סוסי המרתון נוגסים ברסן

"העצבנות והאדרנלין טרום הזינוק למרוץ, הם לרוב מאניה מבלבלת ומשכרת בת דקות ספורות. אך לעיתים, הדם בוער וקוצף שבועות מראש. ימי המרתונים הבינלאומיים של עונת האביב החלו ו’סוסי המרוץ נוגסים בעצבנות ברסן’." חגי אשלגי על ימי המרתונים הבינלאומיים של האביב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"העצבנות והאדרנלין טרום הזינוק למרוץ, הם לרוב מאניה מבלבלת ומשכרת בת דקות ספורות. אך לעיתים, הדם בוער וקוצף שבועות מראש. ימי המרתונים הבינלאומיים של עונת האביב החלו ו'סוסי המרוץ נוגסים בעצבנות ברסן'." חגי אשלגי על ימי המרתונים הבינלאומיים של האביב

מאת:חגי אשלגי

המאומנים והמהירים מבין הרצים מחפשים קופה משולשת – גם דמי השתתפות, גם פרס ניצחון וגם בונוס תמורת שיא עולם. אלא שהאנרג'ייזר האתיופי, היילה גבראסילאסי, קבע את שיא העולם אל מתחת ל-2:04 שעות וגרם לכך שגריפת הקופה משולשת תהיה משימה קשה מנשוא. הקושי בהשגת בונוס שיא עולם מקשה לכשעצמו גם על השגת קופת הניצחון. שהרי, בשעה שמהירי הסייחים לוטשים עיניים ממוקדות לטריטוריה שמתחת ל-2:04, גם המרדף אחרי קופת הניצחון עצמה הופך להסתערות קבוצתית רווית יצרים. וככל שגדלה קבוצת סייחי פרא מכווני מטרה שרודפת אחרי הזמן, גם תגמולי ההשתתפות האישיים ליחידיה המתרבים, הולכים ומתמעטים.

אבל כל אלו אינם מרפים רגליו של איש. אתגר הקופה המשולשת מצית דמיונות מיפן ועד קניה; מארה"ב ועד אתיופיה; ממרוקו ועד אריתריאה. סוסי המרוץ נדבקים בחיידק, ונתקפים בחודשי האביב בקדחת "הסוס המשתולל".


זרסנאי טדסה מפרק את שיא העולם בחצי מרתון בליסבון

הסימנים החלו בחודשים האחרונים – בעונת הריצות לחצי המרחק. בפברואר באיחוד האמירויות, ארבעה מזרח אפריקאים סיימו חצי מרתון בפחות משעה. עשרה ירדו מתחת ל-1:02. גם ביפן בראשית פברואר ירדו שישה מתחת ל-1:02 ובפריז בראשית מרץ ירדו חמישה מ-1:02.

באמצע מרץ הזדרז פטריק מוטאי מקניה, לסיים חצי מרתון בהאג ב-59:51. גם שם, לא פחות מארבעה נוספים אחריו הספיקו לסיים את אותה ריצה בסיומת ספרינט מטורפת – כולם בפחות משעה. גם שם, כל עשרת הראשונים ירדו מ-1:02. אם זה לא מספיק כדי לסמן ראשית מגיפה, אז בליסבון לפני שלושה שבועות, עשרה נוספים ירדו מתחת ל-1:02 בחצי המרחק. שם, הוצב גם שיא עולם מזעזע של 58:23, על ידי זרסנאי טדסה מאריתריאה – שמחק את גבראסילאסי מטבלת שיאי העולם ב-20 ק"מ ואת אלוף המרתון האולימפי סאמי וונג'ירו הקנייתי מטבלת שיאי העולם בחצי מרתון. הכל בדהרה עצבנית בקצב של 2:46 לק"מ (27:40 לכל 10 ק"מ).

מרדפי הקופה המשולשת

עכשיו, אנו בעיצומו של המרדף אחר הקופה המשולשת במרחק המלא – המרתון. ממוקדי המהירות התבייתו על רוטרדם. ביום ראשון ה-11.4 טס פטריק מקאו הקנייתי ברוטרדם נגד רוחות ערות וטמפרטורות נמוכות במיוחד, וסיים ב-2:04.48. זאת לאחר שבשנה שעברה, במרתון בכורה שלו באותו מסלול, קבע 2:06. בניצחונו, הקדים מקאו את בן ארצו ג'פרי מוטאי בשבע שניות בלבד. הזמן שלו זיכה אותו בתואר רץ המרתון הרביעי הכי המהיר בכל הזמנים, אבל אפילו שיא מסלול לא יצא לו מזה. כי בשנה שעברה, בני ארצו – דאנקן קיבט וג'יימס קוואמביי – רצו יחד עד לקו, ב-2:04:27.

בפריז באותו יום ממש, המנצח האתיופי טדסה טולה "הסתפק" ב-2:06 ואיחר את שיא המסלול בכמעט דקה. אגב, הישראלים אסף בימרו, זוהר זמירו, וובה בריהון וזבדיה וודג' הגיעו לסיום סמוך לשער הניצחון, בזה אחר זה, ברצף המקומות 22-25, עם תוצאות מ-2:19 ועד 2:21 שעות.

לפני חודש, ברומא, האתיופי סיראג' גנה השליך את נעליו לצד הדרך 500 מ' לקו הסיום, וניצח ב-2:08. הוא אמר בסיום שהרגיש שעליו לעשות מחוות הוקרה לבן ארצו אבבה ביקילה (ז"ל) שרץ וניצח את המרתון האולימפי ברומא יחף, 50 שנה קודם לכן. למוטיבציה של גנה לא הזיקה גם העובדה שמחוות ההוקרה תומחרה מראש על ידי המארגנים בפרס של 5,000 יורו, למנצח שיחצה את הקו יחף.

בשבוע הקרוב ייערך ביום ראשון (18.4) מרתון וינה שמרכז כמניין אפריקאים נמרצים במיוחד בראשות שיאן העולם ב-15 ק"מ, פליקס לימו (שניצח בעבר בלונדון, ברלין, רוטרדם ושיקגו). גם מיודענו לאונרד מוצ'רו (מנצח טבריה אשתקד) ירוץ בין השניצלים ליורשי ההבסבורגים ברחובות וינה בשבוע הבא.
יום לאחר מכן ייערך המרתון הסדיר הוותיק בעולם – מרתון בוסטון האגדי. בבוסטון יתחרו המנצח דאשתקד, דריבה מרגה האתיופי; התקווה האמריקאית הלבנה הגדולה – ריאן הול – שלישי אשתקד ובעל שיא אישי של 2:06; מנצח מרתון ניו-יורק האחרון, האמריקאי המתאזרח יליד אריתריאה – מב קפלזיגי; אבדרהים גומרי המרוקאי שכבר סיים מרתון ב-2:05, ועוד שורה של קנייתים שהטריטוריה של 2:06 מוכרת להם היטב.

 

הנתיב המהיר על גדות התמזה

אבל הצוות שירוכז במרתון "וירג'ין" ב-25 לאפריל בלונדון, וימומן על ידי קבוצת ההשקעות "וירג'ין מאני", הוא המאיים מכולם. ביניהם שישה שכבר ירדו מ-2:05:30. אלו שמות הטוענים לכתר:
סאמי וואנג'ירו (קניה) – אלוף לונדון דאשתקד והאלוף האולימפי מבייג'ינג (עד לפני חודש גם שיאן העולם בחצי מרתון) – ש.א. 2:05:10;
אבל קירוי (קניה) – אלוף העולם במרתון מברלין 2009 – ש.א. 2:05:04;
מרטין לל (קניה) – מנצח מרתון לונדון שלוש פעמים – ש.א. 2:05:15;
צגאי קבדה (אתיופיה) – מדליסט ארד באליפות העולם ובאולימפיאדה ושני בלונדון אשתקד – ש.א. 2:05:20;
ג'ואד גאריב (מרוקו) – פעמיים אלוף עולם ושלישי בלונדון אשתקד – ש.א. 2:05:27;
דאנקן קיבט (קניה) – מנצח מרתון רוטרדם אשתקד – ש.א. 2:04:27;
עמנואל מוטאי (קניה) – סגן אלוף העולם במרתון מברלין 2009 – ש.א. 2:06:15;
יונאס קיפלה (אריתריאה) – ש.א. 2:07:34;
מרילסון דוס סאנטוס (ברזיל) – פעמיים מנצח מרתון ניו יורק – ש.א. 2:08:37;
זרסנאי טדסה (אריתריאה) – אלוף העולם לשעבר במרוצי שדה, מדליסט כסף ב-10,000 בברלין ושיאן עולם בחצי מרתון עם 58:23;
התאומים יוקו וטאקאיוקי מאטסומיה (יפן) – עם שיאים אישיים של 2:09 ו-2:10.

הימורים על מנצח בלונדון נועדו רק לבעלי כיסים עמוקים ועצבים חזקים במיוחד.

קרבות הנשים

גם בקרב הנשים צפויה לונדון להיות גולת הכותרת של האביב. הגרמניה אירינה מיקיטנקו תנסה לזכות בפעם השלישית, אך יהיו לה קרבות קשים עם שלושת המדליסטיות מאליפות העולם האחרונה – הסינית באי שואה, יושימי אוזקי היפנית ובזונש בקלה האתיופית. גם האלופה אולימפית, הרומניה קונסטנטינה דיטה, שיאנית ארה"ב והמנצחת בלונדון לפני 4 שנים, דינה קסטור, והסגנית בלונדון 2009 מארה יאמאוצ'י, צפויות לככב בדבוקה המובילה. על קו הזינוק יעמדו שש רצות עם שיאים של מתחת ל-2:22 (מתוכן שתיים שירדו מתחת ל-2:20). למי שיהיה מעט זמן פנוי בבוקר ה-25.4, כדאי למצוא דרך לצפות בקרבות ההתשה על גדות התמזה.

תמונת שער Erik van Leeuwen



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג