רגע אולימפי: ג'ים ת'ורפ, האתלט הטוב בעולם

כשמלך שוודיה הכריז במשחקי 1912 שג’ים ת’ורפ האינדיאני-אמריקאי הוא האתלט הטוב בעולם, זו לא הייתה דעתו האישית. זו הייתה עובדה מוצקה שעמדה במבחן הזמן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כשמלך שוודיה הכריז במשחקי 1912 שג'ים ת'ורפ האינדיאני-אמריקאי הוא האתלט הטוב בעולם, זו לא הייתה דעתו האישית. זו הייתה עובדה מוצקה שעמדה במבחן הזמן

מאת:אברהם אשלגי


במשחקי שטוקהולם 1912 נכללו שני מקצועות קרב-רב: קרב 10 וקרב 5. עם נבחרת ארה"ב לשוודיה נמנה גם ג'ים ת'ורפ – אמריקאי ממוצא אינדיאני בן 24, שנבחר להשתתף בשני המקצועות החדשים, שאת חלקם ניסה בפעם הראשונה.


בסיום התחרויות, זכה ת'ורפ בזהב גם בקרב 5 וגם בקרב 10. מתוך 15 התחרויות האישיות שבהן השתתף, ת'ורפ ניצח בלא פחות משמונה. בקרב 10 הוא סיים בין ארבעת הראשונים בכל עשרת המקצועות. בטקס הענקת המדליות אמר מלך שוודיה לת'ורפ: "You, sir, are the greatest athlete in the world". ת'ורפ השיב: "Thanks, king".

בשנת 1951 הוקרן בתל אביב סרט הקולנוע "Jim Thorpe all American" (השם בעברית היה "איש הברזל") בכיכובו של ברט לנקסטר. באחת הסצנות בסרט נראתה תחרות אתלטיקה בין שתי אוניברסיטאות. הנבחרת המארחת הגיעה לקבל את פני הנבחרת האורחת בתחנת הרכבת, ולהפתעה ירדו מהרכבת רק שני אנשים. כששאלו המארחים איפה כל הנבחרת, הצביע המאמן על ת'ורפ ואמר: "הוא הנבחרת!". אוניברסיטת "קרל סייל" של ת'ורפ ניצחה כמובן בתחרות.

בשובו ממשחקי שטוקהולם נערכה לכבוד של ת'ורפ תהלוכה בברודווי, ניו יורק. אולם כשנה לאחר מכן נודע שת'ורפ שיחק בילדותו בייסבול תמורת שני דולר למשחק. בעקבות גילוי "הקריירה המקצוענית" של ת'ורפ, שלל ממנו הוועד האולימפי את כל המדליות בהן זכה. המדליות הוחזרו לילדיו של ת'ורפ שלושים שנה לאחר מותו, בשנת 1983, בעקבות החלטה של הוועד האולימפי האמריקאי שנבעה ממאמציו של הביוגרף של ת'ורפ, רוברט ויילר.

בסקר מקיף שנערך ב-1958 על ידי Associated Press, נבחר הוכרז ת'ורפ לספורטאי הגדול ביותר במחצית הראשונה של המאה ה-20. הישגיו בספורט המקצועני, פוטבול ובייסבול, הביאו את הקונגרס להכריז עליו ב-1999 כעל האתלט האמריקאי המצטיין של המאה ה-20. באותה שנה נבחר ת'ורפ על ידי הספורטאים לאתלט השלישי הטוב בהיסטוריה אחרי בייב רות' ומייקל ג'ורדן.

במשחק פוטבול שנערך ב-1907 בין הקולג' של ת'ורפ לנבחרת צבא ארה"ב, נפצע מי שעתיד היה להיות נשיא ארה"ב, דווייט אייזנהאואר, כשניסה לתקל את ת'ורפ. בנאום ב-1961 הזכיר אייזנהאואר את ת'ורפ כשחקן הפוטבול המוכשר ביותר בעולם.

ג'ים תורפ פרש מספורט תחרותי בגיל 41.


בתמונה ג'ים תורפ (צילום: MachoCarioca)

2.4.2012


יש לך רגע אולימפי אשר נחרט בזיכרונך? אתה מוזמן לכתוב לשוונג ולשלוח למייל – [email protected]

כל הרגעים האולימפיים בשוונג – רגע אולימפי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג