5 מיתוסים על בעיות בכף הרגל שלכם

הפיזיותרפיסט עופר צחר נותן מענה והסבר לכל המיתוסים הקשורים לכפות הרגליים שלנו ואיך זה משפיע על החיים שלנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

הרגליים שלנו הם מערכת מדהימה המורכבת מעצמות, מפרקים, שרירים, גידים, רצועות, כלי דם ועצבים אשר עובדים ביחד בהרמוניה. השרירים והמפרקים זקוקים לתקינות האחד של השני כדי לאפשר לרגליים לנוע ולייצר כוח בצורה תקינה. כמעט כל דבר שנעשה ישפיע על הרגליים שלנו ככלל ועל כפות הרגליים שלנו בפרט, לרבות גנטיקה, התחביבים שלנו, והסביבה בה אנו חיים ובה אנו מבצעים את הפעילות הגופנית שלנו ועוד.

עם מגוון כל כך רחב של סיבות פוטנציאליות לכאבים ומגבלות בכפות רגלינו, חשוב לזכור שלא כל דבר הינו סיבה ותוצאה, או במלים אחרות לא כל פעם שנבצע פעולה מסוימת – היא בהכרח "תיקח אותנו" לתוצאה מסוימת בעקבותיה. בהמשך למאמר לעיל, נוצרו עם השנים מסקנות לא מדויקות ואף מיתוסים שונים בהקשר לכפות הרגליים שלנו שאני מתכוון להפריך ולדייק בכתבה זו.

1. פלטפוס הינו מסוכן ולא בריא

30% מאוכלוסיית כדור הארץ הם בעלי כפות רגליים שטוחות במידה כזו או אחרת. פלטפוס או כף רגל שטוחה (Flat foot) מאובחנת כליקוי יציבתי בו יש השטחה של קשת/ות כף הרגל. התופעה יכולה להיות קיימת בכף רגל אחת או דו צדדית, כתלות בגנטיקה ובהתפתחות אינדיבידואלית של גופינו. בתוך אוכלוסיית הפלטפוס – לכ-25% יש קשת שטוחה גמישה, אשר לרובם לא יתפתחו תסמיני כאב כלשהם – למרות הפלטפוס בכף רגלם.

חשוב להקפיד על הנעלה נוחה ומותאמת לכפות הרגליים | צילום: shutterstock

לאלו עם קשת שטוחה קשיחה (אשר מהווה ליקוי יציבתי קשיח שמהותו בעצמות, בניגוד לליקוי יציבתי גמיש – שעיקרו במערכת המייצבת הדינמית, כלומר במערכת השרירים), אשר מייצרת כאב, יש כמה פתרונות לצד הפיזיותרפיה שתתיימר לטפל במרכיב הגמיש של הליקוי, באם ישנו, במצב של קשת שטוחה קשיחה (גם קשת שטוחה קשיחה יכול להיות אחוז מסוים של ליקוי יציבתי גמיש – שרירי – ושם הפיזיותרפיה תתערב ותנסה להוביל לשיפור סימפטומטי).

הפתרונות השכיחים יכללו:
• מדרסים עם הגבהה לקשת כף הרגל
• תרגילי חיזוק ומתיחות לשרירים האינטרינסיים בכף הרגל לצד תמיכות בצורת חבישות שונות במסגרת פיזיותרפיה
• שינוי זמני בפעילות הגופנית, בדגש על הורדת פעילות עם אימפקט גבוה (כמו קפיצות) והעברה פעילות עם אימפקט נמוך, כמו: שחייה, רכיבה על אופניים
• תרופות אנטי דלקתיות (NSAIDs)
• הקפדה על הנעלה נוחה ומותאמת לכפות רגלינו

2. נעלי עקב מסוכנות ומובילות לכל בעיות כף הרגל שנשים מתלוננות עליהן

אמונה רווחת בציבור היא שנעילת נעלי עקב מובילה לעיוות בעצמות כף הרגל. אומנם נעלי עקב בזמן נעילה ממושך יכולות להחריף תופעות כמו בליטה בבוהן הגדולה, הידועה בשם הלוקס ולגוס, אך לא תהיה הגורם המחולל שיצר אותה. אם זאת, נעילה מוגברת של נעלי עקב, יכולה להוביל לכמה מצבים פתולוגיים בכף הרגל, כגון: שפשופים, יבלות מקומיות, בוהן כפופה (Hammertoe) ועוד. נשיאת המשקל המוגברת על כריות הבהונות בשימוש בנעלי עקב מוביל לחוסר נשיאת משקל מספקת על העקב ואף לירידה בכמות השומן מתחת לעקב (המשמש לריכוך ופיזור לחצים מקומי).

נעל עם ריכוך מיטבי יותר באזור זה יכולה להפחית עומס ולהוריד פוטנציאל נזק מקומי. בנוסף – אם כבר נעל עקב, עדיף כזו עם עקב יותר רחב שמפזר עומס על שטח פנים גדול יותר, כמו גם נעל עקב פתוחה באזור הבהונות – למניעת לחץ והיצמדות בהונות והתפתחות של יבלות ועיוות מפרקי בחיבור בין המסרקים לגלילי הבהונות, בדגש על הבוהן הגדולה.

3. עיקום בבהונות כף הרגל (Foot Bunion) הינו שינוי ניווני חסר חשיבות

לעתים הבליטה שנוצרת באזור החיבור בין מסרק הבוהן הגדולה לגלילים שלו או ההלוקס וולגוס נראה לנו תמים וחסר חשיבות. אך הבליטה הזו לא כזו פשוטה במצבים מסוימים. פעילות היומיום שלנו יכולה להוות קרקע פורייה להיווצרות או להחרפה של מצבי עיוות בוהן שכאלה, למשל: קופסת בהונות צרה, שיכולה להוביל בליטה לא סימפטומטית לאזור אדם, נפוח וכאוב.

Bunion או הלוקס וולגוס, הוא מצב בו נוצרת בליטת עצם בחלק הפנימי של המפרק בין הבוהן הגדולה לכף הרגל (בין המסרק הראשון לגלי המקורב של הבוהן הגדולה). ללא התייחסות ונירמול הגורם המחולל ליצירת אותו עיוות בבוהן, הזווית של ההלוקס וולגוס עלולה רק להחריף ולהתעצם. יש לציין שלתופעת ההלוקס וולגוס יש מרכיב תורשתי.

פעולות מניעתיות רלבנטיות למצב של עיוות בבוהן הגדולה (הלוקס וולגוס), יכולות לכלול שינוי הרגלים והתאמות שונות, כמו למשל:
• התאמת נעליים, בדגש על הימנעות מקופסת בהונות (החלק הקדמי בנעליים, היכן שבהונות כף הרגל מצויות) צפופה וצרה.
• שימוש בתרופות להורדת כאב ודלקת לפי הצורך
• שימוש באביזרי עזר, כמו מפריד בהונות וסד ייעודי
• תרגילי חיזוק לשרירי כף הרגל בדגש על עידוד גיוס שרירי הבוהן הגדולה ושרירים התומכים בקשת כף הרגל, לצד חבישות ייעודיות. כל אלה ועוד יבוצעו במסגרת טיפולי פיזיותרפיה
• חשוב להיוועץ עם אנשי המקצוע הרלבנטיים (רופא המשפחה, אורתופד ופיזיותרפיסט מוסמך) כדי לדעת על פי חומרת המצב של ההלוקס וולגוס – מה דרך הפעולה המתאימה והרצויה

יש לבצע תרגילי חיזוק לשרירי כף הרגל | צילום: shutterstock

4. הסיבה לכאבים בכפות רגליים היא עלייה בגיל והזדקנות

מצבים מסוימים בכפות הרגליים, כמו למשל שחיקת סחוסים מקומית, היא באמת יותר נחלתם של אוכלוסייה זקנה ובני הגיל השלישי, אך אין בכך לומר שכל בעיות כף הרגל נוסעות מאלמנט הגיל והזקנה. גם אנשים צעירים, ובייחוד כאלה הפעילים ויוצרים אימפקט גדול על כפות רגליהם, חשופים למגוון בעיות פוטנציאלי, לרבות שחיקת סחוסים מקומית. מקום שכיח לשחיקת סחוסים בכף הרגל הוא הבוהן הגדולה, לצד המקומות הקלסיים בגפה התחתונה: מפרקי הברך והירך.

כמו בשחיקת סחוסים במפרקים הגדולים, גם בשחיקת סחוסים בבוהן הגדולה ובעצמות כף הרגל האחרות, הרעיון בפיזיותרפיה ובשיקום מושתת בעיקר על ניהול עומסים מושכל וחשיפה מדורגת לעומס לצד טיפולים להקלת כאב באם קיים לצד תרופות רלבנטיות שינתנו על ידי הרופא המטפל לפי חומרת הכאב והימצאות מרכיב דלקתי משמעותי.

5. בעיה בכף רגל – הפתרון הוא ניתוח

אכן ישנם מצבים מסוימים בהם לא יהיה מנוס מלבצע פעולה כירורגית – ניתוחית בכדי לפתור, או לפחות לקדם את מצבו הבריאותי של המטופל. אך תמיד תועדף בתחילה האופציה השמרנית והלא ניתוחית, בוודאי בהרבה מהמצבים והפתולוגיות שלא מחייבים הגעה לסכין הניתוחית ולניתוח ואף נמצא בחלק מהסיבות והפתולוגיות שמובילות לכאב בכף הרגל, שהטיפול השמרני (בדגש על פיזיותרפיה) נמצא עדיף על האופציה הניתוחית.

מה יהיו השיקולים לבחירה בניתוח לבעיית כף רגל:
• נחיצות של הניתוח בהשוואה לפיזיותרפיה
• אחוזי הצלחה של הניתוח הספציפי המדובר
• עלות הניתוח ועלות הימים שלאחריו שיכולים לכלול היעדרות מהעבודה, עזרה בבית באם יש איסור דריכה ממושך על כף הרגל וכדומה
• זמן התאוששות מלא לאחר הניתוח
• השפעות ארוכות טווח של הניתוח

מצבים פרוגרסיביים מסוימים בכף הרגל, כמו הלוקס וולגוס בבוהן הגדולה קרע מלא בגיד אכילס עלולים להוות מקרה מתאים לביצוע ניתוח (גם כאן: לא בכל המקרים…). אם זאת השילוב של גורמי טיפול כמו פיזיותרפיה, מדרסים, שינוי והתאמת הנעלה, הימנעות ובקרה על כמות פעילות האימפקט בחיינו ושילוב תרגילי חיזוק לגפיים התחתונות ובדגש לשרירי כף הרגל – כל אלה יכולים להפחית כאב ולשפר איכות חיים במקרים רבים של כאבים בכפות רגלינו.

באם הוחלט על ניתוח לתיקון מנח עצם בכף הרגל (כמו למשל בניתוח לתיקון הלוקס וולגוס בבוהן הגדולה בכף הרגל), יבוצעו כמה פרוצדורות להשגת מספר מטרות בסיס, ובהן: תיקון היחס בין עצם המסרק הראשונה אל מול גליל הבוהן הראשונה במפרק ביניהן הקרוי 1st Metatarsophalangeal Joint (1st MTP). בנוסף המטרה בניתוח, בטווח הרחוק, היא הורדת כאב. התיקון הניתוחי יהיה משמעותי אף יותר באם הבוהן הראשונה נמצאת בסטייה לטראלית לכיוון הבוהן השנייה, ובייחוד באם הבוהן הגדולה "מטפסת" על גבי הבוהן השנייה ובכך לא יכולה ללחוץ את הרצפה בעת הליכה ובכך משבשת את בנית ההליכה הבסיסית התקנית – בה הבוהן הגדולה צריכה ללחוץ את הרצפה בעת ניתוק כף הרגל מהרצפה.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת Physio Fitness+ לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג