לונדון 2012: שיאנג מתרסק, פירסון מוזהבת, והאם אלג'יריה מצאה יורש?

אתמול נישקה זאריפובה הרוסייה את כל המכשולים שמעליהם דילגה בדרכה לזהב. היום נישק ליו שיאנג את המשוכות שגמרו לו את החלום הלונדוני. עוד יום טעון על המסלול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אתמול נישקה זאריפובה הרוסייה את כל המכשולים שמעליהם דילגה בדרכה לזהב. היום נישק ליו שיאנג את המשוכות שגמרו לו את החלום הלונדוני. עוד יום טעון על המסלול

מאת:חגי אשלגי




לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן


על משוכות בוגדניות
כבר במקודמות ריצת ה-110 מטרים משוכות, בבוקר, ירד ליו שיאנג הסיני (האלוף האולימפי מאתונה) מהמסלול כואב ומודח. שיאנג חזר לכושר עילאי השנה, והשווה לפני כמה שבועות ביוג'ין (אורגון) את שיא העולם במאוץ המשוכות הקצר (אמנם עם רוח מעט חזקה מהמותר).


הנפילה של ליו שיאנג (משמאל באדות מתחת למושוכות) במוקדמות (צילום: gettyimages)


במוקדמות הבוקר שיאנג לא הצליח להתרומם, מעל המשוכה והריצה שלו הסתיימה. מוכה וחבול נפרד שיאנג ממסלול המשוכות האולימפי, אבל לפני שירד סופית מהבמה בעזרת מתחריו, התעכב שיאנג ונשק למשוכות כאות פרידה. פרידה מהמסלול האולימפי בלונדון – ודאי. האם פרידה של אחד מגדולי אצני המשוכות בהיסטוריה מהמשוכות בכלל?


נשיקת הפרידה מהמשוכות (צילום: gettyimages)


גם במוקדמות ה-100 מטרים משוכות לנשים הוכח כי המשוכות הן מאהבות בוגדניות. ברידג'ט פוסטר-הילטון מג'מייקה, מועמדת רצינית למדליה, כבר הובילה במקצה המוקדמות שלה, אבל נכנסה במשוכה וסיימה את דרכה. פוסטר-הילטון בת 37 ולונדון הייתה האולימפיאדה הרביעית שלה. ספק את יזדמן לה לעלות שוב על מסלול אולימפי. לולו ג'ונס האמריקאית, שבעצמה התרסקה על משוכות 9 ו-10 כשהובילה בגמר בבייג'ינג 2008, וסאלי פירסון האוסטרלית, ניסו לנחם את פוסטר-הילטון, ללא הועיל.

100 מטרים משוכות נשים
סאלי פירסון האוסטרלית נולדה לאם אנגלייה, וזה כמעט מספיק בשביל הקהל הבריטי לזהות אותה כאחת משלו. כבר שנתיים שאין ויכוח על עליונותה של פירסון במאוץ המשוכות הקצר, והיא הוכיחה זאת גם כשלקחה את אליפות העולם אשתקד.

כישרונה של פירסון (במקור סאלי מקללאן) זוהה עוד בבית הספר היסודי בגולד קוסט בקווינסלנד על ידי המאמנת שרון הנאן. הנאן מאמנת את פירסון עד היום, והביאה אותה מבית הספר היסודי עד לתואר אלופת עולם. גם ללונדון הן התכוננו יחד.

תחת גשם טורדני נותרה יריית הזינוק. פירסון, כהרגלה, נורתה מצוין מהאדנים ועברה לפני כולן מעל המשוכות הראשונות. דון הארפר האמריקאית (האלופה האולימפית מבייג'ינג) ניסתה לצמצם ואולי גם הצליחה, אבל לא יותר מכך. פירסון שמרה על יתרון בחזית המרוץ, והקפידה לא לחגוג עד הופעת התוצאות על הלוח.

למרות הגשם, המרוץ היה מהיר ואיכותי. פירסון ניצחה עם שיא אולימפי חדש. על שלושת המקומות שאחריה השתלטו שלושת האתלטיות האמריקאיות, כאשר לולו ג'ונס הייתה זו שנותרה מחוץ למדליות.


סאלי פירסון באליפות העולם בדיגו 2011 (צילום: Erik van Leeuwen)


סאלי פירסון (אוסטרליה) זהב – 12.35 שניות (שיא אולימפי); דון הארפר (ארה"ב) כסף – 12.37 שניות; קלי וולס (ארה"ב) ארד – 12.48 שניות.

1,500 מטרים גברים
האלג'יראי בן ה-24, טאופיק מחלופי, זכה בזהב ב"מייל המטרי" בריצה מלאה תהפוכות. אסבל קיפרופ הקנייתי, אלוף העולם והאלוף האולימפי מבייג'ינג, פתח בירכתי הדבוקה. הוא אמנם הגיח משם פעם או פעמיים, אבל בהקפה האחרונה, קיפרופ, שרץ את אותו המרחק ב-3:28 דקות לפני פחות מחודש במונקו, נראה מוותר.

בהובלה התחלפו רצים בזה אחר זה, כאשר ניקסון צ'פסבה הקנייתי הוביל חלק ניכר מהזמן. לקראת ההקפה האחרונה מחלופי עבר לחזית הדבוקה והתחיל ללחוץ. 200 מטרים לסיום, הוא כבר התחיל את התאוצה האחרונה לקו, והחזיק אותה עד למדליית הזהב. מאחוריו, השתולל קרב אגרסיבי על המדליות המשניות.

סילאס קיפלגאט הקנייתי היה במקום השני עד 100 מטרים לסיום, כשצעדיו התחילו להתקצר. מקונן גברמהדין האתיופי רץ על כתפו ונראה לרגע כמי שייקח את הכסף. אבל בישורת הסיום, גם קיפלגאט וגם גברמהדין נמוגו. עבדלאטי איגווידר המרוקאי פרץ למקום השני ב-50 המטרים האחרונים, אבל אז ליונל מנזאנו מטקסס (האמריקאי יליד מקסיקו) התחיל במאוץ אל הקו. מנזאנו חלף על פני המרוקאי מטרים בודדים לפני הקו וסיים שני. גם מאט סנטרוביץ' האמריקאי (שלישי באליפות העולם אשתקד) נתן תאוצת סיום מרשימה שכמעט העלתה אותו לדוכן המדליות, אבל לבסוף המרוקאי החזיק מעמד, בקושי, ולקח ארד.

זהב נוסף ב-1,500 מטרים לאלג'יריה, 16 שנה אחרי הזהב של נור-א-דין מורסלי באטלנטה.

טאופיק מחלופי (אלג'יריה) זהב – 3:34.08 דקות; ליונל מנזאנו (ארה"ב) כסף – 3:34.79 דקות; עבדלאטי איגווידר (מרוקו) ארד – 3:35.13 דקות.

אנקדוטות
לגמר ב-800 מטרים עלו כל הרצים עם תוצאה שבין 1:44.3 ל-1:44.9 דקה. אבל כשדיוויד רודישה עשה זאת, הוא נראה מתאמץ פחות מאשר בטיול לילי עם הכלב. נקווה שלא תתרגש עליו תסמונת אסבל קיפרופ.

מחצאי הגמר, עלו לגמר ה-200 מטרים לנשים חמש רצות על זמן שבין 22.30 עד 22.39 שניות. אליסון פיליקס נראתה נינוחה מכולן, אבל לסאניה ריצ'רדס ולשלי אן פרייזר-פרייס כבר יש בכיס מדליות זהב לונדוניות (מה-400 וה-100 מטרים בהתאמה).

בטקס חלוקת מדליות ל-400 מטרים לגברים, בו נמסרו המדליות כולן לילידי האיים הקריביים, לא היה מתאים יותר מראשוני וגדולי רצי ה-400 מטרים הקריביים – הקובני אלברטו (הסוס) חואנטורנה – לחלק את הפרסים ולהריץ בספרדית דאחקות עם לוגוולין סנטוס הדומיניקני שזכה בכסף.

רוברט הארטינג הגרמני מבצע את טקס קריעת הגופייה המסורתי שלו אחרי זהב אולימפי בדיסקוס. האיראני אחסאן חדאדי שהוביל רוב התחרות, הצליח בזריקה החמישית להרחיק את הדיסקוס מעבר למרחק שאליו הגיע הארטינג. אבל האיראני חרג במעט עם רגלו ממעגל הזריקות, והזריקה, הרחוקה ביותר בתחרות, נפסלה.


קורע הגופיות הגרמני בחגיגת הניצחון באליפות העולם – דיגו 2011 (צילום:Erik van Leeuwen)


7.8.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג