לקראת ישראמן-נגב 2015 || המאמן ליאור זך-מאור מסביר על אימונים קלים, אימונים חזקים ומה שביניהם

המאמן ליאור זך-מאור מודה שגם הוא התקשה בעבר להסתפק באימונים "רגועים", אבל כיום הוא רוצה להמליץ לכם בעיקר על האימונים הקלים יותר שהרבה אנשים מתקשים לעשות - טור מס' 03
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ליאור זך מאור בישראמן
ליאור זך מאור בישראמן

לקריאת טור מס' 01 | טור 02 | טור 03 | טור 04 | טור 5 | טור 6ֻ | טור 7 | טור 08 | טור 09 |

את הטור הנוכחי אני רוצה להקדיש לנושא העצימות באימונים ובעיקר אימוני הריצה. מן הסתם האוריינטציה היא מרחקים ארוכים. אתחיל מהצהרה קצת מפתיעה אולי:"אני חושב שמרבית ספורטאי הסבולת למרחקים ארוכים בארץ עושים הרבה אימונים חזק מדי". רגע רגע, אבל אם אנחנו מתאמנים חזק למה אנחנו לא רואים תוצאות יותר טובות? למה אנחנו לא יורדים משלוש שעות במרתון או 10 שעות באיש ברזל? אולי בדיוק בגלל זה. אנסה להסביר.

ישראמן נגב 2014

למה באופן טבעי ואינטואיטיבי אנחנו נוטים להתאמן "די חזק" כל הזמן? ישראמן נגב 2014 | צילומים: צלמי שוונג

ברשותכם אתחיל מדוגמה שאני מניח שרבים יזדהו אתה ואולי אפילו קצת יחייכו לעצמם. אם ניקח ספורטאי סבולת מתחיל וניתן לו להתאמן איך שהוא רוצה, סביר להניח שאת מרבית האימונים הוא יעשה "די חזק". עצימות בינונית. הוא יתאמן די חזק ביום ראשון בשחייה, די חזק ביום שני בריצה, די חזק ביום שלישי ברכיבה, וכך הלאה. גם המדדים המדויקים- הסטופר בברכה, מד הדופק בריצה ומד הוואטים ברכיבה -יאשרו את זה. למה? למה באופן טבעי ואינטואיטיבי אנחנו נוטים להתאמן "די חזק" כל הזמן? הסיבה היא מאוד אנושית-אתה רוצה להרגיש שמאוד התאמצת באימון. ההנחה הבסיסית שלך היא שאם מאוד התאמצת כנראה שהוא היה אפקטיבי. ואימונים "אפקטיביים" הם הדרך להשתפר מהר. והרי כולנו רוצים להשתפר מהר. אימון שבו אתה לא מזיע את נשמתך ולא מסיים שפוך הוא "סתם בזבוז זמן". האמנם? מלחמה יומיומית בסטופר, בספידומטר, במד הוואטים, ובמסך הקצב בשעון. מתכון בטוח ל…חוסר שיפור בטווח הארוך, פציעות, ומחלות. אבל עוד נגיע לזה.

כשאני התחלתי להתאמן באופני הרים ואחר כך בריצה וטריאתלון התאמנתי כל יום "די חזק". את האימונים שתכננתי לעשות "קל" עשיתי חזק מדי. למעשה עשיתי אותם…"די חזק". ואז במקום להתאושש רק התעייפתי יותר. למחרת כשהייתי אמור לעשות אימון "חזק" הייתי מותש וחסר אנרגיה. במקום חזק עשיתי את האימון…"די חזק". הכל באמצע. מה שאני מכנה "הנטייה למרכז". להתאמן כל יום בעצימות בינונית. איפה? בדיוק בתחום האפור שמדע הפיזיולוגיה מוכיח פעם אחר פעם שהוא הכי לא יעיל. כשהתאמנתי ככה לא רק שהייתי עייף מדי בשביל לעשות אימוני איכות "חזקים". באיזשהו שלב גם נתקעתי. הפסקתי להשתפר. בהתחלה דווקא כן השתפרתי. אבל אז אחרי שנה שנתיים של אימונים "די חזקים" פשוט הגעתי לסוג של תקרת זכוכית בלתי נראית ונשארתי שם. באותן שנים האינטרנט היה עדיין עוף חדש ומוזר (שוונג למשל עדיין לא היה קיים), ובקושי היו בארץ קבוצות ומאמנים. התאמנתי גרוע ולא ידעתי את זה עד שנתקעתי. למזלי היה לי חבר בארצות הברית וביקשתי ממנו שיקנה לי שם את ספר הטריאתלון הכי טוב שהוא מוצא. אז הוא שלח לי את "התנ"ך" של פריאל ואחרי שקראתי אותו דברים התחילו להתבהר.

ליאור זך מאור

גובה הפירמידה הוא פונקציה של רוחב הבסיס שלה. זך-מאור (מימין) |

אבל הרצון להתאמץ ולהזיע והנטייה לחשוב שאימון "די חזק" הוא יותר יעיל מאימון קל, הם רק חלק מההסבר לכך שרבים מספורטאי הסבולת מבלים בעיקר באזור האפור. סיבה נוספת היא תרבות האינסטנט. כאן ועכשיו. הכל קורה מהר. אני מאמין שלוקח למערכת האירובית למעלה מעשור של חשיפה לאימונים עד שהיא מתייעלת ומתקרבת לשיא יכולתה. אבל למי יש כוח וזמן לחכות עשר שנים? היום אני על הספה, מחר אני גו'גר, ובשבוע הבא אני רוצה לעשות מרתון בפחות משלוש שעות. אם זה קורה בטלוויזיה למה שזה לא יקרה אצלי?

והאגו, כן האגו, האויב הכי גדול של מרבית ספורטאי הסבולת היומרניים. כל מה שנדרש כדי להפוך אימון קל לאימון די חזק זה להתאמן עם מישהו מהיר יותר או שיש לו אימון אחר בתכנית. אתה מתפתה ונסחף ובלי ששמת לב אתה שוב מוצא את עצמך באזור האפור אם לא למעלה מזה. שלא נדבר על זה שמישהו מוכר עקף אותך בריצה בפארק או ברכיבה בעליה של בית אריה. מה? אין מצב. לא מוכן שהוא יעקוף אותי. שוב אתה מגביר, ושוב אתה הופך אימון שתוכנן להיות קל לאימון "די חזק". למחרת אתה מפורק ובמקום ללכת לאימון החזק שתוכנן אתה נשאר בבית מרוסק. חודשיים אחר כך אתה בקושי מסיים את התחרות במקום לעשות את התוצאה שחלמת עליה. לא חבל? והמסקנה? ברור – לא התאמנתי מספיק חזק. אז לקראת המרתון/איירונמן הבא אתה פשוט מרסק את עצמך 15 שעות בשבוע בתקווה שהפעם זה יעבוד. וזה לא. ברור שלא.

אבל מה כל כך גרוע בלהתאמן די חזק כל יום? האם זאת רק העובדה שאתה עייף מדי בשביל לעשות אימוני איכות "חזקים"? אז זהו, שלא. זאת לא הסיבה היחידה להימנע מהשיטה האינטואיטיבית הזאת. למעשה הסיבה המרכזית קשורה לאמירה המוכרת לנו היטב: "יותר ממשהו טוב – זה לא בהכרח יותר טוב". להתאמן בעצימות "זון 3" זה לא בהכרח יותר טוב מאשר בעצימות "זון 2". למרות שאתה מתאמץ יותר, מזיע יותר, ומשקיע יותר. למה? "גובה הפירמידה הוא פונקציה של רוחב הבסיס שלה". פשוטו כמשמעו. ככל שנבנה בסיס רחב יותר כך נוכל להגיע לתוצאות טובות יותר בטווח הארוך. במיוחד במרחקים הארוכים כמו מרתון, אולטרה מרתון, איירונמן וכדומה. והעניין הוא שבסיס בונים בעצימות נמוכה, זון 1-2. לא בעצימות בינונית.

עוד כתבות באיש ברזל
עדי דויטש מסכם את תחרות איש הברזל
התחרויות שאנשי הברזל הישראלים לא ירצו להחמיץ
סרט הישראמן נגב 2014 הרשמי עכשיו באתר – לחצו לצפייה

חשיפה עקבית של הגוף לאימונים בעצימות נמוכה יחסית גורמת למספר שינויים פיזיולוגיים שהם הדבר הכי חשוב לספורטאי סבולת בכלל ומרחקים ארוכים בפרט. שיפור המערכת האירובית, התייעלות סיבי השריר הרלוונטיים למרחקים ארוכים, והגדלת ניצול השומן כמקור אנרגיה עיקרי בזמן פעילות. כשמתאמנים "די חזק" השינויים האלה מתרחשים פחות מאשר כשמתאמנים בעצימות נמוכה יחסית של זון 1-2. ככה זה. גם אם זה נשמע קצת מפתיע.

אז כמה מהאימונים צריכים להתבצע בעצימות נמוכה יחסית בהכנה לתחרות סבולת ארוכה? שאלה מצוינת. בשנה שנתיים הראשונות של הספורטאי – אפילו כל האימונים. כן, כל האימונים. אשתי היא רצה חובבת בתחילת דרכה יחסית. בשנתיים האחרונות הנחתי אותה לרוץ את כל האימונים בקצב רגוע ונוח שבו היא יכולה לנהל שיחה. לאט לאט היא העלתה קילומטראז' והגיעה לחצי מרתון. בלי פציעות. את חצי המרתון היא רצה מהר יותר מאשר את כל האימונים. למרות שהיא לא עשתה אימונים חזקים בכלל.

גם בתחילת כל עונה אפשר לעשות חודש חודשיים של אימונים בעצימות נמוכה בלבד. אבל לא חייבים. פעם זאת הייתה הגישה ומרבית המאמנים והפיזיולוגים האמינו שבמשך תקופה מסוימת בתחילת כל עונה לא רצוי לעבור זון 2. היום זה קצת השתנה. במהלך העונה עצמה ובעיקר בשלב הבניה המרכזי לקראת התחרות נהוג לחלק את העומס השבועי באחוזים- 80/20. ספורטאיי סבולת מקצוען שמתאמן 25-35 שעות שבועיות מבלה לפחות 80% מהן בעצימות נמוכה. זון 1-2 בעיקרון. רק 20% מהזמן הוא מתאמן חזק ואפילו חזק מאוד. כמה שעות בשבוע הוא מתאמן כמו הספורטאי המתחיל, "די חזק"?-מעט מאוד. כלומר אם הספורטאי המתחיל (וגם "החובב עם המוטיבציה") מבלה את מרבית זמנו "באמצע", הספורטאי המקצוען עושה בדיוק הפוך-הוא מתאמן "בקצוות". זה לא שיש לו בעיית מוטיבציה ולא מתחשק לו להתאמן "די חזק". זה פשוט שהוא והמאמן שלו מבינים שזה חסר טעם ולא ממש יעיל. אימון קל הוא קל. אימון חזק הוא חזק. לא במקרה אתם יכולים לעקוף את אלוף הארץ במרתון או בטריאתלון בפארק. או שמאוד השתפרתם, או שכנראה הוא פשוט באמצע אימון קל.

זה לא שנמנעים לחלוטין מאימונים "די חזקים". למעשה ספורטאי שמתאמן לתחרות כמו חצי איש הברזל למשל חייב להתאמן "די חזק" לפעמים כי זאת עצימות מאוד רלוונטית לתחרות. חשוב לתרגל אותה ולהתרגל אליה. אבל בטח לא כל הזמן. אימונים קלים יחסית, בזון 1-2, מסייעים לנו להשיג את כל היתרונות הפיזיולוגיים שמניתי למעלה. אימונים חזקים מסייעים לנו לשפר את סף חומצת החלב, את היכולת לצרוך חמצן מהאוויר ולנצל אותו ביעילות, הם יוצרים גירוי לשרירים שבעקבותיו הם "גדלים חזק יותר", ועוד. לכן בסופו של דבר מי שרוצה להשתפר ולהגיע לתוצאות "צריך" לעשות אותם.

אז אם המדע מכוון אותנו לבצע לפחות 80% מהאימונים שלנו בעצימות נמוכה יחסית למה אנחנו לא ממש עושים את זה? לדעתי גם בגלל חוסר הבנה וידע, וגם בגלל שלהתאמן בעצימות נמוכה יחסית זה משעמם. זה מונוטוני, זה שוחק, וזה סיזיפי. להתאמן בעצימות נמוכה זה לא מגניב ולא סקסי. זה מצטלם גרוע ומביא מעט מאוד לייקים בפייסבוק. סתם עוד אימון שחייה אירובי של שעה. סתם עוד ריצה קלה של 10 ק"מ. סתם עוד 3 שעות קל על האוכף של האופניים. מי בנוי לזה? מי בנוי לשגרה חסרת ריגושים שכזאת? למעשה באמת לא הרבה אנשים. לא הרבה ספורטאים בנויים להתאמן 16 שעות משעממות בשבוע אימונים של 20 שעות (אם נצמד לנוסחת ה-80/20 הרי שרק 4 שעות בערך יהיו חזקות). באסה. אין מצב שאני קם לפנות בוקר בשביל שעה קל. בשביל שעתיים חזק אני מוכן לקום לפנות בוקר ולנסוע 100 ק"מ כיוון. אבל בשביל שעה קל אני לא שם בגדי ריצה.

אז מי הם ספורטאיי הסבולת למרחקים ארוכים הטובים בארץ למשל? מה מאפיין אותם? האם הם פשוט "כשרוניים" והתברכו גנטית או שזה בכלל משהו אחר? אני חושב שבמרחקים הקצרים הגנטיקה היא הפקטור הכי משמעותי. או שיש לך את זה או שלא. אבל במרחקים הארוכים היכולת לעבוד קשה, להתאמן בעקביות ולהיות חמור עבודה, היא פקטור הרבה יותר משמעותי מגנטיקה. היכולת לקום מוקדם בבוקר, לעשות כמות גדולה של "עבודה" שגרתית, שוחקת, וחסרת ריגושים היא תנאי הכרחי לפני כל דבר אחר. לבד. בגשם. בשרב. כן מתחשק לך או לא. אין דרך אחרת. או שיש, אבל אני לפחות עדיין לא גיליתי אותה.
אני מניח שאם מישהו יצטרף אליי פעם לשבוע אימונים שגרתי לקראת הישראמן למשל, לא תהיה לו בעיה לעשות איתי את האימונים החזקים. להערכתי, דווקא האימונים הקלים עלולים להתברר כמכשול. 15-20 ק"מ ריצה קלה ביום ראשון בבוקר אחרי סופ"ש עמוס, 5 ק"מ שחיה קלה ביום ראשון בערב לבד בברכה, שעה ריצה קלה לפנות בוקר לפני האימון אצטדיון הקבוצתי ביום שלישי, שעתיים סיבובי רגליים על הטריינר ביום רביעי, וכדומה. כן, את האימונים ההירואיים של סוף השבוע כולם עושים. אבל תחרויות סבולת מנצחים באמצע השבוע.

באחד הפוסטים הבאים אכתוב על ההבדל בין אימונים "חזקים" לבין אימונים "קשים". שני מושגים שאנחנו נוטים לבלבל בניהם לפעמים.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אייל שי הגיב:

    בהחלט מאמר נכון ,כתוב יפה, מסכים בהחלט,אני מאוד אוהב את גישת האימונים הזאת,אתה קורא לזה עומק ,אני קורא לזה המשכיות . אני אוסיף אם יורשה לי ,שלסמנטיקה למונחים הלא נכונים שמושרשים על ידי רצים /מאמנים יש משקל בטעויות האימון שעליהם אתה מדבר, החשיבות המוטעית לטעמי שנותנים ל"כמה" לעומת ה"איך" .
    מונחים סקסיים כמו "אימון איכות" "אימון מהירות"וכו' גורמים למתאמן להבין שהם האימונים החשובים "גם אם אני פצוע אני רץ אינטרוולים" "אני לא מפסיד אימון איכות בשום אופן".
    כל אימון יהיה איכותי באם יבוצע בזמן ובמינון הנכון.
    ועוד תוספת פיזיולוגית קטנה ריצות איטיות של 40% מהצחמ ישפרו גם את אחד הנדבחים החשובים במעבר החמצן לרקמת השריר והוא נפח הפעימה.
    נהניתי!!

  • בדוי הגיב:

    קראתי עכשיו את הפוסט השלישי שלך
    מדהים
    כמה שאלות שאולי יענינו את כולם
    זה נשמע כמו שיטת "haad" בגדול אם אני לא טועה .
    איך זה בא לידי ביטוי עם less is more ?
    מה אם משהוא שאין לו זמן ל 6-9 אימונים בשבוע , הוא יכול לתת רק
    3
    אז , הוא לא סוחב עיפות ומותר לו " להשתולל" , לתת את
    כל האימונים באמת חזק ?
    תודה

    1. ליאור זך מאור הגיב:

      אהלן ותודה על השאלה.
      ראשית חשוב לציין שהטור באופן כללי, והפוסט הנוכחי, עוסק בעיקר בשני דברים:
      1. טריאתלון
      2. מרחקים ארוכים
      כך שצריך לקחת את הכתוב ולהתייחס אליו בקונטקסט המתאים.
      ספורטאי סבולת "ממוצע" שמתכונן לאיש ברזל מתאמן בדרך כלל 15-20 שעות שבועיות.
      נניח 2-3 אימונים בכל ענף.
      נניח במצטבר: 10 שעות רכיבה, 5 שעות ריצה, 3 שעות שחיה.
      להתאמן את כל או אפילו את רוב השעות האלו "חזק" זה לא ריאלי. וגם אם זה ריאלי לדעתי זה לא מועיל ולא יעיל.

      אם נסטה רגע הצידה כי התרשמתי ששאלת בעיקר בקונטקסט של ריצה נטו ולא של טריאתלון, עדיין הגישה הבסיסית שלי היא די דומה. כדי לרוץ מהר צריך…לרוץ (גם) לאט. בעצימות נמוכה. ואת האימונים של העצימות הנמוכה לא כדאי לבצע בעצימות בינונית. זה לא נותן כלום חוץ מהוספת עייפות מיותרת לגוף ולראש.

      קראתי בחיי עשרות ספרי ריצה וטריאתלון ואלפי מאמרים. ואני ממשיך לקרוא כל יום על גישות שונות ושיטות שונות. אני לא מאמץ אף אחת מהן. לא של האד ולא של אחרים. אלא לוקח את הדברים "הטובים" ומשתמש בהם בקונטקסט הנכון, עם הספורטאי הנכון, בעיתוי הנכון. תלוי במגבלות הטכניות והפיזיולוגיות של כל ספורטאי. תלוי אם מתכוננים לתחרות בסתיו או באביב למשל-כי כל עונה מאפשרת ומאלצת להתאמן שונה לדעתי.

      לגבי מי שרץ "רק" 3 פעמים בשבוע. מצד אחד לכאורה הוא יכול "ללחוץ" יותר באימונים כי העומס הכללי לא גבוה. מצד שני אם הוא יעשה את כל האימונים בעצימות גבוהה הוא יהיה "לא מאומן" בעצימות/קצבים נמוכים יחסית מבחינת סיבי שריר. ואז במירוץ ארוך תהיה לו בעיה. למרות שלכאורה זה אמור להיות לו קל לרוץ לאט.
      כמו כן רץ שמתאמן מעט יחסית הוא לפעמים רץ מתחיל וחסר נסיון. רץ כזה, בשנות הריצה הראשונות שלו-דווקא חייב להיות הרבה יותר שמרן.
      גם כדי לפתח בסיס ארובי. וגם כדי להרגיל את השרירים, הרצועות, והגידים לריצה.
      אחרת מתחילות דלקות ופציעות עומס אחרות.

      אם היו לי 3 ריצות בשבוע ללא ספק שהייתי עושה לפחות אחת מהן בזון 2 ולא יותר חזק מזה.

  • דרור הדדי הגיב:

    אני מאד מסכים עם הדברים הכתובים. רוסיני נופלים בנקודה זו ומי שבאמת רוצה להשתפר נדרש לעבוד באיזורים הנמוכים. לכל מי שמעוניין לקרוא יותר על השינויים הפיזיולוגיים הנובעים מאימוני זון 2 אתם מוזמנים לקרוא על כך כאן:
    http://goo.gl/XgH8Wx

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג