החלמתם מקורונה? כך תחזרו לשגרה פעילה

תקופת הקורונה הביאה עמה אתגרים רבים בתחומים שונים בחיים שלנו. אחד הדברים הבולטים הוא הקושי לשמר מסגרת של פעילות גופנית. גם מי שנהג לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית כזו או אחרת לפני תחילת מגפת הקורונה וגם מי שעשה אימון כושר בודד בשבוע – כולם מתקשים לשמור על מסגרת זו. בין הסגרים, הבידודים, העבודה מהבית עם הילדים – נוצרה מציאות מאוד מאתגרת, אשר אצל רבים מאתנו מיקמה את הפעילות הגופנית נמוך בסולם העדיפויות – עד העלמות מוחלטת של ביצוע פעילות שכזו. דעות המומחים היום הן שבעת חזרה לפעילת גופנית לאחר הפסקה, כמו שווירוס הקורונה יוצר, יש לחזור לעילות בצורה איטית, מדורגת ומבוקרת.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לאחרונה עלו המלצות של רופאים ממספר מרכזים בעולם לגבי חזרה בטוחה לביצוע של פעילות גופנית לאחר הפסקה מאולצת כמו גם חזרה לאחר הדבקה בווירוס הקורונה. ההמלצות לחזרה לאחר הידבקות בווירוס הקורונה כוללות התייחסות למגוון תסמינים שמלווים את הנדבקים בווירוס, כגון: קשיים בתפקוד לבבי, בעיות נשימה ועוד. הדגש שעולה הוא שילוב מדורג של פעילות גופנית לשגרת הפעילות בהתייעצות עם רופא המשפחה או גורמים רפואיים רלבנטיים. העובדה שאנו חיים בצל הקורונה למשך כשנה – מביא עימו תובנות לגבי השלכת מחלת ווירוס הקורונה על גופינו.
אנשים אשר מצויים בשלבי החלמת מהידבקות בווירוס הקורונה – החזרה לשגרת חייהם מאתגרת מאוד.

הדיון צריך להתבצע קודם כל עם רופא המשפחה ועם אנשי רפואה רלבנטיים נוספים, כמו קרדיולוג, פיזיותרפיסט וכדומה – אשר יכולים לתת מענה בהסתכלות רב מערכתית ומתוך כוונה להתייחס לאופי החיים, התחביבים וההתנהלות הספציפית של כל אחד ואחת.
אחד השיקולים שצריך לתת להם את הדעת הוא: פעילות גופנית! בייחוד, כאשר הרבה עדיין לא ידוע על ווירוס הקורונה והשלכותיו לטווח הרחוק.

יש להיוועץ ראשית עם רופא המשפחה ואנשי רפואה רלבנטיים כמו קרדיולוג, פיזיותרפיסט וכדומה | צילום: shutterstock

החלמתי מווירוס הקורונה – אז מתי חוזרים לפעילות גופנית?
מחקר שפרסמו רופאים ממוסד רפואת הספורט בניו יורק חשף קווים מנחים וקונטרה אינדיקציות לחזרה לפעילות לאחר הדבקה קלה עד בינונית בווירוס הקורונה (Metzl et al. , 2020).
הקווים המנחים וההנחיות בתוך המחקר ונייר העמדה שפורסם כוללות התייחסות להשלכות ווירוס הקורונה, מכאבי שלד-שריר, דרך תסמינים של מערכת העיכול ועד השלכות על תפקוד הנשימה.
ווירוס הקורונה הינו חדש לעולם הרפואה ומכאן גם תסמינים על הנדבקים בו "נלמדים תוך כדי תנועה" ובוודאי ההשלכות לטווח הרחוק.

ההמלצות לפעילות גופנית ללא קשר לווירוס הקורונה והשפעותיו ידועות וניתנות על ידי גרמי רפואה שונים למטופליהם ממגוון סיבות, החל מלחץ דם גבוה, דרך השמנת יתר ועד ניהול מצבי סטרס, חרדה ודיכאון. ההתייחסות לחזרה לפעילות בצל הקורונה צריכה להיות ברורה וחדה.
ד"ר מטצל – הכותב הראשי של הקווים המנחים הללו לחזרה לפעילות לאחר ווירוס הקורונה – מדגיש שהקווים לא נחקקו בסלע והם מתבססים על הידע הקיים כיום – ידע שממשיך להצתבר עם התקדמות הזמן והידע שלנו על ווירוס הקורונה ונגזרותיו.

חזרה לפעילות גופנית לאחר ווירוס הקורונה:
ההמלצות נוגעות ב 5 נקודות עיקריות.
• לאנשים עם בעיות הקשורות לכלי דם, ההמלצה היא להתחיל עם פעילויות בעצימות נמוכה בשילוב עם הימנעות כמה שניתן מישיבה ממושכת ואורך חיים יושבני (למניעת קרישי דם).
• אנשים עם תסמינים נשימתיים, מומלצת מנוחה של שבוע לפחות לאחר הרגעת התסמינים, ולאחריה לחזור בצורה מדורגת לפעילות עם דגש על ניתור ובקרת הנשימה.
• לאנשים עם תסמינים לבביים בעקבות ווירוס הקורונה, ההמלצות הן לנוח 2-3 שבועות אחרי הפסקת התסמינים לקראת החזרה לפעילות גופנית. במקרה של דלקת לבבית (כמו למשל: Myocarditis), ההמלצה היא חזרה רק לאחר 3-6 חודשים בהתייעצות עם הרופא המטפל – וקרדיולוג לפי הצורך.
• לאנשים עם תסמינים של מערכת העיכול, כגון: הקאות, שלשולים, סחרחורות ואובדן תיאבון – יש לתת שימת לב מוגברת על כמות נוזלים ושתייה מספקים, כמו גם מאזן קלורי תקין לפני החזרה לפעילות גופנית סדירה ומלאה.
• אנשים עם תסמינים במערכת השלד-שריר, כמו כאבי שרירים, כאבי מפרקים וכדומה – יחזרו לפעילות בצורה חלקית ובאופן מדורג מבחינת העצימות והנפח לפני חזרה לפעילות מלאה.

חזרה מדורגת מבחינת העצימות והנפח לפני חזרה לפעילות מלאה | צילום: shutterstock

חזרה לפעילות גופנית למחלימי ווירוס הקורונה ללא תסמינים ברורים:
גם למחלימים שלא חוו סימפטומים קשים וברורים לאחר הידבקות בווירוס הקורונה, ממליץ הכותב הראשי של המאמר עם הקווים המנחים, ד"ר מטצל, לחזרה מדורגת לפעילות, שתתחיל ב 50% מעצימות הפעילות המקורית. יש לשים לב להופעת תסמינים שונים ולא רגילים ולבצע רק מה שאתם מרגישים שאתם יכולים.
יש עדויות רבות המראות שפעילות גופנית מתונה יכולה להוביל לשיפור תפקוד מערכת החיסון ומכאן לתת מענה עקיף לאלו שנדבקו כמו גם לאלו שלא נדבקו בווירוס הקורונה.

מומחים ברפואת ספורט שהיו שותפים עם ד"ר מטצל בכתיבת המאמר עם הקווים המנחים לחזרה לעילות לאחר הדבקה בווירוס הקורונה מציינים את כמות התסמינים הרבה והמשתנה בין אדם לאדם בעת הדבקה בווירוס זה, ומכאן שאין תבנית קסם שתתאים לכולם ויש להפעיל שיקול דעת רב והתייעצות עם אנשי מקצוע רפואיים רלבנטיים.
קבוצת הרופאים מציינת שגם ללא הדבקה בווירוס, הבידודים, הסגרים ואופי החיים החדש בצל מגפת הקורונה – מוביל להפחתה משמעותי בכמות הפעילות והתנועה אצל רבים מאתנו – דבר שעלול להגיע גם לאיבוד מסת שריר, איבוד כוח שריר ורמת מסוגלות תנועתית ירודה.

חזרה מדורגת לפעילות גופנית אינטנסיבית:
ארגון הספורט האמריקאי של האוניברסיטאות והמכללות ה NCAA – יצא בהמלצה גורפת לנדבקים בווירוס הקורונה לבצע בדיקות לבביות רלבנטיות לפני החזרה לפעילות שלהם.
ההמלצה היא להתחיל באחוז נמוך מהנפח והעצימות הרגילים, ולהתחיל להעלות קושי על בסיס שבועי, כאשר תוך 4-5 שבועות לשאוף להגיע ל 100% פעילות. בנוסף תמיד לוודא ולהתייעץ עם רופא באם עולים סימני שאלה !
בעיה שכיחה שהרבה רופאים ציינו חוזרת בקרב מטופליהם שהחלימו מווירוס הקורונה, הוא חשש ברמה כזו או אחרת לחזור לפעילות גופנית, בייחוד אלו עם תסמינים נשימתיים או לבביים. המסר שצריך להגיע הוא בהחלט לחזור לפעילות – אך בצורה מדורת, עם הקשבה לגוף ובהשגחה רפואית!

לסיכום:
ווירוס הקורונה הינו מגיפה עולמית המשפיעה על כל אספקט בחיינו. החזרה לאחר פעילות גופנית צריכה להיעשות בצורה מדורגת, תוך התייחסות לתסמינים הספציפיים שכל אחד ואחת מאתנו חווים – באם נדבקנו ובהשגחה ופיקוח של הגורמים הרפואיים הרלבנטיים.
השורה התחתונה היא שפעילות גופנית ותנועה בריאים, חשובים ונחוצים לכולנו, בוודאי בתקופה בה אנו זזים פחות כמו בתקופה זו של הקורונה ובטח בחזרה לאחר הידבקות בנגיף הקורונה. יש לעודד חזרה לפעילות, תוך התייחסות לקווים המנחים שהוצגו בכתבה ותוך התייעצות עם גורמים רפואיים רלבנטיים, כמו רופא המשפחה, קרדיולוג, פיזיותרפיסט מוסמך וכו' שיתנו מענה לתסמינים הספציפיים לפי הצורך ברמת מערכת הנשימה, הלב, השלד-שריר ובכך יאפשרו חזרה בטוחה, נכונה ויעילה לשגרה התנועתית והספורטיבית של כולנו.

הכותב עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג