מחקר || האם קנאביס עוזר לך לרוץ מהר יותר?

הדיון האחרון בנושא מריחואנה בעקבות השעייתה של האצנית האמריקאית שקארי ריצ'רדסון עלה מדרגה, והדיון סובב כעת סביב התרומה של הקנאביס לשיפור הביצועים בקרב הספורטאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

האם שימוש בקנאביס עוזר לך להיות רץ מהיר יותר או להגיע לביצועים אתלטיים טובים יותר? נכון להיום, השימוש בקנאביס (מריחואנה) הינו חוקי במדינות מסוימות, למשל בקנדה. בעוד שניתן להשתמש בקנדה בקנאביס ב"זמנך הפנוי" על פי חוק, אתלטים אשר נתונים לביקורת של ה-Canadian Anti Doping Program (CADP) לא יורשו להשתתף בתחרויות אתלטיקה. משמע שאתלט שיימצא חיובי לשימוש בקנאביס בבדיקות שיערכו לו, ייענש. עבור רצים שאינם משתתפים בתחרויות, יתכן ויש לקנאביס יתרונות וישנן ראיות שהולכות ומצטברות במחקרים שנעשים על כך שקנאביס מיטיב עם הביצועים של רצים.

עשוי להיות שימושי עבור ניהול הכאב תחת עומסים גבוהים באימונים | צילום: shutterstock

על אף שאין ראיות לכך שקנאביס משפר ומעצים את הביצועים, ה-THC* שהוא המרכיב העיקרי הפעיל פסיכולוגית במריחואנה, נמצא ברשימות של ה-World Anti Doping Agency (WADA), יחד עם הרואין וקוקאין. ישנו דיון האם WADA צריכה לאסור את השימוש ואף לבדוק האם אתלטים צורכים מריחואנה. בארה"ב, THC אסור לשימוש בתחרויות, אבל במדינות בהן השימוש בקנאביס חוקי, ניתן לצרוך אותו בזמן אימונים.

קיימת סטיגמה על השימוש במריחואנה לצרכים שאינם רפואיים, אבל בהחלט שווה לבדוק האם רצים יכולים להפיק איזושהי תועלת מאותו עשב שהשימוש בו נעשה למטרות טיפול בחוסר שינה (אינסומניה), דיכאון, שברי עצמות וטיפול בכאבי שרירים. אם אכן מריחואנה יכולה לעזור לרצים, איך ניתן לעשות בה שימוש נכון? על השימוש במריחואנה נעשים מחקרים רבים ונראה שישנם תחומים פוטנציאלים שעשויים לתרום לביצועי הרצים בעקיפין.

 שיכוך כאבים 

קנאביס עוזר לאתלטים להתאמן מהר יותר וחזק יותר היות והוא משכך כאב ולכן תחת השפעתו הגוף יכול לעמוד בעומסים כבדים יותר. נוסף על ההשפעות הפיזיולוגיות המיוחסות לו, יש לקנאביס גם השפעות שמשפיעות ומשנות תודעה וגם לכך תרומה פוטנציאלית חיובית עבור האתלט.

"לקנאביס יש תכונות טובות כמו יכולת לשיכוך כאב ולכן הוא עשוי להיות שימושי מאוד עבור ניהול הכאב תחת עומסים גבוהים באימונים", כך לדברי ד"ר טישלר ג'ורדן, רופא מהארווארד ומומחה לטיפול בקנאביס. פאול לאנדיני, מאמן אישי ומחנך לבריאות בטורנטו כתב בשנה שעברה ב-The Globe and Mail: "לשימוש במריחואנה עשוי להיות השפעה מגבירת יכולת מיקוד, ולכן היא מאפשרת לבצע אימונים קשוחים ללא הפרעות קשב וריכוז ולהגיע לביצועים טובים יותר. זה למעשה תמצית היתרונות המרכזיים שיש לשימוש במריחואנה בקרב ספורטאים".

 יתרונות פוטנציאליים במהלך אימון 

כותבי המאמר מבקשים לציין שמריחואנה איננה מגבירה ביצועים של אתלטים. כלומר הם ממליצים שלא לצרוך מריחואנה לפני מרוץ מטרה או לפני אימון אינטרוולים, כיוון שזה יגרום ההיפך, דווקא יחבל בביצועים. לדברי ד"ר טישלר, מומחה בתחום הקנאביס הרפואי, עשויים להיות ל"עשב" יתרונות רבים עבור האתלטים. "במקרים שבהם אתלט רוצה להעלות את הביצועים שלו למקסימום, להגיע למהירות מקסימלית, לכוח מקסימלי, שימוש בקנאביס עשוי להביא לתוצאה ההפוכה", מסביר טישלר, "אבל במהלך אימונים כאשר המטרה איננה להגיע לביצוע הטוב ביותר, אלא המטרה היא סבולת, הנאה, מיקוד, אז כמויות קטנות של קנאביס עשויות להשפיע על סף הכאב של המתאמן וכך להביא לידי יכולת סבילות גבוהה יותר ולהגביר את ההנאה מהפעילות".

כיצד משפיע הקנאביס על ההתאוששות | צילום: shutterstock

 התאוששות 

בשנים האחרונות מתייחסים רבות ליתרונות של הקנאביס בהתאוששות מאימונים עצימים כמו ריצה. יש הטוענים שהנגזרות הפעילות של הקנאביס, קנאבינואידים, יש להם פעילות נוגדת דלקת ויתרונות זהים לאיבופרופן (החומר הפעיל שנמצא בתרופות נוגדות כאב אותן רובנו צורכים). מצד שני טישלר טוען כי ל- THC* מביא להרפיית שרירים. בפעולתו זו הוא יכול להביא להפחתת כאבים והתכווצויות שנגרמות לרוב לאחר אימונים עצימים. "קנאביס ובייחוד THC הם מפיגי כאב ולכן בשלב ההתאוששות מאימון השימוש בקנאביס עשוי להיות דרך לטפל בכאב", לדבריו.

לקאנאבידיול Cannabidiol (CBD) יש מעלות טיפוליות רבות ויש לו פוטנציאל עצום ביחס להתאוששות של ספורטאים מאימונים. עבור אתלטים, זה יכול להיות כלי בר חשיבות בהפחתת תהליכים דלקתיים שלרוב מתרחשים לאחר האימונים, יכולת להפחית כאבי שרירים, עוזר בניהול אובדן נוזלים (דהידרציה) במהלך אימונים קשים. ייתכן מאוד שדרך שימוש בשמן קאנאביס ניתן להתמודד ולטפל בפציעות רבות במקום להשתמש בתרופות.

 מיקוד מודע, ריכוז ובהירות 

על מנת להבין כיצד קנאביס עשוי להגביר את יכולת המיקוד בזמן ריצה או אימון כלשהו אחר, יש להבהיר שתי הגדרות ל"מיקוד". פרשנות אחת של המושג מיקוד הינה תשומת הלב למטרה שלנו, למשל שמירה על קצב ריצה 4:30 דקות לק"מ במשך 5 ק"מ רצופים. לדברי טישלר, למטרה שכזו לא רצוי להשתמש בקנאביס. יש שיגדירו את המושג מיקוד כיכולת להיות מודע ונקי מהפרעות – להיות ערני וקשוב לנשימה למשל או להבחין בצבעים שיש לעולם סביבנו. זו כבר מטרה שהקנאביס טוב עבורה היות והוא מגביר את המודעות החושית ובכך מעלה את תנועתיות השרירים לבצע עבודה יעילה יותר.

בעוד שההשפעות של השימוש בקנאביס עשויות להיות רחבות מאוד ונבדלות כתלות בבן אדם ובזן המסוים של המריחואנה שבו הוא משתמש, ישנו עניין וראיות שהשימוש עשוי להגביר, לפחות בחלק מהאתלטים, את יכולת הריכוז ואת מידת הערנות. פאול לאנדיני ציין על כך כי: "למריחואנה ישנה השפעה ממקדת ובכך האתלט יכול לצלוח אימונים ארוכים וקשוחים ביתר קלות ויעילות".

 שינה 

השינה הינה כלי מרכזי וחשוב ביותר בשלב ההתאוששות של הרצים, כאשר שינה איכותית חשובה מאוד כיוון שבה שם מתבצעים תהליכי הבנייה והשיקום של השרירים. אינסומניה הינה הפרעת שינה שכיחה למדי ושכיחותה הולכת ועולה בקרב רצים ומאיימת לפגוע בביצועים שלהם.

לדברי טישלר, שינה טובה ואיכותית יש בה פוטנציאל הרבה יותר גדול לשיקום השרירים לעומת קנאביס. אם אתה כזה שמתקשה להשיג שנת לילה טובה, בהחלט ניתן לשקול עזרה של קנאביס. אלא שצריך לשים לב היות וישנם מחקרים שבדקו את ההשפעה של קנאביס על איכות השינה. התוצאות הראו מגמות הפוכות והצביעו על אפשרות ששימוש בקנאביס פוגע באיכות השינה על ידי פגיעה בשלב ה-REM.

ישנם אנשים אשר עושים שימוש בקנאביס על מנת לעזור להם בשינה. הראו כי שימוש בו פוגע בשלב השינה שמכונה REM sleep (שלב שמאופיין בתנועות עיניים מהירות). שנת ה-REM הינה חיונית לגוף היות ובמהלכה משתחררים הורמונים חיוניים לשרירים לצורך שיקום. כך שאמנם שימוש בקנאביס משרה שינה טובה, אבל הוא פוגע באיכות שלה בטווח הארוך. החוקרים מעידים כי המחקר על קנאביס והשפעתו על שינה עדיין בחיתוליו.

 החסרונות של השימוש בקנאביס בקרב אתלטים 

אחד החסרונות שיש לעישון מריחואנה אלו השפעות שליליות ביחס לבריאותן של הריאות ולכן רצי סבולת צריכים לשקול שימוש בקנאביס בדרך אחרת מאשר עישון. השפעות שליליות נוספות לא נסקרו כאן, אך אין זה אומר שאינן קיימות.

לסיכום שימוש בקנאביס סמוך לתחרויות מטרה, או כאשר אתלט מנסה לשבור שיא אישי בביצוע אינו מומלץ. בטווח הארוך, הראו שקנאביס פוגע בביצועים ולכן ד"ר טישלר אינו ממליץ להשתמש בקנאביס לשם שיפור הביצועים האתלטיים. (מתוך מאמרים שהתפרסמו ב The Running Magazine).

* אין לראות בכתוב לעיל המלצה לשימוש במריחואנה או קנאביס או כל חומר מכל סוג שהוא

* THC- tetrahydrocannabinol הוא הכימיקל אשר אחראי על רוב ההשפעות הפסיכולוגיות של קנאביס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.