חשיבותה של היציבות הרגשית אצל ספורטאי סבולת

המאמן ליאור זך-מאור חושב שיש משהו בספורט שמוציא מאנשים רגשות יותר מאשר דברים אחרים. במיוחד בספורט הישגי ותחרותי כמו טריאתלון או איש ברזל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גם בתחרות עצמה יש חשיבות גדולה ליציבות רגשית. זינוק ישראמן אילת | צילום: צלמי שוונג

החשיבות של הספורט והרגשות שהוא מוציא מאיתנו

יש משהו בספורט שמוציא מאנשים רגשות יותר מאשר דברים אחרים. במיוחד בספורט הישגי ותחרותי. גם אצל אנשים מבוגרים שלכאורה יש להם חיים מלאים ושלמים והזהות העצמית שלהם רחוקה מלהיות מבוססת רק על הספורט שבו הם עוסקים. משפחה, חברים, עבודה, וכדומה. לפעמים הם אנשים מוצלחים ומצליחים מאוד בתחום העיסוק שלהם, מוערכים מאוד, ואולי היית מצפה שהספורט לא יקבל אצלם משמעות כל כך גדולה. אבל הוא כן. אחרי למעלה משני עשורים כספורטאי, מאמן, פסיכולוג, וסוג של חוקר התנהגות אנושית, אני יכול להעיד שהספורט זוכה לחשיבות רגשית גדולה מאוד אצל רבים.

יציבות רגשית בתקופת האימונים

וכשזה המצב לא פלא שאימון מוצלח פחות או יותר, ובטח ובטח תחרות, מקבלים משמעות רגשית גדולה ויכולים להשפיע על מצב הרוח של אותו ספורטאי. תנודות במצב הרוח בהתאם לעמידה באימון מסוים או הצלחה בתחרות מסוימת. חוסר יציבות רגשית. לפעמים ברמה שבועית ולפעמים אפילו ברמה יומית. בכל יום אתה לא יודע מה תקבל. עם איזה פרצוף תפגוש את אותו ספורטאי.

היה לי אימון גרוע-אני גרוע. היה לי אימון טוב-אני טוב. אני לא משתפר, עובדה היה לי אימון לא טוב. אני הולך אחורה אפילו. ולהפך-הייתה לי תחרות טובה אני משתפר והכל נהדר. בעיה. קשה מאוד לעבוד ככה. קשה מאוד לעשות תהליכי מאקרו ארוכי טווח.

אין מאה אחוזים בביצוע אצל אף מבצע. הרכיבה בישראמן | צילום: צלמי שוונג

כושר ויכולת גופנית אמיתית הם לא משהו שמשתנה מיום ליום ובמידה רבה גם לא משבוע לשבוע. צריך להסתכל על דברים בפרספקטיבה רחבה של חודשים ואפילו שנים. אימון גרוע הוא רק אימון גרוע. לאף ספורטאי אין רק אימונים טובים. במיוחד כמו שלאף מורה אין רק שיעורים טובים או לאף שחקן אין רק הצגות טובות. אין מאה אחוזים בביצוע אצל אף מבצע. גם תחרות גרועה היא רק תחרות גרועה. אף ספורטאי לא מנצח מאה אחוז מהזמן מאה אחוז מהקריירה שלו. אם אתה רוצה להתחרות קח בחשבון שיהיו לך גם תחרויות פחות טובות. אם אתה לא בנוי לזה אז אולי הספורט ההישגי לא הכי מתאים עבורך.

צריך לבחון מגמות מאקרו ותהליכים. האם אתה משתפר באופן כללי? יותר אימונים טובים מגרועים? מספרים יותר טובים באימונים ותחרויות? זה שאתה מתאמן ומשקיע לא בהכרח אומר שהשיפור יהיה מהיר וישיר ויתבטא כבר באימון הקרוב או בתחרות הקרובה. לפעמים מישהו עושה תהליך יפה ובמשך כמה תחרויות הוא לא מצליח לתרגם את זה לכדי ביצוע ומספרים. אבל הרבה פעמים מתישהו הסכר נפרץ וזה כן קורה. משהו זז והספורטאי סוף סוף קוטף את פירות העבודה הקשה.

יציבות רגשית בתחרות עצמה

גם בתחרות עצמה יש חשיבות גדולה ליציבות רגשית. בתחרות סבולת ארוכה סביר להניח שתחווה רגעים טובים לצד רגעים פחות טובים. מעולה. אל תתרגש מהרגעים הלא טובים ואל תתרגש מהטובים. זה יעבור וזה יעבור. התחרות היא מסע וקרוב לוודאי שיהיו בו עליות וירידות מנטליות כמו בכל מסע. תנשום. אתה מרגיש טוב? יופי, שמור על איפוק ותעשה מה שצריך לעשות באותו רגע מבחינת התנהלות וכדומה. אתה מרגיש גרוע? אוקיי, שמור על קור רוח ותעשה מה שצריך לעשות באותו רגע מבחינת התנהלות וכדומה. תחשוב מה אתה יכול לעשות כדי לשפר את הרגשתך. תשתדל לא לתת לדברים לחדור אליך יותר מדי ולהשפיע עלייך. רגוע, מנוהל. תסתכל על עצמך במבט הכי אובייקטיבי שאתה יכול מהצד ונסה לחשוב מה היית מייעץ לך לעשות. התשובה שהגעת אליה היא כנראה הדבר הנכון ומה שאתה צריך לעשות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג