"מלח מים": איך שורדים 10 עקיצות צרעה בזמן ריצה?

איך הגוף שלכם יגיב לעקיצה בזמן שאתם רצים או רוכבים? ובכן, לא באמת ניתן לדעת אלא אם כן חווית בעבר עקיצה כזו ואתה יודע שאתה נוטה לאלרגיה. ד"ר חן גלייט-סנטר ששרדה 10 עקיצות צרעה חקרה את הנושא ופורשת את המידע שגילתה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תארו לכם שאתם יוצאים לריצה ארוכה באזור כרמים פסטורליים ופתאום נחיל של צרעות מקיף אתכם ועוקץ אתכם בכל פלג הגוף העליון. זה מה שקרה לי ועל כל מה שעברתי תוכלו לקרוא כאן. בעקבות המקרה שחוויתי פנו אליי לא מעט רצים ורצות עם שאלות שחשוב להתייחס אליהן וזאת משום שאירוע כזה עלול לקרות גם לכם, במיוחד אם אתם חובבי ריצות שטח וכדאי שיהיה לכם ידע ומידע בנושא.

איך הגוף שלכם יגיב לעקיצה? | צילום: Image by gwendoline63 from Pixabay

לדבורים, דבורים וצרעות ישנו מנגנון הגנה של עקיצה, באמצעות העוקץ הם מחדירים מנה של ארס לגוף המותקף. כאשר הגוף נעקץ עשויות להתחולל מספר תגובות: החל מאלרגיה מקומית שהיא נחשבת לתגובה "קלה" שבאה לידי ביטוי בגרד והתנפחות מקומית. לעתים נילווה לעקיצה גם זיהום משני. כאשר יש מצב של עקיצות רבות בזמן נתון (וקצר!!!) עשויה להיווצר בעיה חמורה יותר.

התגובה לעקיצה

איך הגוף יגיב לעקיצה? לא באמת ניתן לדעת אלא אם כן חווית בעבר עקיצה ואתה פחות או יותר יודע שאתה נוטה לאלרגיה או שאתה לא אלרגי. במקרה שלי אני יכולה להעיד שמעולם לפני כן לא נעקצתי על ידי דבורה ולא על ידי צרעה, לא היה לי מושג איך אני הולכת להגיב וזה היה כשלעצמו מאוד מלחיץ. מה ניתן לעשות בנידון? על כך אדבר בהמשך.

העקיצות של הצרעות על הזרוע | צילום: באדיבות ד"ר חן גלייט-סנטר

התגובה לעקיצה יכולה להיות בדרגות חומרה שונות, החל מתגובה קלה מקומית, תגובה אלרגית קלה כוללת פריחה וגרד מקומי או מפושט. התגובה האלרגית החריפה ביותר שעשויה להסתיים במוות היא אנאפילקסיס שהוא מצב של פריחה, גרד, נפיחות של הגוף, הרחבה של כלי דם והיצרות של דרכי הנשימה ונפילה בלחץ הדם. כאשר הגוף סופג עקיצות רבות בבת אחת, כמו למשל במקרה שנחיל צרעות תוקף אותך, עשוי להיווצר מצב חירום היות ותוך זמן קצר הגוף נחשף לכמות ארס רבה. בכל מקרה שבו יש עקיצות מרובות- צריך לגשת לקבלת טיפול רפואי.

המצב האידאלי הוא כמובן להימנע מקרבה לדבורים או צרעות. הדבורים והצרעות נעזרים במנגנון העקיצה בכדי לשרוד וכדי להגן על הנחיל. לצרעות הארס נועד לסייע להשיג מזון. בני האדם אינם "מזון" עבור חרקים עוקצים. לכן יש להימנע מלהתקרב לאזור שבו ישנה פעילות רבה של דבורים או צרעות.

לבוש: דבר נוסף, יש לבחור היטב את צבע הבגדים, ישנם צבעים "מועדים לפורענות" וכמו כן ישנם בשמים שמושכים אליהם את החרקים. הכי טוב יהיה ללבוש ביגוד ארוך ונעליים סגורות, אבל בקיץ זה לא כל כך ישים. לגבי תכשירים דוחי יתושים – לא ידועה היעילות שלהם לגבי דבורים וצרעות.

זיעה וחום: כנראה שהחרקים נמשכים לרטיבות ולזיעה, והחום רק תורם לכל החגיגה. מה קורה אם נקלעת לתוך האירוע נעקצת או שאתה מוצא את עצמך נעקץ בזה אחר זה. יש לזכור שהחרקים העוקצים נמשכים מאוד לאוכל ולכן כשעושים פיקניק בטבע רצוי לכסות את האוכל.

"שלפתי את העוקץ במהירות". עקיצה צרעה באזור העורף | צילום: באדיבות ד"ר חן גלייט-סנטר

מה עושים במידה ונעקצים בשטח?

במקרה של עקיצת דבורה ממליצים להוציא את הארס מהעור מהר ככל הניתן. ישנה מעין "שקית" שמוחדרת יחד עם העוקץ והיא מכילה בתוכה ארס. כך גם לגבי העקיצה של הצרעה, כאשר היא עוקצת היא למעשה "דוקרת" את הנעקץ ב"קוץ" המכיל שקיקים שבתוכם נמצא הארס. על מנת להפחית את הכאבים של העקיצות, ניתן להניח שקית עם קוביות קרח על המקום.

המצב האופטימלי הוא להיות מצויד בתכשירים נוגדי אלרגיה כמו פניסטיל-ג'ל, או כדורים כמו אלרג'יקס, או לורסטין. ניתן גם להצטייד במזרק אפיפן (נדרש מרשם רופא והדרכה פשוטה) למקרה חלילה של תגובה אלרגית חמורה ביותר (אנפילקסיס).

בכל מקרה שמופיעים הסימנים הבאים, כדאי לפנות בדחיפות לרופא או למיון: התעלפות, קוצר נשימה צרידות או צפצופים בזמן נשימה, נפיחות ניכרת בייחוד בפנים הלשון, בשפתיים ובעפעפיים, עקיצות באזור הראש הן מסוכנות מאוד.

בנימה אישית ובמבט לאחור, לא הבנתי בהתחלה מהם המעופפים האגרסיביים שתוקפים אותי, הם זמזמו והתנגשו בי ואז החלו לעקוץ. הן עקצו אותי בעיקר בפלג הגוף העליון, בקרקפת בצוואר ועל השפתיים. שמתי לב שלאחר העקיצות, נשארים בי מעין "קוצים". באופן אינסטינקטיבי מיהרתי ושלפתי את העוקצים ממש בזמן המתקפה וככל הנראה זה היה לטובתי משום שפחות ארס נכנס למחזור הדם. חששתי מאוד, לא ידעתי איך הגוף יגיב לעקיצות ולמה לצפות. חוץ מזה ש"לא ראיתי בעיניים" ונלחמתי כדי לנצח, גם היה לי מזל גדול.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג