אוכל עתיר אנרגיה

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר שמי שגיב

מלבד התענוג שאכילה מספקת לנו, אנו צורכים מזון משתי סיבות עיקריות : לספק לנו אנרגיה לפעילות הקיומית של גופנו וכעוסקים בספורט, את האנרגיה הדרושה לפעילות גופנית, והסיבה השנייה, לספק לגופנו את אבות המזון הדרושות לגדילה והתחדשות הגוף. בהסתמך על הבנות עדכניות בתחום הפיזיולוגיה והביואנרגיה אנו מבינים שהערך הקלורי לפיו אנו אומדים את צריכת המזון אינה מדויקת.

המדד לאוכל עתיר אנרגיה אינו נמדד רק על פי רמת הקלוריות הטמונה בו, אלה, האם האנרגיה הטמונה במזון זמינה? ואם כן, מה עלות ההפקה של אנרגיה זו? ולבסוף, איזה פסולת נשארת?

גופנו מתפקד, מייצר אנרגיה, על ידי שדה אלקטרומגנטיחשמלי ואנרגיה זו משודרת בויבראציה, תדר, לתאי גופנו. התדר שבו גופנו מתפקד נע בין 60-80 מגה הרץ. כך גם האוכל שאותו אנו צורכים משדר בתדר מסוים. לכן, ככל שהמזון אותו אנו צורכים יהא בעל תדר גבוה כך גם האנרגיה הטמונה בו תהא גבוהה וזמינה יותר. התדר של עוגת שוקולד 3-5, פסטה 15-20, בשר 20-25, עלים ירוקים 50 ונבט עשבי חיטה 60-70 מגה הרץ. מכאן, אוכל עתיר אנרגיה הינו ירוק וטרי.



צילום קריליאני המראה את האנרגיה הנפלטת מנבט עדשים, משמאל טרי, מימין מבושל

צמחים קולטים את אנרגית השמש על ידי הכלורופיל אשר מפיק אנרגיה לקיום הצמח. הכלורופיל בצמח מקביל להמוגלובין בגופינו אשר קולט ומשנע את החמצן לתאי גופנו. תאי גופנו זקוקים לחמצן לצורך הפקת אנרגיה, כשאנו אוכלים ירקות ירוקים טריים העשירים בכלורופיל אנו בעצם קולטים את אנרגיית השמש ישירות לגופינו. אכן ירקות הם דלי קלוריות אך עשירים באנרגיה.

גופנו מייצר אנרגיה גם על ידי פרוק פחממות, שומנים וחלבונים, אך אלו מזונות אשר תועלתם האנרגטית פחות יעילה ומעבר לכך משאירה המון פסולת שגופנו נאלץ להתמודד. כשאנו אוכלים מזון בעל ערך של 100 קלוריות אין זה אומר שאותן קלוריות זמינות. מעבר לכך, לצורך הפקת אנרגיה הגוף צריך לפרק, לשנע את המזון, וכל זה עולה לגוף באנרגיה. לכן כשאנו צורכים 100 קלוריות מפחממות בסוף נשאר בין 30-35 קלוריות. גוף האדם נחשב למכונה היעילה ביותר בעלת ניצולת אנרגית של 30-35%.



ירקות ירוקים וטריים עתירים באנרגיה זמינה

בדומה לתהליך שריפת הדלק ברכב בו נוצר פיח, כך גם בתהליך שריפת פחממות, שומנים וחלבון נוצר "פיח", אשר גופנו נאלץ לסלק. במאמצים גופניים גופנו מייצר כמויות מוגברות של פסולת, ופסולת זו הינה בעלת אופי חומצי. חומצת יתר בגופנו יכולה לשתק את מערכות הגוף, פוגעת ביכולת העברת החמצן לתאי הגוף, משבשת את יכולת הגוף לספוג מינרלים וויטמינים ועוד הרבה מפגעים. כולנו יודעים את תחושת ה"חנק" לאחר מאוץ, וזה לא בגלל שאין לנו אויר, אלה בגלל עלייה חדה ברמת החומציות.

הדבר דומה למכונית הממונעת על ידי דלק ולמכונית הממונעת באנרגיה סולארית. הניצולת האנרגטית של מנוע בנזין היא 15-20%, מרבית האנרגיה מתבזבזת בחיכוך ובחום. בתהליך שריפת הדלק המנוע פולט עשן, ועשן זה נפלט לאוויר. כשגופנו שורף פחממות ושומנים ה"פיח" שנוצר נפלט לגופנו ומשבש את פעילות הגוף. מנוע הממונע מאנרגיה סולארית קולט את אנרגית השמש ואינו מזהם.
כשאנו צורכים סוכרים אנו חשים, כביכול, אנרגטיים. אך זוהי רק תחושה הנובעת מכך שגופנו נאלץ לעבוד קשה יותר כדי לפרק את הסוכרים ומעבר לכך, להתמודד עם עלייה ברמת החומציות. כנ"ל גם לגבי קפה ותא.



יש להוריד את תצרוכת הפחממות בעיקר פסטה, תפו"א, לחם לבן ואורז לבן

ירקות ירוקים וטריים הנם עתירים באנרגיה זמינה אשר גופנו לא צריך לעבוד קשה כדי לנצל את האנרגיה הטמונה בו, ומשאיר הכי פחות פסולת חומצית. מעבר לכך, ירקות מכילים ויטמינים ומינרלים הדרושים לצורך תהליך פעילות תקינה של הגוף ונוזלים החיוניים לתפקודי אופטימאלי. לכן, פירמידת המזון שלנו צריכה להשתנות, וזה אומר שבבסיס הפירמידה, עד 70% מתצרוכת המזון צריכה לכלול ירקות ירוקים וטריים. יש להוריד את תצרוכת הפחממות בעיקר פסטה, תפו"א, לחם לבן ואורז לבן. את הפחממות ניתן לצרוך מ: דוכן, קינואה, בורגול וכוסמת. את החלבון והשומן ניתן לצרוך מקיטניות, גרעינים ושקדים למיניהם ודגי ים עמוקים (סלמון, טרוטה).
אין להרבות באכילת פירות בעיקר בגלל רמת הסוכרים המותירה פסולת חומצית וגם לא להרבות בצריכת חלבון. גופנו מאבד מעט חלבון דרך העור שיער ושתן. גופנו יודע למחזר את מרבית החלבון המתפרק בגופנו בתהליך ההרס ובניית רקמות הגוף. הנטייה בקרב ספורטאים לצרוך רמה מוגברת של חלבון הינה מוטעית ואף הרסנית. תינוק הניזון מחלב אם מכיל 3% חלבון, וזה השלב שבו גופנו גדל בקצב המשמעותי ביותר.
אם החלטתם לבצע את השינויים הנ"ל בצעו זאת בהדרגתיות. אין תחושה נפלאה יותר מלהרגיש שגופכם "נקי" מבפנים ואנרגטי. אל תהיו קיצוניים, התענגו על מאכל אהוב, אך שזה לא יהיה להרגל. אל תחשבו שאתם נמנעים ממאכל כזה או אחר, אלה שהבחירה מה לאכול היא בידכם, ולא שהאוכל שולט בכם.


הכותב: ד"ר שמי שגיב – כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט
M.Sc. ביומכניקה – ניתוח ואבחון תנועת כף הרגל ( Gait Analysis)


0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.