מטיל את כובד משקלו – ולאדימיר פוטין

לפני מספר ימים הכריז ראש הממשלה הרוסי פוטין על חזרתו לזירה. מי שמכיר היטב את קורות חייו של איש הק.ג.ב לשעבר, יכול להתבלבל ולחשוב כי פוטין בן ה-59 מתכוון לזירת הג’ודו או אולי הסמבו, בהם הרוסי מחזיק בתואר מאסטר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפני מספר ימים הכריז ראש הממשלה הרוסי פוטין על חזרתו לזירה. מי שמכיר היטב את קורות חייו של איש הק.ג.ב לשעבר, יכול להתבלבל ולחשוב כי פוטין בן ה-59 מתכוון לזירת הג'ודו או אולי הסמבו, בהם הרוסי מחזיק בתואר מאסטר

מאת:אילן גולדמן

אך הכוונה כמובן בחזרה אל כס הנשיאות הנכסף ב- 2012. אחרי שכיהן כראש ממשלתו של מדבדב והתקרר "מאחורי הקלעים" במשך מספר שנים, החליט באופן לא מפתיע האיש החזק ברוסיה, כי הגיע הזמן לשוב אל קדמת הבמה הפוליטית כנשיא, כדת, וכדין המקובל רק ברוסיה. המערב בינתיים חושש ומביע אי אמון, המבקרים מבית מקווים כי תכנית ההפרטה שכבר החלה תמשיך תחת שרביטו הכוחני. ואותנו בשוונג בכלל מעניין מה האיש החזק אוכל לארוחת בוקר, או יותר נכון מה הוא עושה כדי "לפמפם את שריריו" בשעות הפנאי.


שחיין מים פתוחים ? או אחד ממפגני הכוח של פוטין למצלמות ?  (צילום: AFP)

בתקופה בה מנהיגים עולמיים, אזוריים ומקומיים נראים רופסים ורופפים מתמיד, פוטין הוא אידיאל של כוח, שרירים ומאצ'ואיזם שופע. הוא אינו ילד, ובשנה הבאה כבר יחגוג 60. ולמרות זאת, לא מזמן הוציא האיש אשר החל לעסוק בג'ודו עוד בהיותו בן 13, קלטת הדרכה לדור הצעיר – "בואו נלמד ג'ודו עם ולאדימיר פוטין" שמה. בקלטת, משתעשע איש הכוח הרוסי עם יריבים גדולים ממנו פי כמה, ומטיף אודות הפילוספיה שמאחורי הספורט היפני. "בג'ודו המטרה היא להשיג את התוצאות הטובות ביותר באמצעות מאמץ קטן אך אפקטיבי", מטיף בפתיח הנשיא לשעבר אשר מחזיק בחגורה השחורה. "בג'ודו, פשרה וויתור מותרים רק במידה והם נועדו לניצחון". אולי רמז למשנתו האסטרטגית – פוליטית.

סמבו דה מוסקבה

אך פוטין לא החל דרכו בג'ודו המסורתי. כמו מרבית בני דורו בארגון הביון הרוסי בו שירת – ק.ג.ב, גם הוא עסק בענף המכונה סמבו – שילוב של ג'ודו ואומנויות האבקות עממיות אשר חדרו לברית המועצות מהקווקז ומרכז אסיה. באופן לא מפתיע, הסמבו הוא פרי פיתוחו של הצבא האדום, אשר בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת שכלל את האומנות לכדי מקצוע. המטרה: שיפור מוצהר של לוחמה פנים אל פנים ללא שימוש בכלי נשק. 


גם אחרי גיל 50 פוטין נראה חסון וחזק (צילום: Getty)

"סמבו מפתח את האופי, את הרצון לנצח והכבוד ליריב.
 אלו הן תכונות שעוזרות להשיג הצלחה לא
 רק בספורט אלא גם בחיים עצמם"
(ולאדימיר פוטין אליפות העולם בסמבו – קזחסטן 2005)

כיום, ראש הממשלה הרוסי אשר נבחר כחבר של כבוד בהתאחדות הסמבו האירופית, מנסה להפוך את ענף הלוחמה הצבאי לאולימפי. לשם כך, מטיל הפוטין את כל כובד משקלו. "ענף הסמבו רכש חברים חזקים מאוד וכסף רב החל לזרום פנימה", אמר פעם מרטין קלארק, נשיא התאחדות הסמבו הבריטית, כשהוא מתכוון להתערובותו של פוטין במרוץ להכרה אולימפית בענף. סרגיי יליסייב – נשיא התאחדות הסמבו האירופאית הרשה לעצמו להיות יותר בוטה: "ולאדימיר פוטין הוא הפנים של הסמבו", הכריז באירוע רשמי. שנה שעברה, במהלך חניכתו של מרכז ג'ודו חדש בסיינט פטרסבורג, ויטלי מוטקו – שר הספורט של פוטין, ניגש אל מעסיקו ולחש, "הם לא מכניסים אותנו פנימה". "זו פוליטיקה", השיב לעברו הנשיא לשעבר. "לך ודחוף חזק יותר". ישנם מומחים הסבורים, כי עד שנת 2020 פוטין ישלים את המהלך.

 האוליגרכיה הספורטיבית

וברוסיה כמו ברוסיה, יחד עם הספורט והקרבה לנשיא (או ראש הממשלה), מגיעים גם תהילה וכסף רב. עלייתו של פוטין לכס השלטון בשנת 2000, סימנה גם את צמיחתם המטאורית של חבריו למועדון הלחימה הפטרסבורגי: יאוורה – נווה. ארקדי רוטנברג, שותף הלחימה הנצחי של פוטין עוד משחר ילדותם, מצא עצמו "לפתע" מדורג ברשימת המיליארדרים המעודכנת של המגזין הרוסי "פייננס", כשלרשותו הון הנאמד ב – 1.75 מיליארד דולר. הרבה כסף לאדם, שטרם עלייתו של פוטין היה בעל עסקים מקומיים, ומרבית חייו ניהל והחזיק מועדוני ג'ודו. מקור הכסף: עסקאות של רוטנברג עם מונופול הגז הרוסי גזפרום, השייך "באופן מקרי" לאחד מחבריו של פוטין. על פי תחקיר של השבועון טיים: במקרים רבים חברתו של רוטנברג הייתה היחידה להשתתף במכרזים אותה הוציאה גזפרום.


חבריו למזרן הג'ודו גם הם בעמדות מפתח (צילום: Great pics)

רוטנברג לא היה הג'ודוקא היחיד ליהנות מפירות עמלו של "הבוס", ודוגמאות נוספות יש בשפע. גם גנדי טימצ'נקו, איש ג'ודו ושותף אימונים של פוטין, נהנה מהשיטה והונו מוערך כיום ב – 8.9 מיליארד דולר. "הכרות עם גורם מדיני בקנה מידה שכזה מעולם לא פגעה באף אחד במדינתו", צוטט רוטנברג בראיון ליומון קומרסנט הרוסי. אותה גזפרום אגב, היא נותנת החסות הראשית לאליפות הג'ודו הלאומית. מועדון הלחימה יאוורה – נווה הינו אלוף רוסיה 7 פעמים ברצף. צירוף מקרים? או מקרה ידוע מראש? 

בחינה מדוקדקת של טבעת הכוח הרוסית מגלה, כי רבים מחבריו של פוטין למזרן משנות ה-60 וה-70, מחזיקים כעת בעמדות מפתח במדינה. חלקם, מאמנים שעזבו לטובת פוליטיקה והיוו את בסיס התמיכה הראשוני בפוטין הפוליטיקאי. "הוא לא לוקח את החבר'ה מסיינט פרסבורג לעבודה בגלל העיניים היפות שלהם, אלא בגלל שהוא בוטח באנשים שהוא מכיר", אמר מאמנו משכבר הימים אנטולי רייכלין בשנת 2007.  

"חברה ללא ספורט לא יכולה להיקרא חברה בריאה"
(ולאדימיר פוטין 2005)

במהלך שמונה השנים בהם כיהן כנשיאה של רוסיה, פוטין הצטייר כאדם השותה מעט ומתעמל הרבה. אנטיתזה לקודמו, בוריס ילצין אשר היה ידוע בהרגלי שתייה מגונים ובבטנו המשתפלת. פוטין אינו נחשב גבר יפה במולדתו, אך הגבריות שלו, והכוח אותו הוא משדר ומפזר ברוסיה בתחומים כה רבים, עושים אותו למשאת נפשן של נשים רוסיות רבות, חלקן צעירות ממנו בעשרות שנים. קסמו וכוחו מהלכים לא רק על נשים מסתבר: בראיון לעיתון "לה פיגארו", סיפר ראש הממשלה הרוסי, כי גם הנשיא הצרפתי ניקולה סרקוזי, הביע עניין בג'ודו. "החלטנו לעשות אימונים משותפים יחדיו", אמר פוטין. מי יודע, אולי גם סרקוזי קרא את ספר הטיפים לג'ודו שפוטין הוציא לאור ב- 2002 והתאהב.


פוטין – האיש החזק ברוסיה (צילום: world affairs)

בשנים האחרונות פוטין מקפיד להצטלם בפוזות שונות ומשונות לאדם במעמדו: ללא חולצה על גבי סוס, כשהוא שוחה פרפר במימי אגמים הרריים קפואים, בעת שהוא מרסק עצים לקראת מדורה, כשהוא יורה חיצים ומתגושש עם דובים, וכמובן על מזרני הג'ודו כשחזהו חשוף לעין כל רואה. פוטין כבר יודע מזמן, ברוסיה הפגנת כוח משמע ישיבה על כס הנשיאות. מתנגדיו רק מקווים כי פוטין לא ידבק לכסא לשתי קדנציות שכל אחת מהן אורכה 6 שנים.


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי. חולה באפילפסיה מעת לעת

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



קישורים: שוונג



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג