רגע אולימפי: השחייה הישראלית עולה על המפה

בין שלל האירועים במשחקי מקסיקו סיטי ב-1968 התחבאה פיסת היסטוריה קטנה. ד"ר בוקי צ’יש לא ישכח את השחיין הישראלי הראשון שעלה לחצי גמר אולימפי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בין שלל האירועים במשחקי מקסיקו סיטי ב-1968 התחבאה פיסת היסטוריה קטנה. ד"ר בוקי צ'יש לא ישכח את השחיין הישראלי הראשון שעלה לחצי גמר אולימפי

מאת:דר' בוקי צ'יש





המשלחת הישראלית למשחקים האולמפיים במקסיקו סיטי 1968 – אברהם מלמד קיצוני מימין



השנה: 1968.
התאריך: 17 באוקטובר. אני, אז חבר בנבחרת ישראל בשחייה אך לא מספיק טוב כדי להגיע למשחקים האולימפיים במקסיקו סיטי, שוכב באוהל בווינגייט, לשם הגעתי כדי לעבור קורס מדריכי ספורט צבאיים, ועוקב בחרדה אחרי השידורים מהמשחקים כדי לדעת מה עשו חבריי לנבחרת: גרשון שפע (אולימפיאדה שלישית שלו) אברהם מלמד (אולימפיאדה שנייה), יואל קנדה, אמנון קראוס, איבונה טוביס ושלומית ניר, הנמצאים במקסיקו עם המאמן האגדי יוסף "יוזו" טלקי.


עד משחקי מכסיקו סיטי השחיינים הישראלים תמיד סיימו את חלקם במוקדמות. אבל באותו יום אברהם מלמד, שגר אז (כמוני) בבת ים, עשה היסטוריה: הוא נהיה הישראלי הראשון שעובר שלב בבריכת השחייה האולימפית.

מלמד, שכונה אז "בינוש" (היום הוא מכונה "ביי"), היה אחד משלושת החברים הכי טובים שלי בנבחרת. הוא שחה במקצה המוקדמות ל-100 מטר פרפר, סיים במקום השלישי בזמן מצוין של 59.4 שניות, ועלה לחצי הגמר.

משחי חצי הגמר נערכו עוד באותו ערב. באוהל הקר בוינגייט, בשעה מוקדמת של הבוקר (7 שעות לפני השעון במכסיקו סיטי), הקשבתי, כמו ישראלים רבים, לשידור הישיר והתפללתי לשחיין ישראלי ראשון בגמר אולימפי. 

תפילתי לא נענתה. "בינוש" עצר את השעון על זמן פחות טוב משהשיג במוקדמות – 59.6 שניות – שהספיק למקום ה-11 במשחה. השחייה הישראלית תחכה עוד 32 שנה לרגע ההיסטורי נוסף, בו יחלוף איתן אורבך על פניו של מלמד ויעלה לגמר אולימפי במשחקי סידני 2000. אבל את הרגע שבו "בינוש" עלה לחצי הגמר אני לא אשכח לעולם.

אברהם מלמד עם המאמן ופרשן השחייה טלקי במשחקים האולימפיים בטוקיו 1964.

בתמונת הצד (שחור לבן) מלמד עם מרק ספיץ' במכביה בשנת 1969

בתמונת הצד התחתונה – מלמד מימין ומשמאל איבונה טוביס, שחיינית במשלחת הישראלית

תמונת השער – אברהם מלמד באליפותהעולם למאסטר בשנת 2006


יש לך רגע אולימפי אשר נחרט בזיכרונך? אתה מוזמן לכתוב לשוונג ולשלוח למייל – [email protected]

כל הרגעים האולימפיים בשוונג – רגע אולימפי


דר' בוקי צ'ישדר' בוקי צ'יש- דר' בחינוך גופני וספורט מאוניברסיטת אוהיו סטייט, ארה"ב. שיאן ישראל בעבר ב- 100 מטרים חתירה, מאמן שחייה בכיר שאימן מספר שחיינים אולימפיים ישראלים, אימן שחיינים בכירים מארה"ב, קנדה ומבלגיה, רכז קורסי מאמני שחייה, מרצה בנושאי מינהל הספורט והמשחקים האולימפים במכללת וינגייט, פרשן שחייה בעיתונות ובטלביזיה- במשחקי אטלנטה, סידני וביג'ינג.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג