איך נולד המרתון ביוון ומה הקשר שלו למרתון המודרני?

מיהו פידיפידס, לאן הוא נשלח ומדוע הוא ההשראה לאירוע הספורטיבי המוכר יותר כ"ריצת מרתון"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשנת 490 לפני הספירה נערך הצי הפרסי בהנהגת דרייוויש הראשון מלך פרס, מול מיצר פטליאוי (Petalioi Gulf) המוכר בהיסטוריה כאזור הקרב הימי במרתון. דרייוויש עשה זאת כדי להעניש את אתונה על תמיכתה במרד המושבות היווניות, אך גם כדי לכבוש עוד אזור פורה וחזק לאימפריה הגדולה שלו.

הפסל של פידיפידס ביוון | צילום: Hammer of the Gods27

כאשר הבשורה על התקדמותו הגיעה לאתונה, הם נערכו מחדש וקוראים לעזרה וזאת על ידי "שליחים", הרצים לערי המדינה הסמוכות ואחד הרצים והמפורסמים שבהם היה פידיפידס (Pheidippides). שבועיים טרם הקרב ההיסטורי, יצא פידיפידס לכיוון ספרטה לבקש עזרה. מרחק הריצה בין אתונה לספרטה הוא כ-220 ק"מ של הרים וגבעות וככל הנראה את הריצה עשה גם יחף. כאשר פידיפידס הגיע לספרטה הוא התבשר כי אין בכוונתם לסייע לאתונה בקרב, גם אם אתונה תיכבש בידי הפרסים (למרות שמצפון אינו החלק החזק של הספרטנים, הם שלחו באיחור כ-2,000 חיילים רק בשביל לראות שאכן ניתן לנצח את הפרסים. בלית ברירה חוזר פידיפידס בריצה באותה הדרך לבשר את המסר השלילי וכך נולד האולטראיסט הידוע ההיסטורי וכנראה הראשון.

בהגיעו לאתונה לאחר העברת המסר, רץ שוב פידיפידס. הפעם למרתון כדי שיוכל לחזות בתוצאות הקרב ולהעביר את ההודעה חזרה לאתונה. למרות הניצחון של האתונאים בפיקודו של מיליטיאדס, דווקא פידיפידס הוא זה שזכור מהקרב וזאת לאחר שרק הפעם מרחק של כ-34.5-38.1 ק"מ (תלוי במקורות).

בקרב ימי/יבשתי עם 11 אלף לוחמים מול 30 אלף פרסים (יש יאמדו את הצבא הפרסי בכ-100 אלף) מנחילה אתונה  מפלה ניצחת לפרסים. פידיפידס יוצא במהרה להודיע את דבר הניצחון לעיר המדינה אתונה. עייף , מותש וכנראה גם מיובש הוא הגיע לשערי העיר. עם הודעתו על ניצחון הוא נופל ומת.

צ פ ו | קרב מרתון

ומה בין ריצת המרתון ההיסטורית של פידיפידס למרחק המרתון הידוע לנו היום? ובכן, במשחקים האולימפיים בעת העתיקה, המרחק הארוך ביותר נקרא "דוליחוס" והיה כ-4 ק"מ לערך. הברון פייר דה קוברטן הצרפתי, מחייה רעיון המשחקים האולימפיים מכניס לרשימת התחרויות את המרחק הארוך הזה לזכר אותו קרב הירואי. מתחילת המשחקים האולימפיים בעת החדשה ב-1896 ועד משחקי לונדון 1908 המרחק היה כ-38.1 ק"מ.

אדוארד השביעי כיהן כמלך אנגליה בזמן המשחקים האולימפיים של לונדון בתחילת המאה עשרים בארמון ווינדזור. משום שהיה חולה הוא ביקש ממארגני התחרות להביא לפחות אירוע אחד לקרבת הארמון לרות שזינוקי המרתון נעשו מהאצטדיון האולימפי וגם הסתיימו שם. לצורך כך הוחלט כי זינוק המרתון יחל בארמון ווינדזור ויסתיים מול מושב המלוכה בווייט-סיטי. המרחק שנמדד היה 26 מייל ו-385 יארד, שהם 42,195 מטרים. כתוצאה מההארכה הזו התקבע כי זה יהיה המרחק התקני לריצת המרתון המודרנית.

נקודות נוספות למחשבה:
1. בנו של דרייוויש הראשון מקרב מרתון הוא חשיארש הראשון (שהגיע 10 שנים מאוחר יותר לקרב תרמופילאי ב-480 לפניה"ס), הידוע לנו כמלך אחשווראש ולעולם הוא מוכר מהסרט "300".
2. מחזור אולימפי נמשך ארבע שנים, או יותר נכון חמש שנים וזאת משום שבשנה הראשונה טרם המשחקים היא שנת ההכנה.
3. האירוע עצמו נקרא משחקים אולימפיים ולא אולימפיאדה.
4. הגרמנים גילו את אולימפיה ב-1852 שהיוותה מתחם מקודש בחבל ארץ אליס במערב חצי האי פלופונסוס שביוון. הם מצאו בה סלע עליו היו מוטבעים מוטבע 5 טבעות – כפי שקיים היום בסמל האולימפיאדה. חמשת הצבעים בסמל המוכר לנו כיום מייצגים למעשה את כל הצבעים הנמצאים בדגלי הלאום של המדינות. סברה נוספת היא, שהטבעות מסמלות את חמשת היבשות. יחד עם זאת ביוון העתיקה, שם התקיימו המשחקים האולימפיים משנת 776 לפנה"ס לערך ועד שבוטלו בשנת 394 לספירה, ודאי לא היה את הידע לגבי מספר היבשות בעולם.

אז שיהיה בהצלחה במרתון ושנה אולימפית מוצלחת בטוקיו 2020.


אבי ברכה | מאמן טריאתלון ומדריך טיולים בחברת "רימון טיולים"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג