25 שנים לאליפות העולם הראשונה בטריאתלון למרחק אולימפי

השבוע (6 באוגוסט) מלאו 25 שנים לאליפות העולם הראשונה בטריאתלון למרחק האולימפי- היה שם גם ישראלי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השבוע (6 באוגוסט) מלאו 25 שנים לאליפות העולם הראשונה בטריאתלון למרחק האולימפי- היה שם גם ישראלי

מאת:יאיר בן עמי


בעולם
בשנת 1989, קארים עבדול ג'אבר קלע את הנקודה ה- 38,000, האייתולה חומייני הספיק להוציא פסק הלכה המורה להוציא להורג את מחבר "פסוקי השטן" סלמאן רושדי וללכת לעולמו בעצמו, גם סלבדור דאלי הלך לעולמו, 96 אוהדי כדורגל נמחצו למוות במה שזכור כ"אסון הילסבורו", מחאות כיכר טיאנאנמן בסין העסיקו את העולם, הצבא האדום דיכא הפגנות "אנטי סובייטיות", התגלתה הטבעת הראשונה סביב כוכב הלכת נפטון, בארה"ב עסקו  פרשת איראן קונטראס וצפו בפרק ראשון של הסימפסונים.

בישראל
בישראל נולדו תאומי המבחנה הראשונים, התקיימה המכביה ה- 13 ומחבל השליך רימון בטקס הפתיחה, טייס סורי החליט לנחות במגידו ודן בן אמוץ הלך לעולמו.

שנה היסטורית והיסטרית בספורט העולמי
בספורט העולמי של שנת 1989 רשם גרג למונד את גדול המהפכים בטור דה פראנס במה שנחשב עד היום למהדורה הטובה ביותר בהיסטוריה של המרוץ, שטפי גראף ובוריס בקר כיכבו בטניס העולמי, בהוואי הצליח מארק אלן לרשום את ניצחונו הראשון באליפות העולם בטריאתלון איש הברזל במהדורה הנחשבת גם היום למרתקת וזו שהפכה מהישרדות לתחרות ואיגוד הטריאתלון העולמי נוסד ומקיים את אליפות העולם הראשונה בטריאתלון למרחק האולימפי.

הטריאתלון הממוסד יוצא לדרך
לפני רבע מאה בדיוק – 6 באוגוסט 1989, התייצבו טובי הספורטאים וספורטאיות של הטריאתלון העולמי לאליפות היסטורית שהלכה למעשה סימנה גם את תחילת דרכו של איגוד הטריאתלון העולמי – ITU.


צרפת, אביניון, 1989 – אליפות העולם הראשונה בטריאתלון למרחק האולימפי



אליפות העולם הראשונה בטריאתלון למרחק האולימפי הייתה למעשה היחידה שהצליחה לשמר את הרומנטיות של שלב האופניים ללא דרפטינג, בשנה שלאחר מכן (דיסני וורלד – אורלנדו – פלורידה) כבר היה דרפטינג למרות שעוד לא היה חוקי.

מנצח האליפות הראשונה בטריאתלון למרחק האולימפי היה השליט העליון של הענף באותם הימים – מארק אלן וכחותמת סופית הוא המשיך לניצחונו הראשון באליפות העולם בטריאתלון איש הברזל בהוואי (אוקטובר) במה שזכור עד היום התחרות הטריאתלון המרתקת והטובה בכל הזמנים.

במקום השני באליפות העולם הראשונה במרחק האולימפי סיים גלן קוק הבריטי שבדצמבר אותה שנה סיים שני בטריאתלון אילת הנקרא היום טריאתלון ישרוטל ספורט קלאב אילת ושלישי היה ריק וולש מניו זילנד שהיה אז השחיין הטוב מבין מתחרי הטריאתלון.

ניו זילנד לקחה את הארד בגברים, אך בנשים הייתה לה את איירין בקר האדירה שניצחה והקדימה את ז'אן ריפל האמריקאית שנאבקה איתה גם בתחרויות איש הברזל לא מעט. במקום השלישי סיימה לורי סמואלסון, גם היא אמריקאית.


פנו זמן בסופ"ש, הביאו מתרגם מצרפתית וצפו בסרט המלא של אליפות העולם הראשונה



מיכה כגן היה נציג ישראל באליפות שהתקיימה באביניון. הוא סיים במקום ה- 73 מבין 113 מתחרים שהיו באותה אליפות עולם היסטורית.

האיגוד העולמי של הטריאתלון (ITU) הוקם באותו הקיץ, הכנס המאורגן הראשון שלו התקיים באביניון, במקביל לאליפות העולם ולס מקדונלד נבחר לנשיא הראשון של האיגוד העולמי.


לכבוד 25 לאליפות הראשונה – הסרטון


השנה חגג האיגוד העולמי של הטריאתלון רבע מאה להקמתו וקיומה של האליפות הראשונה בראשותו עם הקמתו של היכל התהילה הראשון.

היכל התהילה של איגוד הטריאתלון העולמי:

גברים עילית נשים עילית
מארק אלן,ארה"ב  אריין בקר,ארה"ב
רוב בארל, הולנד  אמה קארני,אוסטרליה
בראד באוון, ארה"ב  וונסה פרננדס, פורטוגל
האמיש קארטר, ניו זילנד  ג'קי גאלגר,אוסטרליה
סימון לסינג, בריטניה  לורטה הארופ,אוסטרליה
כריס מקורמק, אוסטרליה    סירי לינדליי, ארה"ב
פטר רובינסון, אוסטרליה בארב לינדקוויסט, אה"ב
ספנסר סמית, בריטניה
מיקלי ג'ונס, אוסטרליה
 מילס סטויארט, אוסטרליה קרול מונטגורמי,אוסטרליה
גרג וולש, ניו זילנד קארן סמאיירס, ארה"ב
 סימון וויטפלד, קנדה         אמה סנוויל, אוסטרליה

 תמונת שער: מארק אלן, מתוך הכתבה סיפורי ברזל בשיתוף אמיג' בנק


7.8.2014



יאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג