נפרדים משנת 2014: אז מה היה לנו שם?

שנה מסתיימת ושנה רעננה נכנסת וזה הזמן לסכם ולבדוק מה היה לנו ב-2014, שהתאפיינה בהרבה עליות ונפילות - בואו להיזכר איתנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
2015
2015

כמעט כמו בכל שנה, גם את 2014 נסכם ברגשות מעורבים כשאנחנו מדברים על הריצה, השחייה והטריאתלון. קרו הרבה דברים מרגשים, היו גם כמה מקרים שנרצה לשכוח וכמובן שיש הרבה ממה ללמוד לקראת השנה הבאה. רגע לפני שאנחנו חוגגים את 2015, הנה הצצה אחרונה למה שקרה השנה בענפים האלה.

דונלד סנפורד 2014

הגיבור של 2014. דונלד סנפורד | צילום: ניר עמוס

ריצה 
מי שסיפק את הרגע המרגש ביותר של האתלטיקה הישראלית ב-2014 היה ללא ספק דונלד סנפורד, שעשה היסטוריה כשזכה במדליית הארד בריצת ה-400 מטר באליפות אירופה שהתקיימה בשוויץ. סנפורד הוא האתלט הישראלי השני שזוכה במדליה במסגרת כל כך מכובדת אחרי אלכס אברבוך, והרץ הישראלי הראשון שעושה זאת. ההישג המופלא הזה, שכלל גם שיא ישראלי של 45.27 שניות, זיכה את סנפורד גם בתואר הספורטאי המצטיין של השנה מטעם הוועד האולימפי הישראלי.

לשמחתנו, קיבלנו חדשות טובות גם מגזרת הריצות הקצרות יותר. אחרי תקופה ארוכה ללא ספרינטר צעיר מוכשר בארץ עשינו היכרות עם אמרי פרסיאדו, שהתחיל בתור כדורגלן וגילה בגיל 18 את יכולות הספרינט שלו. השנה, כשהוא בן 20 ועדיין לא לגמרי מנוסה, הוא כבר זכה באליפות ישראל ב-100 מטר בזמן של 10.50 שניות ובסגנות אליפות ישראל ב-200 מטר (אחרי סנפורד) בזמן של 21.36 שניות. כנראה שלא היו מדברים כל כך הרבה על פרסיאדו אם הספרינטרית הישראלית הבכירה היתה מככבת לאורך כל העונה. אולגה לנסקי התחילה את העונה טוב והמשיכה מצוין עם שבירת שיאה המיתולוגי של אסתר רוט שחמורוב ב-100 מטר, אבל הסתבכה בפרשיית חומרים אסורים מאחר ולא התייצבה לבדיקה אליה זומנה וטסה במפתיע לחו"ל. בסופו של דבר לנסקי הושעתה לחצי שנה, ותחזור להתחרות ב-2015 כדי לנסות ולהוכיח שהיא נקייה.

אולגה לנסקי

חוזרת להתחרות ב-2015. אולגה לנסקי | צילום: איגוד האתלטיקה

הרצים למרחקים ארוכים סיימו את 2014 ברגשות מעורבים. מצד אחד,ישראל שלחה לאליפות אירופה חמישיית מרתוניסטים ובפעם הראשונה שני מתחרים לריצת ה-10,000. בפועל, איימרו עלמיה וגירמה אמרה היו רחוקים מהיכולות שלהם באליפות אירופה, וגם המרתוניסטים בראשות זוהר זימרו שפרש במהלך המרוץ באליפות אירופה, לא ממש התעלו על עצמם – במיוחד הבכירים שביניהם. לזכותו של זימרו יאמר שאת 2014 הוא פתח בשמירה על התואר שלו כאלוף ישראל במרתון טבריה ועשה את זה בצורה מרשימה.

שחייה
דווקא שני הארועים היותר מאכזבים בשחייה הישראלית השנה לא ממש היו קשורים לשחיינים עצמם אלא למצב הבטחוני. אליפות העולם לנוער בשחייה במים פתוחים היתה אמורה להתקיים באוגוסט האחרון באילת אבל הועברה להונגריה בגלל מבצע צוק איתן. בנוסף, באיגוד השחייה כבר החלו בהכנות לאליפות אירופה בבריכות קצרות בינואר 2015 בוינגייט, אבל בגלל המצב הבטחוני הוחלט לדחות את הארוע הזה לדצמבר 2015.

באשר לשחייה הישראלית, גם כאן הרגשות הם מעורבים. מצד אחד יש כמה שמות חדשים ומבטיחים בנבחרת הישראלית בשחייה בבריכה, מצד שני חלק מהשחיינים הותיקים כבר נראים מעבר לשיא, ובשחייה במים פתוחים לא נראה שיפור גדול של ישראלים ברמה הבינלאומית.

גיא ברנע

עלה לגמר בברלין ב-50 מ' גב. גיא ברנע | צליום: ניר עמוס

באליפויות אירופה הקודמות התרגלנו למדליות, בזו של 2012 אפילו ראינו 5 כאלה של המשלחת הישראלית, אבל באליפות בברלין ב-2014 המשלחת הישראלית סיימה בידיים ריקות ועם שלושה גמרים: דוד גמבורג ב-100 גב, גיא ברנע ב-50 גב ורביעיית השליחים ב-4X100 חופשי. זו לא ממש היתה השנה של יעקב טומרקין שנראה כל כך מבטיח ב-2012 וגם גל נבו די הוריד הילוך. מצד שני דוד גמבורג פרח והצטרף לשלישיית שחייני הגב המובילה בארץ (ברנע, קופלב וטומרקין), איתי גולדפדן נראה מצוין באליפות אירופה לנוער וזכה במדליית הכסף ב-100 חזה, וגם מרק חינאווי הצעיר חזר לשבור שיאים אחרי שקצת דרך במקום במשך תקופה מסוימת. העולה החדשה מארצות הברית, אנדראה מורז, הציגה בינתיים רמה בינלאומית גבוהה וסוף סוף יש מישהי שמצטרפת לעמית עברי בצמרת.

בשחייה במים פתוחים יובל ספרא ושחר רסמן המשיכו לייצג את ישראל באליפות אירופה במים פתוחים, וכאן בארץ ראינו גדילה משמעותית בכמות המשתתפים במשחי המים הפתוחים. מה שמאוד עזר לייחצן את הענף הזה היה שיא הגינס של רביעיית קפריסין-ישראל, שאחרי הכשלון ב-2013 הצליחה לסיים את המשחה בשלמותו.

אופניים
בכל מה שקשור לאופני הכביש, נצטרך לצפות לבשורה החדשה ב-2015, אז נדע איך מתפקדת קבוצת האופניים המקצוענית הראשונה בישראל. לקראת סוף 2014 התבשרנו על היווסדה של "סייקלינג אקדמי" – רעיון של הרוכב המקצועני לשעבר רן מרגליות שהגה אותו עם איש העסקים רון בראון. השניים הפעילו קשרים, השיגו אתתמיכתו המקצועית של אחד הרוכבים הטובים בעולם פיטר סאגאן, והחל מתחילת 2015 תתחרה סייקלינג אקדמי בארץ ובעולם. ארוע ההשקה של הקבוצה, בה יהיו 5 רוכבים ישראלים לצד רוכבים מפולין, צ'כיה וסלובקיה, היה מרגש מאוד והיסטורי עבור כל חובב אופניים בארץ.

סייקלינג אקדמי

הדבר הטוב ביותר שקרה לעולם האופניים הישראלי השנה. סייקלינג אקדמי | צילום: באדיבות סייקלינג אקדמי

באופני ההרים, הרוכבים הישראלים סיימו את החלק הראשון מבין שניים במאמץ להכניס לראשונה רוכב שטח ישראלי למשחקים האולימפיים. שלומי חיימי, רותם ישי ושאר הרוכבים הבינלאומיים העלו את ישראל למקום ה-19 בדירוג הקבוצתי העולמי, ועונה טובה נוספת תשלח ככל הנראה את חיימי לריו 2016 – דבר שיוכל לעזור לקדם את תחום אופני ההרים בארץ.

טריאתלון 
רון דרמון שנחשב לטריאתלט הישראלי הבכיר כיום פתח את העונה בהופעת בכורה בסבב העולמי המקצועני וסיים במקום ה-33 בתחרות שהתקיימה באוקלנד שבניו זילנד. בהמשך הוא השיג פודיומים בתחרויות קטנות יותר בסבב האירופי וכך שריין לעצמו את המקום במשחקים האולימפיים האירופיים שיתקיימו ב-2015 באזרבייג'אן. גם דרמון, כמו הרוכב שלומי חיימי, חולם להיות החלוץ של הענף שלו שיצטרף למשלחת הישראלית במשחקים האולימפיים. עוד שלושה טריאתלטים שעשו עונה טובה וגם הם הבטיחו מקום באזרבייג'אן 2015 הם אמיתי יונה (שזכה בפעם השנייה באליפות ישראל), פאני בייסרון ושחר שגיב.

בונים בעיקר עליו | רון דרמון

בדרך לריו? רון דרמון | צילום: באדיבות רון דרמון

אין ספק שהטריאתלון הישראלי נהנה מאחת העונות היותר טובות שלו, אבל יש גם דברים שנרצה לשכוח כמו התקרית בה היו מעורבים יו"ר האיגוד יובל חץ והטריאתלטית הצעירה רוני פישמן בטריאתלון אשקלון. איגוד הטריאתלון תפס כותרות גם באביב האחרון, כשהוחלט שלא לקרוא יותא לטריאתלון תל אביב על שמו של סא"ל אייל וייס ז"ל.

גזרת איש הברזל היתה מעניינת מאוד השנה. תום מרמרלי הוכתר בפעם השלישית לאלוף ישראל במרחק איש ברזל בישראמן נגב 2014, אבל ניר מנחם שסיים שלוש דקות אחריו הרשים בהופעת בכורה מוצלחת מאוד במרחק הזה. חצי שנה לאחר מכן זכה מנחם בסגנות אליפות אירופה באיירונמן פרנקפורט (עד גיל 24) והיה הישראלי היחיד ב-2014 שהשיג את הסלוט לאליפות העולם בהוואי, שם השלים שלוש תחרויות איש ברזל בשנה אחת. מרמרלי התחרה פעם נוספת באיירונמן ברצלונה באוקטובר, והיה קרוב מאוד להפוך לישראלי השני שיורד מ-9 שעות אחרי שקבע שם 9:06 שעות. נינה פקרמן, שפתחה את העונה בניצחון בין הנשים בישראמן חזרה להתחרות רק לקראת סוף השנה באיירונמן באוסטרליה. אירנה מאזין סיימה במקום השני בקטגוריית הגיל שלה באליפות אירופה בחצי איש ברזל והשיגה את הסלוט לאליפות העולם במרחק הזה. דבר אחד בטוח, באיש ברזל עושים אמנם את הסיכומים בסוף 2014, אבל זה גם המקצוע הכי חם שיהיה לנו בתחילת 2015 לקראת "ישראמן נגב" ב-30 לינואר.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג