פאריס ניס 2009 – קונטדור התפרק

פאריס-ניס 2009 היה מרוץ רב תהפוכות, עשיר בדרמות, מעניין ומרתק מתחילתו ועד סופו. לואיס ליאון סנצ’ז זוכה במרוץ ובהרבה מאוד כבוד. קונטדור שהגיע כפייבוריט וכמלך מרוצי הקטעים נתן הופעות יוצאות מהכלל יחד עם התפרקות בלתי מוסברת. העיניים של כל עולם ספורט האופניים תוהות האם מדובר במשבר חולף? האם ברגע האמת בטור דה פרנס תשלוף קבוצת אסטנה יחד עם לאנס ארמסטרונג וליין אפ חזק במיוחד שפן מהכובע? הכול פתוח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


פאריס-ניס 2009 היה מרוץ רב תהפוכות, עשיר בדרמות, מעניין ומרתק מתחילתו ועד סופו. לואיס ליאון סנצ’ז זוכה במרוץ ובהרבה מאוד כבוד. קונטדור שהגיע כפייבוריט וכמלך מרוצי הקטעים נתן הופעות יוצאות מהכלל יחד עם התפרקות בלתי מוסברת. העיניים של כל עולם ספורט האופניים תוהות האם מדובר במשבר חולף? האם ברגע האמת בטור דה פרנס תשלוף קבוצת אסטנה יחד עם לאנס ארמסטרונג וליין אפ חזק במיוחד שפן מהכובע? הכול פתוח

מאת:אייבי גילת

מהדורה ה-67 של מרוץ האופניים פאריס-ניס תיכנס לספרי ההיסטוריה כאחת ההצגות המרובות בתהפוכות. בעליה להר LURE, בקטע מספר 6, שמראש סומן כמקום קריטי לדרוג הכללי המצטבר, הפגין קונטדור את הכישורים הפיזיים והמנטאליים שבעתיים. לא צריך להזכיר שקונטדור נחשב לרוכב הקטעים הטוב ביותר בעולם כיום.

עד הקטע ה-7 התסריט של המרוץ היה נראה כאילו נכתב מראש וזכייתו של קונטדור בגיל 26 בפאריס-ניס בפעם השנייה כאילו הייתה דבר הברור מאליו. אבל דווקא אז כאשר הדברים נראו כל כך בטוחים, בירידה לאורך 13 ק"מ לפני סיום הקטע ה-7, ארע הדבר הכי פחות צפוי – קונטדור התפרק. הקטע הזה יכנס לספר דברי הימים של היסטוריית מרוצי האופניים, לא רק כיום שבו איבד המלך החדש של הענף את החולצה הצהובה של המרוץ אלא כיום שבו איבד את נשק ההרתעה שלו. בקטע ה-8 והאחרון ניסה קונטדור להראות שמה שהיה בקטע ה-7 הוא מקרי וכבר מההתחלה הפעיל לחץ על 3 המובילים (סנצ’ז, שלק ושאבנל), כאשר היה בקבוצת הבריחה. אבל זה לא עזר לו, למרות הטופוגרפיה ההררית שהתאימה לרוכב כמוהו, קונטדור הגיע שני בקטע ובמקום ה-4 בדרוג הכללי, מחוץ לפודיום.



פאריס-ניס, "המרוץ אל השמש" הוא מרוץ הקטעים הראשון של העונה באירופה.
אמנם לטור דאון אנדר באוסטרליה, ולטור של קליפורניה הגיעו סוללה מרשימה של כוכבים כולל המלך לאנס ארמסטרונג, והפופולאריות שלהם נמצאת בעליה מרשימה, אולם מרוץ הפאריס-ניס נחשב כיוקרתי וחשוב מאין כמוהו ויש לזכייה בו משמעות עצומה. אלברטו קונטדור שזכה בפאריס-ניס ב-2007 המשיך הלאה וזכה באותה השנה גם בטור דה פראנס. העיניים של כולם נשואות כלפי הטור דה פראנס 2009, ואולי צדק לאנס ארמסטרונג כשהחליט אחרי חזרתו מהפרישה ללכת על הטור דה פראנס, שכן יורשו שסומן, אלברטו קונטדור, איננו ממלא את הר הציפיות ממנו.
  
ההתחלה דווקא הייתה מבטיחה. בקטע הראשון, מרוץ נגד שעון קצר מאוד של 9.3 ק"מ ניצח אלברטו קונטדור שורה שלמה של שענים קלאסיים כמו דויד מילאר הסקוטי, ובראדלי וויגינס הבריטי שהוא מדליסט אולימפי ומומחה בעל שם עולמי במקצוע הזה, וכל זאת בתנאי מזג אוויר קשים ביותר. אחרי הניצחון בקטע ה-6 הקשה התחילו לדבר על קונטדור במונחים של המלך החדש. השילוב של היכולת לנצח במרוץ נגד שעון מומחים בעלי שם עולמי ובשלב השישי לטפס בקלילות ולהגיע בהפרש של דקות לפני המטפסים מראה על רוכב שהוא ברמה הגבוהה ביותר. אבל הנפילה מהאולימפוס הייתה קשה וכואבת.
 
קונטדור הגיע למרוץ כפייבוריט וישנם רבים וטובים שדווקא במעמדים רמים שכאלו קורסים תחת הלחץ. קונטדור הוכיח שיש לו "שרירים מנטאליים" ממש כמו המלך (הקודם?) וחברו לקבוצת אסטנה, לאנס ארמסטרונג. אבל ממש כמו מגדל קלפים הכול קרס בבת אחת בשלהי השלב ה-7. קונטדור נחלש לקראת הסיום ונראה לפתע חלש, שברירי ופגיע. התמונה של קונטדור עומד ליד קו הסיום כמעט 3 דקות אחרי המנצח לוגם פחית של קולה כשהוא מרוקן מכל טיפה של אנרגיה תיצרב ותיחרט היטב בתודעה הקולקטיבית. יריביו ינצלו את חולשתו עד תום.

מזג האוויר
בשלושת הימים הראשונים שרר בפאריס ניס מזג אוויר קר וגשום, עם רוחות צד ופנים עזות שמיררו לרוכבים את החיים. היו קטעים שבהם ניתן היה לראות שקבוצת הבריחה שומטת יתרון מבטיח של דקות על הדבוקה העיקרית בשל הרוחות והעייפות המצטברת. היווצרותם של אצ’לונים (מבנה פלוטון לשבירת רוח) הקשתה מאוד על רוכבים בעלי יומרות כלפי הדרוג הכללי המצטבר, ואכן לרוכבים רבים שנתפסו מאחור הדבר עלה ביוקר רב. הרוחות ומזג האוויר הקשה גרמו גם לפציעות קשות. מתוך 159 הרוכבים שהתחילו את פאריס ניס סיימו 92 בלבד.

הקבוצה
מה שקבוצת ראבובנק עשתה לדבוקה בקטע ה-3 רצוי שילמד בבתי ספר למאמנים. אמנם זה היה קטע שטוח, אבל עם רוחות צד שנשבו החיים של הרוכבים היו קשים ביותר. ברגע שקבוצת ראבובנק עלתה קדימה ולחצה על הגז ממש כמו רכבת דוהרת היא פירקה את הדבוקה העיקרית לרסיסים. הרוכבים,פלצ’ה, גארטה, ולאנגוולד טסו מקדימה, ולמרות שמדובר ברוכבים מקצועניים קשה מאוד היה להחזיק מעמד בקצב שהם הכתיבו 40 ק"מ לסיום. לעומת זאת, כל מי שחשב שקבוצת אסטנה היא "סיירת מטכ"ל" החדשה התבדה. היו פעמים שבהם ניסתה הקבוצה לשלוט בקצב של המרוץ אבל איך שהגרזן ירד כמו שאומרים, הן במישורים והן בעליות, נותר קונטדור לבד ומבודד. קבוצת אסטנה מדורגת במקום ה- 14 מתוך 20 קבוצות. אבל הקבוצה ששלטה בפאריס-ניס 2009 היא קבוצת SAXO BANK שלוקחת את התחרות בין הקבוצות וגם 2 נציגיה הבכירים פרנק שלק ויינס וויט נמצאים במקומות ה-2 וה-6 בהתאמה.

בלטו במרוץ


סרטון תמונות של המשתתפים הבולטים במרוץ פריס-ניס

לואיס לאון סנצ’ז – המנצח של פאריס-ניס השנה, מקבוצת קייס דפרנייה. למרות גילו הצעיר עמד בלחץ והיה מרוכז לכל אורך המרוץ. בראיון הוא אמר, שהמטרה של כל רוכב או נותן חסות בענף האופניים היא זכייה בטור דה פרנס, "היום זכיתי בפריס-ניס וביולי אהיה חבר לקבוצה שינסה לעזור לאוסקר פריירו או לוולוורדה לזכות בטור דה פרנס".

פרנק שלק – אלוף לוקסמבורג מסיים את פאריס ניס במקום ה-2 ומאותת לעולם האופניים שהוא בהחלט גורם שיצטרכו להתחשב בו בעתיד ובמיוחד בטור דה פרנס.

סילביאן שאבנל – המעבר שלו לקבוצת קוויק סטפ הבלגית עשה לו רק טוב. שאבנל שזכה בעבר בקטע בטור דה פרנס קפץ דרגה קדימה. בתצוגת תכלית מרשימה הוא ניצח בקטע ה-3 ולבש את החולצה הצהובה 3 ימים רצופים. גם אחרי שאיבד את החולצה הצהובה הוא לא הפסיק להילחם, ובקטע ה-7, תוך תצוגת יכולת טכנית מדהימה בירידה הוא ממזער נזקים ומסיים על הפודיום במקום ה-3 בדרוג הכללי. במקביל לוקח שאבנל גם את החולצה של מלך המאיצים. סיבה למסיבה בצרפת.

קווין סילדריירס – חברו של שאבנל לקבוצת קוויק סטפ. כישרון בלגי עולה, בן 22, סיים במקום ה-7 הכללי וזכה גם בחולצה הלבנה של הרוכב הצעיר.
קריסטיאן ואן דר ולדה – ניצח את הקטע ה-4 לסנט אטיין בפריצת סולו מזהירה 15 ק"מ לסיום.
היינריך האוסלר – הספרינטר הגרמני המצטיין מקבוצת סרבלו, מגיע בכושר גופני אולי הכי טוב בקריירה שלו ומנצח את הקטע ה-2 בסטייל.
טוני מרטין – הרוכב הצעיר מקבוצת קולומביה זוכה בחולצה של מלך ההרים.

האכזבות
קאדל אוונס מסיים את פאריס ניס במקום ה-21 כמעט רבע שעה אחרי המנצח. למרות שאלברטו קונטדור מגיע במקום ה-2 בדרוג מלך המאיצים ובדרוג מלך ההרים ובמקום ה-4 הכללי, מרוץ פאריס-ניס השנה לא ייחשב עבורו כהצלחה.

סיכום
פאריס-ניס 2009 היה מרוץ רב תהפוכות, עשיר בדרמות, מעניין ומרתק מתחילתו ועד סופו. לואיס ליאון סנצ’ז זוכה במרוץ ובהרבה מאוד כבוד. קונטדור שהגיע כפייבוריט וכמלך מרוצי הקטעים נתן הופעות יוצאות מהכלל יחד עם התפרקות בלתי מוסברת. העיניים של כל עולם ספורט האופניים תוהות האם מדובר במשבר חולף? האם ברגע האמת בטור דה פרנס תשלוף קבוצת אסטנה יחד עם לאנס ארמסטרונג וליין אפ חזק במיוחד שפן מהכובע? הכול פתוח.
—————————————————————————————————————
         
אייבי גילת
(M.P.E.  ) בחינוך גופני
פרשן ויועץ לרוכבי אופניים  

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38