רגע אולימפי: מה היה יכול להיות

רוכב האופניים האיטלקי פביו קסרטלי מנצח במשחקי ברצלונה 1992 במרוץ הכביש החובבני האחרון, ויוצא לקריירה מקצוענית שנגמרת באופן טרגי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רוכב האופניים האיטלקי פביו קסרטלי מנצח במשחקי ברצלונה 1992 במרוץ הכביש החובבני האחרון, ויוצא לקריירה מקצוענית שנגמרת באופן טרגי

מאת:יובל גולן


המשחקים האולימפיים בברצלונה בשנת 1992 הביאו איתם רוחות של שינוי, ולחלק מהמדינות גם רוחות של תקווה. מדינות חדשות נוצרו לאחר נפילת מסך הברזל, לא היו עוד חרמות, והנבחרת המקצוענית הראשונה, נבחרת החלומות של הכדורסל האמריקאי, הצליחה לחדור את מעוז הספורט החובבני, מתעלמת מפייר דה קוברטן, מייסד המשחקים האולימפיים בעת החדשה, שכנראה נע באי נחת בקברו.



קסרטלי (שני מימין) במדי קבוצתו הראשונה- אריסוטה. קיצוני מימין, אז חברו לקבוצה, ביארן ריס (צילום:
Eric HOUDAS)


מרוצי הכביש, שעד אותה שנה היו פתוחים לרוכבים חובבנים בלבד, סימלו את התקוות החדשות והבליטו את הרוכבים החובבים הצעירים שהיה להם פוטנציאל לעלות לשלב הבא, לקבוצות המקצועניות שהשתתפו בטורים, בקלאסיקות. עד אותה שנה רוכבים כמו גרג למונד, מיגל אינדוראין וברנר אינו יכלו לצפות במרוצים הללו רק מרחוק.

בברצלונה 1992 נערך מרוץ הכביש החובבני האחרון, מרוץ באורך 194 ק"מ שניצח בו צעיר איטלקי בשם פאביו קסרטלי, כשהוא מקדים את אריק דקר מהולנד ואת דאיניס אוזולס מלטביה, עוד מדינה חדשה. כוכבו של קסרטלי דרך וכל עתידו היה לפניו. רוכב אמריקאי בשם לאנס ארמסטרונג סיים את המרוץ במקום ה-14, למרות שהיה מועמד מוביל לניצחון.

שני הרוכבים הצעירים, קסרטלי וארמסטרונג, הפכו למקצוענים מיד לאחר המרוץ האולימפי. ארמסטרונג חתם במוטורולה, לאחר שסומן במשך תקופה ארוכה כדבר הגדול הבא, קסרטלי בקבוצה איטלקית. בשנתו השלישית כמקצוען קסרטלי הצטרף למוטורולה ושוב פגש את ארמסטרונג, שהספיק כבר להיות אלוף עולם, כוכב. שניהם לוהקו להרכב של מוטורולה שישתתף בטור דה פראנס 1995.

באחת הירידות בפירנאים, בקול דה פורטה ד'אספה, קסרטלי נפל, חבט את ראשו בגוש בטון בצד הדרך ונהרג. ההלם היה גדול, רוכבים קשוחים כמו יוהאן מוסאו הבלגי ופרנקי אנדריו האמריקאי פרצו בבכי לעיני המצלמות. למחרת המרוץ נוטרל, חברי קבוצת מוטורולה חצו את קו הסיום בראש הדבוקה שרכבה לאיטה. מספר ימים אחר כך, ארמסטרונג, חבר הקבוצה, פרץ וניצח בדרמטיות קטע חשוב בטור. הוא רכב לבדו מול הרוח, בנחישות, תוך שהוא מסמן לשמיים בזמן שרכב אל קו הסיום, מקדיש את הניצחון לקסרטלי.

לפני שנתיים רכבתי שם, בפירנאים, ועצרתי ליד אותה אנדרטה לבנה. גלגל גדול, מכונף, הכלאה בין אופניים למלאך, מזכרות של רוכבים, פרחים. עמדתי שם בגשם שוטף, חושב מה היה יכול להיות אם אותו רוכב מבטיח לא היה מקפד את חייו באותו מקום.

לא מצאתי בשום מקום תיעוד של ניצחונו של קסרטלי במשחקי ברצלונה, את הרגע הזה, החובבני האחרון. זכורה לי תמונה מעיתון BICYCLING ישן בה קסרטלי מניף את ידיו בצורת V כשהוא חוצה ראשון את קו הסיום. זה הרגע האולימפי שנצרב במוחי, לא בשל אותו רגע אלא בשל אותו יום בפירנאים, שלוש שנים אחר כך.

התאונה בה נהרג קסרטלי בטור- תמונות קשות לצפייה

יומיים לאחר מכן לאנס ארמסטרונג מקדיש לקסרטלי ניצחון בקטע ה- 18


תמונות:
תמונת צד עליונה – המצבה במקום בו נהרג פאביו קסרטלי (צילום: Peter Krsko )
תמונת צד תחתונה – המצבה של פאביו קאסרטלי (צילום: Adriaanj)

19.3.2012



כל הרגעים האולימפיים בשוונג – רגע אולימפי

יש לך רגע אולימפי אשר נחרט בזיכרונך, רוצה להצטרף לצוות הכותבים של המדור רגע אולימפי? – כנס לכאן


יובל גולן- רוכב אופניים מגיל נוער, חטא בטריאתלון וכותב שנים רבות. משמש כמנהל מחלקת הספורט של מ.א. מגידו



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג