מחקר || פעילות גופנית שומרת על צפיפות העצם כשיורדים במשקל

ד"ר חן גלייט-סנטר עם מחקר שמראה כי הוספת פעילות אירובית במהלך תקופה של ירידה במשקל יש לה ערך מוסף בשימור מסת וצפיפות העצמות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר המלא שהתפרסם במגזין Nutrients


בערך 43% מהמבוגרים שמעל גיל 60 נמצאים במצב של עודף משקל (Obesity). עודף משקל קיצוני ידוע שקשור עם מגוון תחלואות כרוניות, כמו מחלות לב, שבץ, סוכרת מסוג 2 וסוגי סרטן מסוימים. ההשפעות שיש לעודף משקל על איכות החיים אינן שנויות במחלוקת. לעומת זאת ירידה במשקל הינה בעייתית בעיקר בקרב מבוגרים, כיוון שלרוב היא מלווה באובדן מסת עצם ובייחוד אם אנו לוקחים בחשבון שכמחצית מהמשקל שירד מוחזר תוך שנתיים מהירידה.

אובדן צפיפות מסת עצם במהלך ירידה במשקל אינו הפיך | צילום: shutterstock

מחקרים שנעשו מסבירים כי אובדן צפיפות מסת עצם במהלך ירידה במשקל אינו הפיך, גם אם ישנה עלייה חוזרת במשקל הגוף ולכן למעשה אובדן מסת העצם ממשיך בקצב מואץ בעקבות הירידה במשקל הגוף. לכן אסטרטגיות לעידוד ושמירת מסת העצמות או ליתר דיוק צפיפות העצם במהלך תקופה של שינויים במשקל הן הכרחיות.

השפעות חיוביות על צפיפות העצמות

פעילות גופנית אירובית המתבססת על משקל הגוף כמו הליכה בקרב מבוגרים במשקל גוף תקין, יש לה השפעות חיוביות על צפיפות העצמות. מחקרים שנעשו הראו שהוספת פעילות אירובית במהלך תקופה של ירידה במשקל יש לה ערך מוסף בשימור מסת וצפיפות העצמות. במחקר הראו שהשתתפות בפעילות אירובית תוך כדי ירידה במשקל מונעת עלייה חוזרת במשקל או ירידה ביכולת האירובית בבדיקה שנעשתה למשך תקופה של 6 חודשים. החוקרים משערים שנשים אשר משתתפות בפעילות אירובית במהלך תהליך של ירידה במשקל, תהיה להם ירידה פחותה בצפיפות מסת העצם בהשוואה לאלו שרק יורדות במשקל ללא פעילות.

המחקר נעשה בצורה מבוקרת לצד קבוצת ביקורת, כאשר ההשפעות של פעילות אירובית שמבוצעת תוך כדי ירידה במשקל במשך שנה. במאמר מתואר בקצרה התהליך שעברו המשתתפים: ייעוץ דיאטטי במטרה לגרום לירידה במשקל, לאחריו המשתתפים נכנסו לתקופה בת 6 חודשים שמטרתה לרדת במשקל, כאשר אחת לשבוע הם נפגשים עם תזונאי. כמחצית מנשים המשתתפות התבקשו להשתתף בפעילות אירובית קבועה במתכונת שצוינה, שלוש פעמים בשבוע עד 60 דקות כל פעם.

המחקר הנוכחי תומך בממצאים שהתקבלו בעבר: תקופה של ירידה במשקל מלווה לרוב בירידה בצפיפות מסת העצם, והירידה הזו מתרחשת במהלך ששת החודשים הראשונים לתהליך הירידה, ללא קשר האם מבצעים פעילות ארובית. בנוסף החוקרים מצאו קשר חיובי חלש בין אובדן מסת עצם (Appendicular), לבין שיפור ניכר בערכי צריכת חמצן מקסימליים.

כ-20% מהנשים אשר השתתפו במחקר נצפו עם תסמינים של ירידה בצפיפות העצם – אוסטאופניה וכ-10% נמצאו עם אוסטאופורוזיס, דלדול עצם עם נטייה ממשית לשברים בעיקר באזור עמוד השדרה המותני, בדיוק כפי שקורה אצל נשים ב"גיל המעבר".

הקשר שבין משקל יתר לבין הידלדלות מסת עצם

מידע זה מהווה ראיה לכך שנשים אלו נמצאות בסיכון בינוני לשברים בעתיד, למרות שהן במשקל יתר. הקשר שבין משקל יתר לבין הידלדלות מסת עצם, אוסטאופורוזיס, הוא קשר שנלמד רבות, ומחקרים מראים שככל שמסת הגוף גדולה יותר, מסת העצמות גדלה בהתאמה. אלא שישנם מחקרים בהם דווקא נצפתה השפעה הפוכה: ככל שמסת הגוף היתה גדולה יותר, כך היתה יותר ירידה במסת העצמות. טוענים כי קיים קשר הורמונלי: כאשר מסת השומן גבוהה ישנה עלייה בהורמון הלפטין ולו עשויות להיות השפעות הרסניות על ידי כך שהוא משבש את חילוף החומרים בעצם.

לפעילות אירובית בירידה במשקל יש ערך מוסף בשימור מסת וצפיפות העצמות | צילום: shutterstock

ידוע שהעצמות מושפעות מעומס מכני שמופעל עליהן, אך ישנם מנגנונים נוספים קשורים במשקל הגוף ופעילות אירובית שמשפיעים על צפיפות העצם. ידוע שרקמת השריר והעצם נמצאות בקשר מתמיד דרך הורמונים שככל הנראה מופרשים מרקמת השריר. ההורמונים הללו וגורמי הגדילה פועלים באופן משותף עם העומס המכני לוויסות צפיפות העצם. פעילות אירובית עשויה להשפיע גם על הורמונים, למשל הורמוני המין והורמוני גדילה, ולהם ישנה השפעה על השריר ועל העצמות.

במחקר הראו שפעילות שמביאה לכיווץ של שרירים יש יכולת להשפיע על אתרים מרוחקים בעצמות וזה ככל הנראה נעשה במנגנון הורמונלי ולא על ידי הפעלת עומס מכני. אימונים אירוביים יש להם השפעות מקומיות על השרירים, ההשתפרות ביכולת האירובית תעורר שינויים כלליים נוספים במגוון רחב של מסלולים אשר ישפיעו לבסוף על איכות צפיפות העצם. יש צורך להמשיך לחקור מהי עצימות, משך וסוג הפעילות אשר יביאו להשפעה מיטבית על צפיפות העצם וזו על מנת לפתח הנחיות קליניות לשמירה על בריאות העצמות.

כאשר משווים את ההשפעות של מעקב בן 12 חודשים ל-18 חודשים בין: קבוצה שירדה במשקל, קבוצה ששילבה ירידה במשקל עם פעילות אירובית וקבוצה ששילבה אימוני התנגדות עם ירידה במשקל, מצאו שצפיפות עצמות עמוד השדרה המותני עלה באופן משמעותי בקבוצה שירדה במשקל בלבד, ובקבוצה ששילבה ירידה במשקל עם אימוני התנגדות, זאת בהשוואה לקבוצה ששילבה ירידה במשקל עם אימונים אירוביים.

מחקר זה מצא שאין הבדלים משמעותיים בין הקבוצה ששילבה אימונים אירוביים או אימוני התנגדות במהלך תקופת המעקב בהתייחס לצפיפות עצמות כללית או של הירך. אבל שילוב של אימוני התנגדות עם ירידה במשקל הראה השפעה בינונית על עצירת איבוד צפיפות עצם צוואר הירך בהשוואה לאלו שרק ירדו במשקל. תוספת של פעילות אירובית או אימוני התנגדות לירידה במשקל איננה מונעת את אובדן וירידה בצפיפות העצם אבל תוספת של אימונים אירוביים ושל אימוני התנגדות עשויה למזער את אובדן צפיפות העצם בטווח הארוך.

מסקנות

המחקר הנוכחי תואם ממצאי ספרות לפיה אובדן צפיפות עצם מתרחשת כחלק מתהליך של ירידה במשקל וזהו תהליך שאינו מתוקן גם אם ישנה עליה חוזרת במשקל. מחקר זה מדגיש את הערך המוסף שיש לשלוב ירידה במשקל עם פעילות אירובית ואימוני התנגדות. שיפור תפקוד ואיכות רקמת השריר עשויה לעכב את הידלדלות צפיפות העצם תוך כדי תהליכי ירידה במשקל. היות וירידה במשקל מספקת מספר יתרונות בריאותיים, חשוב לזהות מנגנונים שיתנו הסבר כיצד ירידה במשקל מלווה באובדן צפיפות עצם, כך שניתן יהיה לבנות תכנית אימונים אישית שמיועדת להקטין עד כמה שניתן את התהליכים הללו, בייחוד בנשים מבוגרות.

לכל המחקרים בשוונג




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג