עוטפים את טור דה פראנס 2008

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אייבי גילת




המסך ירד על אחת מהדרמות הגדולות שידע הטור דה פראנס ועולם האופניים מעודו. זו הייתה ההצגה הכי טובה בעיר, שסיפקה רגעי מתח, אקשן והכרעה צמודה של הדקה ה-90. פרשנינו אייבי גילת עוטף את 21 הקטעים של טור 2008 ומסכם









בחולצה הצהובה החזיקו שבעה רוכבים שונים במהלך הטור. קטע המפתח היה באל'פ ד'ואז, רכס הרי האלפים היה קטע אלפיני טיפוסי בהרים הגבוהים עם כמה עליות מיתולוגיות כמו הגליבייה, הטלגרף, קרואה דה פר והסיום באל'פ ד'ואז עצמו. 210 ק"מ עם 4000 מטר גובה מצטבר, אחרי שיום קודם לכן הרוכבים הקיזו את דמם כשטיפסו לפסגה הגבוהה בטור השנה, הר בונט הידוע בכינוי פסגת אירופה.

התחזיות דברו על מלחמת עולם וכך אכן היה. הרכבת של קבוצת CSC דהרה מקדימה תוך שהיא שוברת את הפלוטון ומנפצת להרבה רוכבים חלומות של תהילה. למרגלות האל'פ ד'ואז הגיעו כל הפייבוריטים לקרב הישרדות אחרון. מתחילת העלייה דהר קרלוס "קרליטו" ססטרה לניצחון בקטע, שהתברר בדיעבד שהיה גם הקטע שבו הוא ניצח למעשה את הטור דה פראנס.

אחרי הנג"ש בקטע 4 בעיר שולה, כל המומחים דברו על כך שקאדל אוונס הוא הפייבוריט מספר 1 לזכייה השנה בטור, אבל מסתבר שלחולצה הצהובה יש כוח שלה. קרלוס ססטרה זינק אחרון לנג"ש בקטע 20 תוך שהוא יודע את זמני הביניים של הרוכבים שיצאו לדרך לפניו ונתן את רכיבת חייו. סוף מרתק למרוץ מדהים.

המלחמה על החולצות

חגיגה ספרדית ראויה אחרי זכייה שלישית רצופה בטור על ידי שלושה רוכבים שונים, פריירו, קונטדור וססטרה, ובנוסף לכך גם זכייה היסטורית ראשונה בתואר מלך המאיצים של אוסקאר פריירה.

קרלוס ססטרה

אלוף ראוי לטור 2008. הפייבוריט לזכייה היה בכלל אלחנדרו וולוורדה. במרוצים שלפני הטור היה בכושר בינוני אבל הגיע לשיא בזמן המתאים. ססטרה בן ה-33, נחשב לאדם עניו שהגיע לקבוצת CSC כדומסטיק (פועל), שתפקידו לעזור לאחרים לנצח מרוצים. ברזומה שלו כמקצוען יש לססטרה בסך הכול חמישה ניצחונות. בנג"ש האחרון שלו הוא נתן הופעה מדהימה תוך שהוא סוגר שלוש דקות על בן קבוצתו פרנק שלק שיצא לפניו. בריאיון הוא הודה לרוחו, לקבוצתו ולכושרו הגופני.









קאדל אוונס

"סוס הברזל" מסיים פעם שנייה ברציפות במקום השני בהפרש של פחות מדקה. בשבוע הראשון נפל מאופניו באחד השלבים והקסדה שחבש נשברה ל-3 חלקים. הוא סבל מחבלות יבשות בכל חלקי גופו ומכאבים שהקשו עליו בהמשך המרוץ. כשהוא חבול ופצוע נלחם בכל כוחותיו בסדרה של התקפות שבאו מסיירת CSC ומכל הפייבוריטים האחרים. הוא לחם לבד במערכה ולא קיבל את התמיכה הקבוצתית שהובטחה לו בשנה שעברה. ירוסלאב פופוביץ האוקראיני הובא במיוחד לעזור לו בהרים הגבוהים ולא סיפק את הסחורה. אוונס בן ה- 31 כנראה ינסה שוב בשנה הבאה להתקדם שלב אחד על הפודיום.










ברנרד קוהל

רוכב אוסטרי מקבוצת גרולשטיינר ששדרג השנה בטור את מעמדו כרוכב מוביל בפלוטון המקצועני. זוכה בחולצה המנוקדת של מלך ההרים ובמקום ה-3 הכללי בדרוג המצטבר. גם לאוסטרים יש סיבה למסיבה.
כללית ניתן לומר שקרלוס ססטרה אמנם זכה בטור אבל אי אפשר לומר עליו שהוא סוג של בוס. העובדה היא שהשנה לא היה בוס. אין איזה שהוא רוכב שהתעלה בכמה דרגות יותר מאחרים. זוהי שעתם היפה של המטפסים. מסלול הטור השנה העדיף מלכתחילה מטפסים והתוצאה היא שעל הפודיום בפאריז 2 מתוך ה-3 הם מטפסים (ססטרה וקוהל).









החולצה הירוקה – מלך המאיצים

אלוף העולם שלוש פעמים אוסקאר פריירה, מנצח ספרדי ראשון בהיסטוריה של הטור בקטגוריה הזו. אריק זאבל בן ה- 38, ה"קשיש" הבלתי נלאה הגיע למקום השני.









החולצה המנוקדת – מלך ההרים

חולצת מלך ההרים הגיע למטפס האוסטרי המצטיין ברנרד קוהל, ובסגנונו המיוחד כשהוא מטלטל את ראשו ופלג גופו העליון מצד לצד היה קשה שלא לזהות אותו בפלוטון. הוא נתן את כל כולו, ובסיום השלב הקשה באל'פ ד'ואז נזקק לטיפול בחמצן אחרי שהתעלף אחרי קו הסיום.









החולצה הלבנה – הרוכב הצעיר

אחרי מאבק איתנים, שהוכרע רק אחרי הנג"ש האחרון, אנדי שלק האח הצעיר לבית שלק מלוכסמבורג ומקבוצת CSC מנצח את רומן קרויצינגר מצ'כיה בהפרש קטן.







הרוכב האגרסיבי

סילביאן שאבאנל מקבוצת קופידיס שתקף לאורך הרבה מאוד קטעים ב- TDF מקבל פרס ראוי למאמציו וזוכה בקטע ה-19 ובתואר הרוכב האגרסיבי של הטור. הוא צפוי לעבור בשנה הבאה לקבוצת קוויק סטפ הבלגית.









הקבוצה המצטיינת

קבוצת CSC היא ללא ספק הקבוצה המובילה של טור 2008. חבורה קשוחה של לוחמי "קומנדו" השוכבים על הגדר בשביל החברים שלהם. שני רוכבים בקבוצה זכו בשתי חולצות. הקבוצה זוכה גם בתואר הקבוצתי כשהיא מקדימה את קבוצת AG2R בפער של דקות ואת כל שאר הקבוצות בפערים גדולים מאוד.



קבוצת AG2R הייתה מאוד אקטיבית, הגיעה למקום ה-2 בדרוג הקבוצתי בזכות היותה שותפה להרבה מאוד התקפות ובריחות וגם בזכות ניצחונו של סריל דסל בקטע. ראויה לאזכור גם קבוצת גרולשטיינר הגרמנית שנותנת הופעה מדהימה על ידי הישגיו של ברנרד קוהל וגם סטפן שומכר שניצח את שני הנגש"ים בטור השנה והיה שותף להרבה מאוד התקפות ובריחות.










האכזבות

ריקרדו ריקו, המטפס האיטלקי שנתפס על שימוש ב-EPO אחרי קטע מדהים בבנייה דה ביגורה. סוף עידן התמימות. כנראה שאחרי כל הופעה בלתי רגילה יתעורר חשד לשימוש בחומרים אסורים. דמיאנו קונגו שהגיע לטור כפייבוריט ושם את כל תוכנית התחרויות של השנה בעקבות המסלול הטופוגרפי שהתאים לו כמטפס על הטור חוזר הביתה פצוע, חבול ועם זנב בין הרגליים אחרי שאיבד המון זמן בהתרסקות באחד השלבים האחרונים בטור.











אלחננדרו וולוורדה מנצח אמנם את הקטע הראשון ומגיע לעשירייה הראשונה אבל מבחינתו כרוכב שסומן לפודיום בפאריז, הטור השנה היה פושר מאוד.
מבחינה קבוצתית הקבוצות הצרפתיות יכולות לראות בטור השנה כשלון כללי. אמנם על שמן רשומים שלושת הניצחונות בקטעים (דסל, דה מולין ושאבאנל) אבל עבור הצרפתים שהגיעו עם 6 קבוצות בהרכבים חזקים ביותר לסיים את הטור בלי אף מקום על הפודיום ובלי אף חולצה ברקורד זוהי עוד שנה מאכזבת ביותר.

הקטע המדהים

נצחונו של קרלוס ססטרה באל'פ ד'ואז . מתחתית העלייה הוא יצא מהפלוטון של הפייבוריטים כמו טיל והוציא הספקים מדהימים מהפדלים תוך שהוא דוהר כל הדרך לניצחון בקטע ובעצם בטור כולו.









הרגע העצוב ביותר

הרגע שבו המטפס הגדול ליאונרדו פיאפולי בן ה-37 מודה בפני מנהל קבוצתו סוניור דובאל על כך שהשתמש בחומרים אסורים ולמרות שלא נתפס מחליט מנהל הקבוצה על הפסקת הפעילות של הקבוצה בטור.


ההצלחה הגדולה ביותר

מארק קוונדיש או כפי שהוא מכונה "קאב" מהאי מאן בבריטניה הגדולה רוכב צעיר בן 22 מנצח 4 קטעים בטור והופך לאיש המהיר ביותר בעולם האופניים כיום. קבוצת קולומביה שזוכה בחמש ניצחונות בטור הראשון שלה.










מביטים קדימה

למרות הסקנדלים שנקשרו בו הטור דה פראנס הוא עדין ההצגה הגדולה מכולן. זוהי התחרות הקשה בעולם ומבחן קשה לרוכבים. ישנם רוכבים רבים וביניהם אלופים גדולים כמו פאביאן ווגמן אלוף גרמניה, חואן אנטוניו פלצ'ה "החץ, ואחרים שאינם עומדים במגבלת הזמן, או נופלים ונפצעים – פריירו אלוף טור 2006, או כאלו שבוחרים שלא לסיים את הטור – מארק קוונדיש, ואינם מגיעים לפאריז.



כל מי שסיים את הטור הוא גיבור, אך הגיבורים הגדולים מכולם הם הפועלים שסוחבים מים לחברים בקבוצה תוך שהם מקריבים את האמביציות האישיות שלהם למען המנהיג של הקבוצה. בספורט אופני כביש העבודה היא קבוצתית זוהי הסיבה שקרלוס ססטרה יחלק את כספי הזכייה בטור בין חברי קבוצתו. בקבוצת CSC ראינו אלופי מדינות, אלופי קלאסיקות, אלוף עולם בנג"ש, ושני האחים לבית שלק, שעובדים עבור קרלוס ססטרה היות וזוהי ההוראה הטקטית שנתן מנהל הקבוצה ביארן ריס.








מביטים קדימה לאולימפידה




בדיקות הסמים השנה היו קפדניות מאי פעם. ארבע רוכבים נתפסו והועפו. כואבות מכולן היו הרחקתם של ריקרדו ריקו וליאונרדו פיאפולי מהטור בבושת פנים ובעקבותיהם את כל קבוצת סוניור דובאל שנאלצה לפרוש מהטור.



הרבה לחץ היה קיים מצד הספונסרים על הקבוצות כדי לנצח קטע בטור. העיתונות הבלגית קטלה את הרוכבים הבלגים. ראינו כמה לחץ השתחרר כאשר גרט סטיגמנס מקבוצת קוויק סטפ הבלגית שהופיעה ללא מאיץ העל שלה טום בונן (שהשתמש קוקאין), מנצח את הקטע האחרון בשאנז אליזה בפאריז ובעצם מציל את קבוצת קוויק סטפ בטור 2008. העתיד הוא בעצם כבר כאן. התחרות הייתה מעניינת ומרתקת בעיקר בגלל העובדה שההפרשים בין הרוכבים קטנים מאוד וההכרעה נדחקה ממש לסוף. בשנה הבאה יהיו כאן איבן באסו שחוזר מהשעיה, אלברטו קונטאדור אלוף טור 2007 וכמובן כל הפייבוריטים מהשנה ובראשם קרלוס ססטרה, קאדל אוונס וברנארד קוהל. לכל המאוכזבים יינתנו הזדמנויות נוספות לתקן את הכישלונות. המאבק בטור דה פראנס הוא תמיד רווי יצרים, דרמות ותהפוכות. יהיה מעניין. ויו לה טור.



אייבי גילת
( M. ED ) בחינוך גופני
פרשן ויועץ לרוכבי אופניים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38