מה ההבדלים המהותיים בין יוגה לפילאטיס?

מתלבטים בין יוגה לפילאטיס? מה שעליכם לשאול את עצמכם הוא: מאיפה אני מגיע? הנה ההבדלים בין השניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: pixabay

לכל כתבות היוגה בשוונג היכנסו

הרבה אנשים מעוניינים לדעת מהו ההבדל בין יוגה לפילאטיס, על פניו, מי שמתייחס לתרגול רק ברמה הפיזית יכול להניח שאין הרבה הבדל. שניהם עובדים על חיזוק הגוף, הארכת השרירים, יציבה נכונה ונשימה לצורך איזון הגוף. אולם, כדי לעמוד על ההבדלים בין השניים המתרגל צריך לשאול את עצמו שאלה: מאיפה הוא מגיע? מאיזו נקודת מבט הוא מגיע אל תוך התרגול. וכאן נמצא ההבדל.

"זה לא מה אתה עושה, זה מאיפה אתה מגיע"

פילאטיס: ג'וזף הוברטוס פילאטיס הוא האדם שהמציא את השיטה סביב שנות ה-30. ההשראה להמצאת שיטתו הגיעה מתוך השראת האידאל היווני שבו אדם הוא מאוזן בגוף ובנפש. פילאטיס האמין שסגנון החיים המודרניים יוצרים השפעות בלתי חיוביות על גופינו, אשר מתבטאים ביציבה לא נכונה ונשימה לא יעילה מה שמוביל לבעיות בריאותיות רבות. כפתרון לבעיות אלו, עיצב פילאטיס סדרה של תרגילים פיזיים שיעזרו לתקן חוסר איזון שרירי בגוף האדם וישפרו את הקואורדינציה, שיווי המשקל, כוח וגמישות יחד עם שיפור יכולת הנשימה ותפקוד איברים פנימיים.

יוגה: לא ניתן לדעת באופן ודאי וחד משמעי את ההיסטוריה של היוגה ומתי החלה מסורת זו, אך כן אנו יודעים כי נמצאו הוכחות לאומנות היוגית והתרגולים בכתב עתיק שנקרא ריג-וודה בהודו לפני כ-5,000 שנה, כאשר הכתובים הראשוניים של היוגה הופיעו למעלה מ-2,000 שנה לפני הספירה והחלו להתפתח בהודו כשיטת תרגול במישור הפיזי, המנטלי והרוחני מתוך הבנה כי התרגול מזכך את נפש האדם ויכול לעזור לו להשיג מצבים שמעבר לתפיסה החושית של המיינד. היוגה התפתחה כטכניקה ותרגולים שמטרתם להסדיר ולזקק את הגוף, והנפש, בעזרת תרגילי גוף (אסנות), טכניקות נשימה ושיטות של מדיטציה.

מאיזו נקודת מבט מגיעים אל התרגול? | צילום: אליאב אלוני

אז למה הכוונה בשאלה: המתרגל צריך לשאול את עצמו מאיפה הוא מגיע?

ברמה הפיזית: בשני המקרים, גם הפילאטיס וגם היוגה מתמקדים בשחרור הדחיסות שנוצרת במפרקים בגופנו על מנת להגביר את זרימת הדם והחמצן בגוף. השילוב של זרימת דם מוגברת יחד עם גוף חזק יותר, טווח תנועה גדול יותר ואיזון שרירי, יוצר גוף בריא המתנועע ביעילות ובחיוניות. הפילאטיס והיוגה, שניהם, מחזקים, מגמישים ומשחררים את הגוף מהרגלי יציבה לקויים ובהרבה מקרים עוזרים להחלים מבעיות בריאותיות רבות כגון: כאבי גב, צוואר, בעיות מפרקים, שחרור מלחצים, מתח , עייפות ועוד.

השוני עולה במהות של התרגול.

בעוד הפילאטיס משתמש בגוף כדי לשפר את חיוניותו ויעילותו של הגוף עצמו, תרגול היוגה משתמש בגוף על מנת להביא את האדם למצבים מעבר לתפיסה החושית של המיינד.

המיינד שלנו נמצא בתוכנו, לכל אחד מאיתנו יש מיינד שיוצר עבורו תפיסת מציאות אישית. אותה תפיסת מציאות שמתקבלת מהחושים שלנו ומגבילה כל אחד מאיתנו להשקפת עולמו. כשכל אחד נמצא בהשקפת עולמו התוצאה הישירה היא חווית אין סוף מציאויות כמספר בני האנוש על כדור זה. אולם, כשיוצאים מגבולותיו של המיינד מתבטלת אותה החוויה הישירה של אין סוף מציאויות וכמו מסך שהתרומם, נגלית המציאות האחת, היחידה שבאמת קיימת.
לצורך המחשה: תחשבו רגע על ריצת מרתון.

עבור כל ספורטאי הריצה הזו נתפסת באופן שונה, הדרך בה החושים שלו תרגמו את החוויה יצרה עבורנו את תפיסת המציאות לגבי אותה ריצה. אולם, ריצת מרתון כאשר היא נקייה מפרשנויות, חוויות ותחושות היא רק ריצה של 42.2 ק"מ, תנועה של הגוף למשך של 42.2 ק"מ. זה הכל. זה מה שהיא. זו המציאות כפי שהיא נקייה מתפיסה חושית של המיינד.

המהות של היוגה.

באמצעות התרגול הגופני מתחיל האדם ללמוד את תנועת המיינד שלו. ביוגה המסורתית בה שמים דגש על עבודה איטית ומדיטטיבית מתוך מצב של הרפיה ועבודה ללא מאמץ, לומד המתרגל לשים לב לשיח הפנימי שמתנהל בתוכו, וכשמגיעה אותה תשומת לב מתחילות להעלות השאלות, מדוע אנחנו פועלים כפי שאנחנו פועלים. הרגע בו אנו מתחילים לפקפק במיינד זה הרגע בו נכנסנו אל תוך תרגול היוגה כדי ללמוד את אותה מציאות יחידה שקיימת מעבר לתפיסה החושית האישית שנוצרת עבור כל אחד מאיתנו תחת גבולותיו של המיינד האישי שלו. מתרגל שלוקח את האיכויות שרכש על מזרן היוגה אל החיים עצמם מתחיל להיות בקבלה, חמלה, רכות, ובעיקר, חיים ללא מאמץ. הזרימה של המציאות הופכת להיות אינטגרלית עם החיים עצמם. היש דבר יותר מדהים מזה? תתחילו לתרגל. הגוף, התודעה שלכם, והמציאות, יודו לכם.

אז אם תרצו לבחור בתרגול פילאטיס או בתרגול יוגה, שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: מאיפה אני מגיע?
מה חשוב לי בתרגול, האם הגוף הפיזי בלבד, האם ברצוני לקחת את התרגול שלי למקום שהוא מעבר לתרגול הגופני? האם הייתי רוצה להתחיל להכיר את גבולותיו ומגבלותיו של המיינד האישי שלי, או האם לא. כך או כך, שתי שיטות אלה הן נפלאות ובאו לתמוך במערך הגופני והנפשי שלנו על מנת שנהייה בבריאות טובה יותר ובגוף חיוני יותר. אז בחרו מה שהכי נכון ומתאים לכם. כרגע.


עדי היקרי | אולטרה מרתוניסטית ומורה ליוגה לספורטאים





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מייק לבנובסקי, ר''ג הגיב:

    בקיצור, יוגה זה פילטיס עם חירטוטים של ניו אייג'

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג