רגע אולימפי: הגדולה מכולן

ג’קי ג’וינר קרסי כובשת את משחקי סיאול 1988, ומהפנטת דור שלם של נשים ברחבי העולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ג'קי ג'וינר קרסי כובשת את משחקי סיאול 1988, ומהפנטת דור שלם של נשים ברחבי העולם

מאת:הילה מימון





את השיר הזה זמזמתי שבועות אחרי שהלפיד האולימפי עזב את סיאול ב-1988, חולמת בעיקולי הכביש של המצפה הנידח בו גדלתי שאני מתחרה על מסלול הריצה באצטדיון האתלטיקה. בארגז החול שבחצר הגן הייתי מנתרת מעבר לסימונים הממוספרים שלצד ארגז החול האולימפי, את הכידון שחודו גולף עם אולר הייתי מטילה מעבר לקשת הסימון החיצונית של רחבת הדשא.


אולי זה טבעם של דברים ראשונים בחיים. המשחקים האולימפיים בסיאול היו הראשונים שלי, והם נחרתו בזיכרוני: שידור טקס הפתיחה, ובעיקר תחרויות האתלטיקה. מוקסמת צפיתי בפלורנס גריפית ג'וינר, בקארל לואיס, ובגדולה מכולן בעיני – ג'קי ג'וינר קרסי.

את פלו ג'ו אהבתי בגלל המהירות, למרות שלא ממש הבנתי את הציפורניים. את קרל לואיס כי הוא היה האיש הטוב שניצח את הרמאי הרע, בן ג'ונסון. את ג'וינר קרסי אהבתי כי היא הייתה טובה בהכל – היא ידעה לקפוץ, לרוץ, לזרוק כידון… היא הייתה קצת כמו קרל לואיס, אבל היא הייתה אישה, אז לרצות להיות כמו ג'וינר קרסי הגיוני יותר לתחזק כשאיפה.

לרגע קצר בחיי השתלב החלום האולימפי אל תוך מציאות קלושה בענף ספורט אחר, אמנם לא כזה המשלב את שבע ענפי ההפתאתלון, אבל גם שלושה בטריאתלון היו אופציה ראויה ביותר.

קצת פחות מעשרים שנים אחר כך, דרכי בספורט הצטלבה דווקא עם דרכה של ספורטאית אחרת, שהתחרתה בענף שהיה מעט רחוק ממני ב-1988 – בעיקר כי המפגשים היחידים שלי עם בריכת השחייה היו בחודשי הקיץ בביקורים אצל הסבא והסבתא בטבעון הגדולה.

אנאבל קריפס נולדה להורים שהיגרו מאנגליה לארה"ב והתחרתה עבור אנגליה בשני משחקים אולימפיים: לוס אנג'לס 1984 וסיאול 1988. היא לא הבריקה במשחים בהם השתתפה, סיימה רחוק מחצאי הגמר (מקומות 20 ומשהו). היא הייתה שחיינית צעירה ומבטיחה שלא מימשה את הפוטנציאל הספורטיבי שלה. היא הותקפה מינית על ידי המאמן שלה. לאחר שנים שינתה את שמה לקתרין סטאר והקימה ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו העלאת המודעות לתקיפות מיניות בחסות כוחם של מאמנים.

התקווה היא שהתופעה תטופל כמו תופעה אחרת, שגבתה מבן ג'ונסון את מדליית הזהב בגמר 100 המטרים וברבות הימים גם את פלו ג'ו כקורבן לא רשמי. בעידן מסך הברזל חומרים משפרי ביצועים ניתנו בנדיבות לספורטאיות וספורטאים במזרח אירופה. טיפול ממוסד בתופעה שינה את כללי המשחק, הגן ומוסיף להגן על טובתם של ספורטאיות וספורטאים רבים. הגיע הזמן לעשות אותו דבר לתופעת התקיפות המיניות.

וכמו שאומרות מילות השיר:
Hand in hand we stand"
All across the land
We can make this world a better place in which to live
ג'קי ג'וינר קרסי – סיאול 1988
תמונות שער: הסמל האולימפי על האצטדיון בסיאול (צילום: Peregrine981 )

כל הרגעים האולימפיים בשוונג – רגע אולימפי

יש לך רגע אולימפי שנחרת בזיכרונך, רוצה להצטרף לצוות הכותבים של המדור רגע אולימפי? – כנס לכאן

4.4.2012


הילה מימוןהילה מימון
סטודנטית לפסיכולוגיה ביולגיה ותזונה מאמנת טריאתלון וטריאתלטית









אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג