שנאת אחים: "הערבים כבר לא מעניינים אותנו"

למרבה ההפתעה, הציטוט שבכותרת אינו שייך לפוליטיקאי ישראלי מצידה הימני קיצוני של המפה. אלו הם דבריו של ספורטאי סורי בכיר, שכמו שאר הספורטאים בארצו, לא יצא לייצג את מדינתו במשחקים הפאן ערביים אחרי שהחברות של סוריה בליגה הערבית הוקפאה. בראיון בלעדי לשוונג, יצא הספורטאי נגד אחיו הערבים. מחיר הדמים של אסד - מעכשיו גם בספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למרבה ההפתעה, הציטוט שבכותרת אינו שייך לפוליטיקאי ישראלי מצידה הימני קיצוני של המפה. אלו הם דבריו של ספורטאי סורי בכיר, שכמו שאר הספורטאים בארצו, לא יצא לייצג את מדינתו במשחקים הפאן ערביים אחרי שהחברות של סוריה בליגה הערבית הוקפאה. בראיון בלעדי לשוונג, יצא הספורטאי נגד אחיו הערבים. מחיר הדמים של אסד – מעכשיו גם בספורט

מאת:אילן גולדמן

מלכוד 22

בקול תרועה מזרחית, נפתחו לפני שבועיים ימים המשחקים הפאן ערביים בדוחה, בירת קטאר.
אחרי טקס ראווה שהעולם הערבי טרם ראה כמותו, 
8,000 ספורטאים וספורטאיות התכנסו אל תוך אצטדיון ה"חליפות" הבינלאומי שיושב במתחם "עיר הספורט" המשוכלל והיוקרתי – ההוא מהפרסומת של Aspire Academy  ביורו-ספורט. המשחקים אשר מתקיימים בפעם ה-12 ברציפות ומאחדים את מרבית העולם הסוני ערבי בזירה אחת, היו בכלל אמורים להתקיים בלבנון, אך הפחד מפני "שיעיזציה" או "חזבאלליזציה" של המשחקים עשה את שלו.


"עשרים ושתיים מדינות ערביות ייקחו חלק במשחקים", נכתב בכרזות שעיטרו את פני רחובותיה הסואנים של דמשק האפורה ערב המשחקים. בישורת האחרונה לפתיחת התחרויות התברר אחרת – האומה הערבית הצטמקה. חברותה של סוריה, אחד מעמודי התווך של הרעיון הפאן הערבי המקורי וחברה ותיקה בליגה האומות הערביות, הוקפאה עד הודעה חדשה. "ספורטאינו לא ישתתפו במפעל פאן – ערבי", הכריזו בכירים סורים בימים שבאו. שעות ספורות, לאחר מכן, כל אתרי האינטרנט והחדשות כבר עודכנו: "המשחקים הפאן ערביים עם עשרים ואחת חברות בלבד – סוריה בחוץ".

האמריקאים אשמים

מוופק ג'מעה, יו"ר הוועד האולימפי הסורי שנקרא לדגל המולדת,
הכריז מנגד: "הליגה הערבית רשמה יום שחור בהיסטוריה שלה, כשיצאה כך נגד הערביות, אנחנו במשחקים הערביים לא נשתתף". את הצהרתו ליווה מכתב קורע לב שיצא מידי הממשלה בסוף חודש נובמבר וזה עיקרו: 
"סוריה תמיד פתחה זרועותיה וחיבקה את האחים הערבים בכל זמן ועת כשאירחה בעצמה אירועים שכאלו. אנחנו לא נשתתף במשחקים ולא נסכים ליפול למזימה של אמריקה והמדינות המערביות שאורבות לאחדות הערבית ולרצונות העם". הוועד האולימפי הערבי סירב להתרגש, וויתר על השתתפותה של סוריה ברצון. "מספר המשתתפים גדול בין כה וכה", השיב היו"ר האולימפי הערבי – עת'מאן סעד, בזלזול מופגן.



הדגל הסורי כשעליו לוגו המשחקים הערביים עם שלט אין כניסה לסוריה (צילום: Al-maidan Syria)



"הערבים לא מעניינים אותנו"

האביב הערבי שעתה התחלף לחורף סורי קטלני, כבר "גבה חייהם של מעל ל -5,000 איש", מדווחות סוכניות האו"ם.
 בעת האחרונה, אותו החורף החל להמטיר צרורותיו גם על הספורטאים הסורים, ש
כמו מקביליהם בשאר העולם, התכוננו עד כה לאולימפיאדת לונדון במרץ. פסטיבל הספורט הערבי היה אמור להיות עוד ארוע שיא בדרך אך רצה רודנם אחרת וכלא אותם במדינתם על סמך צו מוסרי, שנולד כתוצאה ממעשיו שלו. באתר הספורט הסורי 'אל-מידאן' נטען: "הספורטאים וראשי איגודי הספורט הסורים, הם אלה אשר החליטו לא להשתתף במשחקים, אחרי שהרגישו כי נעשה למדינתם ולעמם עוול".

במדינה בה האמת מתנהלת בחלקם האחורי של בתי קפה ומערכת טרור זורעת הרג ברחובות, קשה לדעת למי להאמין. מצד אחד, בכל הזדמנות בה שוחחתי עם ספורטאים סורים, אלו הביעו רצון עז להתחרות כמה שיותר ואף לעזוב את מדינתם כשיוכלו (אחד הספורטאים אף שאל אם אוכל לעזור לו עם קשרים באירופה), לכן קשה להאמין שיוותרו מרצונם על השתתפות באם כל ארועי הספורט הערביים. מצד שני, מדינתם ובעצם גם הם, חטפו סטירה מצלצלת לאגו מאחיהם הערבים. בדומה, או בשונה, יתכן והם חשים נבגדים על ידי חברים, כפי שהציבור הישראלי חש כיום בהקשר לטורקיה לאחר אירועי המשט המפורסם.

"אני לא מאוכזב מכך שאני לא משתתף במשחקים הערביים. הערבים לא מעניינים אותנו אחרי מה שעשו", אמר לי אחמד, ספורטאי סורי בן 20 אשר נמנה על נבחרת האופניים הסורית הלאומית, אותו ראיינתי באופן בלעדי לשוונג. "בשנה הבאה אני אתרכז כל כולי במשחקים האסיאתיים שיערכו בחודש פברואר", פסק נחרצות.

אחמד הוא סטודנט המתגורר באלפו ומתאמן בעיקר בדמשק. כשהתכתבנו לא מזמן, סיפר לי אחמד על הקור העז המלווה אותו באימוניו בהרים. אך הקור הסורי כנראה יהיה אפס וכלום לעומת החורף אותו יחווה כשיתחיל להתאמן עם קבוצתו המאמצת ברוסיה, אחרי שלטענתו, "חתם שם על חוזה מקצועני". אחמד יודע, כי כדי להצליח הוא צריך להיות נאמן למשטר שמאכיל אותו, אך הוא לא שוכח כי סוריה היא אינה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. הוא פרגמטי ופתוח לעולם ועד כאן מס השפתיים לבשאר אסד.

בעוד אנו מתכתבים אני נזכר מה קרה בפעם האחרונה בה שוחחנו. באופן מסתורי, חשבון הפייסבוק שלו נחסם למשך חודשיים ימים והוא כאילו נעלם. כעת נראה שהוא אינו מפחד וכך גם חבריו אשר גילו אותי דרכו: "אתם ברי מזל שאלברטו קונטאדור התארח אצלכם" אומר לי אחמד כשאני מספר לו בגאווה על הענק הספרדי שביקר בישראל. "איך הוא נחמד? לדעתך הוא נהנה אצלכם?" תחקר אותי הסורי הצעיר והסקרן בסיומה של השיחה בינינו.

מצעד המשלחות בטקס פתיחת המשחקים . סוריה לא שם (צילום: Syrian Times)

לונדון לא תחכה להם

בדרך הארוכה ללונדון, או לצורך העניין לכל אולימפיאדה אחרת,
 אי השתתפותם של אחמד וחבריו הספורטאים במשחקים בסדר גודל של הפאן- ערבים, משמע מכה אנושה בבטנם הרכה וחסרת הניסיון גם כך. 
כדי לפצות במעט על המהלך, מנסים הסורים להתחזק באסיה והיו"ר ג'מעה כבר יצא לסבב שיחות עם מקביליו ביבשת המלוכסנת. כפי שאחמד סיפר, הספורטאים הסורים כבר יודעים על הרומן האסייאתי הנרקם והם נערכים בהתאם.

באותו הזמן, בדוחה העשירה, מגיעים המשחקים לקיצם. מצרים המדממת מובילה בראש הטבלאות על אחיותיה הערביות כמעט בכל ענף, מבטיחה את ניצחונה ומשאירה את הצרות בבית לקלפיות ולכיכר הסוערת. מגרשי הספורט, בינתיים, מחוץ לתחום. אחריה, בפער עצום, האומה המארחת קטאר. אותה מדינה ממנה יצאה בסופ"ש האחרון הקריאה להתערבות מועצת הביטחון של האו"ם במשבר הפנים סורי. גם אם קטאר תצא מהמשחקים כאחרונת המפסידות ותיטרף על ידי תוניסיה המדורגת במקום ה- 3, הרי שהמפסידה הגדולה היא זו שאינה שם. זו שאת ספורטאיה, "הערבים כבר אינם מעניינים".

ההכרזה הסורית

 


אילן גולדמן

אילן גולדמן

עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג