7 סיבות להימנע: על האצת תהליך ההזדקנות שגורמים סטרואידים אנבוליים

לא מעט מתאמנים בחדר כושר, מרימי משקולות ואחרים מתפתים להיעזר בסטרואידים אנבוליים כדי לשפר את ביצועיהם. ד"ר איתי זיו מורן נחמני עם גורמי הסיכון שיעזרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה להימנע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מפתחי גוף? חשבו פעמיים על שימוש בסטרואידים | צילום: Rick Gonzales from Pixabay

סטרואידים אנבוליים הם וריאציות סינתטיות של ההורמון הגברי טסטוסטרון. הם משמשים בעיקר כדי להעלות מסת שריר ולהגביר את הכוח, ותוך כדי לשפר את הביצועים האתלטיים. בנוסף, שימוש בסטרואידים אנבוליים משפר את הרכב הגוף באופן ניכר (אחוז השומן לעומת מסת השריר), וזאת במקביל לתפריט תזונתי מוקפד ומתאים. לא בכדי הם אסורים לשימוש בכל תחרות ספורטיבית כ"משפרי ביצועים", ומגלמים בתוכם סיכונים בריאותיים רבים.

לכתבות נוספות:
עד כמה הפחתת אחוז השומן ושיפור הרכב הגוף יסייעו לכם בריצה?
שוברים את המיתוס: האם באמת יש קשר בין ריצה לכאבי גב?

למה נשים שמתאמנות צורכות פחות חלבון מגברים?
האם אימוני קואורדינציה, שיווי משקל וזריזות יעילים גם להעלאת מסת השריר?

נקודה מעניינת נוספת הינה שתקופת הזמן להשגת תוצאה ספורטיבית בענפי הספורט האנאירוביים (בעיקר) ו/או באימון משקולות או התנגדות אחר (כמו למשל קרוס פיט, Power lifting ועוד) וקצרה יותר בעת שעושים שימוש באותם חומרים, וגם לכך השפעה לא מעטה על המוטיבציה של מתאמנים לעשות בהם שימוש, למרות הסיכון הבריאותי הכרוך בכך ואף – האצה של תהליך ההזדקנות.

צילום: Pixabay | Total Shape

להלן כמה דוגמאות לכך:

1. חוסר איזון הורמונלי – סטרואידים אנבוליים יכולים לשבש את האיזון ההורמונלי הטבעי בגוף, מה שמוביל למגוון השפעות שליליות. טסטוסטרון אקסוגני (חיצוני) ושימוש בסטרואידים יכול לדכא את ייצור הטסטוסטרון בגוף עצמו – מה שמוביל לחוסר איזון הורמונלי (כולל רמות גבוהות של אסטרוגן, ייצור מופחת של טסטוסטרון טבעי ושינויים בהורמונים אחרים). הדבר עשוי להשפיע על תפקוד מערכות הגוף השונות במספר מישורים כמו: חילוף חומרים, ירידה בתפקוד מערכת החיסון ובריאות כללית.

2. הזדקנות מוקדמת – משתמשי סטרואידים אנבוליים עלולים לחוות השפעות הזדקנות מוקדמת עקב חוסר איזון הורמונלי. שימוש כרוני בסטרואידים עלול להוביל לסימני הזדקנות מואצים, כגון קמטים מוגברים, עור דליל ואובדן גמישות העור.

3. רקמות תלויות הורמונים – השימוש בסטרואידים אנבוליים עלול להשפיע על רקמות רגישות להורמונים, כולל מערכת הרבייה. אצל גברים, זה יכול להוביל לניוון אשכים, ירידה בספירת הזרע וחוסר פוריות. אצל נשים, עשוי להתבטא באי-סדירות במחזור החודשי, שיבושים במחזורים ההורמונליים והשפעות גבריות אפשריות. לשינויים ההורמונלים יכולים להצטרף גם מגוון בעיות עוריות כגון אקנה,שיעור יתר/התקרחות, שינוי קול ועוד.

צילום: Shutterstock

4. בריאות לב וכלי דם – סטרואידים אנבוליים יכולים להשפיע לרעה על בריאות הלב וכלי הדם וכך להעלות את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. חוסר איזון הורמונלי, כגון רמות גבוהות של כולסטרול LDL וירידה ברמות כולסטרול HDL, יכולים לתרום להתפתחות שלטרשת עורקים וסיבוכים קרדיווסקולריים אחרים. השפעות אלו עשויות לתרום להזדקנות מוקדמת שלמערכת הלב וכלי הדם.

5. תפקודי כבד – שימוש ממושך בסטרואידים אנבוליים עלול להפעיל עומס על הכבד, להוביל לנזק ולפגיעה בתפקוד בו. כך, שחוסר איזון הורמונלי הנובע משימוש מופרז ולא מבוקר באותם חומרים, עלול לתרום להפרעה בתפקוד הכבד ואף – להתפתחות מצבים כגון רעילות בכבד/שחמת והזדקנות מוקדמת של איבר חשוב זה.

6. בעיות במערכת שלד-שריר – מחד גיסא, שימוש בסטרואידים אנבוליים יקדם עלייה וחוזק שרירי השלד, אך מאידך גיסא, עלול להשפיע לרעה על אותה מערכת. לדוגמה: ייתכן חוסר איזון שרירי, חוסר יציבות במפרקים וסיכון מוגבר לפציעות, כולל נזק לגידים ולרצועות, שינוים מבניים בעצמות הלסת, מפרקים ועוד. גורמים אלה יכולים לתרום לבלאי מוקדם של הגוף ועלול להאיץ את תהליך ההזדקנות.

סיכון מוגבר לפציעות | צילום: Shutterstock

7. תפקוד מטבולי – חוסר איזון הורמונלי הנגרם על ידי שימוש בסטרואידים אנבוליים עלול להשפיע על התפקוד המטבולי, שעלול להוביל לעמידות לאינסולין, דיסליפידמיה וסיכון מוגבר להפרעות מטבוליות כגון סוכרת.

לסיכום, חוסר איזון הורמונלי הנובע משימוש בסטרואידים אנבוליים אצל מתאמנים אנאירוביים שונים (מתאמני חדר כושר, פיתוח גוף וענפי ספורט ספציפיים) מהווה סיכון בריאותי משמעותי. זאת בשל רמות טסטוסטרון שעלולות להוות סיכון בריאותי, חוסר איזון ברמת האסטרוגן, סיכונים קרדיווסקולריים, נזק לאיברים פנימיים (לרבות כבד) ובעיות נפשיות שונות.

כמובן ששימוש בחומרים הללו אינו מומלץ לאף מתאמן ולו גם בשל הסיבה שלרוב אין מעקב ובקרה על רמת ההורמונים בדם וההשלכות הבריאותיות ואחרות בשל השימוש בכך בטווח הקצר והארוך גם יחד. מומלץ מאוד לשכור שירותיו של איש מקצוע בתחום האימון ובתחום התזונה על מנת לדייק ולמקסם את היכולת הגופנית באופן אופטימלי, וזאת ללא שימוש בסטרואידים אנבוליים.


הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג