שוחים בחומר: 12 סיבות ויתרונות משמעותיים להתחיל לשחות

אם ריצה או רכיבה פחות מדברים אליכם, אולי כדאי לכם לנסות להתחיל לשחות - הנה כל הסיבות מדוע כדאי לכם לעשות את הצעד הזה ו"לקפוץ למים"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יתכן ששמעתם שמומחים ממליצים למבוגרים על 150 דקות של פעילות גופנית מתונה או 75 דקות של פעילות נמרצת בכל שבוע. אז אם ריצה או רכיבה פחות מדברים אליכם, אז אולי כדאי לכם לנסות להתחיל לשחות כיוון שהפעילות הספורטיבית בבריכה מפעילה את כל הגוף ואת המערכת הלבבית. כמות הקלוריות שנשרפת בשעת שחייה אחת היא כמעט זהה לזו שנשרפת בריצה, רק בלי העומס על השלד ועל המפרקים. אז מדוע כדאי לכם להתחיל לשחות? ריכזנו כאן רשימת יתרונות מפורטת שמסבירה זאת.

1. כל הגוף עובד

מכף רגל ועד ראש: השחייה היא פעילות של כל הגוף והיא משפרת את קצב הלב מבלי להפעיל עומס על הגוף, היא משפרת את טונוס השריר, בונה כוח וגם סבולת. אפשר לגוון עם סגנונות השחייה השונים (חזה, גב, פרפר וחתירה) וכל אחד מהסגנונות מתמקד בקבוצת שרירים שונה והמים מספקים התנגדות עדינה. לא משנה מהו הסגנון המועדף עליכם, במהלך השחייה תשתמשו בקבוצות שרירים נרחבות כדי להתקדם במים.

2. שיפור מערכת הלב ומערכת הנשימה

בזמן השחייה השרירים עובדים היטב ובמקביל גם מערכת הלב וכלי הדם. שחייה מחזקת את הלב ואת הריאות ומחקרים מראים שהשחייה אף מורידה את הסיכון למוות. בהשוואה לאנשים שאינם פעילים, לשחיינים יש 50% סיכון פחות למוות ובנוסף לכך מבחינה בריאותית השחייה מפחיתה את לחץ הדם ומאזנת את רמות הסוכר בגוף.

3. מתאים לאנשים הסובלים מפציעות ודלקת פרקים

שחייה היא פעילות בטוחה לאנשים עם דלקת פרקים, פציעות שונות, מוגבלויות ועוד מצבים. שחייה עשויה אף לסייע בהפחתת כאב ושיפור התאוששות מפציעה. לדוגמה, אנשים שסובלים מאוסטיאוארתריטיס (מחלת ניוונית בה הסחוס של המפרקים נשחק וגורם לצמצום של המרווח המפרקי) דיווחו על ירידה משמעותית בכאב במפרקים ובנוקשות שלהם וכן הם חוו פחות מוגבלות תנועתית בעקבות עיסוק בפעילויות כמו שחייה ורכיבה על אופניים.

להרשמה למשחה לחצו כאן

4. כדאי לסובלים מאסטמה

הלחות הקיימת בבריכות מקורות גורמת לשחייה להיות פעילות ספורטיבית מועילה לסובלים מאסטמה. כמו כן, תרגילי נשימה כמו עצירת נשימה בשחייה או הגבלת תדירות הנשימה תוך כדי שחייה עשויים לעזור להתרחבות קיבולת הריאות ולשליטה על הנשימה שלנו.

5. כדאי לסובלים מטרשת נפוצה

שחייה עשויה להועיל גם לסובלים מטרשת נפוצה. מים גורמים לגפיים שלנו לצוף. הכובד שלהם לא מורגש בזמן ציפה, מה שמסייע במהלך פעילות גופנית. למים יש התנגדות עדינה, שמאפשרת תנועה ללא כאב. מחקר שכלל תוכנית שחייה של 20 שבועות לאנשים עם MS הראה ירידה ניכרת בכאבים. המשתתפים במחקר גם דיווחו על ירידה בעייפות ובדיכאון שמאפיינים את המחלה, וכן עלייה ביכולת התנועתית.

6. שריפת קלוריות

שחייה היא דרך יעילה לשריפת קלוריות. אדם השוקל 73 ק"ג ישרוף סביב 423 קלוריות בשעה אחת של שחייה בקצב מתון. אם אותו אדם ישחה בקצב גבוה, הוא עשוי לשרוף עד 715 קלוריות בשעה. אדם השוקל 90 ק"ג שיבצע את אותה פעילות ישרוף בין 528 ל-892 קלוריות בשעה אחת. אדם השוקל 110 ק"ג ישרוף בין 632 ל-1068 קלוריות באותו הזמן. לשם ההשוואה בפעילויות וענפי ספורט אחרים, אותו אדם השוקל 73 ק"ג ישרוף כ-314 קלוריות בהליכה של שעה למרחק 5.6 ק"מ. בשעה אחת של יוגה נוכל לשרוף כ-183 קלוריות. אם נתאמן במשך שעה על מכשיר האליפטיקל נוכל לשרוף כ-365.

שחייה עשויה לגרום לנו לישון טוב יותר | צילום: shutterstock

7. שחייה משפרת את איכות השינה

שחייה עשויה לגרום לנו לישון טוב יותר. במחקר שנעשה בקרב אנשים בגיל השלישי, המשתתפים דיווחו הן על הטבה באיכות החיים והן על הטבה באיכות השינה לאחר שתרגלו פעילות גופנית אירובית בעקביות כולל מכשיר סטייר-מאסטר, אליפטיקל ואופני בריכה. שחייה נגישה למנעד רחב של אנשים המתמודדים עם בעיות גופניות שונות, ושאינם יכולים לרוץ כמו אוכלוסיית הגיל השלישי. מסיבות אלו השחייה היא רלוונטית עבורם והיא בחירה טובה למקרה שרוצים לשפר את איכות השינה.

8. מצב רוח טוב

במחקר עם אנשים דמנטיים נראה שיפור במצב הרוח לאחר שהשתתפו בתוכנית שחייה של 12 שבועות. לשחייה ולאימוני מים שונים יש יתרונות מעבר לעניין הפיזיולוגי בקרב אנשים דמנטיים. הפעילות הגופנית תרמה מאוד למצב הרוח שלהם במקביל.

9. הפגת מתח

חוקרים סקרו 101 שחיינים ממש לפני אימון שחייה ומיד אחריו. 44 מהם דיווחו שהיו מדוכדכים ושחשו במתח בהקשר לקצב החיים המהיר והדורשני שלהם. אחרי האימון מספר השחיינים שעדיין דיווחו על מתח היה 8 בלבד. יש אמנם עוד הרבה מקום למחקר בתחום, אך מהמחקר שנעשה החוקרים הסיקו ששחייה היא דרך יעילה לשחרור מתח במהירות.

10. בטוח לנשים הרות

נשים הרות וגם תינוקות יכולים להרוויח משחייה. נשים ששוחות במהלך הטרימסטר הראשון והשני להריון הן בסיכון נמוך יותר ללידה מוקדמת ולפגמים מולדים של העובר. שחייה בבריכה מקורה היא פעילות גופנית שאפשר לעשות בכל עונות השנה וכך לשמור על רצף ספורטיבי ואין בה סכנת התקררות. שחייה אכן נחשבת בטוחה במהלך הריון, אך שימו לב שיש להיוועץ עם רופא לפני שמתחילים כל פעילות חדשה ולא מוכרת.

11. מומלץ גם לילדים

ילדים זקוקים לכל הפחות ל-60 דקות של פעילות אירובית בכל יום. שחייה היא פעילות מהנה ולעתים אינה מורגשת כמו אימון רשמי. תוכלו לקחת את הילדים שלכם לשיעורי שחייה פרטיים או לרשום אותם לקבוצת שחייה. אפשר גם להגיע לבריכה כדי לשחות באופן לא מובנה כמובן.

12. משתלם

שחייה, בהשוואה לענפי ספורט אחרים כמו רכיבה למשל, עשויה להיות משתלמת יותר. בבריכות רבות אפשר לרכוש מנוי המוזיל את המחיר. ישנם בתי ספר יסודיים שמאפשרים שיעורי שחייה כחלק מתוכנית הלימודים וללא תוספת עלות עבור ההורים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג