיליתי שזה מצחיק בטירוף את כל מי שלא רועד. שיהנו. אני לא. הרעידות הן מנגנון חימום טבעי של הגוף שגורם לו להתחמם ככה. זה קורה כשדם קר, שהיה מצוי בגפיים במהלך השחייה, מתחיל לחזור בזרם הדם הורידי לכיוון הלב והליבה. זה מקרר מהר מאוד את הגוף וגורם לרעידות שהן תגובת הנגד. אין דרך טובה להתגבר על הרעידות אבל אם מתלבשים מהר מאוד ומכסים את הליבה בכמה שכבות, הרעידות תיפסקנה מהר יותר. הקילר אפ – התלבשות מהירה ואיזור מחומם בסמוך ליציאה מהמים.

לשחוט פרות קדושות

  1. שחיינים "מרופדים" עמידים יותר למים קרים: "קשה לי לשחות בלי חליפה בים כי אין לי שכבת שומן שמגנה עלי". שמעתי את הטיעון ולא פעם אחת. נחשו מה? במחקר שערך ד"ר תומס נקטון מ- California Pacific Medical Center, שחיין מים פתוחים בעצמו, נמצא ששחייני מים קרים אינם שונים במבנה גופם מספורטאים אחרים ומה שבאמת מבדיל אותם מאחרים הוא האקלום הנרכש למים קרים.
  2. משקה חם: משקה חם יעזור בעיקר לחמם את הלב. פחות את הגוף. כדי ששתייה חמה תחמם באמת את הגוף צריך לשתות כמה ליטרים טובים.
  3. מריחת שומן: בעבר שחייני מים פתוחים שצלחו את תעלת למאנש מרחו על גופם שומן מן החי. זה עוזר באגדות. וזה גם מגעיל. 

בשורה התחתונה, בהתחלה יהיה לכם קר. נקודה. מעכשיו ועד לקיץ הבא. אבל זה בדיוק האקלום. ככל שתתמידו, ככה תרגישו עמידים יותר ותפתיעו את עצמכם. אני מבטיח לכם תחום חדש, בריא, ותחושת High מדהימה. זו אחלה דרך להתחיל את היום ואתם יודעים מה? זה לא מעט.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כשמישהו אומר לי שאני לא יכולה לעשות זאת, אני פשוט לא מקשיבה לו", פלורנס גריפית ג'וניור



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
02:09
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
30:17
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
01:51
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
01:11:39
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
40:50
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
01:58
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20