סיכום – 10 הרוכבים הטובים בעולם לשנת 2009

איש השנה בענף האופניים הוא ללא ספק הרוכב הספרדי אלברטו קונטדור, אך הוא לא רק הרוכב היחיד שבלט בכול סבב מרוצי האופניים בעולם. אייבי גילת מסכם ומביא את עשרת הרוכבים הטובים בעולם לשנת 2009
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


איש השנה בענף האופניים הוא ללא ספק הרוכב הספרדי אלברטו קונטדור, אך הוא לא רק הרוכב היחיד שבלט בכול סבב מרוצי האופניים בעולם. אייבי גילת מסכם ומביא את עשרת הרוכבים הטובים בעולם לשנת 2009

מאת:אייבי גילת


1. אלברטו קונטדור
לאחר שסיים במקום ה-4 במרוץ הקטעים היוקרתי פאריס ניס, ובמיוחד לאחר התצוגה האומללה בקטע ה-7 לפאיינס, שבה היה נראה קונטדור מותש, עייף וחסר כוח היו שטענו שנשק ההרתעה שלו איבד מערכו. יריביו אף התחילו לפנטז שניתן לשבור ולהביס אותו.

בשלב בשלישי בטור דה פרנס ל- LA GRANDE – MOTTE נשבו רוחות צד חזקות ולאנס ארמסטרונג ניצל היטב זאת ויצר לעצמו מקדמה של 40 שניות יקרות מפז על קונטדור, אבל ה'חץ הספרדי' הוכיח שהוא רוכב גדול באמת ובתצוגת שיא בקטע ה-15, שהסתיים על פסגת הורבייאר וכלל כנראה אי ציות להוראות מפורשות של המנהל הספורטיבי הידוע יוהאן ברוניל, הוא נתן הופעה ש'איננה אנושית' לטענת רבים, והראה לכולם שהוא – קונטדור – הרוכב הגדול ביותר בעולם למרוצי גרנד טור וכל מי שירצה לנצח את ה- TDF (טור דה פרנס) יצטרך לנצח אותו, והוא רק בן 26 בלבד. קונטדור השיג פער של 4:11 דקות על אנדי שלק השני, ו-5:24 דקות על ארמסטרונג שהגיע שלישי. במלחמת המילים שנפתחה לאחר הטור בין קונטדור לאמסטרונג ניכרת התהום העמוקה שנפערה בין שני הענקים הללו.

 
לאנס ארמסטרונג

  
אלברטו קונטדור

 
קאדל אוונס

2. לאנס ארמסטרונג
אין ספק שחזרתו של ארמסטרונג לסבב עשתה המון לענף האופניים אשר ידע בשנים האחרונות לספק רק שערוריות, במיוחד לגבי השימוש בחומרים אסורים. ארמסטרונג, שמרגע חזרתו, לא הסתיר את כוונתו להתחרות ב- TDF. כשהיה נדמה שהמלך הוותיק של הפלוטון מוצא שוב את הרגליים באה פציעה טיפשית במרוץ הקטעים הקצר, קסטיליה א לאון, בספרד, שבו שבר לאנס ארמסטרונג את עצם הבריח וקילקלה לו את התוכניות.

אחרי ניתוח ותקופת החלמה חזר ארמסטרונג להתחרות בג'ירו האיטלקי. הוא עדיין גמגם משהו והראה תצוגה מאוד לא משכנעת בקטעי ההרים. אבל בחודש יולי האחרון הוא הוכיח שכל מי שירצה לזכות ב- TDF יצטרך לנצח אותו. ארמסטרונג נראה חזק וחד מתמיד במיוחד ככל שהתקדמו השלבים בטור. מקום שלישי על הפודיום בפריס 5 דקות וקצת אחרי יריבו הצעיר ממנו ב- 12 שנים הם תעודת עניות לכך שכוחו של ה'בוס' עדיין במותניו, לספונסרים ולמדיה לא נותר רק לחגוג כל הדרך אל הבנק.

3. קאדל אוונס
עבור קאדל אוונס שנת 2009 הייתה שנת המטוטלת של חייו והיא נעה מהמקום הכי נמוך למקום הכי גבוה. כרוכב שהגיע פעמיים למקום השני ב-TDF הציפיות ממנו היו גבוהות, אבל אוונס התפרק לגמרי בטור והגיע רק במקום ה-30 המאכזב, 45 דקות אחרי קונטדור. אוונס האומלל, שניסה לפצות את עצמו על ידי השתתפות בעוד גרנד טור ראה כבר את השאיפות שלו יורדות לטמיון כאשר בעקבות חילוף גלגל לא מוצלח בשלב קריטי באחת העליות על הרי סיירה נבאדה איבד זמן יקר, ואז, כאשר כל העונה נראתה אבודה מצא אוונס בכוחו תעצומות נפש וסיים את הוואלטה על הפודיום במקום השלישי.

הפרס האמיתי חיכה לו מיד אחר כך באליפות העולם במרוצי כביש, שנערכה במנדריסיו שוויץ, אוונס סיים במקום ראשון והפך לרוכב האוסטרלי הראשון שזכה אי פעם באליפות העולם למרוצי כביש. לאחר הזכייה, אוונס הספיק לעזור לחברו לקבוצה פיליפ ג'ילבר לזכות במרוץ הקלאסי הג'ירו של לומברדיה, וסיים את העונה עם מעבר לא מפתיע לקבוצה חדשה (BMC) וחוזה חדש.

4. אנדי שלק
אנדי שלק הוא נצר למשפחה שהרכיבה על האופניים זורמת בעורקיהם. השנה הוכיח אנדי שלק שהוא רוכב שיכול לנצח גם מרוצים קלאסיים חד יומיים וגם להגיע להישגים גבוהים כשמדובר במרוצי גרנד טור. שלק ניצח את המרוץ הקלאסי ליאז' באסטון ליאז', הגיע במקום השני במרוץ הפלש וואלון ועמד על הפודיום בפריס בתחרות ה-TDF כשהגיע במקום השני אחרי קונטדור. שלק הוא רוכב מטפס פנומנאלי בעל יכולות פיזיולוגיות גבוהות במיוחד, המחפות על יכולת נמוכה בקטעי הנג"ש. אם ישפר את היכולת שלו ברכיבה כנגד השעון הוא יוכל להתמודד על הבכורה מול קונטדור בניצחון הטור דה פראנס.

 
אנדי שלק

   
מארק קוונדיש

  
פאביאן קנצ'לרה

5. מארק קוונדיש
שנת 2009 בססה את מעמדו של מארק קוונדיש והוא נחשב כיום לספרינטר הטוב בעולם. כשהוא בן 24 וידוע בכינוי ה"בריטי המעופף" רשומים לזכותו כבר 50 ניצחונות כרוכב מקצוען. השנה הוא רשם 3 ניצחונות בג'ירו יחד עם 6 ניצחונות בטור דה פרנס. רכבת האקספרס הדוהרת של קבוצת קולומביה יצרה מצב שבו היא מעמידה אותו כמה מאות מטרים מקו הסיום מול יריביו. במצב הזה אין כיום רוכב מאיץ בעולם שיכול להתחרות מול המהירות הפנטסטית של מארק קוונדיש, שגם שיפר את יכולת הטיפוס שלו, התוצאה: ניצחון במרוץ האיטלקי היוקרתי מילאן סן רמו. קוונדיש ניהל גם מלחמה רצינית מול ת'ור "אל הזעם" הושווד על החולצה הירוקה של מלך המאיצים לאורך כל הטור דה פרנס. הושווד ניצח אבל קוונדיש קינח עם ניצחון יוקרתי בקטע האחרון של הטור דה פרנס בפריס.

6. פביאן קנצ'לרה
למי שעוד היה צריך להוכיח השנה שהוא הרוכב מספר 1 בעולם למרוצי נגד שעון הוא הרוכב השוויצרי פביאן קנצ'לרה. הראייה לכך, היא הזכייה השלישית שלו בתואר אלוף העולם למרוצי נגד שעון שנערכה במגרש הביתי שלו במנדריסיו שבשוויץ, בפער של דקה וחצי מהמקום השני. ברשימת ההישגים הבולטים השנה של מי שנודע בכינויו "ספרטאקוס" מופיעים בין היתר: זכייה בפרולוג של הטור דה פרנס. קנצ'לרה החזיק בחולצה הצהובה במשך שבוע עד לקטע ההררי הראשון שהסתיים בעליה לארקליס. קנצ'לרה, שהיה פייבוריט באליפות העולם מגיע חמישי, הוא מנצח שני קטעי נג"ש בוואלטה, שני קטעי נג"ש בטור של שוויץ, מסיים במקום הראשון בדרוג הכללי המצטבר וזוכה גם באליפות שוויץ בכביש.

דווקא בטור דה פרנס קונטדור הפתיע ולקח ממנו את שני הנגש"ים אבל הכול יודעים שכאשר פביאן קנצ'לרה משתתף בקטע נגד שעון הדרך לניצחון עוברת דרכו והוא הרוכב שעליו יצטרכו להתגבר. בשנת 2010 הוא ינסה לאתגר את עצמו בזכייה בקלאסיקות האביב כאשר גם את יכולת הטיפוס שלו הוא שיפר בצורה ניכרת. מדהים לראות רוכב עם מסת שריר גדולה כל כך מצליח לטפס עם רוכבים ששוקלים הרבה פחות ממנו.

7. אלחנדרו וואלוורדה
2009 התחילה בצורה מצוינת עבור ה"נסיך הספרדי" עם זכייה בחולצות המאיץ המצטיין והמטפס בטור של קסטיליה א לאון אבל בדרוג הכללי הגיע רק במקום ה-9. בתחילת 2009 התאחדות האופניים האיטלקית CONTI הטילה על וואלוורדה עונש השעיה מהשתתפות בתחרויות למשך שנתיים לאחר שנמצא קשר בין דגימות DNA שנלקחו ממנו במהלך יום המנוחה של הטור דה פרנס באיטליה ובין דגימות דם מפרשת פוארטו. למרות טענות לחפותו נאלצה קבוצתו קייס ד'פרנייה לבטל את השתתפותו של וואלוורדה בטור דה פרנס. וואלוורדה המאוכזב עוד הספיק לנצח את מרוץ הקטעים היוקרתי הדופינה ליברה, כאשר בעליה המיתולוגית לפסגת הר וונטו הוא מגיע שני. את ההישג הגבוה ביותר של וואלוורדה השנה הוא קוצר ב-20 בספטמבר, כאשר לראשונה בקריירה שלו כרוכב מקצוען, הוא נכנס בשערי מדריד כמנצח בדרוג הכללי של הוואלטה הספרדית.

 
אלחנדרו וולורדה

  
דניס מנצ'וב

  
סמואל סאנצ'ז

8. דניס מנצ'וב
הרוכב הרוסי של קבוצת ראבובנק ניצח השנה את הג'ירו האיטלקי תוך שהוא מתגבר על שורה שלמה של רוכבים איטלקיים מהרמות הגבוהות ביותר. מנצ'וב שכבר ניצח בעבר פעמיים את הוואלטה בשנים 2005 ו-2007 ניהל קרב אדיר עם דנילו די לוקה ממש עד לקטע הנג"ש האחרון ברומא. הפער ביניהם בתחילת הקטע עמד על 20 שניות לטובתו של מנצ'וב כאשר ידוע שהוא מזנק אחרי די לוקה והוא רוכב נג"ש טוב ממנו. אף במאי הוליוודי לא יכול היה ליצור דרמה כזו: בק"מ האחרון ממש ליד הדגל האדום מנצ'וב מחליק ונופל מהאופניים על הכביש הרטוב והחלקלק מגשם, אך הוא לא נשבר וברגע האמת הוא הוכיח את עצמו ומיהר להתעשת, קם, ואף הגדיל את הפער בינו לדי לוקה בעוד 21 שניות. התוצאה היא שאגה אדירה של מנצח ראוי בסיום ג'ירו מותח במיוחד.

9. סמואל סאנצ'ז 
שנת 2009 הייתה פושרת למדי לאלוף האולימפי מבייג'ין הרוכב הספרדי סמואל סנצ'ז. כרוכב שיצא לו מוניטין כבעל יכולות גבוהות במיוחד בקטעי טיפוס ועוד יותר בזכות היכולת המדהימה שלו לרדת ירידות ציפינו ממנו הזנה קצת יותר. סנצ'ז, שאת כל הקריירה שלו רכב בקבוצה הבאסקית אוזקיטאל אוזקדי הגיע במקום ה-4 בפלש וואלון. סנצ'ז ידוע כרוכב שמרכז את תשומת הלב שלו בחלק אחד של העונה. לשיאו הוא הגיע בוואלטה הספרדית כאשר הגיע 55 שניות אחרי ולוורדה ועל הפודיום במקום השני הכללי למרות יום מאוד לא טוב בקטע השמיני ההררי והתרסקות בקטע התשיעי יום לאחר מכן. סנצ'ז הגיע במקום ה- 4 באליפות העולם במנדריסיו בשוויץ, ואת עונת התחרויות הוא סגר עם מקום שני בג'ירו די לומברדיה.

10. טום בונן
שנת 2009 הייתה שנה של טלטלות ענקיות עבור המאיץ הבלגי המצטיין, טום בונן, מקבוצת קוויק סטפ. בטור של קטאר הוא עוד נראה היה טוב עם ניצחון בקטע ובדרוג הכללי. בונן גם ניצח את המרוץ קרון-בריסל קרון, אבל ברונדה של פלנדרס הוא נאלץ לקחת תפקיד הגנתי כאשר חברו לקבוצה שטיין דפולדר התקיף. הפרס הגיע שבוע לאחר מכן כאשר ניצח בפעם השלישית את המרוץ החד יומי הקשה בעולם הרכיבה פאריס-רובא. ב-27 לאפריל התגלו בדמו בפעם השלישית שרידי הסם קוקאין. הוא הושעה על ידי קבוצתו והורשה לחזור ולהתחרות רק במרוץ הדופינה ליברה.


מה יהיה עם הסמים – טום בונן

בחודש יוני הוא זכה באליפות בלגיה במרוצי כביש ואחרי מאבק משפטי ארוך הוא הורשה לקחת חלק בטור דה פרנס בניגוד לשנה שעברה. עקב מחלה הוא נאלץ לפרוש אחרי שבועיים בקטע ה-15 ללא ניצחון אחד. בגיל 29 טום בונן נמצא אולי באחת מנקודות השפל בחייו כרוכב אופניים מקצוען. מחד הלחץ הבלתי פוסק בבלגיה לספק הישגים ותוצאות במדינה של תרבות אופניים מפותחת ומאידך, הופעתם של כמה מאיצי-על חדשים ומוכשרים מאוד בפלוטון כמו מארק קוונדיש, טיילר פאראר ואנדראה גריפל. הכישרון הענק של בונן והכוח העצום נמצאים שם. שנת 2010 תספק אולי תשובה לשאלה אם בונן ידע לשים את כל הבעיות האישיות בצד ולהתרכז במה שהוא יודע לעשות הכי טוב – לרכב על  אופניים ולנצח מרוצים בספרינטים.
תמונות / ויקיפדיה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

תזונה מנצחת למרתון האולימפי: מאור טיורי מתארחת אצל יעל דרור
תזונה מנצחת למרתון האולימפי: מאור טיורי מתארחת אצל יעל דרור
52:30
אתם שאלתם, אנחנו עונים: הפיזיותרפיסט עופר צחר בפרק מיוחד עם שאלות הגולשים
אתם שאלתם, אנחנו עונים: הפיזיותרפיסט עופר צחר בפרק מיוחד עם שאלות הגולשים
40:29
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12